Dodanie wersji roadster do już znanego supersamochodu nigdy nie było złym pomysłem, a Mercedes-Benz doskonale o tym wiedział.
Kiedy Mercedes-Benz rozpoczął budowę marki Mercedes-AMG, zaczęło się to od modelu SLS. Sportowy samochód stworzony przez AMG, który nie miał nic wspólnego z resztą oferty niemieckiego producenta. Odniósł ogromny sukces, a w tym samym roku wprowadzono wersję roadster.
Podczas gdy jego coupe miało drzwi „Gullwing”, roadster musiał korzystać z regularnych drzwi. Niemieccy projektanci napotkali ten sam problem przy oryginalnym modelu 300 SL, a to się sprawdziło. Bez wahania zamontowali nowe drzwi i ścięli dach. Wymagana była dodatkowa wzmocnienia, ale były one planowane od momentu, gdy narysowano pierwsze linie SLS-a. Z tyłu auta dodano srebrną literkę GT na czerwonym tle przed znakiem AMG.
Wnętrze wzbogacono nowym zestawem błyszczących czarnych wykończeń na konsoli środkowej i panelach drzwiowych. Sportowe fotele wyposażono w Alcantarę na środkowym segmencie oraz haftowane oznaczenie GT na zagłówkach. Zestaw wskaźników AMG został zamontowany z czarną osłoną, podczas gdy wskaźnik zmiany biegów miał siedem zielonych diod LED.
Magiczna część kryła się pod maską, gdzie AMG podkręciło silnik, by oferować o 20 koni więcej niż jego poprzednik z silnika V8 o pojemności 6,2 litra. Połączono go z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów (z podwójnym sprzęgłem). Nowo opracowane zawieszenie z większą kontrolą tłumienia trafiło pod auto.
Nowy Mercedes-Benz SLS AMG GT charakteryzuje się poprawioną dynamiką jazdy i jeszcze lepszymi osiągami na torze wyścigowym. Przy maksymalnej mocy 435 kW (591 KM), zoptymalizowanej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7-bieg i przebudowanym zawieszeniu AMG RIDE CONTROL Performance, Mercedes-Benz SLS AMG GT – dostępny zarówno w wersji Coupé, jak i Roadster – podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej. Dodatkowym atutem jest nowa, wysokiej jakości skóra AMG designo Exclusive STYLE, która jest teraz dostępna jako opcjonalny element dla wszystkich modeli SLS AMG. Zdaniem Tobiasa Moersa, członka zarządu i szefa rozwoju pojazdów w Mercedes-AMG GmbH: „Nowy SLS AMG GT demonstruje potencjał, który tkwi w supersamochodach AMG. Dzięki jeszcze wyższym osiągom, SLS AMG GT budzi emocje na torze wyścigowym, oferując wyjątkowe i pasjonujące doświadczenia z jazdy.”
Męski i zdecydowanie sportowy: z przyciemnionymi reflektorami i światłami tylnymi oraz czerwonymi zaciskami hamulcowymi, nowy SLS AMG GT wyróżnia się unikalnym wyglądem. Skrzydłowe krzyżowe żebra oraz wycięcie w kształcie gwiazdy w grillu chłodnicy również zachowują wysoki połysk, podobnie jak lusterka zewnętrzne i żebra na masce oraz błotnikach. Logo AMG umieszczone po prawej stronie klapy bagażnika również zawiera dodatkowe litery „GT”.
Rzut oka na dane techniczne pokazuje, że AMG udało się jeszcze bardziej poprawić dynamiczny profil Mercedes-Benz SLS AMG GT. Maksymalna moc silnika AMG 6.3-litra V8 umieszczonego z przodu wynosi 435 kW (591 KM) przy 6800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 650 Nm przy 4750 obr./min. Mercedes-Benz SLS AMG GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy i może osiągnąć prędkość 200 km/h w 11,2 sekundy.
Mercedes-AMG osiągnęło moc 435 kW (591 KM) dzięki działaniom mającym na celu zmniejszenie ograniczenia w silniku oraz zwiększeniu ciśnienia szczytowego. Wersja GT silnika AMG 6.3-litra osiem cylindrów reaguje jeszcze większą zwinnością na ruchy pedału gazu i oferuje bardziej sportowe właściwości jezdne. Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7-bieg umieszczona na tylnej osi działa bardziej bezpośrednio i spontanicznie w trybie ręcznym „M”: dzięki nowo opracowanym funkcjom zmiany biegów i zoptymalizowanej kontroli skrzyni biegów udało się znacząco skrócić czas reakcji. Przy zmianie biegów ręcznie za pomocą metalowych łopatek na kierownicy AMG Performance, polecenia sterujące, aż do wyczuwalnej zmiany biegu, są realizowane znacznie szybciej niż wcześniej – co jest idealne, gdy chodzi o uzyskanie ambitnych czasów okrążeń na zamkniętym torze wyścigowym.
Czas reakcji odczuwany przez kierowcę staje się jeszcze bardziej emocjonalny w wyniku wyraźniejszych zmian biegów. Automatyczna funkcja podwójnego sprzęgnięcia przy redukcji biegów jest również bardziej wyraźna w Mercedes-Benz SLS AMG GT. Dzięki zwiększeniu momentu obrotowego silnika w trybie ręcznym, procedura zmiany biegów jest teraz jeszcze szybsza niż wcześniej – towarzyszy temu pasjonujący dźwięk dla kierowcy. Ogólnie rzecz biorąc, optymalizacja skrzyni biegów podwójnego sprzęgła doskonale uzupełnia sportowy charakter Mercedes-Benz SLS AMG GT.
Nowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL Performance
Jednak nie tylko silnik AMG 6.3-litra V8 i zoptymalizowana skrzynia biegów dwusprzęgłowa są odpowiedzialne za poprawę dynamiki jazdy Mercedes-Benz SLS AMG GT. Opracowane na nowo zawieszenie AMG RIDE CONTROL Performance również zwiększa sportowość pojazdu. W przypadku SLS AMG GT, Mercedes-AMG połączyło zaawansowany układ zawieszenia z podwójnymi wahaczami aluminiowymi oraz zmiennym, elektronicznie sterowanym tłumieniem. W porównaniu do zawieszenia sportowego AMG RIDE CONTROL, nowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL Performance charakteryzuje się zasadniczo sztywniejszym ustawieniem sprężyn/tłumików i rezygnuje z trybu „Comfort”.
Tryb „Sport” jest zalecany jako optymalne ustawienie na nierównych nawierzchniach drogowych oraz trasach wymagających większego skoku zawieszenia – takich jak drogi wiejskie czy legendarna Północna Pętla Nürburgring. Algorytm sterujący zawieszeniem AMG RIDE CONTROL Performance najlepiej reaguje na wahania nawierzchni drogi z tendencją do niższych poziomów siły tłumienia. Efekt końcowy to uzyskanie najlepszej możliwej wydajności poprzez skuteczne zapobieganie przechylaniu się i bujaniu oraz zapewnienie doskonałego kontaktu z nawierzchnią przy sportowym stylu jazdy. Udoskonalone właściwości jezdne i jeszcze lepsza wydajność na torze wyścigowym są mierzalne: w ramach wewnętrznego porównania z SLS AMG, SLS AMG GT uzyskał szybsze czasy okrążeń na torze wyścigowym.
„Sport plus” oferuje wyższe siły tłumienia i wykorzystuje specyficzne algorytmy sterujące, które zostały dostosowane do zdecydowanie sportowego stylu jazdy na trasach z równą nawierzchnią – jak na przykład przy dążeniu do uzyskania ambitnych czasów okrążeń na torze wyścigowym takim jak Hockenheim.
Wybór trybów zawieszenia za pomocą AMG DRIVE UNIT
W zależności od warunków jazdy, prędkości i obciążenia pojazdu, zawieszenie AMG RIDE CONTROL Performance dostosowuje charakterystykę tłumienia w błyskawicznym tempie i automatycznie redukuje kąt przechyłu nadwozia. Dwa tryby można wybierać za pomocą przycisku na AMG DRIVE UNIT. Aktywny tryb zawieszenia jest wskazywany za pomocą świateł wskaźnikowych na przycisku oraz na wyświetlaczu w głównym menu AMG.
Standardowo pojazd wyposażony jest w opony 265/35 R 19 z przodu oraz 295/30 R 20 z tyłu, zamontowane na odchudzonych felgach AMG z lekkiego stopu o dziesięcioramiennym designie, pomalowanych na matowo czarny kolor oraz wykończonych na wysoki połysk. Dostępne są również trzy dodatkowe felgi AMG z lekkiego stopu.
Wnętrze z konsekwentnie sportowymi akcentami
Wnętrze również charakteryzuje się konsekwentnie sportowym designem: Mercedes-Benz SLS AMG GT łączy wysoką jakość, ekskluzywną atmosferę prawdziwego modelu AMG z funkcjonalnym stylem wyścigowym. Fotele sportowe nie tylko mają wytłoczone logo na zagłówkach, ale także środkowe części pokryte są Alcantarą®. Kontynuując ten temat, Alcantara® znajduje się również na panelach środkowych drzwi. Czarne wykończenia wnętrza zestawione są z czerwonymi pasami bezpieczeństwa, a wszystkie kontrastowe szwy na fotelach sportowych AMG, konsoli centralnej oraz wykończeniu paneli drzwi mają również czerwony kolor. Dywaniki podłogowe również mają czerwone krawędzie.
Wysokopołyskowe czarne wykończenie AMG na konsoli centralnej i panelach drzwi idealnie współgra z wysokopołyskowymi krawędziami regulowanych krzyżowych wlotów powietrza oraz wysokopołyskowym metalowym wkładem na kierownicy AMG Performance o spłaszczonej dolnej części. Strefa chwytu jest pokryta Alcantarą®, podczas gdy górna część kierownicy ma czerwony znacznik o godzinie 12. Zestaw wskaźników AMG wyposażony jest w czarną tarczę – na górze znajduje się również wskaźnik zmiany biegu z siedmioma diodami LED.
Skóra AMG designo Exclusive STYLE dla wszystkich modeli SLS AMG
Nowością dla wszystkich modeli SLS AMG jest opcjonalny element w postaci skóry AMG designo Exclusive STYLE. Ten wysokiej jakości dodatek dostępny jest w jednolitych lub dwutonowych wykończeniach i obejmuje charakterystyczną tapicerkę w diamentowy wzór z kontrastowymi szwami. Luksusowy diamentowy wzór znajduje się nie tylko na fotelach sportowych AMG, ale także na panelach środkowych drzwi.
Inne atrakcje to wykończenie z skóry designo dla całej deski rozdzielczej, linii okien i podłokietników drzwi, podłokietnika na konsoli centralnej, dywaniki podłogowe AMG w czarnym kolorze z porcelanowymi skórzanymi krawędziami, podsufitka z Alcantary® w porcelanie oraz półka bagażowa (Coupé) lub roll-bar (Roadster). Szwy o kontrastowych kolorach tworzą ekscytujące akcenty i podkreślają wysoką jakość ręcznego wykonania tego nowego pakietu skórzanego. Dostępne kombinacje kolorystyczne to: brązowa mocha/porcelana, szary perłowy tytan/porcelana oraz mystic red/porcelana. Kolory wszystkich elementów wykończenia wnętrza, takich jak podsufitka, wykładzina i konsola centralna, są doskonale dopasowane do siebie.
Inne atrakcyjne opcjonalne dodatki dla wszystkich modeli SLS AMG obejmują (wyciąg):
Lusterka zewnętrzne z włókna węglowego AMG
Pokrywa komory silnika z włókna węglowego AMG
Pakiet wnętrza z włókna węglowego AMG (wykończenie z włókna węglowego, wykończenie oparcia i boku fotela, panele progowe drzwi)
Ceramiczny system hamulcowy o wysokiej wydajności AMG
AMG Performance Media
Felgi AMG o dziesięciu ramionach w innych wariantach kolorystycznych
Wykończenie z włókna węglowego AMG
AIRSCARF (Roadster)
System dźwiękowy Bang & Olufsen BeoSound AMG surround
Wprowadzenie na rynek Mercedes-Benz SLS AMG GT rozpocznie się w październiku 2012 roku. Przegląd cen dla Niemiec przedstawia się następująco (w tym 19% VAT):
SLS AMG GT: 204,680 euro
SLS AMG GT Roadster: 213,010 euro
Skóra AMG designo Exclusive STYLE: 5,771.50 euro
Sześć modeli SLS AMG
SLS AMG Coupé zaprezentowany w 2009 roku był pierwszym pojazdem niezależnie opracowanym przez Mercedes-AMG. Spektakularny model z podnoszonymi drzwiami został w 2011 roku uzupełniony przez otwartą wersję SLS AMG Roadster oraz wyścigowy samochód SLS AMG GT3 dla klientów. Zdobywając 26 zwycięstw i tytuł mistrza FIA GT3 w Europie, SLS AMG GT3 był najskuteczniejszym nowicjuszem w świecie motorsportu w 2011 roku. Z nowym Mercedes-Benz SLS AMG GT, dostępnym w wersji Coupé i Roadster, gama modeli wzrosła do pięciu wariantów. Szósty model ma pojawić się w 2013 roku w formie nowego Mercedes-Benz SLS AMG E-CELL: Mercedes-AMG planuje ekskluzywną serię produkcyjną supersportowego samochodu napędzanego wyłącznie elektrycznie.
Specjalny obszar montażowy dla SLS AMG znajduje się w największej fabryce produkcyjnej Mercedes-Benz w Sindelfingen. Silnik AMG 6.3-litra V8 pochodzi bezpośrednio z warsztatu silnikowego AMG w Affalterbach, gdzie jest składany ręcznie zgodnie z tradycyjną filozofią „jeden człowiek, jeden silnik”.
40 znaczących nagród dla Mercedes-Benz SLS AMG
SLS AMG zdobył liczne porównania z wieloma międzynarodowymi konkurentami przeprowadzonymi przez międzynarodowe media branżowe – zarówno jako model z podnoszonymi drzwiami, jak i Roadster. Od swojej światowej premiery na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie w 2009 roku oraz prezentacji SLS AMG Roadster w maju 2011 roku, supersportowy samochód od Mercedes-AMG zdobył łącznie 40 nagród – w tym tak prestiżowe wyróżnienia jak „German Design Award”, „Red Dot Design Award”, „Złote Koło 2009”, „Klasyk Przyszłości”, „Samochód Sportowy Roku”, „Najlepszy samochód wyczynowy” oraz „Legendy na kołach”.
Specyfikacje techniczne