Luksusowym odpowiednikiem Forda Escape był Mercury Mariner. Został zbudowany na tej samej platformie co Mazda Tribute.
Ten kompaktowy SUV był pozycjonowany jako pojazd premium, mimo że dzielił swoje podzespoły z modelem Escape. Jednak w przeciwieństwie do swojego niebieskiego brata, Mariner wyróżniał się bardziej stylowym wyglądem i lepszym wyposażeniem.
Na zewnątrz, chromowana atrapa chłodnicy z pionowymi szczelinami między reflektorami sprawiała wrażenie dziwnego ogrodzenia. Proste słupki A były charakterystyczne dla lepszego pojazdu terenowego, ale standardowy Mariner miał napęd na przednie koła. Kanciasty wygląd samochodu w niczym nie przypominał kombi, co było korzystne dla premium SUV-a.
Wnętrze Mariner było chwalone za przestronność, z miejscami dla pięciu osób. Długi rozstaw osi zapewniał wygodną przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu. W podstawowej wersji wyposażeniowej, nazwanej Convenience, Mariner miał materiałowe siedzenia, natomiast wyższe wersje, Luxury i Premiere, były wyposażone w skórzane fotele, zarówno standardowo, jak i opcjonalnie. Duży bagażnik był jednym z największych w swojej klasie.