Kiedy Mercedes-Benz wprowadził na rynek model GLC Coupe w 2016 roku, zajął pozycję w segmencie premium SUV-coupe, konkurując bezpośrednio z BMW X4.
W miarę jak coraz więcej producentów samochodów zaczęło tworzyć SUV-y, klienci mieli coraz trudniejszy wybór. Niemniej jednak, Mercedes-Benz uznał, że klienci premium nie dostają tego, czego pragną, i zaoferował model GLC Coupe oparty na tej samej platformie co klasa C. Nic dziwnego, że był bardziej komfortowym samochodem miejskim niż terenem.
Sportowy wygląd GLC Coupe był zdominowany przez przedni grill, z jedną poziomą żebrowaną listwą w podstawowych wersjach, lub 3D o wzorze w kształcie diamentu dla pakietu AMG. Zderzak miał trapezoidalny grill w środku, flankowany przez parę wlotów powietrza po bokach. Z profilu uwagę przykuwał lekko opadający dach, naśladujący kształt czterodrzwiowego coupe. Tylna klapa miała mały spoiler w kształcie kaczki za tylną szybą.
Wnętrze przedniej części kabiny było identyczne z regularnym pięciodrzwiowym modelem GLC. Z tyłu jednak historia była inna. Opadająca linia dachu wpływała na przestronność, więc pasażerowie o wzroście powyżej 1,80 m nie byli zbyt zadowoleni. Mercedes-Benz zamontował trzecie okno za tylną kanapą, ale to nie poprawiło doświetlenia wnętrza.
Pod maską producent zamontował wybór sześciu silników, w tym benzynowe, turbo-diesel oraz hybrydowe. Poza ostatnią wersją, pozostałe przekazywały swój moment obrotowy na wszystkie koła za pośrednictwem dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Dynamicznie wyrazisty styl koncepcji Mercedesa GLC Coupé był centrum uwagi podczas jej światowej premiery w 2015 roku w Szanghaju. Łączy typowe elementy stylistyczne coupé z językiem designu obecnych modeli SUV. Zaledwie rok później ta obietnica stała się rzeczywistością: nowy GLC Coupé przenosi język designu prototypu, z jego charakterystyczną podstawową strukturą i wydłużonymi szybami, niemal bez zmian do produkcji seryjnej. Jednocześnie, sportowy samochód wśród średniej wielkości SUV-ów Mercedesa imponuje typową dla marki bezpieczeństwem, nowoczesnymi systemami wsparcia oraz wyjątkowo sportowo-dynamicznym charakterem. Standardowe zawieszenie sportowe, bardziej bezpośrednie układ kierowniczy, DYNAMIC SELECT oraz stały napęd na cztery koła 4MATIC z automatyczną skrzynią biegów 9G-TRONIC łączą bezproblemowy komfort jazdy z wyraźną sportową zwinnością. Dostępne są dwie opcjonalne wersje zawieszenia z ciągłą regulacją tłumienia: nowoczesne DYNAMIC BODY CONTROL ze sprężynami stalowymi oraz znane już AIR BODY CONTROL z wielokomorowym zawieszeniem pneumatycznym. Obie opcje zapewniają jeszcze lepszą dynamikę jazdy i komfort.
„GLC Coupé odzwierciedla nasz ikoniczny design coupé Mercedesa, symbolizując bipolarność naszej marki – jest ‘gorący i chłodny’,” mówi Gorden Wagener, szef designu w Daimler AG. „Jego język designu sensualnej czystości doskonale ucieleśnia naszą filozofię stylu, jednocześnie reprezentując współczesny luksus.”
Połączenie wielofunkcyjnego SUV-a i emocjonalnie przyciągającego coupé stanowi zręczne połączenie emocji i inteligencji. O długości 4,73 metra, wysokości 1,60 metra i rozstawie osi wynoszącym 2,87 metra, GLC Coupé ma dynamiczny i kompaktowy wygląd. Coupé jest prawie osiem centymetrów dłuższe i około cztery centymetry niższe niż wszechstronny GLC, z którym dzieli swoją podstawową architekturę. GLC Coupé zawdzięcza swój wyraźny charakter typowej dla coupé jednoramiennej kratce chłodnicy i przeprojektowanej, opadającej linii dachu. Słupki A są mniej nachylone, a kontynuacja linii dachu jest niższa, kończąc się elegancko opływającym, muskularnym tyłem typowym dla coupé. Tylne okno pozbawione jest wycieraczki, ponieważ przepływ powietrza nie łamie się aż do krawędzi spoilera, co sprawia, że woda nie uderza w tylne okno.
Perfekcyjne połączenie elementów designu z dwóch różnych światów
Uderzające cechy przodu to dominująca, stromo nachylona kratka chłodnicy z jedną żaluzją i integralną gwiazdą, krótka zwis i inspirowana SUV-em osłona zderzaka. Innowacyjny koncept reflektorów, opcjonalnie w technologii LED High Performance, posiada charakterystyczny dla Mercedesa podpis świetlny. Wyrazisty wpływ genów sportowego samochodu zapewniają duże boczne wloty powietrza.
Perfekcja, z jaką zharmonizowano intrinsically przeciwstawne światy designu coupé i SUV, ujawnia się zobacząc GLC Coupé z boku, z jego typową, wydłużoną linią dachu sportowego coupé. Niska kabina doskonale wkomponowuje się w boczną część pojazdu, podkreślając jego coupé charakter. Interakcja między wysoką linią okien a szerokimi barkami skutkuje proporcjami, które nadają Mercedesowi GLC Coupé dynamiczny wygląd. Ten efekt wzmacnia wyciągnięta talia między opadającą linią a dolną konturą, która wznosi się ku tyłowi.
Wyraźnym wskazaniem na charakter SUV-a pojazdu są opcjonalne boczne progi. Równolegle do zewnętrznej krawędzi nadwozia, szerokie koła o średnicy do 50,8 centymetra (20 cali) oraz duży prześwit wspierają sportowo-dynamiczne ambicje GLC Coupé na nieutwardzonych drogach.
Tył o atletycznym wyglądzie
Stylizacja tyłu jeszcze bardziej podkreśla geny coupé pojazdu. Z wyraźnymi barkami, muskularną konstrukcją zderzaka z integralnymi końcówkami wydechu i osłoną w formie dyfuzora, szeroki tył GLC Coupé podkreśla atletyczny wygląd pojazdu, jednocześnie umożliwiając Coupé przytwierdzenie do drogi. Wąskie, podzielone światła tylne, centralnie umiejscowiona gwiazda marki i ostry krawędź spoilera odzwierciedlają design, który zadebiutował w modelu S-Class Coupé i który wszelkie modele coupé Mercedesa zaczęły naśladować. Przeniesiony na dolną część zderzaka, numery rejestracyjne oraz charakterystyczna forma tylnego okna z zaokrągloną górną częścią to kolejne cechy stylistyczne. Jak reflektory, nocny design diodowych świateł tylnych ma charakterystyczny podpis świetlny Mercedesa.
Wnętrze z typowym dla coupé stylem i wysokiej klasy atmosferą
Zgodnie z filozofią zewnętrznego designu, wnętrze wita pasażerów typowym dla coupé stylem oraz wysokiej jakości atmosferą. Język designu łączy sensualną czystość z dynamiczną sportowością, jednocześnie ucieleśniając przekonującą interpretację nowoczesnego luksusu. Charakterystycznymi elementami stylu GLC Coupé są deska rozdzielcza i konsola centralna z płynącymi liniami, duża, jednoczęściowa płyta konsolowa elegancko rozciągająca się poniżej półzintegrowanego wyświetlacza multimedialnego od centralnych nawiewów do podłokietnika. Te czyste linie dają poczucie przestronności, jednocześnie przekazując nowoczesny purystyczny styl.
Opcjonalna linia AMG Interior wyraźnie zobowiązuje do jeszcze większej dynamiki i sportowości. W tym pakiecie znajdują się na przykład sportowe fotele z tapicerką z sztucznej skóry ARTICO/mikrofibry DINAMICA z opcją sportowych foteli z dwu-tonowym skórzanym wykończeniem.
Program sportowy: DYNAMIC BODY CONTROL lub AIR BODY CONTROL
Nowy Mercedes GLC Coupé standardowo wyposażony jest w sportowe zawieszenie z DYNAMIC SELECT, które oferuje pięć trybów jazdy: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ i INDIVIDUAL. Opcjonalnie dostępne jest sportowe zawieszenie DYNAMIC BODY CONTROL z stalowymi sprężynami i regulowanym tłumieniem. Również w tej opcji DYNAMIC SELECT pozwala kierowcy dostosować indywidualny charakter pojazdu.
Wyjątkowo w tym segmencie na rynku, zawieszenie może być wyposażone w w pełni wspierające wielokomorowe sprężyny i elektronicznie sterowane, ciągłe regulowane tłumienie. Pneumatyczne zawieszenie AIR BODY CONTROL łączy doskonałą stabilność jazdy i optymalny komfort z sportową zwinnością. Specyficzne cechy są wstępnie wybierane w zależności od ustawień DYNAMIC SELECT. W trybie Sport+ pasażerowie czują się jakby siedzieli w sportowym samochodzie z wysokim poziomem dynamiki bocznej, dzięki jeszcze sztywniejszemu zawieszeniu, które jest obniżone o 15 milimetrów. Tryb COMFORT zapewnia szczególnie komfortową jazdę ze łagodnym zawieszeniem. Aby zapewnić maksymalne możliwe bezpieczeństwo jazdy, również w tym trybie, siły sprężyn/tłumienia są natychmiast dostosowywane, na przykład w przypadku nagłego manewru omijającego. Do dalszych korzyści systemu należy zmniejszone przechylenie podczas zakrętów, automatyczne wykrywanie obciążenia oraz obniżenie krawędzi bagażnika o 4 centymetry, co ułatwia załadunek i rozładunek.
Kolejnym kluczowym parametrem określającym sportowy charakter GLC Coupé w porównaniu z klasycznym SUV-em GLC jest odpowiednio dostosowany system Direct-Steer, który przy 15.1:1 (GLC: 16.1:1) oferuje bezpośredniejszy współczynnik kierowania oraz jeszcze sportowo-dynamiczniejszy charakter wspomagania mocy w trybach SPORT i SPORT+.
Kluczowe parametry dla wysokiej efektywności energetycznej
Design obdarzył nowego GLC Coupé także doskonałą aerodynamiką. Z wartością cd równą 0.31 i powierzchnią oporu powietrza 2.53 m², Coupé zdecydowanie prowadzi w swoim segmencie z cd x A = 0.79. Oprócz opływowej podstawowej formy pojazdu, ta wyjątkowa aerodynamika wynika również z szeregu rozwiązań szczegółowych, takich jak uszczelnienia chłodnicy i otoczenia reflektorów, przesłona chłodnicy i zoptymalizowane osłony podwozia.
Pomimo dużych zewnętrznych wymiarów i długiego rozstawu osi – co szczególnie korzystnie wpływa na pasażerów i przestrzeń bagażową – a także pełnej konfiguracji wyposażenia, pojazd waży zaledwie 1710 kilogramów (GLC 250 4MATIC Coupé), co plasuje go w czołówce tego segmentu rynku. Głównym czynnikiem w tym przypadku jest zupełnie nowa nadwozie, które wykorzystuje inteligentną mieszankę materiałów, w tym aluminium oraz stali od wysokiej do ultra wysokiej wytrzymałości. Elementy aluminiowe dodatkowo zmniejszają wagę zawieszenia, co również korzystnie wpływa na komfort jazdy dzięki redukcji mas niesprężynowych. Opcjonalne, w pełni wspierające wielokomorowe zawieszenie AIR BODY CONTROL wykorzystuje elementy sprężyn w lekkim, ale wytrzymałym tworzywie sztucznym wzmacnianym włóknem szklanym, co zmniejsza wagę systemu w porównaniu do konwencjonalnych zawieszeń pneumatycznych. Wykorzystanie nowego kompaktowego przekładni jako moduł dodatkowy oraz 9G-TRONIC z magnezową obudową przekładni skutkuje redukcją wagi o 12 kg w porównaniu do poprzednich wersji montowanych w innych modelach.
Osiem wersji modelowych, model topowy od Mercedes-AMG
Nowy Mercedes GLC Coupé dostępny jest w ośmiu wersjach modelowych: klienci mogą wybierać między czterema silnikami wysokoprężnymi a czterema benzynowymi, w tym hybrydą plug-in oraz mocnym modelem Mercedes-AMG.
Modele podstawowe to czterocylindrowe silniki Diesla GLC 220 d i GLC 250 d 4MATIC coupé o mocach od 125 kW (170 KM) do 150 kW (204 KM), a także czterocylindrowy silnik benzynowy GLC 250 4MATIC coupé o mocy 155 kW (211 KM). Wprowadzenie na rynek nastąpi jesienią z tymi jednostkami napędowymi. Kolejne modele pojawią się pod koniec 2016 roku.
Z GLC 350 e 4MATIC Coupé, Mercedes-Benz oferuje także hybrydę plug-in, która łączy zwrotny napęd na wszystkie koła z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i emisją spalin: przy prędkości maksymalnej 235 km/h, średnioterminowy SUV emituje zaledwie 59–64 g CO2/km przy łącznej mocy systemu 235 kW (320 KM), ustanawiając tym samym nową wartość w swojej klasie. Pojazd półelektryczny może pokonać do 30 km w trybie całkowicie bezemisyjnym, przyspieszając do 100 km/h w 5.9 sekundy, jeśli zajdzie taka potrzeba, dzięki funkcji boost.
Dla miłośników sportowych coupé, Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé jest odpowiednim wyborem: ten mocny model z górnej półki oferuje doskonałe osiągi na drodze, dynamiczny styl oraz atrakcyjny pakiet wyposażenia. Silnik V6 biturbo generuje moc 270 kW (367 KM), przyspieszając coupé do 100 km/h w mniej niż 5 sekund.
Tak różne, jak mogą się wydawać na pierwszy rzut oka, osiem modeli GLC Coupé charakteryzuje się wysoką efektywnością oraz zgodnością z normą emisji EU 6. Większość modeli posiada napęd na cztery koła 4MATIC, natomiast, z wyjątkiem hybrydy plug-in, wszystkie warianty GLC Coupé są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC. GLC 350 e 4MATIC Coupé korzysta ze skrzyni biegów 7G-TRONIC PLUS, która została specjalnie zoptymalizowana do potrzeb pojazdu hybrydowego.
Konfiguracja wyposażenia: kompleksowa i indywidualna
Nowy Mercedes GLC Coupé zachwyca już w podstawowej konfiguracji, która obejmuje felgi ze stopów lekkich o średnicy 45.7 centymetra (18 cali), pakiet Chrome z widocznymi końcówkami wydechu, łatwą w obsłudze klapę bagażnika EASY-PACK, system multimedialny Audio 20 CD, kamerę wsteczną, funkcję startu KEYLESS-GO oraz tapicerkę z sztucznej skóry ARTICO. W standardzie znajdują się także systemy wsparcia, takie jak COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, Crosswind Assist, Headlamp Assist, ATTENTION ASSIST oraz ESP® z Dynamicznym Wspomaganiem Zakrętów. Komfort i bezpieczeństwo można znacznie zwiększyć dzięki dodatkowym systemom wsparcia.
Mercedes-Benz oferuje również szeroki wybór opcjonalnych pakietów dla swojego nowego coupé SUV. Klienci mogą wybierać między AMG Line Interior i Exterior, EXCLUSIVE Interior oraz pakietem Night. Szczególnym punktem w kontekście wyglądu oraz dynamiki jazdy są felgi ze stopów lekkich AMG o średnicy 48.3 centymetra (19 cali) lub 50.8 centymetra (20 cali), z mieszanymi oponami. Atrakcyjne felgi ze stopów lekkich dostępne są w wielu wariantach wzorniczych. Opcjonalny sportowy układ wydechowy dla modeli z silnikiem benzynowym zapewnia sportowy dźwięk silnika.
GLC Coupé dostępne również w szczególnie ekskluzywnej wersji EDITION 1
Jak to było w przypadku innych modeli Mercedesa, Mercedes GLC Coupé będzie również dostępny od samego początku jako model EDITION 1. Łącząc szereg ekskluzywnych elementów wyposażenia, takich jak AMG Line Exterior, 50.8-centymetrowe (20-calowe) felgi AMG ze stopów lekkich z mieszanymi oponami, atrakcyjne lakiery designo oraz tapicerkę w wykończeniu Bi-Color, ten specjalny model przekształca SUV coupé w bardzo wyjątkowy i przykuwający uwagę samochód.
Niezależnie od tego, jak sportowy i estetycznie atrakcyjny, dynamiczny GLC Coupé imponuje także niektórymi praktycznymi funkcjami. Z pojemnością od 491 do 1205 litrów, przestrzeń bagażowa wiodąca w tym segmencie rynku. A dostępność miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu stawia GLC Coupé na równi z wielofunkcyjnym GLC pod względem komfortu. Wysokość wejścia, przestrzeń na ramiona, przestrzeń na łokcie oraz miejsce na nogi są identyczne.
Poduszki powietrzne itp.: ochrona w nagłych wypadkach – to oczywiste