W 1971 roku model Mercedes-Benz SL “Pagoda” wciąż był w produkcji, kiedy to wiosną tego samego roku zaprezentowano publiczności nowy model SL R107.
Początkowo nie odniósł wielkiego sukcesu, ale ostatecznie stał się autem o najdłuższym okresie produkcji w ofercie Mercedes-Benz, zaraz po klasie G. Jego poprzednik odniósł ogromny sukces i już w 1971 roku cieszył się dużym zainteresowaniem na rynku. W rzeczywistości obie wersje były produkowane równocześnie przez kilka miesięcy w 1971 roku, ale później R107 zyskał więcej zamówień.
Nowy model charakteryzował się innym przodem, z poziomymi reflektorami biegnącymi wokół narożników, na błotnikach, z lampami kierunkowskazów. Podobnie jak jego poprzednik, SL był dwumiejscowym samochodem z składanym dachem z płótna oraz demontowanym twardym dachem. Jednak model z 1971 roku stanowił odejście od bezkompromisowego sportowego samochodu na rzecz bardziej komfortowego, a jednocześnie mocnego luksusowego roadstera.
Wnętrze prezentowało się luksusowo, wyposażone w klimatyzację, skórzane fotele i radio samochodowe. Nowe profile deflektorów na słupkach A utrzymywały boczne szyby w czystości oraz ograniczały wpływ wiatru na kabinę.