MERCEDES BENZ SL 63 AMG (R231) 2012-2016

MERCEDES BENZ SL 63 AMG (R231) 2012-2016

Przejdź do galerii zdjęćMERCEDES BENZ SL 63 AMG (R231) 2012-2016

Mercedes-Benz postanowił zmniejszyć rozmiar silników AMG, ale zachował ich duże oznaczenia na tylnej części samochodu.

Mercedes-Benz SL był wyposażony w różnorodne silniki, od małego 2,8-litrowego aż po potężny, 7,3-litrowy silnik V12 zamontowany w modelu SL73 AMG z 1999 roku. Jednak czasy się zmieniły, a produkcja ogromnych silników nie była już konieczna, aby osiągnąć wysokie wartości mocy i momentu obrotowego. Co więcej, duży silnik był cięższy i negatywnie wpływał na prowadzenie samochodu. Dlatego niemiecki producent zamówił mniejsze silniki o większej mocy od AMG.

SL63 AMG z 2012 roku był pierwszym modelem, który otrzymał nowy przód z podwójnymi wlotami powietrza w grillu. Jego agresywna stylistyka była uzupełniona parą przeprojektowanych reflektorów LED. Aksamitny kształt dolnego grilla stał się znakiem rozpoznawczym pojazdów AMG i został przyjęty również w klasie SL. Z boku wentylacje za przednimi kołami nosiły chromowane oznaczenie V8 Biturbo. Z tyłu, mały spojler na klapie bagażnika oraz cztery prostokątne rury wydechowe były dowodem na moc, która właśnie cię wyprzedziła.

Wewnątrz, coupe-kabriolet zyskał styl AMG, z takimi elementami jak wykończenia z włókna węglowego i aluminium, które doskonale współgrały z czarną skórzaną deską rozdzielczą oraz sportowymi kubełkowymi siedzeniami. Szczególną uwagę zwrócono na detale, takie jak dźwignia zmiany biegów z pustym uchwytem.

Pod maską, specjaliści AMG zamontowali silnik V8 o pojemności 5,5 litra i parę turbosprężarek. SL63 był oferowany w dwóch wersjach mocy: 537 KM lub 564 KM. Ta ostatnia dostępna była z pakietem AMG Performance. Moc była przekazywana na tylne koła za pomocą 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów z mokrym sprzęgłem.

Scena jest ustawiona dla nowego Mercedes-Benz SL63 AMG. Nowa wersja wysokowydajnego roadstera imponuje na wielu polach: systemowa konstrukcja o niskiej wadze, wzrost mocy i dynamiki jazdy oraz o 30 procent niższe zużycie paliwa i emisje. Dzięki całkowicie aluminiowej konstrukcji nadwozia, podobnej do tej w super-sportowym SLS AMG, waga pojazdu została zredukowana o 125 kilogramów. Przy masie własnej wynoszącej 1845 kilogramów oraz osiągach od 395 kW (537 hp) do 415 kW (564 hp), nowy model ma doskonałą receptę na niezrównaną dynamikę i przewyższające doznania z jazdy. Kolejny wzrost wydajności pochodzi z wygranej kombinacji: ulepszone zawieszenie sportowe AMG oparte na Active Body Control (ABC), nowe sportowe wspomaganie kierownicy wrażliwe na prędkość, wysokowydajny system hamulcowy AMG oraz 7-biegowa sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT. Ciekawa mieszanka stylowego designu, bogatego wyposażenia standardowego i wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Ola Källenius, CEO Mercedes-AMG GmbH: „Nowy SL63 AMG to kolejne arcydzieło Mercedes-AMG. Niezależnie od tego, czy chodzi o dynamikę jazdy, konstrukcję o niskiej wadze czy efektywność – SL63 AMG to ogromny krok naprzód. Po SLS AMG Roadster i SLK55 AMG, teraz nasza niespotykana rodzina roadsterów jest praktycznie kompletna.”

Doskonała wydajność i wysoka efektywność: Mercedes-Benz SL63 AMG jest dostępny po raz pierwszy z dwoma wariantami mocy. Silnik AMG o pojemności 5.5-litra V8 'biturbo’ (z podwójnym doładowaniem) osiąga 395 kW (537 hp) i 800 Nm momentu obrotowego. W przypadku wyboru pakietu AMG Performance, te wartości wzrastają do 415 kW (564 hp) i 900 Nm – więcej niż jakikolwiek inny konkurent w tej klasie. Efektem jest wydajność na wysokim poziomie, co potwierdzają czasy przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 4.3 lub 4.2 sekundy oraz do 200 km/h w odpowiednio 12.9 lub 12.6 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (elektronicznie ograniczona), chociaż po zainstalowaniu pakietu AMG Performance wzrasta do 300 km/h (również elektronicznie ograniczona). Poziom zużycia paliwa według NEDC wynosi 9.9 litra na 100 kilometrów dla obu wariantów mocy – o całe 4.2 litra lub 30 procent mniej niż w starszym modelu.

Ośmiocylindrowy silnik z oznaczeniem M 157 charakteryzuje się połączeniem innowacyjnych komponentów technologicznych dla uzyskania wysokiej mocy oraz wzorowego, niskiego zużycia paliwa. Oprócz bezpośredniego wtrysku benzyny z wykorzystaniem kierowanej mgły, silnik ma aluminiowy blok silnika, podwójne turbosprężarki, cztery zawory na cylinder z regulacją wałka rozrządu, intercooler powietrza/wody, zarządzanie alternatorem oraz funkcję ECO start/stop. Układ wydechowy AMG z aluminium, z dwiema chromowanymi końcówkami, produkuje charakterystyczny dźwięk silnika.

Design i wyposażenie: Nowe oblicze marki AMG

Najwyższy model AMG ponownie odgrywa wiodącą rolę – tym razem w zakresie designu. SL63 AMG to pierwszy model wysokiej wydajności, który posiada nowe oblicze marki. Dwa elementy dominujące formę – grill i dolny wlot powietrza – zostały zachowane, ale w zreinterpretowanej formie, co nadaje im bardziej wyrazistą tożsamość w aspekcie dynamiki i wrażenia wartości. Centralnym elementem stylizacji jest nowy grill „twin blade” w srebrnym chromie. Gwiazda Mercedesa umieszczona jest na dwóch ostrzach, których profil przypomina skrzydło samolotu. Wyraźniejszy kształt litery V grilla optymalizuje proporcje longitudalne pojazdu, dodając jeszcze większego wizualnego nacisku na atrybuty aerodynamiki i puryzmu.

Pod grillem znajduje się stylizowane „A” – charakterystyczna cecha pojazdów AMG, zachowane. Przerwa utworzona pod cienką czarną szczeliną na dolnej krawędzi otworu wlotowego powietrza pozwala na optymalny przepływ powietrza przez moduły chłodzenia – doskonałe połączenie estetyki i wysokiej technologii. Dolny poprzeczny wspornik z przodu również wykończony jest srebrnym chromem i zyskuje wyczuwalną głębię dzięki szczelinie powyżej – wyróżniający akcent, który doskonale dopełnia przód pojazdu. Grill „twin blade” oraz dolny poprzeczny wspornik to dwa uzupełniające elementy stylizacji, które podkreślają nowe oblicze marki AMG – wygląd, który zostanie podjęty przez stylizacje przyszłych modeli AMG i zwiększy wartość rozpoznawczą marki wydajności AMG.

AMG stylizacja nadwozia z charakterystycznymi cechami

SL63 AMG ma klasyczne proporcje sportowego samochodu: długi przód, kompaktowa kabina pasażerska oraz potężne tylne nadwozie są sprytnie połączone z charakterystycznymi cechami stylizacji AMG. Należą do nich przedni zderzak z czarnymi grillami i dużymi otworami do chłodzenia oleju silnikowego, wody, powietrza doładowującego i oleju przekładniowego, panele progowe oraz ekscytujący profil tylnego zderzaka stylizowanego na dyfuzor z wstawką w kolorze nadwozia. Reflektory ILS w standardzie charakteryzują się wysokiej jakości rurkami do świateł mijania i drogowych, które zostały zaprojektowane z dużą dbałością o szczegóły, a także chromowanym uchwytem wokół głównego reflektora i rozbudowaną aranżacją lamp kierunkowskazowych oraz pozycyjnych. Wszystkie pozostałe funkcje wykorzystują technologię LED – takie jak wyraźnie zakrzywione światła pozycyjne. Otoczenia specjalnych świateł dziennych AMG, boczne wloty powietrza i wloty w pokrywie silnika mają tę samą wykończenie w srebrnym chromie jak grill i dolny wspornik w przednim zderzaku.

Profil boczny dominuje logo „V8 BITURBO” oraz lekkie koła AMG o 5 podwójnych szprychach w odcieniu szaro-tytanowym z wysokim połyskiem. Oś przednia jest wyposażona w opony 255/35 R 19 na felgach 9.0 x 19, podczas gdy oś tylna ma opony 285/30 R 19 na felgach 10 x 19. Ciekawym akcentem z tyłu jest sportowy układ wydechowy AMG, z dwoma chromowanymi końcówkami zintegrowanymi w zderzaku. Spojler AMG pomaga w zmniejszeniu siły nośnej na tylnej osi oraz zwiększa stabilność jazdy przy dużych prędkościach.

Wyjątkowa jakość wykończenia wnętrza

Wnętrze SL63 AMG charakteryzuje się typowym efektem otaczającym, jak w CLS 63 AMG: w połączeniu z liniami okien drzwi oraz półką bagażową, górna część deski rozdzielczej tworzy jedność formalną. Duża ilość przestrzeni, wysokiej jakości materiały, wysoki poziom postrzeganej wartości oraz starannie wykonane detale odzwierciedlające namacalne i widoczne precyzje, wszystko to emanuje poczuciem najwyższej jakości. Minimalne wymiary szczelin cieszą oko i odzwierciedlają wysoką precyzję, z jaką SL został wyprodukowany.

Przyjemność dla wszystkich zmysłów: to zasługa specyficznych elementów stylu, znanych z SLS AMG, takich jak cztery wloty powietrza w stylu silników odrzutowych, jednostka AMG DRIVE – wyłącznie dla AMG – oraz pokryty skórą dźwignia selektora E-SELECT z wytłoczonym logo AMG. Po lewej stronie dźwigni znajduje się trzy przyciski: pierwszy przycisk obsługuje 3-stopniowy system ESP®, środkowy przycisk kontroluje sportowe zawieszenie AMG oparte na Active Body Control, a tylny przycisk z symbolem AMG służy do zapisywania osobistych ustawień (tryb skrzyni biegów, tryb zawieszenia, funkcja ESP®). Krótkie naciśnięcie przycisku AMG umożliwia wywołanie opcji konfiguracji, natomiast dłuższe przytrzymanie przycisku pozwala na wybór żądanej konfiguracji, co potwierdzane jest sygnałem dźwiękowym. Dodatkowo naciśnięcie przycisku w dowolnym momencie również wyświetla wybrane ustawienie w zestawie wskaźników.

AMG główne menu i kierownica AMG Performance

Dwa okrągłe instrumenty w kształcie tuby dostarczają informacji o obrotach silnika oraz pojemności zbiornika (po lewej), oraz o prędkości i temperaturze płynu chłodzącego (po prawej). Trójwymiarowe, graduowane pierścienie, podświetlane tarcze w centrum prędkościomierza i obrotomierza, specyficzne dla AMG czerwone wskaźniki oraz skala prędkościomierza do 360 km/h dodają emocjonalnego ładunku. Kierowcę wita ekran startowy AMG, który pojawia się w centralnie umieszczonym trójwymiarowym kolorowym wyświetlaczu TFT. Główne menu AMG jest również zintegrowane z centralnym wyświetlaczem: trzy tryby „Warm Up”, „Set Up” i „RACE” dostarczają kierowcy kompleksowych informacji. „Warm Up” wyświetla temperatury oleju silnikowego i płynu chłodzącego oraz stan roboczy funkcji ECO start/stop; „Set Up” informuje o aktualnym trybie ESP®, trybie zawieszenia oraz trybów skrzyni biegów „C”, „S”, „S+” lub „M”. W trybie „RACE” dostępny jest RACETIMER, który pozwala kierowcy rejestrować czasy okrążeń na zamkniętym torze wyścigowym. Wyświetlacz biegów znajduje się nad centralnym wyświetlaczem.

Wizualnym i dotykowym akcentem wnętrza SL63 AMG jest nowa kierownica AMG Performance: specjalnie ukształtowane uchwyty wykończone perforowaną skórą, razem z spłaszczonymi górnymi i dolnymi częściami, zapewniają doskonałą kontrolę nad pojazdem. Aluminiowe łopaty zmiany biegów umożliwiają ręczną zmianę. Na końcu galwanizowanych szprych po raz pierwszy znajduje się logo AMG. Pokrywa poduszki powietrznej, o trójwymiarowym kształcie, wykończona jest skórą nappa. Dwanaście przycisków funkcyjnych pozwala na kontrolowanie systemu audio i nawigacji, systemów wspomagających kierowcę, komputera pokładowego oraz głównego menu AMG.

Opcjonalna skóra nappa w czterech różnych kolorach

Pierwszorzędny komfort podczas długich podróży oraz wysoki poziom wsparcia bocznego zapewniają elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG. Posiadają one nie tylko charakterystyczne ułożenie tapicerki V8 i logo AMG na oparciach, ale również 4-stopniowe wsparcie lędźwiowe, funkcję pamięci, podgrzewanie siedzeń oraz funkcję multicontour: pozwala to na dostosowanie długości poduszki i wsparcia bocznego. Tapicerka skórzana nappa pokrywa podłokietniki w drzwiach i konsoli centralnej, a także zawiera przeszycia i wykończenia w kontrastowych kolorach. Opcjonalne kolory obejmują czarny, porcelanowy oraz bengalski czerwony, a także imbirowy/beżowo-brązowy. Dla jeszcze wyższego jakościowego klimatu, Exclusive skóra nappa jest również dostępna jako opcja: obejmuje wykończenie skórą nappa na desce rozdzielczej, panelach drzwi, panelach tylnego przedziału i półce bagażowej. W zestawie znajdują się również kontrastowe przeszycia i podsufitka, w tym filary A wykończone włóknem DINAMICA.

Standardowe oświetlenie ambientowe oświetla wnętrze przyjemnym, pośrednim światłem. Do wyboru są trzy kolory (SOLAR, SOLAR czerwony i SOLAR pomarańczowy). Włókna optyczne oferujące trzy opcje kolorystyczne zamontowane są na poziomie między linią pasażerską a centralnym panelem drzwi, niemal na całej długości drzwi, za wykończeniem deski rozdzielczej i w przednich panelach. Wyjątkowym akcentem zarezerwowanym dla SL63 AMG jest analogowy zegar AMG, umieszczony centralnie na desce rozdzielczej i z designem IWC.

Standardowe wyposażenie SL63 AMG obejmuje wykończenie z włókna węglowego AMG, które nadaje wnętrzu atrakcyjny motorsportowy klimat. Opcjonalnie, bez dodatkowych kosztów, dostępne są elementy wykończenia aluminiowego z ciemnym lub jasnym usłojeniem oraz wykończenia drewniane w wysokim połysku czarnego jesionu, jasnobrązowego satynowego lub wysokiego połysku w brązowych odcieniach.

Dodatkowe standardowe wyposażenie SL63 AMG w skrócie (wybór):

  • Progi drzwiowe AMG w szczotkowanej stali nierdzewnej z białym podświetleniem
  • ATTENTION ASSIST
  • COMAND Online z 6-disc DVD changerm
  • system alarmowy przeciwwłamaniowy
  • Frontbass
  • zdalne otwieranie klapy bagażnika z automatycznym zamykaniem
  • Intelligent Light System (ILS)
  • MAGIC VISION CONTROL – adaptacyjny system czyszczenia szyby czołowej
  • NECK-PRO zagłówki
  • system PRE-SAFE®
  • tempomat ze SPEEDTRONIC
  • automatyczne, wysuwane belki przeciwwywróceniowe dla kierowcy i pasażera z przodu
  • osłona przeciągu

Szeroka gama atrakcyjnych opcji dodatkowych jest również dostępna dla SL63 AMG (wybór):

  • Ogrzewanie szyi AIRSCARF
  • Pakiet Active Multicontour Seat
  • Active Parking Assist z PARKTRONIC
  • Pakiet Driving Assistance Plus (DISTRONIC PLUS w tym BAS PLUS, hamulec PRE-SAFE®, Active Lane Keeping Assist i Active Blind Spot Assist)
  • Dynamiczne fotele
  • system audio harman/kardon® Logic 7®
  • skórzana kierownica drewniana
  • Pakiet Convenience KEYLESS-GO (zdalne zamykanie klapy bagażnika i system HANDS-FREE ACCESS)
  • klimatyzowane fotele
  • elektryczna osłona przeciągu

System audio Bang & Olufsen BeoSound AMG wysokiej klasy

Atrakcyjnym akcentem wśród opcji dodatkowych dla SL63 AMG jest system audio Bang & Olufsen BeoSound AMG wysokiej klasy, znany z SLS AMG: Mercedes-Benz i AMG stworzyli go we współpracy z renomowaną duńską firmą audio Bang & Olufsen. System audio umożliwia cieszenie się ekskluzywnym doświadczeniem muzycznym na najwyższym poziomie. Podstawą systemu jest nie tylko wzmacniacz o łącznej mocy 900 watów oraz 12 wysokiej jakości głośników w tym Frontbass, ale także precyzyjne rozdzielenie sygnałów muzycznych, kontrolowane przez procesor dźwięku, do wybranych pozycji siedzących kierowcy, pasażera z przodu lub środkowej.

Dzięki cyfrowemu procesorowi dźwięku (DSP), możliwe jest także wybieranie między wysokiej jakości dźwiękiem „referencyjnym” w studiu a przestrzennym dźwiękiem surround. Wszystkie funkcje są obsługiwane za pomocą systemu COMAND poprzez specjalne menu Bang & Olufsen. Szczególną uwagę zwracają podświetlane głośniki na desce rozdzielczej – pomagają one stworzyć charakterystyczną wirtualną scenę dźwiękową przed pasażerami pojazdu. Wysokiej jakości aluminiowe osłony głośników wykończone srebrnym chromem z logo Bang & Olufsen wskazują na wyjątkową pozycję tego wysokiej klasy systemu.

Silnik i przeniesienie mocy: dynamika, wydajność i efektywność

Wydajność i zużycie paliwa, dostarczanie mocy i emisja spalin, dźwięk silnika i charakterystyczna niezawodność Mercedesa – silnik AMG 5.5-litrowy V8 biturbo w nowym SL63 AMG spełnia różnorodne wymagania we wszystkich obszarach. Umożliwia to połączenie innowacyjnych systemów high-tech, takich jak bezpośredni wtrysk benzyny, podwójne turbosprężarki z powietrzem/wodą oraz funkcja ECO start/stop.

Ośmiocylindrowy silnik rozwija moc maksymalną 395 kW (537 hp) i maksymalny moment obrotowy 800 Nm. Po raz pierwszy pakiet Performance jest również dostępny dla SL63 AMG, zwiększając te wartości do 415 kW (564 hp) i 900 Nm. W efekcie nowy roadster AMG oferuje więcej mocy niż jakikolwiek z jego konkurentów w tej klasie. Wariant z pakietem AMG Performance charakteryzuje się również zwiększonym ciśnieniem doładowania, które zostało podniesione z 1.0 do 1.3 bar oraz wysokiej jakości pokrywą silnika z prawdziwego włókna węglowego, między innymi.

Rzut okiem na osiągi podkreśla wyjątkowe właściwości jezdne: SL63 AMG przyspiesza od zera do 100 km/h w 4.3 sekundy – w przypadku pakietu AMG Performance ta wartość spada do 4.2 sekundy – natomiast prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 250 i 300 km/h (elektronicznie ograniczona). Kluczowym czynnikiem dla dostarczania mocy jest szeroka krzywa momentu obrotowego: stałe 800 Nm momentu obrotowego dostępne są pomiędzy 2000 a 4500 obrotów na minutę. Dzięki pakietowi AMG Performance można sięgnąć nawet do 900 Nm między 2250 a 3750 obrotów na minutę. Imponujące cechy silnika ośmiocylindrowego biturbo czynią go odpowiednim dla wszystkich stylów jazdy: czy to do jazdy z dużymi prędkościami na zamkniętym torze wyścigowym, długich odcinków na autostradzie, czy też podczas gromadzenia się po malowniczych drogach wiejskich z otwartym dachem – silnik AMG 5.5-litrowy V8 biturbo to model bezwysiłkowej przewagi i emocjonalnego przyciągania. Charakterystyczny dźwięk ośmiocylindrowego silnika wydobywający się z dwóch chromowanych końcówek układu wydechowego AMG sportowego ma ogromny potencjał do wywoływania emocji.

Wzrost wydajności i momentu obrotowego, zmniejszenie zużycia

Choć moc i moment obrotowy zostały zwiększone w porównaniu do wcześniejszego silnika AMG 6.3-litrowego V8 z naturalnym doładowaniem (386 kW i 630 Nm), zużycie paliwa zostało znacznie zredukowane: SL63 AMG zużywa 9.9 litra na 100 km (NEDC łącznie, 231 g CO2/km) i w ten sposób zajmuje czołową pozycję w swojej klasie. Redukcja 4.2 litra w porównaniu do poprzednika odpowiada spadkowi o 30 procent. Obie wersje mocy mają identyczne wskaźniki zużycia.

Paragon efektywności: silnik AMG 5.5-litrowy V8 biturbo

Klucz do tej wydajności to silnik AMG 5.5-litrowy V8 biturbo, oznaczony jako M 157, który zadebiutował w 2010 roku w modelach S 63 AMG i CL 63 AMG. Był on także dynamicznym źródłem napędu w modelach E 63 AMG i CLS 63 AMG. M 157 jest paragonem efektywności i posiada bogactwo technologicznych nowinek. Dzięki wyższej efektywności termodynamicznej, połączenie podwójnych turbosprężarek, bezpośredniego wtrysku paliwa oraz kierowanej mgły spalania pozwala uzyskać lepszą oszczędność paliwa i prowadzi do niższych emisji spalin. Elektroniczna pompa niskiego ciśnienia przesyła paliwo z zbiornika do pompy wysokiego ciśnienia w komorze silnika pod ciśnieniem 6 bar. Ciśnienie paliwa w szynie wysokiego ciśnienia jest w pełni regulowane na żądanie w przedziale od 100 do 200 bar, zapewniając zwinną reakcję w każdej sytuacji drogowej.

Dalsze nowinki w innowacyjnym i unikalnym ośmiocylindrowym silniku z Affalterbach obejmują aluminiowy blok silnika, cztery zawory na cylinder z regulacją wałka rozrządu, intercooler powietrza/wody, zarządzanie alternatorem i standardową funkcję ECO start/stop. Podczas gdy wcześniejszy silnik AMG 6.3-litrowy V8 z naturalnym doładowaniem miał pojemność 6208 cc, nowy silnik AMG 5.5-litrowy V8 biturbo potrzebuje tylko 5461 cc.

Dwie turbosprężarki umieszczone obok banków cylindrów dostarczają świeże powietrze do ośmiu cylindrów. Przy ich maksymalnej prędkości 185 000 obrotów na minutę pod pełnym obciążeniem, dwie turbosprężarki wpychają 1750 kg powietrza na godzinę do komór spalania. Maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 1.0 bar, lub 1.3 bar, jeśli pakiet AMG Performance jest włączony. Dzięki ich specjalnej, kompaktowej konstrukcji – obudowy turbin są spawane do kolektora wydechowego – zyskuje się znaczną przewagę przestrzenną, a katalizatory szybciej się nagrzewają.

AMG V8 rezygnuje z tradycyjnego zaworu upustowego. To zgrabne rozwiązanie pozwoliło na bardzo kompaktowe wykonanie obudowy sprężarki. Aby zapewnić zwinność reakcji bez opóźnienia, wszystkie przewody powietrzne w układzie dolotowym są jak najkrótsze. Eksperci AMG umożliwili sterowanie zaworem upustowym, który redukuje ciśnienie w układzie wydechowym podczas zmian obciążenia, poprzez sterownik elektropneumatyczny. Dzięki temu możliwe jest zmniejszanie oporu pod częściowym obciążeniem, co z kolei obniża zużycie paliwa.

Jak już miało to miejsce w silniku AMG 6.0-litrowym V12 biturbo w SL65 AMG, jednostka z bezpośrednim wtryskiem ośmiocylindrowa wykorzystuje szczególnie efektywne chłodzenie powietrza/wody. Chłodnica niskotemperaturowa z obiegiem wody mieści się w V banków cylindrów, aby zaoszczędzić miejsce. Efektywnie chłodzi powietrze dolotowe sprężane przez turbosprężarki przed jego dostaniem się do komór spalania i utrzymuje stale niższą temperaturę dolotową przy pełnym obciążeniu. Duża chłodnica z przodu pojazdu zapewnia odpowiednie chłodzenie wody krążącej w obiegu niskotemperaturowym. Ekstremalnie krótkie przewody powietrza doładowującego zapewniają optymalne reakcje. Rury ciśnieniowe ze stali nierdzewnej dla świeżego i powietrza doładowanego produkowane są w procesie hydroformowania, mają grubość tylko 0.8 milimetra i są zaprojektowane tak, aby charakteryzować się bardzo niskim oporem ciśnienia.

Całkowicie aluminiowy blok silnika z cylindrami Silitec

Blok silnika dla AMG 5.5-litrowego V8 biturbo wykonany jest z odlewanego aluminium. Niska (sucha) masa silnika wynosząca 204 kilogramy jest wynikiem kompromisowych metod budowy, co zapewnia zrównoważony rozkład masy pojazdu. Pokrywa łożyska dla głównych łożysk wału korbowego, wykonana z żeliwa szarego, jest przykręcona do bloku silnika dla wysokiej sztywności. Wbudowane cylindry Silitec zapewniają, że osiem tłoków pracuje z niskim tarciem.

Wiertnice wentylacyjne w bloku silnika prowadzą do wyższej mocy i oszczędności paliwa pod częściowym obciążeniem: nad blokami łożyskowymi znajdują się otwory wiertnicze, które łączą sąsiednie komory bloku silnika. Zwykle ruch w górę i w dół tłoków powoduje wpychanie powietrza do i wydobycie z miski olejowej, co prowadzi do zwiększonego oporu i w związku z tym zmniejszenia mocy. Otwory wentylacyjne zapobiegają temu, zapewniając skuteczną kompensację ciśnienia między komorami.

Wał korbowy wykonany ze stali stopowej 38MnS6BY (połączenie pierwiastków chemicznych: manganu, siarki, boru i yttrium) obraca się w pięciu głównych łożyskach, ma osiem przeciwwag i został zoptymalizowany pod kątem sztywności skrętnej, inercji, niskich mas obrotowych oraz długiego okresu eksploatacji. Dwumasy tłokowo odprężający zamontowany z przodu skutecznie eliminują wibracje. Każdy występ łącznika na wałku korbowym nosi dwa forged, cracked connecting rods. W interesie niskiego tarcia mechanicznego i wysokiej odporności na zużycie, lekkie tłoki mają metalową powierzchnię kontaktową. Sterowane ciśnieniem dysze olejowe w bloku silnika zapewniają skuteczne chłodzenie mocno obciążonych koron tłoków.

Technologia czterozaworowa z regulacją wałków rozrządu

Idealne ładowanie komór spalania zapewniają duże zawory dolotowe i wydechowe, z których każdy cylinder ma dwa. Zawory wydechowe, poddawane wysokim obciążeniom termicznym, są puste, aby zredukować masę i są również chłodzone sodem. Cztery wałki rozrządu obsługują 32 zawory za pomocą niskotrapnych, niskotrapnych dźwigienek. Ciągła regulacja wałka rozrządu w zakresie 40 stopni po stronie dolotowej i wydechowej zależy od obciążenia silnika i prędkości silnika, co prowadzi do znakomitych wartości mocy i momentu obrotowego. To również skutkuje stałym jałowym działaniem przy niskich prędkościach.

W zależności od prędkości silnika, nachylenie zaworów może być zmieniane dla jak najlepszej dostawy paliwa/powietrza do komór spalania i skutecznego usuwania spalin. Regulacja wałka rozrządu odbywa się elektromagnetycznie poprzez cztery obrotowe siłowniki i jest kontrolowana przez jednostkę sterującą silnika. Wałki rozrządu są napędzane przez trzy wysokowydajne ciche łańcuchy, które mają znaczne zalety w wygodzie hałasowej w porównaniu do łańcuchów rolkowych cylindrów.

Innowacyjne zasilanie olejem i chłodzenie wodą

Efektywne dostarczanie oleju przy wszystkich obciążeniach i warunkach pracy zapewnia pompa olejowa z elektrycznie sterowanym stopniem sprężania. Ciśnienie oleju można regulować w przedziale od 2 do 4 bar, co ma zalety w zakresie tarcia i zużycia paliwa. Stopień poboru zintegrowany w pompie olejowej dla dwóch turbosprężarek zapobiega pobieraniu oleju do powietrza doładowującego i spalin, co pomaga w dalszym redukowaniu emisji. Zarówno miska, jak i punkt poboru zostały zoptymalizowane dla maksymalnych przyspieszeń bocznych i efektywnego smarowania. Pojemność oleju wynosi 10.5 litra.

Zintegrowany system chłodzenia wody/oleju to sprytne rozwiązanie: po zimnym uruchomieniu początkowo olej silnikowy jest kierowany przez wymiennik ciepła oleju/wody. Zaletą tego systemu jest to, że olej silnikowy szybciej się nagrzewa, ponieważ płyn chłodzący silnika nagrzewa się szybciej, a olej jest później chłodzony przez płyn chłodzący. Jeśli wydajność chłodzenia bardzo kompaktowej chłodnicy jest niewystarczająca, przepływ jest dodatkowo kierowany przez zewnętrzną chłodnicę oleju silnikowego/powietrze za pomocą termostatu olejowego. Zestaw wybieralnych termostatów wodnych zapewnia szybkie nagrzewanie płynu chłodzącego podczas uruchamiania silnika i ruszania.

Płyn chłodzący silnika jest chłodzony za pomocą efektywnego zasadniczego chłodzenia. Chłodzenie płynu odbywa się transversally przez blok silnika oraz głowice cylindrów. Dodatkowe otwory chłodzące w głowicy cylindrów pozwalają na bardziej efektywne chłodzenie komór spalania, co ma zalety podczas spalania: umożliwia wybór wcześniejszych czasów zapłonu bez ryzyka detonacji. Duże otwory w przednim zderzaku AMG pomagają zapewnić skuteczny przepływ powietrza przez układy chłodzenia wody, oleju silnikowego, powietrza doładowującego oraz oleju przekładniowego.

Zarządzanie alternatorem i zoptymalizowany napęd pasowy

Znaczący wkład w niskie zużycie paliwa pochodzi od zoptymalizowanego napędu pasowego, kontrolowalnych na żądanie wszystkich jednostek pomocniczych i pomp oraz zarządzania alternatorem: zawsze, gdy silnik V8 jest na wytraceniu lub podczas hamowania, energia kinetyczna jest używana do ładowania akumulatora, zamiast być marnowana w postaci ciepła w zwykły sposób. W wszystkich innych trybach działania połączenie zarządzania systemem elektrycznym i alternatorem pozwala utrzymać alternator na niskim napięciu. To zmniejsza obciążenie silnika i prowadzi do oszczędności paliwa wynoszących około 0.15 litra na 100 kilometrów według standardu NEDC, i do 0.2 litrów na 100 km w ruchu miejskim z częstymi wytraceniami i fazami hamowania.

Bardzo wydajne elektroniczne sterowanie silnikiem dla każdej funkcji

Wszystkie funkcje silnika są realizowane i kontrolowane przez szczególnie wydajny sterownik Bosch MED 17.7.3. Ten nowoczesny komputer silnikowy nie tylko kontroluje bezpośredni wtrysk benzyny, ciśnienie doładowania, regulację wałka rozrządu i zmienną dostawę oleju, ale także komunikuje się z innymi jednostkami sterującymi pokładowymi, takimi jak te w 7-biegowej sportowej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT. Mikrokontroler ma w swojej pamięci ponad 30.000 różnych parametrów i funkcji i jest w stanie wykonać do 260 milionów operacji na sekundę. W celu zmniejszenia obciążenia jednostki sterującej silnika, osiem indywidualnych cewek zapłonowych ma wbudowany moduł elektroniczny w każdym cylindrze. Zapewnia to silny iskra zapłonowa przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika i we wszystkich warunkach obciążenia. Wysoce precyzyjna dystrybucja paliwa realizowana jest przez osiem wtryskiwaczy piezoelektrycznych.

Nowe obudowy katalizatorów dla niskiej emisji spalin

Niskie emisje spalin, zgodność z krajowymi standardami, charakterystyczny dźwięk silnika AMG oraz optymalizacja wagi – wymagania dotyczące układu wydechowego silnika AMG 5.5-litrowego V8 biturbo były wielorakie i złożone. SL63 AMG spełnia standardy emisji EU5, a także spełnia wymagania rynku amerykańskiego (standard LEV-II, On-Board Diagnosis II i diagnoza czujników lambda).

Turbosprężarki są spawane do kolektorów wydechowych, podczas gdy izolowane termicznie kolektory z wewnętrzną powłoką o grubości zaledwie 1.2 milimetra pozwalają na szybkie reagowanie katalizatora. W celu efektywności i oszczędności miejsca, ten koncept ma tandemową obudowę katalizatora po każdej stronie pojazdu: w sąsiedztwie ściany ogniowej, dwa cienkościenne ceramiczne substra są grupowane w każdej obudowie. To rozwiązanie czyni wcześniejsze, dodatkowe katalizatory podwoziowe zbędnymi. Dwa ceramiczne substraty różnią się, aby zapewnić szybką i skuteczną kontrolę emisji: przedni pokryty jest palladem, podczas gdy tylny ma powłokę bimetalową z palladu i rodżu. Po jednym czujniku lambda na każdy rząd cylindrów znajduje się przed każdą obudową katalizatora, a czujnik diagnostyczny lambda znajduje się pomiędzy dwoma cienkościennymi substratami.

System wydechowy AMG dla charakterystycznego dźwięku

Podwójny układ wydechowy AMG ma przekrój rury 70 milimetrów od kolektorów do tylnych tłumików. Dzięki szczególnie inteligentnej lekkiej konstrukcji udało się zaoszczędzić 12.3 kg wagi w porównaniu do poprzedniego modelu. Eksperci AMG osiągnęli to dzięki szeregu działań:

  • redukcja grubości ścianki wszystkich rur wydechowych
  • wspólna obudowa dla katalizatorów podwoziowych i ściany ogniowej
  • przerobiony zawór przełączający
  • centralny tłumik zewnętrzny o konstrukcji zmniejszającej objętość
  • nowe wykończenie końcówki rury zintegrowane z zderzakiem
  • optymalizowane elementy zawieszenia

Przy projektowaniu dźwięku celem było stworzenie doskonałej syntezy odczuwalnej dynamiki i komfortu na długich trasach, które są znakiem rozpoznawczym Mercedesa. Celem deweloperów było osiągnięcie emocjonalnego doświadczenia podczas uruchamiania silnika, przyspieszania i podwójnego sprzęgnięcia, ale również dyskrecji podczas stałych prędkości. Nieprzyjemne częstotliwości lub dudniące dźwięki zostały wyeliminowane podczas serii testów. Układ wydechowy emituje dudniący dźwięk ośmiocylindrowego silnika, typowy dla AMG, z nowych chromowanych podwójnych końcówek zintegrowanych w zderzaku.

Produkcja silników – tradycja ręcznej doskonałości

Jak wszystkie inne silniki AMG, ośmiocylindrowy biturbo jest montowany ręcznie w nowoczesnym warsztacie silników AMG. Wykwalifikowani technicy montują M 157 zgodnie z filozofią „jeden człowiek, jeden silnik”, zachowując najwyższe standardy jakości. Ta staranna opieka potwierdzana jest podpisem odpowiedzialnego inżyniera na charakterystycznej tabliczce silnika AMG.

Przenoszenie mocy: maksymalna przyjemność z jazdy, zmniejszone zużycie

RACE START, funkcja podwójnego sprzęgnięcia, siedem biegów, cztery tryby przełączania i funkcja ECO start/stop: przeniesienie mocy SL63 AMG łączy ekstremalny ładunek emocjonalny, maksymalną przyjemność z jazdy i optymalną ekonomię. 7-biegowa sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT fascynuje unikalnym połączeniem opcji.

7-biegowa sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT jest wyłączna dla Mercedes-AMG i łączy sportową, bezpośrednią i zwinną reakcję manualnej skrzyni biegów z wysokim poziomem komfortu automatycznej. MCT oznacza Multi-Clutch Technology i wskazuje, że do przełączania biegów używane są tylko elementy sprzęgła. Kompaktowe sprzęgło startowe, które pracuje w kąpieli olejowej, zastępuje konwencjonalny konwerter momentu obrotowego. Dzięki niskiej inercji obrotowej skrzynia biegów reaguje natychmiastowo i dynamicznie, bez strat charakterystycznych dla skrzyni z konwerterem momentu obrotowego – co przyczynia się do oszczędności paliwa. Sportowa skrzynia biegów AMG imponuje również niską wagą wynoszącą zaledwie 80 kilogramów, co udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu lekkiego magnezu do obudowy skrzyni biegów. Wibracje są skutecznie eliminowane przez dwustopniowy tłumik skrętny, co przynosi korzyści w postrzeganym komforcie pasażerów.

Funkcja ECO start/stop standardowo w wyposażeniu

Funkcja ECO start/stop w standardzie jest zawsze aktywna w zoptymalizowanym pod kątem zużycia paliwa „Controlled Efficiency” („C”). Gdy kierowca zatrzyma się np. na czerwonym świetle lub w korku, silnik automatycznie wyłącza się. Po zwolnieniu pedału hamulca lub wciśnięciu pedału przyspieszenia, silnik natychmiast włącza się i samochód może szybko ruszyć. Inteligentna technologia zapewnia komfortowe i natychmiastowe uruchamianie: czujnik wału korbowego, rozpoznający kierunek obrotu, rejestruje pozycję spoczynkową wszystkich ośmiu tłoków. Do automatycznego uruchomienia silnika cylinder z najkorzystniejszą pozycją tłoka otrzymuje iniekcję paliwa do komory spalania.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.