MINI zaprezentował bardziej przestronną wersję o nazwie Clubman w 2007 roku. Z przodu praktycznie nic się nie zmieniło, było to wciąż to samo MINI, ale dłuższe. Z tyłu znajdowały się dwa osobne drzwi do bagażnika, co wyróżniało je spośród innych małych hatchbacków na rynku. Dodatkowo, był to pojazd premium z nietypowymi cechami w małym segmencie.
Mały pojazd był jedynym hatchbackiem z czterema drzwiami. Miał drzwi dla kierowcy, dwa drzwi po przeciwnej stronie oraz dwa z tyłu z zawiasami bocznymi. Dwa drzwi dla pasażerów zostały sprytnie zaprojektowane, aby tylni pasażerowie mogli łatwiej wsiadać.
Wnętrze odznaczało się premium wyglądem, dzięki wysokiej jakości materiałom oraz retro-designowi z dużym prędkościomierzem na środku deski rozdzielczej i małym obrotomierzem przed kierowcą. Przyciski na centralnej konsoli przypominały te z klasycznych samolotów lub wyścigowych samochodów. Pojazd był dostępny w kilku wersjach, ściśle związanych z silnikami: Cooper, Cooper S i John Cooper Works, przy czym ten ostatni był najsilniejszy.
Platforma była nietypowa dla pojazdu z małej klasy, z niezależnym zawieszeniem na czterech kołach. Standardowa skrzynia biegów to 5-biegowa manualna dla modelu Cooper, a dla pozostałych 6-biegowa manualna. Oferowano również automatyczną skrzynię biegów o 6 biegach.
Wyjątkowy charakter MINI Clubman widoczny jest od pierwszego spojrzenia. Linia dachu pojazdu rozciąga się przez wszystkie trzy słupki, płynnie łącząc się z tylną częścią, gdzie otwierają się innowacyjne, podzielone drzwi tylne. Tylne drzwi są dodatkowo podkreślone słupkami C w kontrastowym srebrnym lub czarnym wykończeniu. Wewnątrz obszerna przestrzeń bagażowa może być elastycznie rozszerzana, co zapewnia bardzo łatwe i wygodne opcje załadunku dzięki dwóm tylnym drzwiom.
Dodatkowo, MINI Clubman wprowadza dość pomysłową konfigurację drzwi z prawej strony pojazdu. „Clubdoor” otwiera się w przeciwnym kierunku względem głównych drzwi pasażera, co znacznie zwiększa dostęp do tylnej strefy siedzeń. Za przednimi siedzeniami, nowy MINI Clubman oferuje wyjątkowy komfort siedzeń tylnych oraz elastyczne wykorzystanie przestrzeni. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mają teraz o 8 cm więcej miejsca na nogi w porównaniu do MINI hardtop.
MINI Clubman wyróżnia się także, zachowując wszystkie cechy prowadzenia i osiągi, które można oczekiwać od MINI. Dzięki swojemu designowi, funkcjonalności i cechom osiągowym, MINI Clubman jest nowoczesnym następcą legendarnych klasyków, takich jak Morris Mini Traveller, Austin Mini Countryman oraz Mini Clubman Estate.
Przekonujący design i pięć drzwi w zupełnie nowej konfiguracji.
MINI utrzymuje swoją pozycję jako definicyjna premium małego samochodu, oferując połączenie skutecznych cech – naprawdę unikalny design; zwrotne cechy jazdy; jakość premium; wysoki poziom bezpieczeństwa; szeroki zakres opcji personalizacji oraz doskonałą efektywność. Teraz MINI Clubman oferuje kolejny przekonujący atrybut, oferując o 24 cm większą długość nadwozia i rozstaw kół wydłużony o 8 cm, co pomaga w stworzeniu większej przestrzeni w tylnej strefie na nogi. To, co naprawdę czyni MINI Clubman unikalnym, to innowacyjna konfiguracja pięciu drzwi, gdzie standardowe drzwi kierowcy i pasażera z przodu uzupełnione są dodatkowymi drzwiami otwieranymi na tylnej osi po prawej stronie pojazdu oraz dwoma podzielonymi drzwiami tylnymi.
MINI Clubman wita pasażerów na tylnych siedzeniach dzięki Clubdoor z prawej strony pojazdu. Dzięki dużemu otwarciu, ta funkcja umożliwia komfortowy i wygodny dostęp do tylnych siedzeń. Na rynku amerykańskim MINI Clubman występuje w konfiguracji dla czterech pasażerów, co zapewnia pasażerom z tyłu bardziej przestronną przestrzeń przy wejściu. Dla bezpieczeństwa, Clubdoor można otworzyć tylko wtedy, gdy są otwarte sąsiednie drzwi przednie. Bez zewnętrznego uchwytu, Clubdoor jest wkomponowany w niezauważalny sposób w design nadwozia MINI Clubman. Podzielone drzwi tylne w MINI Clubman otwierają się, aby zapewnić łatwy i wygodny dostęp do większych paczek i sprzętu, takiego jak sprzęt sportowy. Oprócz zwiększonej funkcjonalności, podzielone drzwi tylne stanowią nowoczesną interpretację autentycznego detalu widocznego w klasycznych modelach MINI.
Przy jednym lub obu segmentach składanych tylnych oparć siedzeń opuszczonych, razem z dostępną płaską podłogą ładunkową i przestronną wysokością zapewnianą przez linię dachu, MINI Clubman oferuje więcej elastyczności i praktycznej wartości dla wszelkich potrzeb transportowych. MINI Clubman ma 258 litrów przestrzeni bagażowej z siedzeniami w pozycji pionowej i 923 litry z siedzeniami złożonymi. Dla porównania, MINI hardtop oferuje 161 litrów z siedzeniami w górze i 680 litrów z złożonymi siedzeniami. Dodatkowo dostępna jest sieć bezpieczeństwa, która oddziela przestrzeń bagażową od kabiny pasażerskiej. Aby zapewnić klarowną widoczność z tyłu przez cały czas, tylne drzwi są wyposażone w oddzielne wycieraczki.
Nowoczesna interpretacja klasycznej koncepcji.
W swojej konfiguracji z podzielonymi drzwiami, MINI Clubman nawiązuje do swoich słynnych poprzedników: Austin Mini Countryman, Morris Mini Traveller i Mini Clubman Estate, które były sprzedawane z powodzeniem między 1960 a 1982 rokiem. Te klasyczne modele były źródłem inspiracji dla dzisiejszego MINI Clubman, nowoczesnego samochodu z zaawansowanymi technologiami i funkcjami. Potencjał oferowany przez stworzenie nowoczesnej interpretacji tego rodzaju pojazdu został pokazany w czterech samochodach koncepcyjnych Clubman. A teraz najważniejsze cechy tych samochodów koncepcyjnych wchodzą do produkcji seryjnej w postaci MINI Clubman.
Design MINI Clubman przypomina jego klasycznych poprzedników, z reinterpretacjami unikalnych cech klasycznych modeli przedstawionych w nowoczesnym języku designu, z dokładnie nowoczesną funkcjonalnością. Gdzie drewniane drzwi z odsłoniętymi zawiasami charakteryzowały tył klasycznego samochodu, nowy MINI Clubman ma powierzchnie drzwi, które płynnie i aerodynamicznie łączą się z słupkami C.
Schemat kolorów również czerpie inspirację z klasycznych tylnych drzwi. Słupki C i zderzak z kontrastowym wykończeniem tworzą uderzającą ramę drzwi. Kolor ramy drzwi tylnych pasuje również do koloru kontrastowego dachu, który jest standardem w MINI Clubman i występuje w kolorze srebrnym lub czarnym. Jako opcja, MINI Clubman jest również dostępny z dachem w kolorze nadwozia, w takim przypadku tylko słupki C i górna część zderzaków są wykończone w kontrastującym srebrnym lub czarnym kolorze.
Zwiększona funkcjonalność przy zachowaniu cech jazdy MINI.
MINI opracowało nowy MINI Clubman specjalnie dla aktywnego i pasjonata indywidualisty, który pragnie być dostrzegany. MINI Clubman zachowuje swój sportowy charakter, oferując nowe i elastyczne opcje w wykorzystaniu wnętrza oraz praktyczną wartość. Pomimo nieco dłuższych proporcji, MINI Clubman zachowuje charakterystyczną postawę „koła w czterech rogach” i jego cechy jazdy nadal oferują legendarną radość z jazdy unikalną dla MINI.
Podwozie i zawieszenie zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o potrzebach MINI Clubman. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona i sprężyny, zapewniające doskonałą kontrolę kół, co utrzymuje płynność i responsywność kierowania. Zawieszenie zostało dodatkowo dostosowane, aby skutecznie zarządzać dynamicznymi efektami mocy silnika podczas przyspieszania lub hamowania. Centralny wahacz tylny korzysta z nowoczesnych technologii inżynieryjnych i rozwoju BMW Group, a tylnie zawieszenie jest unikalne w segmencie MINI dzięki swojej zaawansowanej konstrukcji. Lekka aluminiowa poprzeczna belka i stabilizatory zapewniają sportowe i stabilne prowadzenie. W MINI Cooper S Clubman zawieszenie jest dostosowane do dodatkowej mocy pojazdu w porównaniu do MINI Cooper Clubman. Nowy MINI Cooper Clubman standardowo wyposażony jest w koła o średnicy 15 cali, podczas gdy MINI Cooper S Clubman posiada obręcze 16-calowe z oponami runflat, co pozwala kierowcy kontynuować jazdę nawet po całkowitej utracie ciśnienia w oponach.
EPAS – elektryczne wspomaganie kierownicy, dostosowane do prędkości drogowej, zapewnia kierowcy precyzyjne informacje zwrotne i utrzymuje ostre reakcje, których oczekuje się od MINI. System elektrycznego wspomagania kierownicy oferuje również znaczną redukcję masy w porównaniu z konwencjonalnym układem hydraulicznego i elektrycznie generuje wspomaganie tylko w razie potrzeby. Ta funkcja eliminuje niepotrzebne straty, co dodatkowo zwiększa efektywność pojazdu.
Sportowe właściwości MINI Clubman są wspierane przez imponujący poziom technologii zarządzania hamowaniem i trakcji, takich jak kontrola ABS, elektroniczne rozdzielenie siły hamowania (EBD), kontrola hamowania na zakręcie (CBC) oraz Dynamiczna Kontrola Stabilności (DSC), w tym pomoc przy ruszaniu pod górę, wszystko w standardzie. Dodatkowo, asystent hamowania w nowym MINI Clubman rozpoznaje nagłe wciśnięcie pedału hamulca i natychmiast generuje maksymalne ciśnienie hamulców, kiedy tylko jest to potrzebne, aby zminimalizować odległość zatrzymania w sytuacjach paniki.
Dane techniczne
MINI Cooper S Clubman
Silnik benzynowy doładowany, 1598 cm3, 128 kW/175 PS przy 5,500 obr./min, Moment obrotowy: 240 Nm przy 1,600-5,000 obr./min (z 260 Nm Overboost),
0-100 km/h: 7,6 s,
Prędkość maksymalna: 224 km/h,
Zużycie paliwa: 6,3 l/100 km,
Emisja CO2: 150 g/km,
Cena w Niemczech: 23.900 €.
MINI Cooper Clubman
Silnik benzynowy 1598 cm3, 88 kW/120 PS przy 6,000 obr./min, Moment obrotowy: 160 Nm przy 4,250 obr./min
0-100 km/h: 9,8 s,
Prędkość maksymalna: 201 km/h,
Zużycie paliwa: 5,5 l/100 km,
Emisja CO2: 132 g/km,
Cena w Niemczech: 19.900 €.
MINI Cooper D Clubman
Silnik diesla doładowany, 1560 cm3, 80 kW/110 PS przy 4,000 obr./min, Moment obrotowy: 240 Nm przy 1,750-2,000 obr./min (z 260 Nm Overboost),
0-100 km/h: 10,4 s,
Prędkość maksymalna: 193 km/h,
Zużycie paliwa: 4,1 l/100 km,
Emisja CO2: 109 g/km,
Cena w Niemczech: 21.600 €.
##############################################
MINI One Clubman zostanie zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie 3 marca 2009 roku. Nowy model podstawowy w gamie Clubman daje klientom szansę skorzystania z renomowanej niskiej eksploatacji i kosztów posiadania MINI, a jego cena wynosi 13,290 £ OTR.
Napędzany silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 litra, czterocylindrowym, który znajduje się w wersji Hatch MINI One, nowy model ma wszystkie cechy, które sprawiają, że jazda każdym MINI przynosi uśmiech na twarzy. Z silnikiem generującym 95 KM oraz tymi samymi właściwościami kierowania i zawieszenia, co jego sportowy odpowiednik z oznaczeniem Cooper, MINI One Clubman może pochwalić się charakterystycznym prowadzeniem go-kart i ostrą zdolnością pokonywania zakrętów.
Doskonała efektywność paliwowa i niska emisja CO2 są zapewnione dzięki standardowemu wyposażeniu w technologie MINIMALIZMU. Regeneracja energii hamowania, automatyczne uruchamianie i zatrzymywanie oraz wyświetlacz punktu zmiany biegów to standardowe funkcje w tym samochodzie. Koszty paliwa będą minimalizowane dzięki łączonemu zużyciu paliwa wynoszącemu 52,3 mpg, a roczna opłata za korzystanie z drogi wyniesie zaledwie 35 £, z powodu imponującej wartości emisji CO2 wynoszącej zaledwie 130 g/km, co kwalifikuje go do kategorii podatkowej C VED.