Po nieudanej próbie sprzedaży modelu R-Class, niemiecki producent samochodów zdecydował się na opracowanie lepszej wersji w serii V-Class, wprowadzając MPV, które mogło pełnić rolę luksusowego pojazdu oraz samochodu rodzinnego.
Mercedes-Benz znany jest z dwóch głównych kierunków w produkcji pojazdów: samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów użytkowych. Byli liderami w obu tych dziedzinach. Może nie wszystkie ich produkty były najlepsze w swojej klasie, ale z pewnością większość cieszyła się dużym uznaniem na rynku. Model V-Class łączył te dwa obszary.
Pojazd oparty na modelu Vito wyróżniał się eleganckim wyglądem z zewnątrz, z diodowymi światłami dziennymi w lampach, przerobionym grillem oraz lekko stopowymi felgami. Opadająca linia dachu oraz przesuwne drzwi przyciągały uwagę. Był to nie tylko samochód rodzinny, ale również VIP-owska taksówka. Oferowany był w trzech wersjach długości z dwoma różnymi rozstawami osi.
Wnętrze V-Class miało różne konfiguracje siedzeń. Jeśli żadna z nich nie odpowiadała klientowi, inni producenci mogli zaaranżować wnętrze na nowo. Jedynym stałym elementem było siedzenie kierowcy oraz deska rozdzielcza. Obracające się fotele kapitańskie w środkowej części mogły tworzyć salę konferencyjną z osobami siedzącymi na tylnych siedzeniach. Rozkładany stół był dostępny w opcjach.
V-Class oferowany był z silnikami 2.1-litrowymi w układzie rzędowym czterocylindrowym lub 3.0-litrowymi V6 z turbodoładowaniem na olej napędowy. Jednostka czterocylindrowa była dostępna w trzech wersjach mocy. Samochód mógł być wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną lub 7-biegową automatyczną.
Model V-Class to nowy standard w segmencie MPV ustanowiony przez Mercedes-Benz. Jako najmłodszy i największy członek rodziny samochodów osobowych z Stuttgartu, wyznacza nowe standardy w swojej kategorii dzięki wyjątkowemu designowi i wielu innowacjom. Nowy V-Class łączy przestronność dla maksymalnie ośmiu osób oraz wzorową funkcjonalność z luksusowym wyglądem, komfortem, efektywną przyjemnością z jazdy oraz bezpieczeństwem, które odróżniają samochody noszące trójramienną gwiazdę. Dzięki temu Mercedes jest idealnym pojazdem w kategorii MPV dla każdego, kto ceni sobie dużą przestronność, ale nie chce rezygnować ze stylu i komfortu.
Niezależnie od tego, czy planujesz zakupy, podróż z całą rodziną, czy wyjazd na wakacje rowerowe z przyjaciółmi w Alpach, czy też transportujesz znanych gości na wydarzenie czerwonego dywanu – nowy Mercedes-Benz V-Class zapewnia optymalną elastyczność w wykorzystywaniu wnętrza i zawsze prezentuje się elegancko. Z dwoma liniami wyposażeniowymi V-Class i V-Class AVANTGARDE, zewnętrznym pakietem sportowym oraz pakietem wystroju wnętrza dla każdej z linii, dwiema długościami rozstawu osi, trzema długościami nadwozia od 4895 do 5370 milimetrów, trzema silnikami oraz licznymi opcjami dodatkowego wyposażenia, nowy MPV można dostosować do indywidualnych upodobań i wymagań. Dzięki temu odpowiada on na zróżnicowane potrzeby klientów i jest atrakcyjny zarówno dla rodzin, jak i dla osób potrzebujących zmiennego i przestronnego wnętrza do swoich aktywności rekreacyjnych i sportowych. Dodatkowo, jest doskonałym wyborem jako luksusowy transport VIP lub hotelowy.
Design zewnętrzny: Emocjonalny, mocny, dynamiczny – nowa interpretacja
Masywna przednia część z wyraźnym grillem, wyrafinowane spojrzenie lamp w charakterystycznym dla marki designie, smukła, wydłużona sylwetka, która odzwierciedla dynamiczną grę rzeźbiarskich powierzchni i wyraźnych linii – nowy V-Class jednoznacznie prezentuje się jako członek rodziny samochodów osobowych Mercedes-Benz i wciela w życie filozofię projektowania marki, opartą na zmysłowej przejrzystości.
Wyrazisty design przedniej części podkreśla pokrewieństwo z limuzynami Mercedes-Benz i wzmacnia tożsamość marki. Dominującymi cechami „twarzy” MPV są wyprostowany grill i progresywne lampy. Trójwymiarowa, centralnie umieszczona gwiazda jest flankowana przez sportowe podwójne żaluzje z wkładkami w wysokiej jakości chromie. Rzeźbiony, w kształcie V, pokryw silnika elegancko łączy się z chromową ramką grilla i lampami. Wyraźnie zarysowane kontury i skrzydłowy kształt reflektorów sygnalizują dynamikę i pasję. Zderzak, podobnie jak pokrywa silnika, w ekscytujący sposób na przemian przechodzi między powierzchniami wypukłymi a wklęsłymi, z precyzyjnie odwzorowanymi konturami. Zarówno dolne wloty powietrza, jak i grill nie mają diamentowych perforacji, ale wąskie żaluzje w połyskującym czarnym kolorze. W połączeniu z reflektorami, które sięgają daleko w skrzydła, podkreślają one szerokość pojazdu – wzmacniając pewny siebie wygląd nowego V-Class.
„Zmysłowe, dynamiczne kontury, inteligentnie zrealizowana nowoczesna technologia i wysublimowany luksus czynią Mercedes-Benz V-Class motoryzacyjną ikoną, która w perfekcyjny sposób łączy elegancję z funkcjonalnością. Nowy V-Class to pewne siebie oświadczenie nowoczesnego luksusu, które w wyrazisty sposób wciela naszą filozofię projektowania zmysłowej czystości,” mówi Gorden Wagener, szef działu designu w Daimler AG.
Wszystkie funkcje świetlne z technologią LED
Design reflektorów celowo nawiązuje do klasy S, podkreślając przywództwo marki Mercedes w segmencie MPV. V-Class to pierwszy pojazd w swoim segmencie, który oferuje wszystkie funkcje oświetleniowe w technologii LED jako opcję. Reflektory LED z Inteligentnym Systemem Światła stanowią wizualny punkt kulminacyjny, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo (zobacz sekcję „Inteligentna jazda Mercedes-Benz”). Ich wnętrze zostało zaprojektowane na trzech poziomach od góry do dołu. Na górze znajdują się LED-owe wskaźniki, które tworzą charakterystyczny dla marki „znak torch” i obejmują wszystkie inne elementy oświetleniowe jak brwi. Poniżej, biegnące w łukowatej linii, znajdują się LED-owe lampy dzienne. Światła mijania, drogowe oraz do skrętu zostały umieszczone na dolnym poziomie. Łącznie 34 LED-y w każdym reflektorze nadają pojazdowi wyjątkowy wygląd i w porównaniu z tradycyjnymi systemami, oferują znacznie lepszą widoczność w ciemności.
Dynamiczne, płynne linie
Wyraźnie zarysowana boczna ściana jest strukturalnie podzielona przez dwie wydłużone, napięte linie. Gra wypukłych i wklęsłych powierzchni nadaje mu rzeźbiarskiego, a zatem bardzo zmysłowego charakteru. Obie linie gładko kontynuuje charakterystyczne kontury przedniego zderzaka i nieco się podnoszą w kierunku tyłu. Widok boczny wydaje się wydłużony i sygnalizuje dynamikę. Wrażenie to można dodatkowo wzmocnić, dodając opcjonalny pasek chromowany wzdłuż linii okna.
Widok boczny dopełniają otaczające lampy tylne, które również mogą być wyposażone w technologię LED, w zależności od linii wyposażeniowej. Trzy pionowo ustawione włókna optyczne tworzą szczególnie eleganckie i dynamiczne wskaźniki, światła stop oraz lampy tylne. Lampka manewrowa i tylna lampa przeciwmgielna są umieszczone poziomo poniżej nich. Tworzą one wizualne połączenie z określoną linią nad uchwytem klapy bagażnika, podkreślając szerokość tylnej części.
Lampy tylne, reflektory, drzwi i pokrywa silnika – wszystkie zewnętrzne elementy nadwozia są precyzyjnie wykonane z minimalnymi szczelinami. Przyczynia się to do niezwykle niskiego poziomu hałasu we wnętrzu, ponieważ niepożądane czynniki wiatru są eliminowane. Z drugiej strony, małe szczeliny w połączeniu z liniami strukturalnymi rozciągającymi się od przodu do tyłu nadają MPV wygląd rzeźby odlanego z jednego kawałka.
Standardowo, w zależności od linii wyposażeniowej, V-Class jeździ na 16-calowych stalowych kołach lub 17-calowych lekkich felg aluminiowych z pięcioma ramionami. Opcjonalnie dostępne są 17-calowe felgi aluminiowe z dwudziestoma ramionami oraz 18-calowe felgi aluminiowe z pięcioma podwójnymi ramionami. Opcjonalne 19-calowe felgi aluminiowe z pięcioma podwójnymi ramionami, malowane na czarno z połyskującym wykończeniem, nadają szczególnie dynamiczny wygląd.
Design wnętrza: Wyszukany styl i wysoka jakość
Postępowy, dynamiczny język designu, pełen lekkości i elegancji, w połączeniu z doskonale wykończonymi materiałami wysokiej jakości – to niepowtarzalny styl wnętrza nowego Mercedes-Benz V-Class. W ten sposób stuttgarcka marka premium podnosi jakość i estetykę na nowy poziom w tej klasie pojazdów. V-Class to pewne oświadczenie niezależnego stylu życia.
Tak jak w wszystkich aktualnych samochodach osobowych Mercedes-Benz, wnętrze V-Class tworzy przytulną atmosferę. Podąża za nowym idiomem designu, który wciela w życie zmysłową przejrzystość. Typowy kontrastowy układ organicznych powierzchni i wyraźnych linii, w połączeniu z wysokiej jakości materiałami w ciepłych i zimnych odcieniach kolorów, nadaje wyjątkowe poczucie harmonii i podkreśla wysoką klasę pojazdu. Samochód oferuje idealną syntezę funkcji i emocji. Ta wysublimowana finezja jest dopełniona dyskretnym oświetleniem ambientowym w trzech kolorach.
Wygięta deska rozdzielcza dla przestronności i lekkości
Jednym z najbardziej rzucających się w oczy elementów jest deska rozdzielcza. Dla pasażerów z przodu, siedzenie w niej przypomina typowe wnętrze samochodu osobowego Mercedes. Dynamicznie uformowana deska rozdzielcza opiera się na dwusekcyjnym projekcie, z naciskiem na szerokość, umożliwiając różne struktury powierzchni. Górna i dolna sekcja wykonane są z trwałych materiałów o miękkiej fakturze. Po raz pierwszy w tej klasie dostępna jest górna sekcja deski rozdzielczej w skórzanym wyglądzie z luksusowym, wykończonym szwem.
Górna i dolna sekcja są oddzielone dużym, trójwymiarowym elementem dekoracyjnym, który tworzy poczucie szerokości i przekazuje wyspecjalizowaną jakość. Jest dostępny w wysokopółkowym wykończeniu na wysoki połysk, matowym antracytowym wyglądzie fali, wysokopółkowym ciemnoszarym drewnie lub ciemnoszarym drewnie w wyglądzie hebanu. Dolna sekcja ma rzeźbiarski design, który podkreśla poczucie przestronności, a także nadaje lekkości.
Wrażenie wysokiej jakości potęguje wolnostojący centralny wyświetlacz. Standardowe wyposażenie nowego V-Class obejmuje wyświetlacz o przekątnej 17,8 centymetra z wysokopółkową czarną ramką. Opcjonalnie dostępny jest całkowicie szklany wyświetlacz o przekątnej 21,3 centymetra z przylegającym do niego szkłem i ramką w galvanizowanym srebrnym cieniu. Ten nowy, szczególnie elegancko wyglądający wyświetlacz zapewnia jeszcze bardziej szczegółowy i wyrazisty obraz.
Kolejną nowością znajdującą się poniżej centralnego wyświetlacza jest centralny panel sterowania, który występuje w samochodach osobowych Mercedes z kontrolerem (obrotowy przycisk) oraz, po raz pierwszy, z wielofunkcyjnym touchpadem (zobacz sekcję „Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania”). Rozmiar, design i ergonomia centralnego panelu sterowania zostały dostosowane specyficznie do V-Class. Harmonijnie wpisuje się w dynamiczne linie deski rozdzielczej, dodatkowo podkreślając sportowy kształt i lekkość kokpitu.
Multifunkcyjna kierownica w standardzie
Kolejnym sportowym, eleganckim akcentem są okrągłe dysze, które są znakiem rozpoznawczym samochodów osobowych Mercedes-Benz. Ich design inspirowany jest branżą lotniczą. Wszystkie cztery wyloty wentylacyjne są galwanizowane w srebrnym cieniu, tworząc metaliczną powierzchnię z efektem „zimnego dotyku” – oraz ekscytującego kontrastu z ciepłym wykończeniem drewna lub skóry.
Standardowe wyposażenie Mercedes-Benz V-Class obejmuje również trzyramienną multifunkcyjną kierownicę z dwunastoma przyciskami oraz dźwignię DIRECT SELECT, a także łopatki do zmiany biegów DIRECT SELECT, jeśli wybierana jest automatyczna skrzynia biegów. Kierownica jest regulowana pod względem wysokości i nachylenia, poprawiając ergonomiczne ustawienie i pozwalając na relaksującą pozycję siedzącą. Skórzana górna sekcja deski rozdzielczej z luksusowo wykończonym szwem jest dodatkową opcją.
Indywidualizacja przez światło, materiały i kolory
W linii wyposażeniowej AVANTGARDE trójwymiarowy design ozdobnych elementów na desce rozdzielczej powtarza się na przesuwanych drzwiach i bocznej ścianie. Tworzy to poczucie bezpieczeństwa i dodatkowo podkreśla przestronność wnętrza. Od przodu do tyłu wnętrze wydaje się być odlane z jednego odlewu. Z tyłu, dyskretne oświetlenie ambientowe poniżej ozdobnych elementów na bocznych ścianach i drzwiach przesuwanych zapewnia przyjemne, przytulne światło. Gdy tylko drzwi są otwierane, aktywowane są włókna optyczne LED, tworząc efekt „witamy w domu”. Oprócz tego, oświetlenie ambientowe jest włączane i wyłączane wraz z oświetleniem zewnętrznym, regulowane w pięciu stopniach oraz dostępne w trzech odcieniach kolorów, tworząc indywidualny nastrój oświetleniowy: neutralny (biały), słoneczny (ambra) i polarny (niebieski). Oświetlenie ambientowe jest ekskluzywnym standardowym wyposażeniem w V-Class AVANTGARDE. Wygodny panel kontrolny na suficie również standardowo wyposażony jest w diody LED: światło wewnętrzne z włóknem optycznym i lampki do czytania dla kierowcy i pasażera z przodu.
Ekskluzywny wybór materiałów i kolorów dla pokrowców na siedzenia również oferuje dużą swobodę w indywidualizacji. Jak ma to miejsce w przypadku wszystkich modeli samochodów osobowych Mercedes-Benz, dostępne są opcjonalne pakiety wystroju wnętrza. W standardzie nowo opracowane luksusowe siedzenia w V-Class pokryte są tkaniną Santiago w kolorze czarnym lub kryształowoszarym, a w V-Class AVANTGARDE skórą Lugano w kolorze czarnym, kryształowoszarym lub jedwabistym beżowym. W wersji AVANTGARDE pakiet wnętrza oferuje również skórę nappa w kolorach czarnym, jedwabistym beżowym i brązowym.
Również nowym rozwiązaniem jest sportowa układ pokrycia siedzeń, umożliwiający ekspresyjny dwukolorowy koncept dla tkanin, co dodatkowo podkreśla uczucie lekkości w całym wnętrzu. Przy skórzanych tapicerkach, kontrastowe szwy nadają siedzeniom estetyczny wygląd, który nie ma sobie równych w tej kategorii – na przykład brązowa skóra nappa z jedwabistymi beżowymi szwami. Ekskluzywne szwy znajdziemy również na górnej sekcji deski rozdzielczej, podłokietnikach i centralnej sekcji bocznego panelu, podkreślając wysoką wartość wykończenia całego wnętrza pojazdu.
Doskonale skoordynowany koncept, składający się z kontrastowych kształtów, materiałów i kolorów, tworzy ekskluzywne wnętrze o wysokiej klasie i podkreśla premium V-Class. Ogólne wrażenie to unikalne połączenie charakterystycznej elegancji Mercedes z wysoką jakością i wysublimowaną, sportową lekkością.
Układ napędowy – Efektywna przyjemność z jazdy: moc sześciocylindrowa przy zużyciu paliwa jak czterocylindrowy
Czysty, oszczędny, momentowy: Nowy Mercedes-Benz V-Class oferuje ultranowoczesny turbodiesel z trzema poziomami mocy. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2.1 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common rail jest dostępny w wersjach o mocy 100 kW (136 KM), 120 kW (163 KM) oraz 140 kW (190 KM). Jednostka napędowa, wewnętrznie oznaczona jako OM 651, sprawdziła się w niemal wszystkich modelach marki, od klasy A do klasy S. Została specjalnie rozwinięta do zastosowania w V-Class. Głównym celem tych prac było połączenie beztrosko wysokich osiągów silnika sześciocylindrowego z doskonałą efektywnością czterocylindrowego. W rezultacie, model V 250 BlueTEC z przyspieszeniem i momentem obrotowym zestawionym z aktualnym silnikiem V6 turbodiesel o pojemności 3 litrów, ale zużywa nawet o 28 procent mniej paliwa i dzięki technologii BlueTEC spełnia normę emisji Euro 6.
Mercedes-Benz osiąga to dzięki licznym rozwiązaniom, takim jak nowoczesny wtrysk paliwa typu common rail czwartej generacji, przełączalna pompa wodna, pompa olejowa na żądanie i dwustopniowe doładowanie. W wariantach z automatyczną skrzynią biegów 7G-TRONIC PLUS funkcja ECO start/stop również jest standardem. Wspólną cechą wszystkich trzech jednostek czterocylindrowych jest wytrzymały blok silnika odlewanego, zoptymalizowana pod kątem wagi, wysokowytrzymała głowica silnika z aluminium, dwa wałki rozrządu w górze, niskotarciowy układ zaworowy z dźwigienkami oraz cztery zawory na cylinder.
Niższe zużycie, lepszy moment obrotowy
Dwustopniowe doładowanie zapewnia responsywność przy starcie i wysoką moc szczytową. Kompaktowy moduł do dwustopniowego doładowania składa się z małego turbosprężarki wysokociśnieniowej (HP) i dużego turbosprężarki niskociśnieniowej (LP). Oba są połączone szeregowo, a każdy ma turbinę i sprężarkę napędzaną przez tę turbinę. Dzięki temu optymalne ciśnienie doładowania może być zbudowane już przy niskich prędkościach obrotowych silnika.
Najważniejszą zaletą tego konceptu jest poprawiona wymiana powietrza w cylindrze i wynikający z tego wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika. V 200 CDI oferuje 330 niutonmetrów, podczas gdy V 220 CDI uruchamia 380 niutonmetrów – o 20 niutonmetrów więcej w każdym przypadku w porównaniu z poprzednikiem. Ponadto, łączony zasięg NEDC V 200 CDI jest obniżony o dwanaście procent do 6.1 litrów na 100 kilometrów. Osiągając 5.7 litrów na 100 kilometrów, co stanowi 18-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa, V 220 CDI zajmuje znakomitą pozycję w swojej klasie pojazdów. Na drodze złożona kontrola turbosprężarki objawia się harmonijnymi charakterystykami jazdy, ciągłą krzywą momentu obrotowego, spontaniczną reakcją na pedał gazu i zauważalnie lepszymi osiągami.
Najlepsza wersja V 250 BlueTEC z momentem obrotowym wynoszącym 440 niutonmetrów
Silnik w modelu V 250 BlueTEC imponuje potężnym momentem obrotowym wynoszącym do 440 niutonmetrów. To ta sama wartość, co silnik diesla V6 o pojemności 3 litrów w poprzednim modelu. Zużycie paliwa, wynoszące 6.0 litrów oleju na 100 kilometrów, jest o 28 procent mniejsze niż w przypadku silnika sześciocylindrowego, pomimo porównywalnych osiągów. Jeśli kierowca aktywuje tryb „Sport”, „Comfort” lub „Manual” za pomocą przełącznika AGILITY SELECT, charakterystyka pedału gazu zmienia się, aby silnik szybciej reagował na gaz, a maksymalny moment obrotowy wzrasta do 480 niutonmetrów („przesunięcie momentu”).
Wygodne i oszczędne: skrzynia biegów ECO Gear 6-biegowa
Aby przenieść moc na tylne koła, modele V 200 CDI i V 220 CDI są standardowo wyposażone w 6-biegową manualną skrzynię biegów ECO Gear. Przyczynia się ona istotnie do umiarkowanego zużycia paliwa oraz dynamiki V-Class. Jej wyróżniającą cechą jest szczególnie duża rozpiętość przełożenia, z krótkim pierwszym biegiem i długim szóstym biegiem przy umiarkowanym poziomie obrotów. Taki design uwzględnia typowe sytuacje, takie jak ruszanie na wzniesieniach z przyczepą do koni lub łodzi, a także długie podróże po autostradzie.
Bardzo komfortowe: 7G-TRONIC PLUS
Najlepszy model V 250 BlueTEC jest standardowo wyposażony w skrzynię biegów 7G-TRONIC PLUS z dźwignią DIRECT SELECT i łopatkami zmiany biegów sterującymi na kierownicy. Automatyczna skrzynia biegów dostępna jest jako opcja dla modeli V 200 CDI i V 220 CDI. Dzięki siedmiu biegom, automatyczna skrzynia może jeszcze precyzyjniej dostosować prędkość obrotową silnika do zamiarów kierowcy. Większa moc ciągnąca jest dostępna w przypadku pełnego przyspieszania, podczas gdy przy relaksującej jeździe prędkość obrotowa silnika jest redukowana do oszczędnego poziomu. A ponieważ zmiany prędkości obrotowej podczas zmiany biegów są mniejsze, zmiany biegów są jeszcze mniej zauważalne i bardziej komfortowe.
Funkcje najnowszej wersji 7G-TRONIC PLUS obejmują nowy konwerter momentu z mniejszym poślizgiem, tryb ECO z szerszym rozkładem przełożeń oraz pomocniczą pompę olejową, która utrzymuje ciśnienie robocze, gdy aktywowana jest funkcja ECO start/stop. Niskotłoczone komponenty w połączeniu z niskotłoczoną oliwą pomagają ograniczyć ciśnienie robocze. Innym atutem dla komfortu jest to, że za pomocą dźwigni DIRECT SELECT na kolumnie kierownicy kierowcy mogą ustawiać pozycje skrzyni biegów „P”, „N”, „R” i „D” lekkim naciśnięciem, nie odrywając rąk od kierownicy.
Funkcja ECO start/stop z bezpośrednim startem
Funkcja ECO start/stop, będąca standardem w automatycznej skrzyni biegów 7G-TRONIC PLUS, działa z uruchamianiem za pomocą rozrusznika. Oznacza to, że kiedy silnik jest wyłączony, położenie wału korbowego jest rejestrowane przez nowy czujnik wału korbowego, dzięki czemu jednostka sterująca silnika zna położenia poszczególnych tłoków. Przy ponownym uruchamianiu może następnie wybrać cylinder, który znajduje się w najbardziej odpowiedniej pozycji do pierwszego zapłonu. To zapewnia, że silnik uruchamia się natychmiast.
Jeszcze bardziej oszczędny dzięki pakietowi BlueEFFICIENCY
Funkcja ECO start/stop jest częścią pakietu BlueEFFICIENCY, który stanowi standardowe wyposażenie we wszystkich wersjach z automatyczną skrzynią biegów 7G-TRONIC PLUS i jest opcjonalny dla wszystkich wariantów z 6-biegową skrzynią biegów manualną. Obejmuje także kontrolę pompy paliwa na żądanie oraz pełne pokrycie komory silnikowej i podwozia, co zapewnia przepływ powietrza bez turbulencji pod nadwoziem pojazdu.
Długie interwały serwisowe również sprzyjają zrównoważonemu rozwojowi i ekonomii V-Class. Standardowy wskaźnik interwałów ASSYST elastycznie oblicza interwały wymiany oleju w zależności od użytkowania pojazdu. Interwały dla wszystkich silników wydłużają się do 40 000 km (alternatywnie dwa lata). W zależności od obciążenia pojazdu i stylu jazdy, większe odległości kilometrów również są możliwe.
Indywidualne doświadczenie jazdy z AGILITY SELECT
Opcjonalnie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów 7G-TRONIC PLUS Mercedes-Benz oferuje system AGILITY SELECT, który pozwala na indywidualizację doświadczenia jazdy. Cztery tryby skrzyni biegów zmieniają reakcję na gaz i punkty zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów: „ECO” (E), „Comfort” (C), „Sport” (S) oraz „Manual” (M). Żaden inny producent w tej kategorii pojazdów nie oferuje tak szerokiego wyboru.
„Komfort” jest automatycznie aktywowany po uruchomieniu silnika i obejmuje harmonijną charakterystykę gazu, która podkreśla wygodę. Funkcja ECO start/stop jest aktywowana. W trybie „ECO” skrzynia biegów 7G-TRONIC PLUS zmienia biegi przy szczególnie niskich prędkościach obrotowych. Jednocześnie moc klimatyzatora, podgrzewanej tylnej szyby oraz podgrzewania siedzeń jest ograniczana. Gdy pojazd zatrzymuje się na światłach drogowych lub w korku, funkcja ECO start/stop zostaje uruchomiona.
Kiedy kierowca przełącza na tryb „Sport”, charakterystyka pedału gazu zmienia się, aby silnik szybciej reagował na gaz. Automatyczna skrzynia biegów używa całego zakresu prędkości obrotowej silnika do zmiany biegów, a zmiany biegów są szybsze. Funkcja ECO start/stop pozostaje aktywna.
W trybie „Manual” automatyczną skrzynię biegów można obsługiwać ręcznie za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy. To znacznie skraca czasy zmiany biegów w porównaniu do trybów Komfort i ECO. Funkcja ECO start/stop jest dezaktywowana, ale może być aktywowana ręcznie.
Zawieszenie: Nowy standard dla zwrotności i bezpieczeństwa
V-Class wyznacza nowe standardy w segmencie MPV pod względem komfortu jazdy i bezpieczeństwa prowadzenia. Przełomowe i niespotykane cechy w tej klasie pojazdów to zawieszenie AGILITY CONTROL, z selektywną regulacją systemu tłumienia w zależności od warunków drogowych oraz najnowsza generacja ADAPTIVE ESP®, z wieloma funkcjami wspomagającymi. Lekki i precyzyjny elektrycznie wspomagany układ kierowniczy również znacząco przyczynia się do zrównoważonego odczucia jazdy w nowym V-Class.
Przednie koła V-Class są prowadzone przez zawieszenie McPhersona z starannie zamontowanymi dolnymi wahaczami. Umożliwiło to konstruktorom Mercedes-Benz zminimalizowanie ruchu osi wzdłużnego i poprzecznego oraz zapewnienie precyzyjnego prowadzenia w każdej sytuacji. Kolejną cechą przedniego zawieszenia jest stabilizator, który skutecznie ogranicza przechył karoserii nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Starannie wyważony zespół przedniego zawieszenia skutecznie neutralizuje wpływy silnika i skrzyni biegów na przednią oś, a tym samym poprawia charakterystykę hałasu drogi i wibracji opon.
Niezależne zawieszenie z pół-wahaczami zastosowane jest na tylnej osi. Przekazywanie sił poprzecznych i wzdłużnych zostało efektywnie oddzielone, co jeszcze bardziej poprawia precyzję prowadzenia i komfort jazdy. Tak jak z przodu, dużych wymiarów stabilizator skutecznie ogranicza przechył MPV.
Dzięki temu V-Class jest nie tylko niezwykle precyzyjny w prowadzeniu, ale także przewidywalny i bezpieczny w jeździe. Otrzymuje również najwyższe oceny za komfort jazdy i poziom hałasu. Opcjonalnie Mercedes-Benz oferuje sportowe zawieszenie z sportowymi, sztywnymi tłocznikami i sprężynami, wzmocnionym stabilizatorem z przodu oraz obniżoną karoserią o 15 milimetrów.
Zawieszenie AGILITY CONTROL z zmiennym tłumieniem w standardzie
Jako ekskluzywna cecha w segmencie MPV, Mercedes-Benz V-Class AVANTGARDE standardowo wyposażony jest w zawieszenie AGILITY CONTROL z tłumieniem zmiennym w zależności od częstotliwości. Podczas normalnej jazdy z niewielkim pobudzeniem amortyzatorów, siły tłumienia są automatycznie redukowane, co ma wyraźny wpływ na hałas drogi oraz wibracje opon – ale bez rezygnacji z bezpieczeństwa prowadzenia. Przy wyższych poziomach pobudzenia amortyzatorów, na przykład podczas dynamicznego pokonywania zakrętów lub manewrów obeschniających, aktywowana jest maksymalna siła tłumienia, aby skutecznie ustabilizować pojazd.
Zależne od prędkości elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
Nowy V-Class standardowo wyposażony jest w elektrycznie wspomagany układ kierowniczy, który jest zależny od prędkości. Silnik elektryczny, który zapewnia wspomaganie, znajduje się bezpośrednio na przekładni kierowniczej. Podczas manewrowania i przy niskich prędkościach, układ kierowniczy zapewnia maksymalne wspomaganie, powoli je redukując wraz ze wzrostem prędkości, aby poprawić stabilność jazdy. Umożliwia to bardzo łatwą obsługę podczas manewrowania i wzorową stabilność na prostych odcinkach przy wyższych prędkościach, gdy jest to wymagane. Podczas przywracania kierownicy do pozycji na wprost po zakręcie, tzw. aktywna powrotnica osi zmniejsza wysiłek kierowcy.
Ponadto, elektryczne wspomaganie ma duży potencjał w oszczędzaniu paliwa, ponieważ energia jest potrzebna tylko w przypadku skręcania kierownicą. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego jest również niezbędnym warunkiem dla opcjonalnego aktywnego asystenta parkowania (zobacz sekcję „Inteligentna jazda Mercedes-Benz”). Poprzez interfejs z systemem asystującym aktywnie wspomaga autonomiczne wjazdy i wyjazdy z miejsc parkingowych, przeprowadzając selektywne interwencje w kierownicę. Kierowca musi tylko obsługiwać pedał przyspieszenia i hamulca. Przy prędkościach wynoszących 10 km/h i wyższych ten interfejs automatycznie zostaje dezaktywowany.
Dodatkową korzyścią dla komfortu jest to, że system wykrywa wibracje spowodowane np. przez nierównowagę opon i jest w stanie w dużej mierze je zredukować. Ponadto system wykrywa stały moment trzymania stosowanego przez kierowcę na kierownicy w wyniku bocznego wiatru lub pochylonej nawierzchni. Podczas jazdy prosto, na ile kierowca trzyma ręce na kierownicy, układ kierowniczy aktywnie zmniejsza stosowany moment trzymający. Wspomaganie jest dezaktywowane, gdy kierowca odrywa ręce od kierownicy.
Efektywne hamulce, liczne funkcje asystujące ESP
Duże tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu stanowią techniczną podstawę dla bezpiecznego i niezawodnego hamowania w każdej sytuacji. Z przodu używane są wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 300 milimetrów – 330 milimetrów w przypadku V 250 BlueTEC i przy wybranym pakiecie zewnętrznym. Średnica solidnych tarcz tylnych wynosi 300 milimetrów.
Z systemem zapobiegającym blokowaniu kół, kontrolą przyczepności, wspomaganiem hamulców BAS oraz najnowszej generacji ADAPTIVE ESP®, V-Class również wyróżnia się wzorowymi systemami bezpieczeństwa jazdy. ADAPTIVE ESP® został rozszerzony o ważne nowe funkcje, takie jak zmiatanie tarcz hamulcowych i elektroniczne wstępne ładowanie hamulców.
Funkcja zmiatania tarcz hamulcowych automatycznie zmywa wodę z tarcz hamulcowych za pomocą regularnych krótkich impulsów hamulca, aby hamulce mogły zawsze działać z pełną efektywnością. Drobne impulsowe hamulce nie są zauważane przez kierowcę. Ta automatyczna funkcja suszenia hamulców jest zawsze aktywowana po pewnym czasie pracy wycieraczek. Gdy pedał gazu jest nagle i szybko zwalniany, funkcja elektronicznego wstępnego ładowania hamulców automatycznie lekko dociska klocki hamulcowe, aby zredukować odległość między klockiem a tarczą hamulcową z wyprzedzeniem. Jeśli następnie następuje pełne hamowanie, zyskano cenne milisekundy, ponieważ powierzchnie tarcz i klocków już się stykają, co umożliwia natychmiastowe skuteczne hamowanie. Ta funkcja również zapewnia przewagę pod względem drogi hamowania, co może zapobiec wypadkowi lub zmniejszyć jego ciężkość.
Wygodne ruszanie na wzniesieniach
ADAPTIVE ESP® zawiera również asystenta ruszania na wzniesieniach w standardzie. Zapewnia, że proces ruszania na wzniesieniu można przeprowadzić w bardzo komfortowy sposób. Ciśnienie hamulca jest krótkotrwale utrzymywane po zwolnieniu pedału hamulca. Umożliwia to stres-free przeniesienie stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia, nie pozwalając na toczenie się pojazdu w dół. Asystent ruszania jest aktywny na nachyleniach około czterech procent i większych. Przy ruszaniu na płaskim terenie, w dół lub przy włączonym awaryjnym hamulcu, nie jest aktywowany.
Dodatkową opcjonalną funkcją systemu jest automatyczne aktywowanie sygnału awaryjnego: System sterowania ESP® potrafi wykryć krytyczną sytuację hamowania i wysłać sygnał przez magistralę danych CAN do elektroniki centralnej, która z kolei powoduje miganie świateł hamulcowych oraz, jeśli to konieczne, włącza światła awaryjne, gdy pojazd stoi nieruchomo.
Wsparcie w krytycznych sytuacjach w zakrętach
Mercedes-Benz opracował również logikę sterowania dla ADAPTIVE ESP®, która zapewnia jeszcze lepsze wsparcie dla kierowcy w krytycznych sytuacjach zakrętu. Również opcjonalna funkcja stabilizacji przyczepy ESP®, aktywowana, jeśli V-Class jest wyposażony w haki do przyczepy, wykrywa niebezpieczne oscylacje przyczepy i automatycznie ją stabilizuje, wysyłając precyzyjnie mierzone impulsy hamulcowe do przednich kół pojazdu holującego. W przypadku awarii system automatycznie hamuje, aby zmniejszyć prędkość pojazdu, jednocześnie redukując moment obrotowy silnika, aż przyczepa zostanie ustabilizowana przez impulsy hamulca. Stabilizacja przyczepy jest aktywna przy prędkościach 65 km/h i wyższych i nie można jej dezaktywować.
Nadwozie i bezpieczeństwo pasywne: Wysoko wytrzymała komora pasażerska i najnowsze systemy zabezpieczeń dla optymalnej ochrony pasażerów
Nowy Mercedes-Benz V-Class zapewnia wysoki poziom przestronności i bezpieczeństwa. Trzy długości nadwozia, sześć poduszek powietrznych i system PRE-SAFE® to wyjątkowe cechy, które wyróżniają model Mercedes-Benz wśród MPV. Struktura nadwozia została zaprojektowana w taki sposób, aby podczas kolizji siły uderzenia były rozkładane na dużej powierzchni, a chroniąca komora pasażerska pozostawała nienaruszona.
Dzięki trzem długościom nadwozia i dwóm rozstawom osi nowy V-Class stanowi podstawę maksymalnych opcji indywidualizacji, aby sprostać indywidualnym wymaganiom różnych grup docelowych. Przy wprowadzeniu na rynek długa wersja V-Class trafi do salonów. Kompaktowe i ekstra długie warianty będą dostępne w odpowiednim czasie.
Długa wersja V-Class: długość 5140 mm, rozstaw osi 3200 mm, przedłużony zwis
Kompaktowa wersja V-Class: długość 4895 mm, rozstaw osi 3200 mm
Ekstra długa wersja V-Class: długość 5370 mm, rozstaw osi 3430 mm, przedłużony zwis
Wspólną zaletą wszystkich wariantów jest ich dobra przydatność do codziennego użytku. Przy standardowej wysokości całkowitej wynoszącej 1.88 metra, Mercedes-Benz V-Class może wjeżdżać do wszystkich normalnych garaży, parkingów wielopoziomowych, parkingów podziemnych i myjni samochodowych.
Wysoko wytrzymała struktura nadwozia zapewnia wzorową ochronę pasażerów
Bazą dla doskonałej ochrony pasażerów w wypadku jest inteligentnie zaprojektowane nadwozie z dużymi strefami deformacyjnymi z przodu i z tyłu. One absorbują siły uderzenia kolizji na dużej powierzchni, dzięki czemu komora pasażerska wykonana z wytrzymałych stali stopowych pozostaje nienaruszona. Podstawowa struktura składa się z ramy z czterema członami podłużnymi i czterema poprzecznymi, które w razie wypadku skutecznie zapewniają rozkład sił uderzenia. Budowa ta podkreśla również doskonałą sztywność skrętną nowego V-Class.
Dodatkowo, przednia część spełnia wysokie wymagania dotyczące ochrony pieszych. Dzięki większej przestrzeni deformacyjnej pomiędzy pokrywą silnika a komponentami pod nią obciążenia, jakie mogą wystąpić w wyniku wypadku, są zredukowane.
Rozwiązania w zakresie lekkiej konstrukcji z wysokim wskaźnikiem stabilności
Aby zmniejszyć wagę pojazdu, wszystkie drzwi i klapa bagażnika zaprojektowane są jako lekkie komponenty stalowe z konstrukcją monocoque. Precyzyjne wzmocnienia pomagają poprawić bezpieczeństwo kolizji MPV pomimo konstrukcji zoptymalizowanej pod kątem wagi.