Mercedes-Benz wprowadził model Typ 170 w 1931 roku, co pomogło niemieckiemu producentowi przetrwać Wielką Depresję.
Po kryzysie na Wall Street pod koniec 1929 roku jego skutki zaczęły się rozprzestrzeniać na całym świecie i dotarły do Niemiec latem 1931 roku. Zarząd Mercedes-Benz podjął odważną decyzję o opracowaniu nowego, tańszego pojazdu i zaprezentował go w październiku na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu. Francja była jednym z najmniej dotkniętych krajów przez Wielką Depresję, co czyniło ją idealnym miejscem do wprowadzenia na rynek pojazdu wysokiej jakości w niższej cenie.
Hans Nibel zaprojektował ten lekki samochód, aby był przystępny i niezawodny. Pojazd posiadał smukłe, zaokrąglone błotniki z przodu, wspierające poprzeczny, chromowany pręt, na którym umieszczono elektryczne reflektory. Płaski, kwadratowy chłodnicz, otoczony chromowaną obręczą, nadawał samochodowi elegancki wygląd. W końcu nosił na korku chłodnicy charakterystyczną, trójramienną gwiazdę. W wersji kabriolet, model Typ 170 miał płaską szybę przednią z dwoma wycieraczkami u góry, a składany dach chował się za tylnymi siedzeniami. Z tyłu, Mercedes zainstalował wyjmowany bagażnik, do którego dostęp był możliwy z zewnątrz. Od modelu z 1934 roku bagażnik stał się integralną częścią nadwozia. Z tyłu umieszczono również koło zapasowe.
Mały pojazd oferował miejsce dla czterech osób, z dwoma siedzeniami z przodu i ławką z tyłu. Jego minimalistyczny design pozwalał na utrzymanie niskich kosztów produkcji. Chociaż nie wyglądał jak typowy, błyszczący samochód marki Mercedes, oferował materiały wysokiej jakości.