Linia SL była jedną z najsłynniejszych serii w ofercie Mercedes-Benz, a po powstaniu marki Mercedes-AMG przejęła produkcję i branding specjalnych modeli, takich jak potężny SL 65.
Obecność modelu SL na rynku trwa już ponad pięćdziesiąt lat, a jego historia sięga słynnego modelu 300 „Gullwing” z lat 50-tych. Choć nigdy nie sprzedawał się w dużych ilościach, jak bardziej popularne modele C-Class czy S-Class, był potężnym ambasadorem marki producenta samochodów z trzema punktami.
Nowa generacja, oznaczona jako R231, była dostępna z brandingiem AMG dla modelu SL 65. Oferowała zaktualizowany przód z LED-owymi światłami do jazdy dziennej umieszczonymi w górnej części reflektorów. Dodatkowo, linia LED-ów ozdabiała zderzak, otaczając charakterystyczny dolny grill w kształcie litery A, podczas gdy główny grill miał podwójny poziomy prześwit wspierający emblemat z trzema punktami. Po bokach wloty powietrza na przednich błotnikach były ozdobione dwoma chromowanymi listwami oraz napisem V12 Biturbo. Na koniec, SL 65 miał spojler na klapie bagażnika i cztery prostokątne rury wydechowe pod zderzakiem z tyłu.
Wnętrze wyróżniało się sportowymi fotelami z wysokimi boczkami. Oferowano je z funkcją airscarf, która wydmuchiwała ciepłe powietrze na szyje pasażerów. Wysoka konsola środkowa dzieliła kabinę i mieściła wybierak biegów oraz kontroler jednostki infotainment Command. Aluminiowe łopatki zmiany biegów były standardowo montowane w sportowym, spłaszczonym kole kierownicy.
Pod maską Mercedes-AMG zainstalował ręcznie budowany silnik V12, który zapewniał wystarczającą moc, aby roadster przyspieszył od zera do 62 mph (0-100 kph) w zaledwie cztery sekundy.
Mercedes-AMG wkracza w nowy sezon roadsterów w niezrównanym, dynamicznym stylu: po premierze modelu SL63 AMG, topowego modelu z silnikiem ośmiocylindrowym, teraz prezentujemy nowego Mercedesa-Benz SL65 AMG, roadstera z silnikiem V12 od producenta z Stuttgartu. Silnik AMG 6.0-litra V12 „biturbo” (z podwójnym doładowaniem) osiąga maksymalną moc 463 kW (630 hp) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 1000 niutonmetrów. Rezultat: wyjątkowe osiągi, imponująca moc i bezwysiłkowa, przewyższająca dynamika. Tak jak w super samochodzie SLS AMG, zastosowanie aluminiowej konstrukcji nadwozia skutkuje znacznym obniżeniem wagi. Nowy SL65 AMG jest o około 170 kilogramów lżejszy niż jego poprzednik. Wyrazista przednia część pojazdu dominuje nowa kratka chłodnicy „twin blade” oraz dolny poprzeczny wspornik przedniego zderzaka wykonany z chromu o wysokim połysku.
„Połączenie ekskluzywnej dynamiki V12 i wyrafinowanego doświadczenia jazdy roadsterem było już definiującą cechą modelu poprzedniego. Jesteśmy przekonani, że z nowym Mercedes-Benz SL65 AMG stworzyliśmy niewspółmiernie ekscytujący pojazd wysokiej wydajności dla małej, ale lojalnej społeczności fanów”, mówi Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.
Ważnym aspektem nowego modelu jest inteligentna konstrukcja lekka, która przyczynia się także do obniżenia zużycia paliwa. Przy 11.6 litra na 100 kilometrów (NEDC połączone) to oszczędność o 2.4 litra lub 17% w porównaniu do poprzedniego SL65 AMG, a jednocześnie ustanawia nowy standard w segmencie silników benzynowych dwunastocylindrowych. Dużą rolę w obniżonych danych dotyczących zużycia paliwa odgrywa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC, funkcja ECO start/stop, wewnętrzne środki mające na celu optymalizację efektywności i zarządzanie alternatorem. Pomimo znacznie obniżonego zużycia paliwa, maksymalna moc silnika V12 AMG 6-litra biturbo wzrosła z 450 kW (612 hp) do 463 kW (630 hp). Maksymalny moment obrotowy wynosi 1000 niutonmetrów.
Niezrównane osiągi nowego Mercedesa-Benz SL65 AMG przekładają się na wyjątkowe wrażenia z jazdy: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4 sekundy, a prędkość 200 km/h osiąga po zaledwie 11.8 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (elektronicznie ograniczona). Oprócz oszałamiającego przyspieszenia, silnik AMG V12 z podwójnym doładowaniem imponuje swoją płynnością pracy i charakterystycznym dźwiękiem. To osiągnięcie harmonijnie łączy bezwysiłkową przewagę z elegancją.
Silnik AMG 6-litra V12 biturbo z nową technologią
Silnik AMG 6-litra V12 biturbo oznaczony jako M 279 oparty jest na jednostce M 275 używanej wcześniej i został kompleksowo zrewidowany dla nowego Mercedesa-Benz SL65 AMG. Nowe turbosprężarki o zwiększonej średnicy spiralnej, nowe kolektory i przewody upustowe o zoptymalizowanych charakterystykach przepływu zwiększają moc silnika o 13 kW (18 hp). Multi-zapłon z dwunastoma podwójnymi cewkami zapłonowymi nie tylko skutkuje płynniejszą pracą, ale także umożliwia jeszcze bardziej efektywne spalanie w połączeniu z nowym systemem zarządzania silnikiem o wyższej wydajności oraz zoptymalizowanymi głowicami cylindrów. Ostateczne zmniejszenie emisji spalin jest również w dużej mierze zasługą zoptymalizowanego systemu katalitycznego. Nowo opracowany sportowy układ wydechowy AMG, który ma układ rur z ulepszonymi charakterystykami przepływu, jest o 3.2 kilograma lżejszy dzięki redukcji grubości ściany.
Jednak nie tylko wewnętrzne cechy silnika AMG 6-litra V12 biturbo robią wrażenie. Wygląd jednostki napędowej jest równie inspirujący jak jej osiągi: wysokiej jakości pokrywa silnika z włókna węglowego i aluminium odzwierciedla wyjątkowy charakter potężnej dwunastocylindrowej jednostki.
Nowość: AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC
Po raz pierwszy AMG połączyło silnik 6-litra V12 biturbo ze skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów o szerokim zakresie przełożeń pozwala na znacząco niższe obroty silnika i pomaga w redukcji zużycia paliwa. Nowy konwerter momentu obrotowego, łożyska zaprojektowane w celu zmniejszenia strat tarcia oraz system zarządzania termicznego oleju w skrzyni biegów odpowiadają za dalszy wzrost efektywności systemu przeniesienia napędu.
AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC ma cztery różne tryby jazdy – Controlled Efficiency (C), Sport (S), Sport plus (S+) i Manual (M) – które można wybrać za pomocą jednego przycisku na konsoli środkowej. W trybie „C” funkcja ECO start/stop jest aktywna na stałe. Przekonujący, dynamiczny charakter doświadczeń z jazdy jest jeszcze bardziej wyraźny dzięki funkcji automatycznego podwójnego odsprzęgania przy redukcji biegów oraz przez krótką, precyzyjnie zdefiniowaną przerwę w zapłonie i wtrysku paliwa podczas zmiany biegów pod pełnym obciążeniem; ta ostatnia funkcjonalność dodatkowo zmniejsza czas zmiany biegów.
Inteligentna konstrukcja lekka z aluminiowym nadwoziem i włóknem węglowym
W porównaniu do stalowej konstrukcji modelu poprzedniego, całkowicie aluminiowe nadwozie nowego SL65 AMG zapewnia znaczne oszczędności wagi wynoszące około 110 kilogramów oraz większą sztywność, bezpieczeństwo i komfort. Inteligentna konstrukcja lekka oznacza również, że komponenty zostały zoptymalizowane zgodnie z ich specyficznym przeznaczeniem. Różne rodzaje przetwarzania są stosowane dla komponentów aluminiowych, które są produkowane jako odlewy formowane na stałe lub odlewy ciśnieniowe w próżni, a następnie przetwarzane na sekcje ekstrudowane lub wykorzystywane w formie blach aluminiowych o zróżnicowanej grubości ścianki. Rezultatem jest wysoka sztywność, wysokie bezpieczeństwo i poprawione charakterystyki drgań. Do pokrywy za zbiornikiem projektanci używają nawet lżejszych materiałów magnezowych w niektórych obszarach. W celu bezpieczeństwa do słupków A wbudowano rury ze stali o wysokiej wytrzymałości.
Klapa bagażnika pomaga dodatkowo zredukować wagę. Po raz pierwszy w modelu produkowanym na dużą skalę wewnętrzne wsparcie wykonano z kompozytu włókna węglowego. Ekstremalnie sztywny komponent z włókna węglowego jest sklejony z plastikową powłoką zewnętrzną, co skutkuje oszczędnością wagi o pięć kilogramów w porównaniu do konwencjonalnej klapy bagażnika – innowacyjne rozwiązanie, które jest pionierskie w modelach AMG SL. Ta seria innowacyjnych środków projektowania lekkości oznacza, że nowy Mercedes-Benz SL65 AMG, przy masie własnej 1950 kilogramów, jest o 170 kilogramów lżejszy niż model, który zastępuje.
Sportowe zawieszenie AMG oparte na Active Body Control
Mercedes-AMG również systematycznie wykorzystuje zasady konstrukcji lekkiej w zawieszeniu. Wahacze i łączniki sprężyn przedniego zawieszenia 4-link oraz prawie wszystkie komponenty tylnych zawieszeń wielowahaczowych wykonane są z aluminium. Zarówno zwinność pojazdu, jak i reakcja elementów sprężyn i amortyzatorów są wzmacniane poprzez redukcję mas niesprężystych. Tak jak w modelu poprzednim, nowy Mercedes-Benz SL65 AMG jest standardowo wyposażony w system aktywnego zawieszenia ABC. Sportowe zawieszenie AMG oparte na Active Body Control, które znajduje się w ośmiocylindrowym SL63 AMG, zostało ulepszone, a jego ustawienie zoptymalizowane dla tego nowego modelu w najwyższej klasie.
Dynamika jazdy i osiągi były kluczowymi celami w fazach projektowania, rozwoju i testowania. Możliwe jest wybieranie między dwoma ustawieniami zawieszenia za naciśnięciem przycisku: wyraźnie sportowy charakter z mniejszymi kątami przechyłów i sztywnym tłumieniem nadwozia („Sport”) lub tryb wysoki komfort na długie podróże („Comfort”). Większy negatywny kąt nachylenia na obu osiach oraz całkowicie zrewidowana elastokinematyka skutkują większą zwinnością oraz szybszymi prędkościami zakrętów.
Nowe elektro-mechaniczne, wrażliwe na prędkość sportowe sterowanie AMG
Wyposażony w nowo opracowane elektro-mechaniczne sportowe sterowanie AMG, model V12 wyróżnia się wysokimi walorami dynamicznymi i wyrazistym feedbackiem na krytycznych granicach. Kierownica ma stały, bardziej bezpośredni współczynnik oraz zmienną wspomaganie dostosowującą się do trybu zawieszenia. Dodatkowe standardowe wyposażenie obejmuje 3-stopniowy ESP®, specjalność ekskluzywna dla AMG z trybem „SPORT Handling” dla szczególnie zapalonych kierowców oraz centralny dyferencjał AMG, który pomaga zapewnić, że fenomenalna moc silnika jest jak najskuteczniej przenoszona na drogę.
Wszystkie cechy, których oczekuje się od wysokowydajnego systemu hamulcowego AMG – doskonałe charakterystyki hamowania, optymalna wrażliwość i wysoka odporność na blaknięcie – są idealnie realizowane przez nowo opracowany system hamulcowy SL65 AMG. Posiada on tarcze kompozytowe o wymiarach 390 x 36 mm z sześcioma tłokami stałymi z przodu oraz tarcze integralne o wymiarach 360 x 26 mm z jednym tłokiem przesuwającym z tyłu. Hamulec postojowy elektryczny jest standardowo montowany. Czerwono malowane zaciski, a także jeszcze bardziej wydajny, lekko-optimised wysokowydajny system hamulcowy AMG ceramiczny, jak widoczny w SLS AMG, są dostępne jako opcja z AMG Performance Studio.
Nowa twarz marki AMG z dwoma ostrymi żaluzjami
Nowy Mercedes-Benz SL65 AMG spełnia stylowe i ekskluzywne wymagania high-performance roadstera, nie tylko dzięki inżynierii, ale także poprzez swój wygląd. SL65 AMG jest pierwszym modelem, który posiada nową twarz marki AMG. Dwa elementy dominujące – kratka chłodnicy i dolny wlot powietrza do chłodzenia – są zachowane, ale w reinterpretowanej formie, co nadaje im bardziej wyrazistą tożsamość w zakresie dynamiki i wrażenia wartości, które przekazują. Centralnym elementem stylizacji jest nowa kratka chłodnicy „twin blade” o wysokim połysku. Gwiazda Mercedesa umieszczona jest na dwóch ostrych żaluzjach, których profil przypomina skrzydło samolotu. Bardziej wyraźny kształt litery V kratki chłodnicy optymalizuje proporcje podłużne pojazdu, co dodatkowo podkreśla atrybuty aerodynamiczne i purystyczne.
Pod kratką chłodnicy „twin blade” zachowano stylizowane „A”, charakterystyczną cechę pojazdów AMG. Przerwa powstała poniżej cienkiego czarnego grzebienia na dolnej krawędzi otworu wlotu powietrza pozwala na optymalny przepływ powietrza nad modułami chłodzenia – perfekcyjne połączenie estetyki i nowoczesnej technologii. Dolny poprzeczny wspornik w przednim zderzaku wykończony jest w chromie o wysokim połysku i zyskuje optyczną głębię dzięki przerwie powyżej – wyrazisty element, który dodaje idealnego wykończenia przodu pojazdu. Kratka chłodnicy „twin blade” oraz dolny poprzeczny wspornik to dwa uzupełniające elementy stylizacyjne, które podkreślają nową twarz marki AMG – wygląd, który zostanie przejęty przez stylizację przyszłych modeli AMG i tym samym zwiększy wartość rozpoznawalności marki wydajności AMG.
Model V12 wyróżnia się od SL63 AMG dzięki strategicznemu zastosowaniu elementów z chromu o wysokim połysku: obok kratki chłodnicy „twin blade” oraz dolnego poprzecznego wspornika, obramowania specjalnych lamp dziennych AMG oraz żaluzje na masce i boku nadwozia mają identyczne wykończenie. Dalsze charakterystyczne elementy stylizacyjne AMG w Mercedes-Benz SL65 AMG obejmują przedni zderzak z dużymi otworami na chłodnice oleju silnikowego, wody, powietrza doładowującego i oleju w skrzyni biegów, specjalnie ukształtowane panele boczne, spojler AMG oraz tylny zderzak w stylu dyfuzora z wkładką w kolorze nadwozia.
Oprócz dwóch szczególnych, chromowanych podwójnych końcówek wydechu sportowego systemu AMG, charakterystyczne cechy V12 obejmują legendę „V12 BITURBO” na przednich błotnikach oraz lekkie obręcze aluminiowe AMG pięcioramienne w kolorze szarym tytanowym z wysokim połyskiem oraz oponami 255/35 R 19 z przodu i 285/30 R 19 z tyłu. Wieloramienne, kutę aluminiowe koła z AMG Performance Studio z oponami 255/35 R 19 z przodu i 285/30 R 20 z tyłu redukują masy niesprężyste. Kute koła dostępne są również w matowym czarnym kolorze z wysokopółyskowym rantem.
Vario-roof: MAGIC SKY CONTROL jako opcja
Szósta generacja SL zachowuje elektrohydraulicznie sterowany vario-dach, który można schować w celu zaoszczędzenia miejsca, umożliwiając przekształcenie SL65 AMG w roadstera lub coupé, w zależności od nastroju kierowcy i pogody, w mniej niż 20 sekund. W przeciwieństwie do modelu poprzedniego, nowy SL oferuje dwie wersje do wyboru: panoramiczny vario-dach lub unikalny panoramiczny vario-dach z MAGIC SKY CONTROL. Przezroczystość tego ostatniego można przełączyć na jasną lub ciemną za pomocą jednego przycisku.
Wnętrze: ucztą dla wszystkich zmysłów
W środku Mercedes-Benz SL65 AMG ma ekskluzywne cechy designu i wyposażenia, które odróżniają go od jego ośmiocylindrowego modelu siostrzanego. Szczególnym akcentem są elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG z jednokolorową lub dwukolorową tapicerką w ekskluzywnej skórze nappa z charakterystycznym wzorem diamentowym AMG. Ta wyróżniająca tapicerka znajduje się również na panelach centralnych drzwi. Wytłoczone logo AMG na oparciach foteli są standardem, podobnie jak ogrzewanie szyi AIRSCARF, funkcjonalność wielokonturowa, pamięć foteli oraz wentylowane fotele. Skórzana podsufitka designo z częściowym pikowaniem w stylu diamentowym AMG zapewnia idealne zwieńczenie wizualne i dotykowe.
Projekt kokpitu przypomina SLS AMG: cztery kratki wentylacyjne stylizowane jak silniki odrzutowe, dźwignia E-SELECT i jednostka AMG DRIVE są wszystkim przypomnieniem stylizacji supersamochodu. Wybór znakomitych materiałów i pierwszorzędne wykonanie, które charakteryzują wnętrze SL65 AMG, pobudzają wszystkie zmysły. Wyróżniającymi cechami są elementy wykończeniowe z włókna węglowego AMG, analogowy zegar zaprojektowany przez IWC, chromowane panele progowe AMG podświetlane na biało oraz kierownica AMG Performance, która jest ozdobiona logo AMG w dolnym metalowym wkładzie. Prędkościomierz kalibrowany do 360 km/h w zestawie wskaźników AMG oraz ekran startowy AMG z ekskluzywną animacją „AMG V12 BITURBO” sugerują wyjątkowo dynamiczne osiągi Mercedesa-Benz SL65 AMG.
Dwunastocylindrowy roadster jest wyposażony w ekskluzywne i kompleksowe wyposażenie oraz udogodnienia, które spełniają niemal wszystkie wymagania (wybór):
- AIRSCARF
- Aktywny asystent parkowania włącznie z PARKTRONIC
- ATTENTION ASSIST
- System dźwiękowy Bang & Olufsen BeoSound AMG wysokiej klasy
- COMAND Online z 6-płytowym odtwarzaczem DVD
- System alarmowy antywłamaniowy
- Frontbass
- Zdalnie otwierana klapa bagażnika włącznie z elektrycznym zamykaniem klapy bagażnika
- Inteligentny system oświetleniowy ILS
- Pakiet komfortowy KEYLESS-GO (włącznie z zdalnym zamykaniem klapy bagażnika i systemem HANDS-FREE ACCESS)
- Telefony wygodnościowe
- MAGIC VISION CONTROL
- Poduszki głowy NECK-PRO
- Panoramiczny vario-dach
- System PRE-SAFE®
- Elektryczne zamykanie drzwi
- Automatyczne, wysuwane słupki ochronne dla kierowcy i pasażera z przodu
Jeszcze więcej indywidualności można osiągnąć dzięki opcjom dodatkowymi z AMG Performance Studio:
- AMG kute koła aluminiowe
- AMG kute koła aluminiowe, malowane na matowy czarny kolor, rant z wysokim połyskiem
- AMG ceramiczny wysokowydajny system hamulcowy kompozytowy
- AMG Exterior Carbon package (poprzeczny wspornik w przednim zderzaku, osłony lusterek zewnętrznych i spojler w prawdziwym włóknie węglowym)
- AMG Performance Media z funkcją telemetryczną
- AMG Performance kierownica w skórze nappa/mikrofibrach DINAMICA
- Zaciski hamulcowe pomalowane na czerwono
Linia designo dla SL65 AMG, dostępna bezpośrednio z fabryki, oferuje bogactwo szytych na miarę opcji personalizacji, aby sprostać praktycznie wszelkim wymaganiom. Oprócz możliwości wyboru pomiędzy lakierem designo magno białym kaszmirowym a designo magno szarym alanitowym matowym lub designo czarnym mocha oraz lakierem metalicznym designo grafitowym, klienci mogą również zdecydować się na ekspresywny wykończenie lakieru designo w kolorze czerwonym zirconowym. Istnieje wiele kolorów dostępnych w ramach luksusowych opcji skórzanych designo, aby dopasować je do tych wykończeń lakieru. Wszystko to doskonale uzupełniają opcje wykończenia, podsufitki i pasów bezpieczeństwa designo.
Jeden z najbezpieczniejszych roadsterów na świecie
Optymalizowana pod kątem kolizji aluminiowa konstrukcja, standardowy system PRE-SAFE® oraz systemy wsparcia na poziomie porównywalnym z tymi w klasie S czynią SL jednym z najbezpieczniejszych roadsterów na świecie. Sztywna aluminiowa karoseria tworzy solidną kabinę pasażerską oraz precyzyjnie zdefiniowane strefy deformacji z przodu i z tyłu. W przypadku przewrócenia się pojazdu, słupki A wykonane z mieszanki stali i aluminium oraz dwa automatyczne słupki ochronne pomagają chronić pasażerów.
Systemy bezpieczeństwa, w tym dwustopniowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, zostały dodatkowo wzmocnione. Poduszka głowy pokrywa dużą część bocznej strefy uderzenia głowy. Dodatkowa poduszka piersiowa w oparciu fotela może chronić górną część ciała w przypadku uderzenia bocznego. Dalsze nowe standardowe cechy dla SL obejmują zaprojektowane przez Mercedes-Benz aktywne poduszki głowy NECK-PRO. Aktywny przedni błotnik oraz przód z dużym, ustępującym obszarem uderzeniowym pomagają zapewnić ochronę pieszych.