W 1951 roku, podczas pierwszych Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie po II wojnie światowej, Mercedes-Benz zaprezentował, oprócz innych nowych pojazdów, swoją flagową serię 300. Jeden z tych samochodów został specjalnie zbudowany dla bardzo wyjątkowego klienta: Papieża.
W 1957 roku zaprezentowano gruntownie zmodyfikowaną wersję modelu 300, która pod względem technicznym oraz wizualnym różniła się wyraźnie od swojego poprzednika. Numer projektu W 189 potwierdził nową konstrukcję, która miała własną serię dla modelu 300 d.
W 1960 roku na specjalne zamówienie zbudowano cztery bardzo wyjątkowe pojazdy na bazie modelu 300 d. Jeden z nich służył jako pojazd testowy dla fabryki. Trzy pozostałe, limuzyna Pullman i dwa landaulet, zostały zbudowane na wydłużonym podwoziu o rozstawie osi 3600 mm i miały wyższy dach. Jeden z dwóch landauletów został wyposażony w pojedynczy fotel z tyłu jako dodatkowa funkcja i dostarczony do Papieża Jana XXIII w grudniu 1960 roku. Drugi landaulet oraz limuzyna Pullman pozostały w fabryce jako samochody reprezentacyjne, które mogły być wynajmowane rządowi lub innym zamożnym klientom na specjalne wydarzenia. Czwarty pojazd to całkowicie nowy, dwudrzwiowy kombi, który przez wiele lat służył jako mocny samochód pomiarowy w dziale testów.
Pomimo że był pół-kabrioletem, 300 d Landaulet był wyposażony w jednostkę klimatyzacyjną Artic-Kat. Wewnątrz producent zamontował nowe fotele, zapewniające lepsze wsparcie dla pleców pasażerów.