Czasami duże firmy nie potrafią wprowadzić na rynek swojego pojazdu. Tak było w przypadku Mercedesa-Benz Vaneo z 2002 roku, MPV opracowanego na podstawie vana klasy A.
Nazwa Vaneo pochodzi od słowa „Van”. Został zbudowany na tej samej platformie co pierwsza generacja klasy A i był pierwszym Mercedesem-Benz z napędem na przednie koła. Oferował tylko silniki czterocylindrowe, współpracujące z 5-biegową skrzynią manualną lub automatyczną. Pod maską miały dwie benzynowe wersje: silnik o pojemności 1.6 litra i 1.9 litra, które oferowały odpowiednio 82 i 102 KM w pierwszej wersji oraz 125 KM w drugiej. Dwa silniki turbodiesel Vaneo 1.7 CDI miały moc 75 KM i 90 KM.
Wygląd był dość dziwny, z nachyloną przednią częścią, jak w klasie A, długim i prostym dachem oraz płaskim, pionowym tyłem. Pojazd zaprojektowano z myślą o wykonawcach, rodzinach i taksówkarzach. Miał prostą konstrukcję, która umożliwiała pomieszczenie do 7 osób w środku. Przednie siedzenia obsługiwano przez standardowe drzwi, a z tyłu znajdowały się drzwi przesuwne. Z tyłu znajdował się też klapa bagażnika.
Wewnątrz znalazły się inteligentne rozwiązania, takie jak przednie siedzenie pasażera, które można było wyjąć i wykorzystać jako stół piknikowy lub usunąć, aby uzyskać przestrzeń ładunkową o długości do 2970 mm (117 cali), na przykład na drabinę. Po usunięciu tylnych siedzeń całkowita pojemność ładunkowa wynosiła do 3000 litrów (106 stóp sześciennych). Dla wykonawców przewidziano również specjalny system ochrony dla brudnych przedmiotów, wykonany z materiału odpornego na zarysowania.