Zbudowana na tej samej platformie co klasa ML Mercedes-Benz, klasa R była projektowana z myślą o osobach potrzebujących komfortowego pojazdu do długich podróży.
Podczas gdy w Europie Renault Espace był MPV, które należało pokonać, w Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz musiał stawić czoła silnej konkurencji ze strony lokalnych marek. Jednak dzięki swojemu logo na masce i luksusowym wnętrzu, inwestycja była opłacalna. Gdy zaczęto ją krytykować za brak trzech rzędów siedzeń, niemiecki producent wprowadził wersję R-Class Lang (long, czyli długi po niemiecku).
Klasa R L miała kształt przypominający powiększone kombi, a jej przód wyglądał podobnie do przodu jej mniejszego odpowiednika. Z profilu, wydłużony rozstaw osi prowadził do dłuższych tylnych drzwi. Jednak tylne błotniki i trzecie okna boczne pozostały takie same jak w regularnej wersji.
W środku największa różnica dotyczyła tylnych siedzeń. W przeciwieństwie do klasy R, wersja Lang miała trzy rzędy siedzeń, co pozwalało pomieścić nawet do siedmiu pasażerów. Konfiguracja 2-3-2 może nie była typowa dla amerykańskiego rynku, ale była najlepszym rozwiązaniem, jakie Mercedes-Benz mógł zaoferować, biorąc pod uwagę, że bazowała na podwoziu klasy ML.
Pod maską Mercedes-Benz zamontował wybór silników benzynowych i turbo-diesel, które współpracowały z standardową, siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Moc przekazywana była na wszystkie koła, a dzięki pneumatycznemu zawieszeniu, samochód mógł pokonywać nawet nieutwardzone drogi.
Jeszcze większa elastyczność wnętrza, dwie długości rozstawu osi, napęd na tylne koła lub 4MATIC z napędem na wszystkie koła oraz nowe warianty silnikowe – Mercedes-Benz Klasa R otwiera jeszcze więcej możliwości, szczególnie w zakresie aranżacji siedzeń. W gamie modeli, która obejmuje znane konfiguracje z maksymalnie sześcioma indywidualnymi siedzeniami, dodano wersję pięcioosobową oraz siedmioosobową. A nowy, charakterystyczny styl nadwozia z przodu i z tyłu nadaje SUV-owi Tourer dodatkowego uroku.
Klasa R Mercedes-Benz nadal wyznacza trendy. Ten wyjątkowy koncept motoryzacyjny łączy uznawane mocne strony kilku klas pojazdów. Wzorcowy komfort podróży, doskonała dynamika prowadzenia, wysoka elastyczność, niezwykle przestronna kabina, w tym ogromny bagażnik, połączone z ekspresyjnym designem i charakterystycznym dla Mercedes bezpieczeństwem – Klasa R pozostawia niewiele do życzenia. Po raz pierwszy SUV Tourer posiada drugą linię siedzeń dla trzech osób, co daje łącznie pięć miejsc i ogromną, wszechstronną przestrzeń ładunkową: wersje ze standardowym rozstawem osi mogą pomieścić 939 litrów bagażu przy załadunku do dachu, natomiast modele z długim rozstawem osi oferują pojemność bagażnika 1118 litrów. Krótka wersja Klasy R pomieści maksymalnie 2001 litrów (najdłuższa długość przestrzeni ładunkowej wynosi 1982 mm), podczas gdy w przypadku długiej wersji wartość ta wynosi niezrównane 2436 litrów (najdłuższa długość przestrzeni ładunkowej wynosi 2217 mm). Wymiary kabiny pasażerskiej i przestrzeni ładunkowej sprawiają, że Klasa R jest najprzestronniejszym modelem w całej ofercie samochodów osobowych Mercedes-Benz. Obie wersje mają praktyczne schowki pod podłogą przestrzeni ładunkowej o pojemności 51 i 52 litrów, które można wykorzystać do przechowywania różnych przedmiotów i ukrywania wartościowych rzeczy.
Elastyczność w dużej skali
Nawet wakacyjne podróże z pięcioma osobami i całym ich bagażem są łatwe do zrealizowania. Jeśli tylne siedzenie w środku nie jest potrzebne, można je w kilku prostych ruchach przekształcić w wygodną podłokietnik. Druga rząd siedzeń ma miejsce na trzy foteliki dla dzieci lub systemy zabezpieczeń. Zewnętrzne siedzenia są wyposażone w punkty mocowania ISOFIX oraz opcjonalne poduszki powietrzne z boku, co zwiększa bezpieczeństwo pasywne. Wszystkie siedzenia są wyposażone w pasy bezpieczeństwa z trzema punktami zaczepu. Dodatkowo, na tylnych siedzeniach można dodać dwa indywidualne fotele, przekształcając Klasa R w model 5+2. Pomimo nowego układu siedzeń w środkowej części pojazdu, funkcje wygody, takie jak regulacja przód/tył oraz EASY ENTRY, które ułatwiają dostęp do tylnych siedzeń, zostały zachowane. Wszystkie siedzenia w tylnej części pojazdu można składać indywidualnie, tworząc całkowicie płaską przestrzeń ładunkową. Dotychczasowa konfiguracja 4+2 miejsc wciąż jest dostępna jako opcja.
Atrakcyjny wygląd zewnętrzny emanuje pewnością siebie
Nowy model Klasy R nie tylko ma nowe cechy wnętrza. Również na zewnątrz, odświeżony SUV Tourer wyróżnia się bardzo charakterystycznym pakietem stylizacji nadwozia z przodu i z tyłu, okrągłymi światłami przeciwmgielnymi oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi we wszystkich wersjach V6. Wersja R 500 4MATIC jest wyposażona w 19-calowe koła. Klienci Klasy R mogą także wybierać spośród trzech nowych kolorów lakierów: białego kalcytowego, beżowego sanidynowego lub zielonego periklasowego. Te zmiany dotyczą zarówno modeli ze standardowym, jak i długim rozstawem osi.
Kompletna gama od R 280 CDI do R 500 4MATIC
Oferta silnikowa wzbogaciła się o nowy silnik V6 benzynowy w modelu R 280, który zachwyca imponującą mocą i umiarkowanym zużyciem paliwa. Jednostka ta rozwija moc 170 kW/231 hp, przyspiesza Klasa R od 0 do 100 km/h w 9,6 sekundy i zużywa jedynie 10,9 litra benzyny bezołowiowej na 100 km (dane NEDC-łączone). R 280 CDI 4MATIC, wyposażona w nowoczesny silnik wysokoprężny z systemem common-rail o mocy 140 kW/190 hp, jest jeszcze bardziej oszczędna. Przy maksymalnym momencie obrotowym 440 Nm, silnik V6 zapewnia płynność pracy i wymaga jedynie 9,3 litra oleju napędowego na 100 km. Model R 500 4MATIC również posiada nowy silnik w postaci silnika V8 o pojemności 5,5 litra, rozwijającego moc 285 kW/388 hp i maksymalny moment obrotowy 530 Nm, co zapewnia imponujące osiągi. Flagowy silnik V8 rozwija o 82 hp więcej niż poprzedni model, podczas gdy zużycie paliwa zostało zmniejszone o maksymalnie 7 procent (wszystkie dane NEDC-łączone). Wszystkie modele Klasy R są wyposażone w innowacyjną automatyczną skrzynię biegów 7G-TRONIC z dźwignią DIRECT SELECT na kolumnie kierowniczej.
Mercedes-Benz oferuje teraz trzy nowe modele Klasy R na poziomie podstawowym – R 280 CDI, R 280 i R 350 – wszystkie z nich to wersje V6 z napędem na tylne koła oraz wyborem krótkiego lub długiego rozstawu osi. Dzięki zmniejszeniu wagi i niższym stratom mocy spowodowanym tarciem, które występują w przypadku konfiguracji napędu na tylne koła, te modele osiągają jeszcze niższe wartości zużycia paliwa. Najbardziej oszczędna Klasa R to teraz R 280 CDI, który zużywa tylko 8,9 litra oleju napędowego na 100 km (dane NEDC-łączone).
Wszystkie pięcioosobowe i 4+2 miejsca są wyposażone w stalowe zawieszenie, podczas gdy zawieszenie pneumatyczne z regulacją poziomu jest dostępne jako dodatkowa opcja dla tylnej osi. Wszystkie wersje 5+2 oraz flagowy model R 500 4MATIC mają zawieszenie pneumatyczne z regulacją poziomu standardowo montowane z tyłu. Zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z systemem adaptacyjnego tłumienia (ADS) jest dostępne jako dodatkowa opcja dla wszystkich wersji.
Kompletna gama wyposażenia dla maksymalnego komfortu
Wszystkie modele Klasy R posiadają nowe elementy standardowego wyposażenia, które czynią podróżowanie jeszcze bardziej relaksującym. Na przykład automatyczna klimatyzacja THERMATIC jest wyposażona w filtr węglowy, aby jeszcze bardziej zmniejszyć zanieczyszczenia w powietrzu wewnątrz pojazdu, podczas gdy przestronny schowek na rękawiczki teraz posiada złącze AUX-IN do podłączenia zewnętrznych urządzeń audio lub multimedialnych.
Oprócz rozbudowanego pakietu wyposażenia standardowego, Klasa R oferuje liczne systemy asystujące, które są szczytem komfortu prowadzenia i bezpieczeństwa, i potwierdzają pozycję lidera w tym segmencie rynku. W ich skład wchodzi kontrola odległości DISTRONIC, aktywnie wentylowane fotele przednie, system sterowania głosowego LINGUATRONIC oraz kamera do cofania, która zapewnia bezpieczne i łatwe parkowanie lub manewrowanie w trudnych warunkach widoczności. Gdy kierowca wybiera „R” (bieg wsteczny), obraz z kamery pojawia się na wyświetlaczu COMAND APS. Pasażerowie z tyłu mogą wybierać własny program rozrywki na pokładzie dzięki systemowi rozrywki dla tylnych siedzeń. Dodatkowe opcje zwiększające komfort obejmują dodatkowy podgrzewacz z pilotem oraz elektrycznie podgrzewaną kierownicę na chłodniejsze dni.
Badania naukowe przeprowadzone przez dział badawczo-rozwojowy DaimlerChrysler potwierdzają doskonały poziom komfortu podczas długich podróży, jaki zapewnia Klasa R. Ten komfort ma istotny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy. Stres kierowcy, mierzony na podstawie tętna, jest znacznie mniejszy w Klasie R niż w porównywalnych pojazdach.
Atrakcyjne ceny