Mercedes-Benz zaprezentował modele 380 SEC i 500 SEC na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1981 roku. Były one następcą poprzedniej serii SLS i opierały się na tej samej platformie co klasa S W126.
W odpowiedzi na duże zapotrzebowanie na luksusowe coupe, Mercedes-Benz wprowadził nową generację coupe klasy S w postaci modeli SEC w 1981 roku. Sukces był tak duży, że producent postanowił kontynuować produkcję aż do 1992 roku. W 1984 roku SEC przeszedł facelifting.
Z zewnątrz, smukły kształt coupe inspirowany był wersją sedan z czterema drzwiami, jednak nie zachowano zbyt wielu elementów nadwozia z tej wersji. Przód był podobny, lecz różny. Zastosowano inną konstrukcję grilla oraz podobne reflektory. Pochylone słupki A i długie przednie drzwi były stylowym znakiem generacji SEC. Usunięto słupek B, co sprawiało, że przy opuszczonych wszystkich czterech oknach, auto wyglądało jak faux-kabriolet.
Wewnątrz samochód oferował miejsca dla czterech osób. Był to pierwszy samochód z funkcją prezentera pasów bezpieczeństwa. Po zamknięciu drzwi i uruchomieniu silnika, prezentery wyciągały zaczepy pasów dla pasażerów z przodu, ułatwiając im ich chwycenie. W standardowej wersji znajdowały się fotele materiałowe, a w wyższej wersji wykończenie ze skóry oraz drewniane dekoracje na desce rozdzielczej, konsoli centralnej i panelu środkowym były standardowym wyposażeniem.