Zainspirowany rosnącym rynkiem mikrobusów oferowanych przez innych producentów samochodów, Mercedes-Benz w 1996 roku podjął decyzję o wprowadzeniu modelu V-Class.
Volkswagen Transporter od momentu wprowadzenia pierwszej generacji był jednym z kluczowych graczy na rynku MPV. Z biegiem czasu przekształcił się w gamę pojazdów, od użytecznych furgonetek po luksusowe pojazdy VIP. Mercedes-Benz z kolei miał model MB100, ale był on zbyt mały.
W 1996 roku, podczas Genewskiego Salonu Samochodowego, Mercedes-Benz zaprezentował model Viano. Był on częścią nowej V-Class, która powstała na bazie modeli Vito i Viano. Oba opierały się na pojeździe użytkowym przekształconym z furgonetki w pojazd pasażerski. Kwadratowy kształt nadwozia nawiązywał do użytkowego charakteru auta. Przednia część nadwozia była nachylona, a projektanci starali się nadać jej wygląd zbliżony do samochodu osobowego, inspirując się grillem i reflektorami z sedana E-Class (W124).
Wnętrze, w zależności od konfiguracji, oferowało do 9 miejsc, po trzy w każdym rzędzie. Jako luksusowy mikrobus VIP dostępny był z fotelami kapitańskimi w przednim i środkowym rzędzie. Silnik umieszczony z przodu oraz napęd na przednie koła pozwalały na uzyskanie bardziej przestronnej kabiny, a obniżona podłoga w porównaniu do tradycyjnego pojazdu opartego na podwoziu była dodatkowym atutem. Opcje takie jak system ogrzewania postojowego, klimatyzacja czy różnorodne systemy audio, w tym odtwarzacz wideo, były dostępne na zamówienie.