Kabriolet Mercedes-Benz klasy S został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2014 roku. Zastąpił on wcześniejszą klasę CL w ofercie niemieckiego producenta. Stworzono go, aby konkurować z Bentleyem Continental GT.
Rynek luksusowych pojazdów składał się z bogatych i efektownych aut. A co może lepiej przyciągnąć uwagę niż wkomponowanie 47 kryształów Swarovski w każde z reflektorów, jako opcję. Kabriolet S-Class został zaprojektowany i sprzedawany dla osób, które jeździły swoją regularną, czterodrzwiową S-Class, nawet jeśli większość czasu spędzały same w samochodzie. To był osobisty luksusowy kabriolet.
Opracowany na skróconym rozstawie osi flagowej klasy S, S-Coupe charakteryzował się bezramkowymi szybami drzwi, rzeźbionym profilem bocznym oraz łukowym dachem nad wnętrzem w układzie 2+2. Stylowa atrapa chłodnicy AMG z siatką o trójwymiarowym wzorze wspierała duży, centralny emblemat z trzema gwiazdami. Z tyłu umieszczono dyfuzor podwozia pomiędzy dwoma dużymi, kwadratowymi wydechami.
Wnętrze było wykończone kolejnymi kryształami Swarovski w lampie sufitowej. Wzmocnione przednie fotele oferowały dużą wygodę pasażerom z przodu. Na desce rozdzielczej znajdowały się duże ekrany do systemu infotainment oraz cyfrowego zestawu wskaźników. Elektrochromowe szkło dachu mogło być przyciemniane na naciśnięcie guzika.
W zakresie zawieszenia, kabriolet S-Class otrzymał sprytną funkcję, która pozwalała mu przechylać się podczas zakrętów, podobnie jak rower czy motocykl. MAGIC BODY CONTROL wykrywał nierówności i dziury w drodze przed pojazdem, dostosowując tłumiki zawieszenia.
Mercedes S-Class Coupe
Stylowa pewność siebie, ekskluzywne wykończenia oraz wyrafinowana sportowość – nowy Mercedes-Benz S-Class Coupé łączy klasyczne proporcje dużego, sportowego coupé z nowoczesnym luksusem i najnowszą technologią. Jako światowa premiera, zapierające dech w piersiach coupé z dwoma drzwiami można opcjonalnie wyposażyć w system zawieszenia MAGIC BODY CONTROL z funkcją nachylania w zakrętach. Dodatkowymi atrakcjami technicznymi są wyświetlacz head-up oraz funkcja touchpada. Opcjonalne, wyraziste reflektory, z których każdy zawiera 47 kryształów Swarovski, nadają mu niepowtarzalny wygląd.
„Tak ekskluzywne, jak to tylko możliwe – szczyt estetycznej sportowości”, podkreśla Ola Källenius, członek zarządu Mercedes-Benz Cars. „Zapierający dech w piersiach design Concept S-Class Coupé, charakteryzujący się proporcjami sportowo-klasycznymi oraz zmysłową czystością, niemal bez zmian przenosi się do produkcji seryjnej S-Class Coupé. Duże coupé zawsze było najwyższym szczytem naszej gamy modelowej, dlatego znowu nosi nazwę 'S-Class’.”
„Światowa premiera aktywnej funkcji nachylania w zakrętach pokazuje możliwości, jakie oferuje Mercedes-Benz Intelligent Drive,” zauważa prof. dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania korporacyjne i rozwój Mercedes-Benz Cars. „Pojazd nachyla się w zakręty, podobnie jak motocyklista, co zmniejsza przyspieszenie boczne działające na pasażerów. Na drogach wiejskich oznacza to większą przyjemność z jazdy i komfort podróży dla naszych klientów.” Nowe S-Class Coupé zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2014 roku; dystrybucja do dealerów zaplanowana jest na drugą połowę 2014 roku. Dwudrzwiowy samochód dostępny jest z silnikiem V8 biturbo o pojemności 4663 cm3. Model S500 Coupé ma moc nominalną 335 kW (455 KM), a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 700 Nm. Sportowe doznania motoryzacyjne są znacząco wzbogacone przez emocjonalny dźwięk wydobywający się z układu wydechowego.
MAGIC BODY CONTROL, pierwszy „układ zawieszenia z oczami”, zadebiutował w S-Class. Dzięki funkcji nachylania w zakręty coupé wprowadza kolejny światowy innowacje dla samochodów produkcji seryjnej: coupé nachyla się w zakręty podobnie jak motocyklista lub narciarz. Przyspieszenie boczne działające na pasażerów jest zmniejszone, co pozwala im na bardziej stabilne siedzenie. Szczególnie na drogach wiejskich nowa funkcja nachylania w zakręty zwiększa komfort jazdy i przyjemność z prowadzenia pojazdu.
Podobnie jak w S-Class Sedan, nowe Coupé jest dostępne z licznymi nowymi systemami asystującymi, które jeszcze bardziej ułatwiają jazdę i poprawiają bezpieczeństwo. Systemy „Intelligent Drive” obejmują między innymi hamulec PRE-SAFE® z wykrywaniem pieszych, DISTRONIC PLUS z asystentem kierowania i Stop&Go Pilot, BAS PLUS z asystentem skrzyżowania, aktywną pomocą utrzymania pasa ruchu, adaptacyjnym asystentem świateł drogowych Plus i Night View Assist Plus. COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS posiada dodatkową funkcję oprócz adaptacyjnego asystenta hamulca, zapewniającą ochronę przed kolizją przy prędkości od 7 km/h: jeśli istnieje ryzyko kolizji, a kierowca nie reaguje, system może wykonać autonomiczne manewry hamowania przy prędkości do 200 km/h, zmniejszając ciężkość kolizji z wolniejszymi lub zatrzymującymi się pojazdami. System również hamuje w odpowiedzi na stojące pojazdy przy prędkości do 50 km/h i jest w stanie zapobiec zderzeniom tylnym przy prędkości do 40 km/h.
Tak jak w sedanach, system PRE-SAFE® zapobiegawczego zabezpieczenia pasażerów został rozszerzony o PRE-SAFE® PLUS. PRE-SAFE® PLUS może rozpoznać nadchodzącą kolizję z tyłu i ostrzec nadjeżdżający ruch, błyskając tylnymi światłami ostrzegawczymi z dużą częstotliwością. Jeśli zagrożenie kolizją się utrzymuje, system może również mocno zaciągnąć hamulec postojowy w pojeździe w stanie spoczynku, minimalizując ryzyko obrażeń szyi przez zmniejszenie szarpnięcia spowodowanego uderzeniem z tyłu.
Liczne opcjonalne elementy wyposażenia są dostępne, aby uczynić wnętrze Mercedesa-Benz S-Class Coupé wyjątkowo luksusowym i komfortowym. Na przykład dostępny jest pakiet AIR BALANCE, w tym komponenty „perfumowanie” i „jonizacja”, a także elektryczne ogrzewanie podłokietników jako element pakietu Warmth Comfort. Jeśli pojazd jest wyposażony w opcjonalny pakiet komfortu siedzeń, przednie fotele oferują funkcję masażu ENERGIZING opartą na zasadzie gorących kamieni.
We współpracy z high-endowymi specjalistami audio Burmester, opracowano dwa wyjątkowo wysokiej jakości systemy audio: system dźwięku przestrzennego Burmester® i system dźwięku przestrzennego Burmester® High-End 3D.
Design: zmysłowa czystość w najpiękniejszym wydaniu
Zmysłowa czystość jako wyraz nowoczesnego luksusu – to było w centrum uwagi projektantów i stanowi filozofię projektowania Mercedes-Benz. Celem jest stworzenie wyraźnych konturów i gładkich powierzchni, które prezentują nowoczesną technologię, jednocześnie emanując emocjonalnym urokiem. Zmysłowa czystość odzwierciedla się w podstawowych wartościach projektowych tradycji, emocji i postępowości. Te wartości stanowią gwiazdę przewodnią, akcentowaną na różne sposoby w zależności od modelu. Mercedes-Benz tworzy most między nowoczesnością i awangardą, między tradycją a postępem. Każda seria modeli ma przypisaną rolę i bardzo specyficzny charakter, w zależności od atrybutów, na których skupia się projektowanie. A jednak Mercedes-Benz zawsze rozpoznawalny jest jako Mercedes-Benz. Ponieważ oprócz wprowadzania nowych stylistycznych rozwiązań, i w celu utrzymania tradycji, projektanci czerpią z puli cech typowych dla marki.
„Nasze nowe S-Class Coupé to jedno z najpiękniejszych coupé wszech czasów, reprezentujące najbardziej radykalne estetyczne odcięcie od swojego poprzednika,” mówi Gorden Wagener, wiceprezydent Daimler AG. „Zmysłowa, płynąca sylwetka w połączeniu z wyraźnym, nowoczesnym językiem designu tworzy idealną symbiozę i precyzyjnie odzwierciedla naszą filozofię zmysłowej czystości.”
Eksterior: płynny profil doskonałych proporcji
Płynny profil Mercedes-Benz S-Class Coupé ucieleśnia zmysłową czystość w nowoczesny sposób. Charakteryzuje się typowymi proporcjami napędu na tylne koła, podkreślonymi charakterystyczną linią opadającą Mercedesa. Długa maska z wyraźnymi liniami i wypukłościami, niska linia dachu z wysoką linią okien, wyraźnie zaznaczone nadkola oraz duże koła (18- do 20-calowe) oraz szeroki efekt wizualny stwarzany przez tył wzmacniają aspiracje S-Class Coupé do bycia dziełem sztuki motoryzacyjnej. Przy rozstawie osi wynoszącym 2945 mm, coupé ma długość 5027 mm, szerokość 1899 mm i wysokość 1411 mm.
Jego wypukłe i wklęsłe powierzchnie nadają S-Class Coupé zmysłowy charakter. Rzeźbiona forma nadaje mu klasyczną elegancję, która idealnie łączy się z nowoczesnym, progresywnym językiem designu.
Widok z boku podkreślony jest opadającą linią zgodnie z emocjonalnym charakterem pojazdu. Podkreśla typowe dla marki proporcje jak podpis. Linie zostały celowo ograniczone do podstaw. Tworzy to zmysłową, ponadczasową czystość.
Kreatywna interakcja różnorodnych elementów designu nadaje Mercedes-Benz S-Class Coupé wyrafinowany, pewny siebie przód: w centrum przedniego końca pojazdu znajduje się rozwinięta trójwymiarowa diamentowa kratka chłodnicy, której struktura zdefiniowana jest przez prostokątne, chromowane elementy. Zawiera centralny trójramienny gwiazdę Mercedesa oraz jedno żaluzje.
Reflektory pełno-LED z ich ikonicznymi brwiami jako światłami dziennymi nadają mu niezwykle pewny i charakterystyczny wygląd. W S-Class Coupé brwi zostały dodatkowo udoskonalone półokrągłą przeciwną krzywą. W połączeniu z standardowym systemem LED Intelligent Light System, dostępne są unikalne reflektory z nie mniej niż 47 kryształami Swarovski. 17 kanciastych kryształów tworzy kształt świetlny świateł dziennych, przy czym 30 okrągłych kryształów tworzy lampy kierunkowskazów.
Profil boczny definiuje łukowato rozciągnięta linia dachu i drzwi bez ramy. Elegancka, trójwymiarowa chromowana ramka otacza obszary szklane, które nie są zakłócone przez słupki B. To podkreśla typowy dla Mercedesa coupé wygląd.
Mięsień nad tylną osią, rozciągający się od bocznej ściany, generuje poczucie lekkości i dynamiki nawet na postoju. Pozytywnie wygięte powierzchnie i linie bocznych ścian płyną w dramatyczny sposób w tył pojazdu.
Tylny koniec z jego powierzchniami, szerokimi ramionami i wyrazistymi liniami charakterystycznymi kończy emocjonalny ogólny wygląd. Przeniesienie mocowania tablicy rejestracyjnej do dolnej części tylnego zderzaka stanowi szczególnie uderzną modyfikację. Pozwala to na uzyskanie wyjątkowo smukłego wyglądu klapy bagażnika w tym obszarze. Trójramienna gwiazda jest, że tak powiem, wolnostojąca i można ją zatem bardziej uwydatnić dla większego efektu. Dodatkowo wychyla się na zewnątrz, aby w elegancki sposób umiejscowić kamerę cofania i opcjonalną kamerę 360°.
Ułożenie diod LED w dwóch poziomych rzędach w dwuczęściowych lampach tylnych ujawnia nowoczesną technologię i podkreśla sportowy charakter tyłu pojazdu, staranne detale oraz wysoką wartość premium samochodu. Forma i funkcja łączą się w idealną jedność. Część funkcji świetlnych znajduje się w skrzydłach, a pozostałe w klapie bagażnika. To charakterystyczne ułożenie czyni pojazd łatwo rozpoznawalnym także w nocy.
Dwuczęściowy zderzak tylny podkreśla sportowość sugerowaną przez przedni design. Dyfuzor, malowany na czarno w wysokim połysku, spełnia w równym stopniu wymagania aerodynamiczne i projektowe. Poniżej niego, tak jak w przednim zderzaku, znajduje się poziomy skrzydło w srebrnym kolorze. Zintegrowane w dyfuzorze są wysokiej jakości końcówki wydechowe.
S-Class Coupé posiada panoramiczny dach sięgający dwóch trzecich całego dachu pojazdu; o powierzchni około 1,32 m2 wydaje się niemal 150 procent większy niż w modelu poprzednim. MAGIC SKY CONTROL pozwala na zmianę przezroczystości dachu za naciśnięciem przycisku, od jasnego do ciemnego. W wersji jasnej dach jest niemal całkowicie przezroczysty i zapewnia odczucie otwartej przestrzeni nawet w najzimniejszych warunkach. W wersji ciemnej, przepuszczalność światła, czyli proporcja światła zewnętrznego, która dostaje się do wnętrza, jest zmniejszona do mniej niż 1% i skutecznie ogranicza nagrzewanie się pojazdu. Dodatkowo możliwe jest całkowite zaciemnienie wnętrza za pomocą roletki.
Wnętrze: nowoczesny luksus jako awangardowy design
Wnętrze nowego S-Class Coupé jest wyrazem języka designu Mercedes-Benz – zmysłowej czystości. Fascynująca kombinacja rzeźbiarskich, zmysłowych elementów objętości oraz wyraźnej geometrii podstawowej architektury tworzy awangardowy język projektowania. Wysoka jakość, doskonałe wykonanie oraz wyjątkowe wrażenia dotykowe dostarczają pasażerom niezapomnianych doznań, więc wnętrze auta reprezentuje najwyższy poziom „nowoczesnego luksusu”.
Deska rozdzielcza Mercedes-Benz S-Class Coupé zachwyca spektakularną architekturą, dając początek pojazdowi o wyjątkowym charakterze w górnym segmencie coupé. Deska rozdzielcza dzieli się na bardzo wyraźną górną część z rozległym efektem „owijania”, rozszerzającym się do drzwi, oraz bardzo niską, rzeźbiarską „wiszącą” dolną część. Ta uderzająca architektura była możliwa dzięki przeniesieniu poduszki powietrznej w zupełnie nowe, niskie miejsce. Ten koncept pozwala na umieszczenie dużego, dwuczęściowego wyświetlacza w formacie szerokim TFT w prominentnej „wiszącej” pozycji przed tym wykończeniem. Dodatkowo, jest stylowo podkreślony koronką oświetlenia otoczenia. Pod wyświetlaczem, sportowa podniesiona konsola centralna sięga do tylnej części pojazdu. Wszystkie pokrywy i podłokietniki są luksusowo pokryte skórą.
Nowa kierownica „Super Sport” robi wrażenie swoimi potężnymi, galwanizowanymi szprychami, które tworzą maksymalną głębokość kierownicy, jakby wylewały się z kolumny kierownicy.
Użycie najwyższej jakości materiałów, powierzchni, kombinacji kolorów i wzorów szwów przyczynia się do osiągnięcia rzeczywiście ekskluzywnego wnętrza samochodu. Wloty powietrza, przełączniki, elementy przedłużające pasy oraz wykończenia są w elektroplaterowanym „Silver Shadow”. To nadaje im szczególnie wysoką wartość i wzmacnia trójwymiarowy efekt ich powierzchni.
Przed podłokietnikiem znajduje się touchpad (opcjonalnie), z jego czarną powierzchnią o wysokim połysku i obramowaniem w wyglądzie chromu. Tak jak w smartfonie, touchpad pozwala na obsługę wszystkich funkcji jednostki sterującej za pomocą gestów palca. Touchpad umożliwia również wprowadzanie liter, cyfr i znaków specjalnych odręcznie – w każdym z języków jednostki sterującej. Różnorodne przyciski, np. do systemu multimedialnego, są rozmieszczone w kształcie kluczy w półkole przed centralnym elementem sterującym.
Zarówno fotele przednie, jak i tylne mają wyraźnie sportowy charakter, a dwa tylne fotele zaprojektowane są jako indywidualne. Pakiet Exclusive opcjonalnie zawiera fotele w skórze nappa w ekskluzywnym designie z wyraźnym wzorem diamentowego przeszycia na oparciach i siedziskach. Pasy bezpieczeństwa przednich foteli są zintegrowane w dolnej bocznej części, nie przerywając linii talii, gdy okna są otwarte; przedłużacze pasów zapewniają ich łatwy dostęp dla pasażerów.
Płynne przejście między drzwiami a tylnym panelem bocznym podkreśla wysoką jakość komfortu pojazdu. Również tutaj powierzchnie i elementy sterujące są mistrzowsko wykonane z najwyższej jakości materiałów; konfiguracja z systemem dźwięku przestrzennego Burmester® oraz systemem dźwięku przestrzennego Burmester® High-End 3D oferuje szczególny akcent w formie i funkcji.
Nowe kolory wnętrza, takie jak czerwień Bengal, brąz siodłowy i porcelana, pozwalają na indywidualizację wnętrza. Standardowe oświetlenie otoczenia z różnymi nastrojami świetlnymi zapewnia odpowiedni charakter wellness. Klient może wybierać spośród siedmiu nastrojów świetlnych.
Mniej rozproszenia: wyświetlacz head-up
Opcjonalny wyświetlacz head-up przynosi ważne informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, przedstawiając je na szybie, aby zapewnić mniej rozproszenia od sytuacji na drodze. System informuje o prędkości pojazdu, ograniczeniach prędkości, instrukcjach nawigacyjnych i komunikatach systemu asystenta jazdy.
Techniczna podstawa tego systemu to system optyki spekularnej oraz moduł wyświetlacza w pełnym kolorze o rozdzielczości 480 x 240 pikseli, działający z wysokowydajnymi diodami LED. Projektują wirtualny obraz o wymiarach około 21 x 7 centymetrów w polu widzenia kierowcy, gdzie wydaje się unosić około dwóch metrów nad maską. Rozdzielczość ponad 60 pikseli na stopień kąta widzenia zapewnia bardzo ostry obraz. Specjalny czujnik światła, znajdujący się w pobliżu górnej krawędzi dachu, automatycznie dostosowuje jasność wyświetlacza head-up do warunków oświetlenia zewnętrznego.
Niższe siły poprzeczne: aktywna funkcja nachylania w zakrętach
MAGIC BODY CONTROL, pierwszy „układ zawieszenia z oczami”, zadebiutował w S-Class. Dzięki funkcji nachylania w zakręty coupé wprowadza kolejny światowy innowacje dla samochodów produkcji seryjnej: funkcja nachylania w zakręt sprawia, że coupé nachyla się w zakręty w sposób podobny do motocyklisty lub narciarza. Przyspieszenie boczne działające na pasażerów jest zmniejszane w sposób podobny do jazdy w stromej krzywej, a pasażerowie siedzą stabilniej. Na drogach wiejskich nowa funkcja nachylania w zakręty zwiększa przyjemność z jazdy i komfort. Celem nie jest osiąganie wyższych prędkości, ale zapewnienie bardziej komfortowych doznań motoryzacyjnych.
System zawieszenia MAGIC BODY CONTROL, dostępny opcjonalnie dla S 500 Coupé, obejmuje, oprócz funkcji Active Body Control (ABC) oraz ROAD SURFACE SCAN, nową funkcję nachylania w zakręty. Dzięki Active Body Control, podpory zawieszenia są wyposażone w cylindry hydrauliczne (tzw. tłoczki), aby dostosować moc w każdym tłoczku indywidualnie. W zależności od pokonywanej krzywej, funkcja nachylania w zakręty zmienia punkt bazowy każdego indywidualnego tłoczka. To pozwala na automatyczne i ciągłe nachylanie pojazdu w ułamkach sekundy i pod kątem do 2,5 stopnia w zakrętach – w zależności od kąta drogi i prędkości pojazdu. Innowacyjny system zawieszenia wykrywa zakręty za pomocą stereokamery umieszczonej za szybą, rejestrując krzywiznę drogi do 15 metrów do przodu, oraz dodatkowego czujnika przyspieszenia poprzecznego. Funkcję nachylania w zakręt można wybrać jako jeden z trzech trybów jazdy za pomocą przełącznika ABC; jest aktywna w zakresie prędkości od 30 do 180 km/h.
Emocjonalny, sportowy dźwięk: układ wydechowy z klapami
Emocjonalny dźwięk układu wydechowego odgrywa decydującą rolę w sportowym doświadczeniu jazdy. Głębsze składniki dźwiękowe zapewniają pełniejsze, bardziej sportowe brzmienie. W transwersalnym tylnym tłumiku układu wydechowego z podwójnymi rurami znajdują się dwie klapy, które można otwierać i zamykać pneumatycznie w zależności od obrotów silnika.
Gdy klapy są otwarte, gazy spalinowe są prowadzone przez tylny tłumik inną drogą, przez co dźwięk pojazdu staje się bardziej potężny. Punkt przełączania klap zależy od wybranego programu jazdy – w programie S klapy otwierają się wcześniej niż w programie E. Gdy tylko silnik S-Class Coupé się uruchamia, można usłyszeć moc jego dźwięku.
Długa tradycja: duże coupé od Mercedes-Benz
Historia dużych powojennych coupé Mercedesa sięga roku 1952, kiedy Mercedes-Benz wprowadził legendarny model 300 S Coupé – „samochód dla światowej elity”, jak oceniła prasa motoryzacyjna tamtych czasów. W 1956 roku pojawił się model 220 S Coupé z serii W 180, który zasłynął zwłaszcza dzięki samonośnemu nadwoziu pontonowemu. W latach 1961-1971 eleganckie coupé z serii W111/W112 zachwyciło nie mniej niż 29 918 wymagających klientów, którzy mogli wybierać między modelami sześciocylindrowymi typu 220 SEb Coupé a modelami ośmiocylindrowymi typu 280 SE 3.5 Coupé.
Coupé SEC z serii C 216, które pozostawało w ofercie stuttgarckiej marki motoryzacyjnej przez dziesięć lat i sprzedano ich ponad 74 000, opierało się na S-Class z 1981 roku. W 1992 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowano model następny (seria C 140), także z debiutującym po raz pierwszy modelem S600 Coupé z 290 kW (394 KM) silnikiem dwunastocylindrowym. To był samochód, w którym w 1995 roku swoją światową premierę miało Elektroniczny Program Stabilizacji ESP®. Później to coupé zostało przemianowane na „CL-Class”. Inny przodek nowego S-Class Coupé zadebiutował pod tą nazwą w marcu 1999 roku. Dzięki pionierskim innowacjom, takim jak aktywne zawieszenie ABC (Active Body Control) oraz bi-xenonowe reflektory, ten dwudrzwiowy samochód ustalił nowe standardy.
Wyjątkowa ekskluzywność i wyszukany design w połączeniu z nowoczesną, wyznaczającą trendy technologią w ostatniej klasie CL (2006) otworzyły nowy wymiar bezpieczeństwa pojazdów dzięki wprowadzeniu hamulców PRE-SAFE®. Ponadto innowacje Mercedesa, takie jak Intelligent Light System z pięcioma funkcjami świetlnymi oraz PRE-SAFE® zapobiegające bezpieczeństwo pasażerów, również stały się częścią standardowego wyposażenia pojazdu.