Po kilku latach obecności na rynku, Mercedes-Benz w 2002 roku zaktualizował model ML, a wraz z całą gamą, wersja o wysokich osiągach, nazwanej ML55 AMG, otrzymała nowe udogodnienia.
Kiedy niemiecki producent samochodów wprowadził na rynek wersję ML55 AMG w 1998 roku, stanowił ona zagrożenie dla większości amerykańskich producentów SUV-ów. Choć Jeep Grand Cherokee z silnikiem 5.9 litra był produkowany tylko przez rok, wzbudził zainteresowanie, Mercedes-Benz zrozumiał, że w tym segmencie rynku jest miejsce na zwiększoną wydajność. W związku z tym, przeniósł ręcznie montowany silnik 5.4-litrowy z klasy E do komory silnika SUV-a pierwszej generacji ML, który miał konstrukcję nadwozia na ramie.
W zaktualizowanym modelu na rok 2002, ML55 AMG zyskał dodatkowe funkcje bezpieczeństwa. W rzeczywistości otrzymał oznaczenie „Best Pick” od IIHS. Przebudowany zderzak oraz soczewkowe reflektory były częścią najbardziej widocznych nowości zewnętrznych. Dodatkowo, lusterka wsteczne również wyposażono w kierunkowskazy, podobnie jak te w klasie C. Dodatkowo, maska silnika z wypukłością oraz 18-calowe aluminiowe felgi odróżniały wersję AMG od reszty gamy ML. Oczywiście, poszerzone nadkola pozostały charakterystyczną cechą tego sportowego SUV-a.
Wnętrze SUV-a wzbogacono o system Teleaid, który mógł wysłać sygnał alarmowy do centrum producenta i wezwać pomoc w razie wypadku. Obecne były również poduszki powietrzne i system nawigacji GPS. Wykończenie wnętrza skórą oraz podgrzewane przednie fotele były standardem, podobnie jak w poprzedniku. Oprócz tego, w zestawie znajdowały się wycieraczki z czujnikiem deszczu.