Po niemal dwóch dekadach sprzedaży pojazdu terenowego jako luksusowego SUV-a, Mercedes-Benz zdecydował się zbudować prawdziwego SUV-a, a w 1997 roku wprowadził na rynek pierwszą generację ML-Class.
Mercedes-Benz podjął odważny krok, wprowadzając pojazd do segmentu, w którym wcześniej nie był obecny, w obliczu silnej konkurencji głównie ze strony amerykańskich producentów samochodów.
Stylistyka pojazdu była nowością na rynku SUV-ów. ML nie przypominał typowego, mocnego pojazdu terenowego. Jego zaokrąglone linie znacznie odbiegały od boxowatego designu Jeepa Grand Cherokee. Jednak Mercedes-Benz stworzył samochód, który miał przyciągnąć nabywców do segmentu SUV-ów. Klasyczna konstrukcja na ramie była tradycyjnym sposobem budowy SUV-a, ale tylnie zawieszenie niezależne było czymś nowym.
W środku przestrzeń na przednich siedzeniach była większa niż w jakimkolwiek innym samochodzie Mercedes-Benz, w tym w S-Klasie. W tylnych siedzeniach było wystarczająco miejsca dla trzech pasażerów. Bagażnik był wystarczająco duży i, jak się można było spodziewać, miał składane tylne siedzenia. W podstawowej wersji wyposażeniowej oferował sztuczny włókno węglowe i materiałowe siedzenia, podczas gdy w najwyższej wersji Elegance miały prawdziwe drewno i skórzane fotele.