Mercedes-Benz zaktualizował model Viano w 2010 roku, poprawiając jego linię silnikową do normy Euro 5a, która została wprowadzona w styczniu 2011 roku.
Europejskie przepisy zmusiły producentów samochodów do podniesienia standardów swoich pojazdów. Oprócz silników, wprowadzono także szereg innych środków, które musieli przyjąć producenci, takich jak nowe funkcje bezpieczeństwa oraz materiały pochodzące z recyklingu używane do budowy nowych pojazdów. Choć Viano oparty był na lekkim pojeździe dostawczym, musiał spełniać normy emisji dla samochodów osobowych. Wraz z obligatoryjnymi modyfikacjami, producent zmienił także niektóre elementy nadwozia.
Podczas gdy światła do jazdy dziennej stały się obowiązkowe, Mercedes-Benz zdecydował się na zastosowanie diod LED. Wprowadzono również opcję lamp bi-xenonowych, które nie były obowiązkowe, ale wyglądały lepiej w luksusowym MPV. Przedni zderzak zyskał nowy kształt z centralnym grillem i dwoma bocznymi wlotami, w przeciwieństwie do pojedynczego systemu grilla stosowanego w wersji sprzed faceliftingu. Z tyłu, lampy tylne były krótsze, a górna część słupków D była czarna.
Wewnątrz, Mercedes-Benz zaoferował nowe funkcje dla Viano, w tym kamerę do cofania, która wyświetlała obraz na jednostce infotainment Command. Dodatkowe lampki do czytania zamontowano na suficie dla pasażerów z tyłu.
Pod maską, Mercedes-Benz zainstalował szeroką gamę silników wysokoprężnych oraz silnik benzynowy V6. Pomimo że skrzynia biegów 7G-Tronic była już opracowana, producent nalegał na zastosowanie starszej, pięciobiegowej automatycznej skrzyni, znanej z niezawodności.
Mercedes Viano
Mercedes-Benz Viano jest liderem w swojej klasie, wyznaczając nowy standard dla pojazdów o dużej pojemności. Nowe silniki i skrzynie biegów obniżają emisję i zużycie paliwa, jednocześnie poprawiając osiągi. Nowe podwozie zapewnia maksymalny komfort jazdy i bezpieczeństwo. Kokpit i wnętrze pasażerskie są bardziej przyjazne dla użytkownika i atrakcyjnie wykończone niż kiedykolwiek. Mercedes-Benz Viano jest natychmiast rozpoznawalny dzięki swojemu „obliczu”, z gwiazdą Mercedesa w stylu aktualnych samochodów osobowych oraz nowo zaprojektowanym tyłem.
Mercedes-Benz Viano i jego uderzający nowy przedni design
Nowe „oblicze” Mercedes-Benz Viano prezentuje jeszcze bardziej uderzający i charakterystyczny wygląd, zgodny ze stylem aktualnych samochodów osobowych Mercedesa. Trzy listwy malowane na srebrno z chromowanymi wykończeniami dzielą kratkę chłodnicy, która ma sportowy czarny wygląd z wzorem diamentu. Kratka chłodnicy jest uzupełniona nowymi reflektorami w wyjątkowym designie. Reflektor został powiększony, aby zwiększyć moc światła. Standardowe światła dzienne są zintegrowane z własnym źródłem światła w obudowach reflektorów, wspólnie z światłami przeciwmgielnymi.
Nowość: reflektory Bi-xenonowe z LED-owymi światłami dziennymi
Mercedes-Benz Viano jest teraz dostępny opcjonalnie z połączeniem reflektorów Bi-xenonowych, LED-owych świateł dziennych, świateł skrętnych, systemu Add-Light oraz systemu spryskiwaczy reflektorów. Światła skrętne są sterowane za pomocą dźwigni kierunkowskazów i działają do prędkości 40 km/h. System Add-Light aktywuje się przy prędkości do 70 km/h, w zależności od kąta skrętu. Szczególnie bogata linia wyposażeniowa Viano Ambiente obejmuje reflektory Bi-xenonowe w standardzie.
Zderzak Mercedes-Benz Viano również ma nowy, ulepszony design z wyglądem plastra miodu. Gładka, niegrubiona powierzchnia jest pomalowana w kolorze nadwozia we wszystkich wariantach modelu Viano. To samo dotyczy trójczęściowego tylnego zderzaka, który teraz sięga niżej, podkreślając dynamikę Viano.
Nowe światła tylne, lepsza widoczność kierunkowskazów
Nowe światła tylne są umiejscowione po prawej i lewej stronie nad zderzakiem. Jednoczęściowe światła z zintegrowanym czarnym wykończeniem w szklanym wyglądzie flankują tył Viano. Zaletą nowego czterokomorowego światła, które zawiera lampę tylną/hamulcową, kierunkowskaz, światło wsteczne i tylne światło przeciwmgielne, jest poprawiona widoczność kierunkowskazu dzięki zastosowaniu nowego reflektora. Ta zmiana oraz inny przedni zderzak wyraźnie odróżniają wygląd zewnętrzny Mercedes-Benz Viano od Vito, którego światła tylne pozostają niezmienione.
Mercedes-Benz Viano ma również wiele zmian między reflektorami a światłami tylnymi. Maksymalna dokładność wymiarowa nowych w pełni ocynkowanych stalowych błotników zapewnia dokładne wymiary szczelin. Dla bezpieczeństwa nowo zaprojektowane lusterka zewnętrzne z zintegrowanymi kierunkowskazami oferują większe pole widzenia. Lusterka zewnętrzne mogą teraz opcjonalnie składać się do nadwozia, kiedy kierowca opuszcza i zamyka pojazd, aby uniknąć uszkodzeń w wąskich miejscach parkingowych.
Różne kolory również wpływają na odświeżony wygląd, z nowoczesnymi wykończeniami lakierniczymi komplementującymi zmiany na zewnątrz Mercedes-Benz Viano.
Dużym plusem są liczne warianty nadwozia Mercedes-Benz Viano
Mercedes-Benz nadal oferuje Viano jako jedyny model w swojej klasie w trzech różnych długościach nadwozia:
Viano kompaktowy – długość 4763 mm, rozstaw osi 3200 mm
Viano długi – długość 5008 mm, rozstaw osi 3200 mm, przedłużony zwis
Viano ekstra długi – długość 5238 mm, rozstaw osi 3430 mm, przedłużony zwis
Dodatkowo, Mercedes-Benz Marco Polo to kamper oparty na długim Mercedes-Benz Viano z otwieranym do przodu dachem pop-up. Ten dach jest również opcjonalnie dostępny dla wielozadaniowego Viano Fun w jego długiej wersji.
Wszystkie wersje korzystają z pełnej praktyczności codziennej Mercedes-Benz Viano. Przy całkowitej wysokości wynoszącej zaledwie 1875 mm, każdy napęd na tylne koła Viano łatwo mieści się w standardowych garażach, wielopiętrowych parkingach, parkingach podziemnych i myjniach. To samo dotyczy Mercedes Viano Fun i Viano Marco Polo z zamkniętym dachem pop-up i wysokością pojazdu wynoszącą 1960 mm.
Indywidualne, praktyczne, wygodne – przytulny kokpit Viano
Przejrzysty układ deski rozdzielczej oraz czytelne wskaźniki zostały zachowane – są rzeczy, które po prostu nie wymagają poprawy. Jednak dźwignia zmiany biegów jest nowa, z wysokopołyskowym logotypem i chromowanym wykończeniem. W górnej części panelu sterującego na konsoli centralnej przyciski zastąpiły poprzednie przełączniki, co ułatwia intuicyjną obsługę, a jednocześnie zapewnia bardziej atrakcyjny wygląd. Ogrzewanie siedzeń jest teraz bardziej precyzyjnie regulowane, oferując trzy poziomy zamiast poprzednich dwóch. Górna jednostka sterująca została wzbogacona o dwie lampki do czytania i polerowane wykończenie. W pojazdach wyposażonych w klimatyzację z tyłu znajdują się również odpowiednie nowe sterowania z wyświetlaczem.
Liczne nowe elementy wyposażenia zwiększają funkcjonalność Mercedes-Benz Viano, oferując możliwości indywidualizacji i asystę przede wszystkim dla kierowcy. Oparcie siedzenia pasażera z przodu teraz zawiera dodatkowe gniazdo 12 V do zasilania urządzeń elektronicznych. Alternatywnie, Mercedes-Benz Viano jest dostępny z zamykanym schowkiem na wartości (standard w Viano Marco Polo). Kamera tylna jest opcjonalnie dostępna jako praktyczna pomoc podczas manewrowania w połączeniu z systemem COMAND. Jej obiektyw jest zintegrowany z panelem tablicy rejestracyjnej w klapie bagażnika. Po włączeniu biegu wstecznego obraz z kamery jest wyświetlany na ekranie COMAND, a nałożone linie dodatkowo wspomagają kierowcę.
Standardowy zakres wyposażenia dla Mercedes Viano Trend oraz wszystkich modeli wyższych w gamie teraz obejmuje czteroramienną kierownicę wielofunkcyjną z nowymi przyciskami i matowymi chromowanymi wkładkami, podobnie jak kierownica w klasie C Mercedes-Benz.
Nowoczesne wyposażenie audio i wideo
Nowa generacja radii wprowadzana jest do wszystkich wariantów Viano, gwarantując najlepsze informacje i rozrywkę. System głośnomówiący Bluetooth oraz odtwarzacz CD/DVD są standardem w całym zakresie, podobnie jak złącze Aux dla oddzielnych urządzeń. Najwyższej klasy systemy audio posiadają nową generację kontroli głosowej, znaną jako Lingatronic, dla radia, odtwarzacza CD/zmieniarki CD oraz systemu nawigacyjnego. Nowy system telekomunikacji jest dostępny jako alternatywa dla systemu głośnomówiącego Bluetooth, z przewodową konsolą telefoniczną, anteną dachową i optymalną jakością dźwięku.
Opcjonalna preinstalacja dla systemu rozrywki tylnego siedzenia zapewnia podstawę do informowania i rozrywki pasażerów z tyłu. Mercedes-Benz Viano obejmuje pełne spektrum mediów, od rozrywkowego filmu dla dzieci po informacyjną prezentację dla partnerów biznesowych. Na życzenie może być fabrycznie wyposażony w odpowiednie okablowanie i uchwyty dla urządzeń w podsufitce. Systemy podsufitowe z zawiasami, monitory, odtwarzacze DVD i słuchawki na podczerwień dostępne są w ramach akcesoriów Mercedes-Benz i mogą być montowane przez autoryzowane warsztaty Mercedes-Benz.
Elegancka, stylowa i ekskluzywna: nowa tapicerka skórzana Lugano
Viano oferuje pokrowce siedzeń w nowym designie dla kierowcy i pasażerów. Oprócz atrakcyjnych tkanin i stylowych pokrowców z nappa w różnych kolorach, na szczególną uwagę zasługuje nowa tapicerka skórzana nappa w Mercedes-Benz Viano, znana jako Lugano. Dostępna w trzech kolorach, jej wykończenie z ziarnem i projektowanie lamówek zapewniają wyjątkowo stylowy wygląd. Ta tapicerka jest uzupełniona dekoracyjnymi wykończeniami w finezji orzechowego drewna. Tapicerka skórzana Lugano jest standardem w Viano Ambiente i opcjonalnie dostępna dla Mercedes-Benz Viano Trend. W Viano Fun i Marco Polo skóra dostępna jest w kolorze szarym orion.
Nowe, wysokiej jakości wykończenia wnętrza i listwy są standardem w Mercedes-Benz Viano Trend i Ambiente, a opcjonalnie w Viano Fun, by wzbogacić wygląd wnętrza i jeszcze bardziej zwiększyć jego funkcjonalność, która jest integralną częścią Mercedes Viano. Zakres wyposażenia obejmuje zoptymalizowane możliwości przechowywania i wykładzinę. Oprócz zapewnienia komfortowego wyglądu, wysokiej jakości wykładzina zapobiega zarysowaniom i uderzeniom, gdy pojazd jest używany w trudnych warunkach – również w komorze ładunkowej. Wykończenia ścian bocznych i wykładzina są w kolorze antracytowym, podczas gdy środkowe sekcje mają kolor wykończenia wnętrza.
Stylowy i przytulny: nowa koncepcja oświetlenia z systemem ambientowym
Dobrze przemyślany system oświetlenia ambientowego stanowi rdzeń nowej koncepcji oświetlenia w Viano Trend i Ambiente (opcjonalnie w Viano Fun). Łącznie sześć źródeł światła w podłodze oświetla podłogę Mercedes-Benz Viano. To oświetlenie jest przyciemniane podczas ruchu pojazdu. Dodatkowe nowe oświetlenie wnętrza zamontowane jest w zagłębieniach uchwytów z tyłu. Włókna optyczne również są częścią oświetlenia ambientowego. Te dyskretne źródła światła oświetlają zagłębienia uchwytów podczas ruchu pojazdu i w połączeniu z oświetleniem podłogowym tworzą stylową i przytulną atmosferę na pokładzie. Znane oświetlenie wnętrza również jest zintegrowane w zagłębieniach uchwytów, razem z nowymi lampkami do czytania, które mogą być obsługiwane indywidualnie. Te ostatnie prezentują elegancki wygląd w nowoczesnym stylu z przezroczystego szkła z chromowanym pierścieniem.
Projektanci wnętrz Viano zwrócili uwagę na każdy szczegół, co ujawnia się w pozornie drobnych cechach, takich jak nowy wewnętrzny uchwyt drzwi przesuwnych, którego nowa pozycja czyni go bardziej dostępnym i wyraźnie zmniejsza wysiłek potrzebny do otwarcia drzwi. Szyny, do których przymocowane są tylne siedzenia, zostały wyposażone w gumowe wargowe. Oprócz nadania podłodze bardziej eleganckiego wyglądu, ułatwiają one również instalację i demontaż siedzeń.
Linie i pakiety zdefiniowane na nowo
Mercedes-Benz zdefiniował również na nowo ustalone linie oraz pakiety wyposażeniowe w kilku obszarach. Mercedes Viano Ambiente, który zawsze charakteryzował się niezwykle szerokim zakresem wyposażenia, teraz dodatkowo zawiera reflektory Bi-Xenonowe w standardzie, na przykład, razem ze światłami skrętnymi, LED-owymi światłami dziennymi, systemem spryskiwaczy reflektorów i kołami aluminiowymi o rozmiarze 7J x 17.
Dotychczasowy pakiet Comfort Plus dla Viano Fun został zastąpiony pakietem COMFORT FUN. Dotychczasowy niezmieniony zakres wyposażenia obejmujący takie udogodnienia jak elektrycznie otwierane tylne okna wentylacyjne i dodatkowy wymiennik ciepła, został teraz rozszerzony o nową wielofunkcyjną kierownicę z komputerem podróży.
Viano Marco Polo: innowacyjne funkcje dla jachtu na kołach
Nowa generacja kompaktowego Viano Marco Polo, pojazdu rekreacyjnego i kampera, korzysta również z licznych nowych funkcji. Zachowano ustaloną konfigurację obejmującą przestronną kuchnię ze zlewem i jednostką szafkową po lewej stronie w kierunku jazdy z praktycznymi roletami, a także unikalny ruchomy system siedzeń z elektrycznie regulowanymi indywidualnymi fotelami i elektropneumatycznie napełnianymi bokami. Nowe wykończenia powierzchni i listwy nadają przestrzeni życiowej w Mercedes-Benz Viano Marco Polo jakościowy wygląd i odczucie.
Opcjonalna podłoga w wyglądzie drewna, podobna do podłogi w ekskluzywnym jachcie, dodatkowo zdobi Viano Marco Polo z tyłu. Oprócz przytulnego, ale stylowego wyglądu, ta wykładzina podłogowa jest również trwała i wymaga niewielkiej pielęgnacji.
Dwa jasne i szczególnie wydajne lampy LED w tylnej części Mercedes-Benz Viano Marco Polo i Viano Fun stanowią dodatkową nowość, zastępując poprzednią lampę fluorescencyjną. Nowe lampy zapewniają jasne światło natychmiast po włączeniu, skuteczniej oświetlają wnętrze i zużywają znacznie mniej energii – to ważny czynnik, gdy zasilanie z sieci jest przez dłuższy czas niedostępne. Rozszerzenie łóżka, tworzące część głowy nad bagażnikiem Mercedes Viano Marco Polo, można teraz podnosić stopniowo za pomocą paska i podpory. Ta dodatkowa funkcja zapewnia jeszcze wyraźniejszą poprawę wysokiego standardu komfortu snu.
Druga lampka do czytania jest teraz standardem w Viano Marco Polo z opcjonalnym dachem łóżka oraz w Mercedes-Benz Viano Fun z dachem pop-up. Zapewnia to dodatkowy komfort umożliwiając bardziej indywidualne ustawienia oświetlenia, gdy dach łóżka jest wykorzystywany przez dwie osoby.
Nawet klucz do Viano ma nowy design
Nowy klucz z eleganckim chromowanym zapięciem symbolizuje wysoką jakość wnętrza i daje kierowcom subtelne przedsmak licznych innowacji, które czekają na nich wewnątrz Mercedes-Benz Viano.
Całkowicie przebudowane nowe podwozie
Podczas gdy przednia oś Mercedes Viano nadal opiera się na niezależnym zawieszeniu kół z amortyzatorami sprężynowymi, Mercedes-Benz przeprowadził całkowitą przebudowę drobnych detali osi. Nowe elementy obejmują sprężyny zawieszenia i uchwyty sprężyn, łożyska wsporcze oraz słupy zawieszenia, wahacze poprzeczne, w tym łożyska, stabilizator poprzeczny i łożyska. Zmienione ustawienie osi zapewnia lepszą reakcję. Kierownica dodatkowo korzysta z nowej charakterystyki i innego wału skrętnego.
Podobna sytuacja dotyczy napędzanej tylnej osi. Tutaj również zachowano wyrafinowany podstawowy projekt polegający na niezależnym zawieszeniu kół z półzamkniętymi wahaczami, ale inżynierowie ds. rozwoju całkowicie przebudowali sprężyny, sprężyny pomocnicze i amortyzatory oraz zaprojektowali nowe łożyska dla amortyzatorów. Nowe łożyska dla wahaczy zaprojektowano z szczególnym uwzględnieniem komfortu, z oddzielnymi funkcjami dla sił podłużnych i poprzecznych. Stabilizator poprzeczny i jego łożyska to również nowe opracowania.
Bezkonkurencyjna obsługa z wygodą i bezpieczeństwem
Te opracowania zapewniają niezwykle precyzyjną, przewidywalną i bezpieczną obsługę, towarzyszącą doskonałemu komfortowi, właściwościom jezdnym i poziomom hałasu. Viano oferuje najwyższe standardy komfortu jazdy, przyjemności z jazdy i bezpieczeństwa podczas jazdy. Tę ogólną jakość można tylko przebić przez zawieszenie pneumatyczne z automatyczną kontrolą poziomu na tylnej osi, które pozostaje dostępne fabrycznie.
Ultra-cicha podróż w najwyższym komforcie
Hałas również był pod szczególną uwagę. Rozległe symulacje komputerowe i bieżące monitorowanie wyników na rzeczywistym pojeździe pozwoliły na znaczne obniżenie poziomu hałasu. Wały wyważające w nowej wersji silnika diesla o czterech cylindrach zapewniają eliminację tzw. „wibracji drugiego rzędu” u źródła. Cały pojazd został następnie przeanalizowany po eliminacji tych wibracji, co dało początek różnorodnym środkom: tłumiki w wnętrzu oraz na tylnej osi, specyficzne wzmocnienie struktury nadwozia, poprawiona izolacja i zmodyfikowane uszczelki zapewniają ultra-cichą podróż w najwyższym komforcie.
Bez ograniczeń bagażowych: znaczący wzrost rezerw ładunkowych
Podczas pakowania na podróż w wszechstronnym i elastycznym Mercedes-Benz Viano nie ma ograniczeń bagażowych do rozważenia. Inżynierowie rozwojowi podnieśli dozwoloną masę całkowitą pojazdu, co wiązało się z dość znacznym wzrostem ładowności w niektórych przypadkach. Dozwolona masa całkowita pojazdu wynosi teraz 2,80 t (wcześniej 2,77 t) jako standard, podczas gdy dla wersji ekstra długich wynosi 3,05 t (wcześniej 2,94 t) po wprowadzeniu nowej generacji. W zależności od wariantu modelu, wzrost ładowności może wynosić nawet 100 kg.
Bezpiecznie i komfortowo – a także atrakcyjne dla oka
Komfort i bezpieczeństwo w atrakcyjnej formie: wariant Ambiente Mercedes-Benz Viano teraz standardowo wyposażony jest w pięcioramienne 17-calowe aluminium z oponami 225/55 R 17 (wcześniej 16-calowe koła z oponami 225/60 R 16). Ta kombinacja kół i opon jest dostępna dla pozostałych modeli jako opcja.
Mocne hamulce i wiele niewidocznych funkcji bezpieczeństwa
Mercedes-Benz Viano wyposażony jest w niezrównany zakres systemów bezpieczeństwa i asystujących w standardzie. Wszystkie modele mają system hamulcowy z mocnymi i wytrzymałymi hamulcami tarczowymi na wszystkich kołach, elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBD) i adaptacyjne światła hamulca, które wyświetlają sygnał hamowania awaryjnego, gdy hamulce są maksymalnie wciśnięte.
Liczne niewidoczne funkcje bezpieczeństwa również są w standardzie. ESP Elektroniczny Program Stabilizacji z systemem ABS, kontrolą poślizgu (ASR) i asystentem hamulca (BAS) jest obowiązkowy dla wszystkich modeli Mercedes-Benz Viano. Pojazdy, które fabrycznie mają zaczep do przyczepy, mają stabilizację przyczepy (znaną również jako „trailer ESP”) w standardzie. Asystent ruszania (AAS), automatyczny system monitorowania ciśnienia w oponach, system PARKTRONIC i kamera wsteczna są opcjonalnie dostępne jako uzupełnienie szerokiego zakresu funkcji komfortu i bezpieczeństwa Viano.
Najwyższe standardy wyposażenia bezpieczeństwa
W przypadku wypadku Mercedes-Benz Viano jest również wyposażony w najwyższe standardy wyposażenia bezpieczeństwa, aby ograniczyć konsekwencje. Fotele kierowcy i pasażera z przodu mają regulowane wysokościowo pasy bezpieczeństwa, napinacze pasów, ograniczniki siły pasów, przypomnienia o pasach bezpieczeństwa i czterokierunkowe zagłówki. Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu również są standardem. Opcjonalne dodatki obejmują boczne poduszki powietrzne (standard w Mercedes-Benz Viano Ambiente) i poduszki powietrzne okienne. Wszystkie siedzenia pasażerskie są wyposażone w zintegrowane pasy bezpieczeństwa trójpunktowe i czterokierunkowe zagłówki.
Jak w samochodach osobowych, dla rodzin z małymi dziećmi etykieta na bokach bolców teraz wskazuje siedzenia, które posiadają standardowe punkty kotwiczenia dla fotelików dziecięcych.
Silnik i układ napędowy: czysty, niezwykle oszczędny i oferujący znakomite osiągi
Czyste, niezwykle oszczędne i o znakomitych osiągach: Mercedes-Benz Viano wyposażony jest w nową generację silników wysokoprężnych od Mercedes-Benz. Setki tysięcy tych silników już udowodniły swoją wartość w różnych samochodach osobowych Mercedes-Benz oraz w furgonach Mercedes-Benz Sprinter. Nowy Mercedes-Benz Viano jest pionierem w zakresie ekologiczności, ze wszystkimi silnikami spełniającymi normę emisji Euro 5. Wyraźnie zmniejszone zużycie paliwa także obniża emisję CO2 do wzorcowo minimalnego poziomu. Technologia BlueEFFICIENCY, która jest standardem, odgrywa tu szczególną rolę. Ten innowacyjny pakiet nie występuje w żadnym innym pojeździe o dużej pojemności.
Wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w katalizator utleniający, filtr cząstek stałych i schłodzoną recyrkulację spalin. Nowa skrzynia biegów ECO Gear zapewnia szeroki zakres przełożeń dla optymalnych osiągów i umożliwia niskie zużycie paliwa i emisję. Ogólnym wynikiem jest imponująca reakcja i przyspieszenie w połączeniu z doskonałą ekologicznością, cichą pracą i oszczędnością. Najlepszym wyborem jest V6 w Viano CDI 3.0, który łączy w sobie cichą pracę z imponującą mocą i dużą siłą ciągnącą. Najnowsza wersja tego silnika jest również bardziej wydajna, bardziej oszczędna i bardziej ekologiczna.
Czterocylindrowy CDI: doskonałe osiągi, bezwibracyjne działanie, niskie emisje
W sercu nowej generacji silników znajduje się jednostka czterocylindrowa w układzie rzędowym o kodzie wewnętrznym OM 651. Jest dostępna w dwóch wariantach mocy dla Mercedes-Benz Viano:
Viano CDI 2.0
Moc: 100 kW (136 KM) przy 3800 obr/min
Maks. moment obrotowy: 310 Nm przy 1400-2600 obr/min
Zużycie paliwa wg NEDC: 7.24 l/100 km
Emisja CO2: 190 g/km
Prędkość maksymalna: 174 km/h
Przyspieszenie:
0-100 km/h: 14.1 s
60-100 km/h na piątym biegu: 12.5 s
80-120 km/h na szóstym biegu: 18.2 s
Viano CDI 2.2
Moc: 120 kW (163 KM) przy 3800 obr/min
Maks. moment obrotowy: 360 Nm przy 1600-2400 obr/min
Zużycie paliwa wg NEDC: 7.24 l/100 km
Emisja CO2: 190 g/km
Prędkość maksymalna: 188 km/h
Przyspieszenie:
0-100 km/h: 12.18 s
60-100 km/h na piątym biegu: 10.8 s
80-120 km/h na szóstym biegu: 14.6 s
To oznacza znaczący wzrost mocy i momentu obrotowego w porównaniu do modeli poprzednich. Jednocześnie zużycie paliwa i emisja CO2 zostały znacznie zmniejszone – o nawet 15 procent, w zależności od wariantu silnika. Oprócz uzyskania zadziwiająco dobrych wartości w absolutnych wartościach dla jego rozmiaru i wagi, Mercedes Viano wyraźnie przewodzi w swojej klasie pod względem oszczędności paliwa i emisji CO2.
Wyjątkowo wysoka siła ciągnąca, trwały napęd wałka rozrządu typu łańcuchowego
Nowoczesna technologia silników stanowi podstawę wyjątkowo niskiego zużycia paliwa i emisji CO2 w Viano. Wysoki moment obrotowy długoskokowego silnika o średnicy 83 mm i skoku 99 mm zapewnia niezwykle wysoką siłę ciągnącą. Dwa wałki rozrządu w górnym położeniu sterują łącznie 16 zaworami ssącymi i wydechowymi za pomocą dźwigienek z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego. Wałki rozrządu są napędzane przez połączenie kół zębatych i krótkiego łańcucha, co zapewnia mocną podstawę dla praktycznie niekończącego się okresu użytkowania.
Wtrysk paliwa odbywa się za pomocą systemu common rail. Szczególnie trwałe zawory solenoidowe i wtryskiwacze z siedmioma otworami zapewniają niezwykle precyzyjny wtrysk paliwa, z maksymalnie czterema wtryskami na cykl spalania. Korzyści z tej technologii obejmują łagodne budowanie ciśnienia i gładką pracę silnika. Maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi imponujące 1800 bar.
Ładowanie w obu wariantach mocy odbywa się za pomocą turbosprężarki o zmiennej geometrii wirnika, która łączy wysoką wydajność z szybkim reakcją na ruchy pedału gazu. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest już przy bardzo niskich obrotach silnika i w szerokim zakresie obrotów. Dzięki połączeniu nominalnych obrotów silnika wynoszących 3800 obr/min i zdumiewającej elastyczności, silnik czterocylindrowy ma niezwykle szeroki użyteczny zakres roboczy między około 1000 a 4000 obr/min. Żaden inny silnik diesla w tej klasie pojazdów nie może się z tym równać.
Wały wyważające we wszystkich wariantach zapewniają najwyższy komfort pracy
Wspólny wtrysk paliwa, niski wibracyjny odlew korbowodu działający na pięciu łożyskach oraz tylny napęd wałka rozrządu zapewniają podstawy dla zaskakująco gładkiej pracy silników. Wszystkie silniki czterocylindrowe korzystają również z wyważania Lanchester, przy dwóch walcach przeciwkrętnych działających pod miską olejową napędzanych przez koła zębate. Mercedes-Benz jest jedynym producentem w tej klasie pojazdów, który stosuje wały wyważające we wszystkich silnikach czterocylindrowych swoich pojazdów o dużej pojemności.
Unikalne: szczególnie oszczędne jednostki pomocnicze reagujące na zapotrzebowanie
Inżynierowie rozwoju poświęcili również wiele uwagi optymalizacji jednostek pomocniczych. Pompa olejowa to sterowana pompa typu łopatkowego z elektrycznym napędem, na przykład. Automatycznie kontroluje swoją wydajność zgodnie z danymi wymaganiami. To redukuje moc wyjściową, co obniża zużycie paliwa. Pompa chłodząca również dostosowuje się automatycznie do danych wymagań, co dodatkowo pomaga w zmniejszeniu zużycia paliwa.
Perfekcyjnie dostrojona: sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów ECO Gear
Nowa sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów ECO Gear jest standardem dla Mercedes-Benz Viano CDI 2.0 i CDI 2.2. Ta skrzynia biegów stanowi istotny wkład w zmniejszone zużycie paliwa i dalszą poprawę dynamiki Viano CDI z silnikiem czterocylindrowym. Jej wyróżniającą cechą jest szczególnie szeroki zakres przełożeń, z krótkim pierwszym biegiem (i=5.076) i długim szóstym biegiem (i=0.675), zaprojektowanym, aby utrzymać niskie obroty silnika.
Ta konfiguracja uwzględnia typowe sytuacje, takie jak ruszanie pod górę z przyczepą konną lub łodzią, a także długie podróże autostradą. Ogólnie, prędkość obrotowa silnika została znacznie zmniejszona w interesie niższego zużycia paliwa i emisji. Innym skutkiem tej strategii jest zauważalna poprawa komfortu jazdy.
Alternatywnie, do Mercedes-Benz Viano CDI 2.0 i CDI 2.2 dostępna jest niezwykle przyjazna dla użytkownika i sprawdzona pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Jest standardem w Viano 3.0 CDI i Viano 3.5.
V6 CDI: imponujące osiągnięcie inżynieryjne jeszcze lepsze
Silnik V6 w Mercedes Viano 3.0 CDI jest osiągnięciem inżynieryjnym i szczytem projektowania silników od Mercedes-Benz. Jest to jedyny silnik sześciocylindrowy stosowany w pojeździe o dużej pojemności, osiągający imponujące dane osiągów dla diesla w tej klasie, stanowiący podstawę do wyjątkowych wrażeń z jazdy. Silnik oparty jest na aluminiowym bloku cylindrów o kącie V wynoszącym 72 stopnie. Dzięki przesuniętym punktom łączników, silnik pracuje płynniej niż jakikolwiek inny diesel w tej klasie. Do technicznych wyróżników należą łącznie cztery napędzane łańcuchem wałki rozrządu, wtrysk paliwa common rail z piezozaworami oraz osiem otworów wtryskowych na każdy wtryskiwacz dla ultra-drobnej atomizacji paliwa.
Najnowsza wersja silnika w Viano CDI 3.0 oferuje dziesięć procent więcej mocy, wynoszącą 165 kW (224 KM), oraz bardzo imponujący poziom momentu obrotowego, wynoszący 440 Nm. Spełnia normę emisji Euro 5. Jednocześnie, zużycie paliwa i emisje CO2 spadły zauważalnie, o około pięć procent, i są zaskakująco niskie w odniesieniu do możliwości osiągów Viano CDI 3.0. Inne ulepszenia tej najnowszej wersji V6 obejmują maksymalne ciśnienie wtrysku wynoszące 1800 bar. Kluczowe dane:
Viano CDI 3.0
Moc: 165 kW (224 KM) przy 3800 obr/min
Maks. moment obrotowy: 440 Nm przy 1800-2400 obr/min
Zużycie paliwa wg NEDC: 8.5 l/100 km
Emisja CO2: 223 g/km
Prędkość maksymalna: 201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9.1 s
Imponujące dane osiągów, niezrównana płynność pracy oraz zazwyczaj niskie zużycie paliwa i poziomy emisji sprawiają, że nowa generacja Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 jest unikalnym rywalem w swojej klasie, który spełnia najwyższe standardy. Silnik dostarczany jest wyłącznie z dobrze sprawdzoną i niezwykle przyjazną dla użytkownika automatyczną skrzynią biegów.
Viano 3.5: w klasie dla siebie
Mercedes-Benz Viano 3.5 z silnikiem V6 na benzynę jest również w klasie dla siebie. Przekazanie mocy i płynność tego silnika sześciocylindrowego są niezrównane w żadnym innym pojeździe o dużej pojemności. Najnowsza wersja Viano 3.5 spełnia normę emisji Euro 5/l. Ten silnik również stosuje automatyczną skrzynię biegów. Kluczowe dane:
Viano CDI 3.5
Moc: 190 kW (258 KM) przy 5900 obr/min
Maks. moment obrotowy: 340 Nm przy 2500-5000 obr/min
Zużycie paliwa wg NEDC: 11.9 l/100 km
Emisja CO2: 279 g/km
Prędkość maksymalna: 217 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8.7 s
Od badań do rzeczywistości: BlueEFFICIENCY jako standard dla czystego i ekonomicznego motoryzacji
Pierwotnie zapowiedziana na podstawie badania na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2008 roku, wizja technologii BlueEFFICIENCY stała się rzeczywistością, redukując zużycie paliwa i emisji w Mercedes-Benz Viano. Jest standardem w każdym Viano, co potwierdza etykieta poniżej słupka A. Zakres pakietu jest unikalny w klasie pojazdów o dużej pojemności: funkcja ECO start/stop (nie dotyczy skrzyń automatycznych), zarządzanie akumulatorem, opony zoptymalizowane pod kątem minimalnego oporu toczenia, pompa wspomagania układu kierowniczego ECO, wskaźnik zmiany biegów (nie dotyczy skrzyń automatycznych), kontrolowana pompa paliwowa i wewnętrzne działania silnika demonstrują nowoczesną technologię.
Pakiet BlueEFFICIENCY, który jest standardem, łączy zrównoważony rozwój i oszczędność w wzorcowy sposób. Dodatkowo redukuje tradycyjnie niskie zużycie paliwa Viano o dodatkowe 0.2-0.3 litra na 100 km (6.6 g CO2 na km) w nowej generacji, w zależności od modelu i wariantu silnika.
Długie interwały serwisowe również przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i ekonomiczności Mercedes Viano. Komputer serwisowy Assyst, który jest standardem, oblicza interwały wymiany oleju w elastyczny sposób, zgodnie z rzeczywistym wykorzystaniem pojazdu. Średni interwał dla wszystkich silników wynosi 30,000 km lub dwa lata. Wyższe przebiegi są również możliwe między wymianami oleju, w zależności od intensywności użytkowania i stylu jazdy.
Trwałe i ciche: 4MATIC z napędem na wszystkie koła jeszcze bardziej ulepszony