W 2009 roku Mercedes-Benz zaprezentował nową wersję swojego luksusowego modelu, klasy S. Jak zwykle w przypadku niemieckiej marki, oferowano również wersję AMG, która była bardziej mocarna i muskularna.
Rynek samochodów luksusowych wymagał wydajnych wersji dla największych modeli. W tej samej kategorii, co Audi S8, BMW M-Performance czy Jaguar XJ-R, znajduje się wersja S-Class AMG. Pojazd ten oferował zarówno najwyższy luksus, jak i osiągi, które sprawiały, że wiele sportowych aut miało problem z dotrzymywaniem mu kroku.
Przód samochodu był zdecydowanie bardziej agresywny niż w niższych wersjach silnikowych. Duże, centralne wloty powietrza w zderzaku były po bokach uzupełnione przez dwa mniejsze, przeznaczone do chłodzenia hamulców. W przeciwieństwie do innych wersji AMG, S63 nie posiadał charakterystycznej kratki AMG, lecz pięcioprętową, chromowaną, która była mniej agresywna. Lusterka boczne były aerodynamicznie ulepszone, nadając sportowego wyglądu, a na przednich błotnikach zamontowano emblematy 6.3 AMG. Nowe 53 diody LED w kształcie podwójnego „C” nadawały klasie S niepowtarzalny wygląd z tyłu, obok sportowego wydechu z dwoma chromowanymi podwójnymi końcówkami. S63 AMG miał 19-calowe, wieloskrzydłowe felgi malowane na szaro tytanowe z wysokim połyskiem, wyposażone w opony 255/40 (przód) i 275/40 (tył).
Silnik i skrzynia biegów pozostały takie same jak w wersji przedface liftingowej, z jednostką V8 o pojemności 6.3 litra połączoną z automatyczną skrzynią biegów SPEEDSHIFT 7G-Tronic.
Mercedes-Benz S63 AMG oraz S65 AMG, potężne modele z najwyższej półki klasy S, są teraz jeszcze bardziej atrakcyjne: dzięki serii subtelnych, ale niezwykle skutecznych ulepszeń, te dwa ekskluzywne sedany stały się bardziej uderzające i bezcenne niż kiedykolwiek wcześniej. Zaktualizowana technologia ma na celu zapewnienie bardziej dynamicznych wrażeń z jazdy, a także optymalnego bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego.
Ekskluzywność i dynamika w połączeniu z bezwysiłkową przewagą i nowoczesną technologią – oba modele z serii S od Mercedes-AMG ucieleśniają te cechy i inne: Mercedes-Benz S63 AMG, wyposażony w silnik AMG V8 o pojemności 6,3 litra o mocy 386 kW/525 hp, generujący 630 Nm momentu obrotowego, przyspiesza do prędkości 100 km/h w 4,6 sekundy. Z kolei Mercedes-Benz S65 AMG demonstruje jeszcze większą przewagę: jego silnik AMG V12 biturbo o pojemności 6,0 litra dostarcza maksymalną moc 450 kW/612 hp oraz moment obrotowy 1000 Nm, przyspieszając z 0 do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy. Oba sedany są elektronicznie ograniczone do prędkości 250 km/h. Mimo braku zmian w parametrach silnika i osiągach, udało się jednak zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję CO2 o aż 3 procent.
Na jeszcze bardziej wyjątkowy status modeli wpływa nowy, bardziej wyrazisty gril w kształcie strzały, z podwójnymi chromowanymi przetłoczeniami w przypadku modelu Mercedes-Benz S65 AMG. Nowy przedni zderzak zawiera efektowne, specyficzne dla AMG diody LED do jazdy dziennej oraz dwa poprzeczne wloty powietrza po każdej stronie. Dodatkowe wyróżniające cechy to napisy „6.3 AMG” lub „V12 Biturbo” na przednich błotnikach oraz nowocześnie zaprojektowane lusterka.
Bokowe panele progowe podkreślają elegancką linię przedniego zderzaka aż do tyłu pojazdu, gdzie nowy tylny zderzak oferuje kolejną atrakcję: środkowa część wlotu dyfuzora jest malowana w tym samym kolorze co nadwozie. Nowe tylne lampy z 52 diodami LED w formie podwójnego „C” nadają klasie S niepowtarzalny wygląd z tyłu. Charakterystycznym elementem obu modeli jest sportowy układ wydechowy z dwoma podwójnymi chromowanymi końcówkami, w przypadku S65 AMG w stylizacji V12. Wizualne różnice między modelem V8 a V12 obejmują także atrakcyjne felgi aluminiowe AMG: S63 AMG ma 19-calowe, wieloramienne koła w kolorze szaro-tytanowym z wysokim połyskiem oraz oponami 255/40 (przód) i 275/40 (tył). Z kolei S65 AMG dostępny jest z 20-calowymi kołami kutymi w kolorze szaro-tytanowym z lustrem i oponami 255/35 (przód) i 275/35 (tył).
Stabilizacja przy bocznych wiatrach, Torque Vectoring Brake i system Direct-Steer
Sportowe zawieszenie AMG bazujące na Active Body Control (ABC) po raz pierwszy w standardzie zapewnia stabilizację przy bocznych wiatrach: dzięki tej funkcji wpływy spowodowane bocznymi wiatrami są kompensowane lub – w przypadku silnych podmuchów – redukowane do minimum. ABC niweluje wpływ bocznych wiatrów, dostosowując rozkład obciążenia kół w ciągu milisekund, korzystając z czujników prędkości obrotowej i przyspieszenia bocznego systemu ESP® Electronic Stability Program.
W standardowym wyposażeniu znajduje się także nowy Torque Vectoring Brake: podczas pokonywania zakrętów, krótka bezpośrednia aplikacja hamulców wpływa na wewnętrzne tylne koło, co pozwala na precyzyjne i kontrolowane pokonywanie zakrętów przez sedan. Torque Vectoring Brake stanowi dodatkową funkcję systemu ESP® i nie tylko poprawia reakcję, ale także bezpieczeństwo aktywne, co jest szczególnie zauważalne w krytycznych warunkach. Doznania z jazdy są dodatkowo wzmocnione dzięki systemowi Direct-Steer: jego zmienna proporcja w zależności od kąta skrętu zapewnia bardziej bezpośrednią reakcję przy pokonywaniu zakrętów, a co za tym idzie, bardziej responsywne prowadzenie – krótko mówiąc: zwiększona przyjemność z jazdy w Mercedes-AMG S-Class.
W oparciu o system ADAPTIVE BRAKE, wysokowydajny system hamulcowy nadal zapewnia optymalną siłę hamowania, spowolnienie i czułość. Oś przednia wyposażona jest w podwójny unoszący się zacisk hamulcowy. Ta ekskluzywna technologia łączy zalety tarczowego hamulca przesuwnego – zredukowane przegrzewanie płynu hamulcowego i wyraźne korzyści w zakresie komfortu dzięki mechanizmowi prowadzącemu okładziny hamulcowe – z efektywnością ekstra dużego stałego zacisku hamulcowego.
Szeroki zakres standardowego wyposażenia z ekskluzywnym stylem
Wyposażenie wnętrza jest równie ekskluzywne jak pakiet wysokiej technologii: po otwarciu drzwi Mercedes-Benz S65 AMG witany jest przez duże animowane napisy „AMG V12 BITURBO” na centralnym wyświetlaczu deski rozdzielczej. Główne menu dostarcza kierowcy informacji o temperaturze oleju silnikowego, aktualnym zakresie biegów, napięciu akumulatora oraz RACETIMER-ze, który wyświetla czasy okrążeń na torze wyścigowym. W przypadku Mercedes-Benz S63 AMG, szeroki zakres standardowego wyposażenia obejmuje nie tylko skórzane wykończenia PASSION z naturalną skórą w bocznych bolstach foteli, ale także przednie sportowe fotele z klimatyzacją, masażem, wielofunkcyjnym kształtem i funkcjami sterowania dynamiką jazdy. Ekskluzywne skórzane obicia PASSION w S65 AMG, z ich diamentowym wzorem AMG V12, emanują jeszcze większą elegancją. W obu modelach zastosowano również obfite elementy wykończeniowe z orzecha włoskiego oraz analogowy zegar AMG w designie IWC. Zarówno SPEEDSHIFT 7G-TRONIC w S63 AMG, jak i pięciobiegowa automatyczna skrzynia SPEEDSHIFT w S65 AMG, są wyposażone w system DIRECT SELECT. Zmiana biegów odbywa się za pomocą aluminiowych paddle shift na nowym sportowym kole kierownicy AMG.
Nowe standardy w zakresie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa
Dodatkowo oba modele z najwyższej półki wyznaczają nowe standardy w zakresie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa dzięki połączeniu innowacyjnych systemów asystujących kierowcy opartych na kamerach i radarze. Należą do nich system wykrywania senności ATTENTION ASSIST, Adaptive Highbeam Assist, Lane Keeping Assist oraz hamulce PRE-SAFE®, które są połączone z radarem regulującym odległość i samodzielnie interweniują w razie wystąpienia zagrożenia wypadkiem, działając jak niewidoczna strefa zgniotu. Night View Assist z kamerą podczerwieni zawiera również nowy system wykrywania pieszych. Obraz z kamery przedniej szyby wykorzystywany jest także przez nowy asystent ograniczeń prędkości, dostępny jako opcja. Brake Assist PLUS oraz DISTRONIC PLUS wspomagają kierowcę w przypadku nagłego hamowania. Funkcja PRE-SAFE® positioning oraz luksusowe zagłówki NECK-PRO są teraz również standardem.
Nowe systemy infotainment, w tym COMAND APS z nowym wyświetlaczem SPLITVIEW, który jednocześnie wyświetla różne obrazy dla kierowcy i pasażera z przodu, jeszcze bardziej podnoszą komfort pasażerów.
Dostępne są również ekskluzywne akcesoria opcjonalne z AMG PERFORMANCE STUDIO: