Po pięciu latach obecności na rynku, model SL doczekał się zasłużonego faceliftingu w całej gamie, a w to wchodziły obie wersje AMG, SL63 oraz SL65.
SL rozpoczął swoje życie jako luksusowy roadster niemieckiego producenta, ale z czasem zyskał mocniejsze silniki oraz specjalne modyfikacje od działu AMG. Dla piątej generacji, wprowadzanej w 2011 roku, specjaliści od motorsportu opracowali nowe lub ulepszone układy napędowe oraz systemy hamulcowe. Jednak byli ograniczeni do starszych pięcio-biegowych skrzyń biegów, które wytrzymywały moment obrotowy do 1000 Nm (737 lb-ft). Dalsze prace nad skrzynią AMG Speedshift MCT 7 pozwoliły na przystosowanie wielozadaniowej skrzyni biegów do tego samego momentu obrotowego, podczas gdy pozostała część gamy została wyposażona w nowszą, dziewięcio-biegową automatyczną skrzynię biegów.
W wersji SL63 niemiecki producent wprowadził nowy grill z podwójną poziomą listwą, podtrzymującą dużą, trzyramienną gwiazdę pośrodku. Zderzak otrzymał zaktualizowany design z szerszymi wlotami powietrza po bokach, które miały czarne wykończenia na górnej krawędzi. Spojler-lip pod zderzakiem kierował przepływ powietrza wewnątrz komory silnikowej, pomagając w jej chłodzeniu i zmniejszając efekt przyziemny, który mógłby utrudniać jazdę przy wyższych prędkościach. Z tyłu, mały spojler ozdabiał pokrywę bagażnika, podczas gdy na dolnej części, podwójny układ wydechowy z srebrnymi wykończeniami potwierdzał wysoką wydajność pojazdu.
Podobnie jak jego brat SL65 AMG, SL63 oferował luksusowe wnętrze z wysokimi oparciami foteli pokrytymi Alcantarą. System Air-scarf, który wydmuchiwał ciepłe powietrze na szyje pasażerów, był standardem, a kierowca mógł cieszyć się kierownicą o płaskim dnie z trzema ramionami, pokrytą tym samym drogim materiałem.
Pod maską, ręcznie montowany silnik V8 z podwójnym doładowaniem o pojemności 5.5 litra dostarczał wystarczająco dużo mocy i momentu obrotowego, aby przyspieszyć samochód od 0 do 100 km/h w zaledwie 4.1 sekundy.
Mercedes-AMG wprowadza kolejne udoskonalenia do swoich wysokowydajnych roadsterów SL63 i SL65, oferując nowoczesną technologię oraz wyrazisty design. Przednia część pojazdu zyskała całkowicie nowy wygląd, charakteryzujący się radiator grillem szerszym na dole oraz przednim spojlerem typu A-wing. Stylowy podpis świetlny oraz bogaty standardowy wyposażenie podkreślają wysoką jakość wykonania. Silniki wyznaczają nowe standardy w segmencie wysokowydajnych roadsterów: silnik V8 biturbo o pojemności 5,5 litra w modelu SL63 generuje moc 430 kW (585 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 900 niutonometrów. Model SL65 napędzany jest przez silnik V12 biturbo o pojemności 6,0 litra, który osiąga moc 463 kW (630 KM) i dostarcza 1000 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
Doskonała wydajność, imponujące właściwości jezdne oraz wyrazisty, stylowo dopracowany design to znaki rozpoznawcze nowych modeli Mercedes-AMG SL63 i SL65. Wśród technicznych wyróżników znajduje się sportowe zawieszenie oparte na Active Body Control, standardowy mechanizm różnicowy na tylnej osi oraz jeszcze bardziej responsywna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa (SL63) oraz pięć trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
„Nasze zaktualizowane roadstery SL63 i SL65 oferują unikalne doświadczenia z jazdy, łącząc charakterystyczną dla AMG „Driving Performance” z przyjemnościami płynącymi z jazdy na świeżym powietrzu oraz niezwykłym komfortem podczas długich podróży” – zauważa Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH. Modele SL63 i SL65 miały swoją światową premierę podczas Los Angeles Auto Show w 2015 roku; wprowadzenie ich do sprzedaży rozpocznie się w kwietniu 2016 roku.
Oba roadstery oferują więcej mocy i momentu obrotowego niż ich konkurenci w tym segmencie. Silniki te zapewniają wysoką wydajność, co ilustrują dane dotyczące przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszące odpowiednio 4,1 i 4,0 sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h (elektronicznie ograniczona). Pakiet kierowcy AMG zawiera zwiększenie prędkości maksymalnej do 300 km/h (elektronicznie ograniczona). Łączne zużycie paliwa według NEDC wynosi 9,8 litra na 100 kilometrów dla silnika ośmiocylindrowego i 11,9 l/100 km dla wersji dwunastocylindrowej.
Mocne jednostki napędowe zawierają liczne komponenty hi-tech, które zapewniają wysoką moc przy niskim zużyciu paliwa: oprócz bezpośredniego wtrysku paliwa z prowadzeniem przez spray, w ich skład wchodzi również aluminiowa miska olejowa, podwójne turbodoładowanie, cztery zawory na cylinder z regulacją wałka rozrządu oraz intercooler powietrze/woda. Optymalizowany pod względem wagi układ wydechowy zapewnia charakterystyczny dźwięk silnika. Duże chłodnice z przodu i specjalne otwory w masce zapewniają właściwą równowagę cieplną dla silników.
Wydajność wzmacnia także sportowe zawieszenie oparte na Active Body Control, wysokowydajny system hamulcowy oraz przeprojektowana skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa (SL63) lub AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC (SL65).
Inteligentny design oszczędzający na wadze również przyczynia się do wysokiej dynamiki jazdy. Modele SL posiadają lekką, aluminiową strukturę nadwozia, która zapewnia wysoką sztywność, bezpieczeństwo i komfort przy jak najniższej wadze. Projektanci z wykorzystaniem znacznie lżejszego materiału, jakim jest magnez, stworzyli panel za zbiornikiem. Klapa bagażnika przyczynia się do dalszego zmniejszenia wagi. Wsparcie wnętrza wykonane jest z lekkiego kompozytu węglowego. Ekstremalnie sztywny komponent węglowy korzysta z doświadczeń AMG w motorsporcie i jest połączony z równie lekką zewnętrzną powłoką z tworzywa sztucznego. Dzięki temu udało się zredukować wagę o pięć kilogramów w porównaniu do tradycyjnej klapy bagażnika.
Sportowe zawieszenie oparte na Active Body Control
Zwrotnice i łączniki sprężyn osi przedniej 4-link oraz prawie wszystkie elementy kontrolujące koła tylnego zawieszenia wielowahaczowego również wykonano z aluminium, zoptymalizowanego pod kątem wagi. Redukcja mas niesprężystych korzystnie wpływa nie tylko na zwinność, ale także na reakcję elementów sprężynowo-amortyzacyjnych.
Mercedes-AMG pozostaje wierny systemowi aktywnego zawieszenia i tłumienia Active Body Control (ABC). Dla jeszcze większej zwinności i wysokich prędkości w zakrętach, modele AMG SL mają większy negatywny kąt nachylenia oraz w pełni zrewidowaną, znacznie sztywniejszą elastokinematykę. W dotyku przycisku, opcjonalne sportowe zawieszenie (dostępne tylko dla SL63) oferuje wyraźnie sportowy charakter z redukcją kątów przechyłu oraz sztywnym tłumieniem nadwozia w trybie „Sport” lub bardziej komfortowe ustawienie zapewniające wysoki poziom komfortu podczas dłuższych podróży w trybie „Comfort”.
W połączeniu z nowym elektromechanicznym układem kierowniczym, AMG roadstery oferują zwrotne pokonywanie zakrętów oraz wyraźny feedback dla kierowcy, gdy pojazd zbliża się do swoich krytycznych granic. Układ kierowniczy charakteryzuje się stałym i bardziej bezpośrednim przełożeniem oraz zmienną wspomaganiem, które dostosowuje się do wybranego ustawienia zawieszenia. Standardowe wyposażenie obejmuje również 3-stopniowy ESP z trybem „SPORT Handling” dla szczególnie ambitnych kierowców.
Jeszcze bardziej responsywna: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa w modelu SL63 charakteryzuje się zoptymalizowaną dynamiką i dużą zmiennością. Niezależnie od tego, czy zmiany biegów są automatyczne, czy inicjowane przez kierowcę za pomocą łopatek przy kierownicy, zarówno zmiany biegów w górę, jak i w dół są wykonywane zauważalnie szybciej niż w poprzednim modelu. Szczególnie w trybie „Sport Plus” i w trybie manualnym, reakcja skrzyni biegów jest teraz jeszcze bardziej natychmiastowa. Tę poprawioną spontaniczność osiągnięto dzięki optymalizacji oprogramowania silnika oraz skrzyni biegów. Co więcej, nowe aluminiowe łopatki zmian biegów są teraz w stanie jeszcze szybciej przekazywać polecenia kierowcy do zmiany biegów. W ten sposób dynamika jazdy została dodatkowo wzmocniona.
Optymalne trzymanie: mechanizm różnicowy na tylnej osi jako standard
Aby poprawić przyczepność i dynamikę jazdy, modele SL63 i SL65 wyposażone są w standardzie w mechaniczny mechanizm różnicowy na tylnej osi. Redukuje to poślizg na wewnętrznym kole podczas pokonywania zakrętów, bez jakiejkolwiek ingerencji w system hamulcowy. Dzięki temu kierowca może wcześniej przyspieszyć z zakrętów, co poprawia stabilność pojazdu podczas hamowania z dużych prędkości, a ograniczony mechanizm różnicowy także zwiększa przyczepność podczas szybkiego przyspieszania z miejsca.
Tryby jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Pięć różnych trybów jazdy „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus”, „Individual” oraz „RACE” daje kierowcy szerokie możliwości wpływania na charakterystykę SL63 i SL65. Liczne parametry można zmieniać, od reakcji na gaz po dźwięk silnika, co umożliwia maksymalną personalizację. W trybie „Comfort” kierowca doświadcza łagodnej charakterystyki skrzynki biegów z komfortowymi i wczesnymi zmianami biegów. W trybie „C” samochód zawsze startuje z drugiego biegu. W pozostałych trybach jazdy silnik i skrzynia biegów prezentują znacznie większą zwinność, a zmiany biegów są szybsze. W SL63 automatyczna funkcja podwójnego sprzęgłowania podczas redukcji biegów oraz funkcja RACE START również wchodzą w skład standardowego wyposażenia skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowej.
Wyrazisty i charakterystyczny: design zewnętrzny
Uderzający design podkreśla pewny siebie charakter obu wysokowydajnych roadsterów. Przednia część pojazdu jest całkiem nowa i znacznie bardziej ekspresyjna. Charakteryzuje się nowo zaprojektowaną podwójną kratką chłodnicy, która jest teraz szersza na dole. Przód auta, duże wloty powietrza z flicami jako dodatkowe środki kierujące przepływami powietrza oraz przedni splitter podkreślają szerokość pojazdu. Nowo zaprojektowana maska łączy design z funkcją w klasyczny sposób poprzez charakterystyczne wypukłości i otwory wentylacyjne wymagane z powodów technicznych.
Tylny zderzak w nowym wyglądzie dyfuzora natychmiast przyciąga wzrok. Czerwone światła tylne podkreślają stylowy charakter. Progi boczne również mają nowy design i zawierają różne wstawki w zależności od modelu – w srebrnym chromie w SL63, podczas gdy SL65 wyróżnia się dodatkami w lustrzanym chromie. Pakiet Night dostępny jest opcjonalnie po raz pierwszy. Pakiet włókna węglowego został rozszerzony o wstawki w tylnym zderzaku i progach bocznych.
Model SL63 opuszcza fabrykę na 10-ramiennych lekkich felgach aluminiowych, malowanych na szary tytan i z wyspecjalizowanym wykończeniem, w rozmiarze 9 J x 19 z oponami 255/35 R 19 z przodu oraz w rozmiarze 10 J x 19 z oponami 285/30 R 19 z tyłu. Model SL65 jest standardowo wyposażony w wieloramienne felgi ceramicznie polerowane. Przednie koła mają rozmiar 9 J x 19 i są wyposażone w opony 255/35 R 19, natomiast tylne koła o rozmiarze 10 J x 20 mają opony 285/30 R 20.
Klasyczne materiały, bogate wyposażenie standardowe: wnętrze