Oryginalny MINI zadebiutował w latach 60., a jego popularność była ogromna. Każdy z Beatlesów miał swoje własne MINI.
Jednakże ludzie potrzebowali bardziej praktycznego samochodu z pięcioma drzwiami. Dlatego w 2010 roku BMW postanowiło, że czas na powiększenie MINI.
Mini Cooper Countryman stał się małym crossoverem, który konkurował bezpośrednio z Nissanem Qashqai.
Wymiary zostały zmienione, Countryman był szerszy o 10 cm i wyższy o 15 cm, stając się największym modelem MINI, jaki kiedykolwiek powstał.
Countryman był bezpieczniejszy, bardziej przestronny i świetny na dłuższe trasy. Zachował charakterystyczne dla MINI doznania z jazdy dzięki szybkiemu układowi kierowniczemu i natychmiastowej reakcji.
Idealny rozkład masy 50-50 z przodu na tył sprawił, że był to dobrze zbalansowany crossover, który dobrze radził sobie w zakrętach – choć nie tak dobrze jak 3-drzwiowe MINI, to był blisko.
Design zewnętrzny był minimalistyczny, podczas gdy wszystko zostało podniesione do wyższego poziomu. Koła zostały przesunięte na obrzeża, co poprawiło prowadzenie.
Countryman oferował różnorodne silniki diesla i benzynowe, które były sparowane z 6-biegową skrzynią ręczną lub automatyczną.
Wnętrze było praktycznie takie samo jak w standardowym MINI, z chromowanymi przełącznikami zgrupowanymi w jednym miejscu. Centrum deski rozdzielczej zajmował kolorowy wyświetlacz, na którym można było sprawdzić różne informacje.
Jeśli chodzi o przestronność, tylne siedzenia z łatwością pomieściły dorosłych – dostępna była również tylna ławka. Możliwość pochylania tylnych siedzeń była dodatkowym atutem dla pasażerów lub przestrzeni bagażowej.
W środkowej części tylnych siedzeń dostępny był opcjonalny szynowy system mocowania, w którym można było przypiąć różne przedmioty.
Bagażnik był dwukrotnie większy niż w MINI, a tylne siedzenia można było złożyć, co zwiększało przestrzeń ładunkową.
Pod względem bezpieczeństwa, Countryman był wyposażony w ESP, 6 poduszek powietrznych, system monitorowania ciśnienia w oponach i inne.
Crossover MINI Countryman to zupełnie nowa kombinacja wciągających cech jezdnych MINI z wszechstronnym wnętrzem czterodrzwiowego samochodu oraz optymalną przyczepnością Sport Activity Vehicle (w wersji z opcjonalnym napędem na wszystkie koła). Jednocześnie oferuje świeżą oraz wyróżniającą się interpretację ustalonych cech MINI, jeśli chodzi o design, jakość premium, efektywność i personalizację. Czwarty model marki – obok klasycznego dwudrzwiowego MINI, MINI Clubman i MINI Convertible – stawia czoła wyzwaniom miejskiej mobilności z imponującą elastycznością, przyciągając uwagę nie tylko w tradycyjnym obszarze MINI, ale także z szerszym zakresem możliwości, co otwiera drogę dla coraz większej grupy potencjalnych klientów o różnych wymaganiach związanych z mobilnością, aby doświadczyć charakterystycznej przyjemności z jazdy MINI.
Dzięki komfortowi na długich dystansach z czterema indywidualnymi fotelami lub miejscem dla pięciu osób na pokładzie, podwyższonej pozycji siedzenia, wszechstronnemu wnętrzu, nowej generacji potężnych i efektywnych silników oraz opcjonalnemu systemowi napędu na wszystkie koła MINI ALL4, MINI Countryman dodaje kolejny szczyptę atrakcyjnych cech do emocjonującego doświadczenia jazdy MINI. Jego koncepcja nadwozia i wnętrza zaprasza do dzielenia się uczuciem MINI z przyjaciółmi w różnorodnych sytuacjach. To sprawia, że MINI Countryman znajduje się na radarze szerszych grup docelowych, których potrzeby rodzinne lub rekreacyjne zwiększyły zapotrzebowanie na przestrzeń i elastyczność, a zatem są chętni na połączenie charakterystycznego stylu marki z innowacyjną funkcjonalnością i wyższym poziomem wszechstronności wnętrza.
Klasyczna zasada, innowacyjna koncepcja, charakterystyczny styl MINI.
Niepodrabialny język projektowania MINI z wdziękiem przedstawia innowacyjną koncepcję pojazdu MINI Countryman. To pierwszy MINI o długości ponad czterech metrów (157″), który realizuje zasadę klasycznego Mini, tworzenia maksymalnej przestrzeni wewnętrznej i funkcjonalności na kompaktowej powierzchni. Oprócz klasycznych proporcji MINI, charakterystyczne cechy designu z przodu, z boku i z tyłu samochodu pomagają zapewnić, że MINI Countryman jest od razu rozpoznawalny jako członek rodziny marki.
Wybór nazwy dla czwartego modelu w gamie marki odzwierciedla także historyczne korzenie i brytyjskie pochodzenie MINI. Tak jak MINI Clubman, MINI Countryman również opiera się na dziedzictwie przodka, który bazował na genialnej koncepcji małego samochodu opracowanej przez Aleca Issigonisa. W rzeczywistości, szczególnie wszechstronna wersja klasycznego Mini nosząca nazwę Countryman weszła na rynek już w 1960 roku. Austin Seven Countryman i jego technicznie identyczny model siostrzany Morris Mini Traveller zapewniały dodatkową dawkę zmienności, a ich większe wnętrze oferowało elastyczne możliwości użytkowe. Dostępność tej wersji Mini do 1969 roku, a zwłaszcza wersji „woody” z drewnianą ramą na bokach nadwozia i tylnych drzwiach, osiągnęła kultowy status, którego nie da się już dziś pobić.
MINI Countryman będzie produkowany w austriackiej firmie partnerskiej BMW Group Magna Steyr Fahrzeugtechnik w Grazu. Produkcja odbywa się na osobnej linii montażowej, utworzonej i obsługiwanej zgodnie z rygorystycznymi standardami BMW Group. Jak w przypadku wszystkich modeli marki, silniki benzynowe dla MINI Countryman będą pochodziły z zakładu silnikowego Hams Hall, jednego z rogów MINI Production Triangle w Anglii. Nowo opracowane silniki wysokoprężne będą produkowane natomiast w największej fabryce silników BMW Group w austriackim mieście Steyr.
MINI Countryman: Pierwszy premium model swojego rodzaju, który wprowadza świeżą różnorodność do rodziny modeli MINI.
Jako czwarty model marki i pierwszy premium samochód swojego rodzaju, MINI Countryman jest pionierem w wielu aspektach. Nowy model definiują klasyczne cechy MINI, w tym jego wyrazisty design ucieleśniający niezaprzeczalny styl marki, zwinne prowadzenie – znane jako uczucie „go-kart” – które sprawia, że jazda MINI jest tak przyjemna, oraz jego jakość premium, zgodna z wysokimi standardami BMW Group. MINI Countryman otwiera drogę nowym grupom docelowym, by mogły doświadczyć tych cech i talentów.
Wspomniane cechy otwierają nowe perspektywy także dla samej marki MINI. Rozszerzenie rodziny modeli pozwala producentowi premium małych samochodów wnieść niezrównaną różnorodność do tego segmentu rynku.
W ten sposób marka MINI ponownie udowodniła – i to z jeszcze większą siłą – że potrafi rosnąć wraz z wymaganiami swojej bazy fanów, a jednocześnie pozostawać wierna własnej tożsamości. MINI Countryman dodaje nowe i intrygujące aspekty do marki, prezentując je w innowacyjnej koncepcji nadwozia.
Design.
Koncepcja MINI Countryman wyraźnie oddziela nowy model od dotychczasowej gamy marki. Nowy kierunek wyraża się w jego pewnym designie nadwozia. Ma długość 4097 mm (161,3″) (MINI Cooper S Countryman: 4110 mm/161,8″), szerokość 1789 mm (70,4″) i wysokość 1561 mm (61,5″), czterodrzwiowe nadwozie łączy typowe proporcje marki z większym prześwitem i podwyższoną pozycją siedzącą. MINI Countryman zatem wypełnia lukę między klasyczną koncepcją MINI a nowoczesnym Sports Activity Vehicle.
Jak szerszy zakres możliwości otwarty przez innowacyjną koncepcję nadwozia MINI Countryman, jego design ucieleśnia dalszy rozwój wyrazistego języka projektowania marki MINI. Nowy model prezentuje świeże interpretacje podstawowych elementów designu MINI.
Należą do nich uderzający trójpoziomowy podział nadwozia, szklarni i dachu, wygląd przedniej części (wykuty przez duże reflektory, heksagonalną kratkę chłodnicy i pionową szybę), pionowo ułożone tylne światła oraz „kaskadowe” kontury z tyłu, które rozszerzają się od dachu do kół. Charakterystyczne detale projektowe MINI, takie jak reflektory i tylne światła wkomponowane jak „wyspy” w nadwozie, boczne wloty powietrza między przednim błotnikiem a drzwiami oraz szkło w kształcie litery V z tyłu samochodu, wyraźnie zdradzają tożsamość Countrymana jako członka rodziny MINI. Jednocześnie ich zmieniający zasady gry design nadaje im szczególny urok.
Te składniki łączą się, aby podkreślić zarówno wyjątkowy charakter nowego modelu, jak i jego rodzinne korzenie w sposób jednoznaczny. Design MINI Countryman emanuje oryginalnością, wydajnością, niezawodną wytrzymałością i wszechstronnością. A jednak typowy urok MINI i indywidualny urok pozostają w pełni zachowane.
Przednia część z charakterystycznym wyglądem i dojrzałą obecnością.
Wyraźna struktura przedniej części nadaje MINI Countrymanowi dojrzały oraz stylowo imponujący wygląd. Prosta kratka chłodnicy, wyraźnie konturowana maska oraz duże jednostki reflektorów to charakterystyczne cechy przedniej części. Wysoka, spełnia wymogi aktualnego ustawodawstwa dotyczącego ochrony pieszych i nadaje modelowi crossover potężną postawę. Powerdome, zwężający się ku przodowi maski, zdradza wydajność silnika czającego się poniżej.
Razem z głównymi reflektorami, które zajmują tradycyjną pozycję MINI na zewnętrznych krawędziach maski, powerdome nadaje powierzchni samochodu niepodrabialny wygląd. Nowo zaprojektowane reflektory mają chromowe obramowania i rozciągają się wyraźnie w boki nadwozia, podkreślając jego szerokość. Kształt reflektorów jest wyraźnym odejściem od klasycznej okrągłej formy innych modeli MINI w gamie. Górna krawędź przechyla się na zewnątrz, co dodaje obecności nad nadkolami. Z kolei wewnętrzna krawędź wydaje się kurczyć w stosunku do szerokiej kratki chłodnicy.
Zmodyfikowana forma kratki chłodnicy uzupełnia autonomiczny styl MINI Countryman: zamknięta heksagonalna jednostka stoi bardziej pionowo niż kratki w istniejących modelach marki. Trzy poziome szczeble kratki MINI Cooper Countryman, MINI One Countryman, MINI Cooper D Countryman i MINI One D Countryman sięgają daleko do tyłu, tworząc wrażenie swobodnego zawieszenia. Szczeble w kratkach MINI One Countryman i MINI One D Countryman mają połysk w kolorze czarnym, podczas gdy inne wersje modelu malowane są na matowy srebrny. Przednia część MINI Cooper S Countryman ma własny wzór kratki heksagonalnej w kolorze czarnym i można ją również zidentyfikować po dodatkowym wlocie powietrza zintegrowanym w kratkę i wentylacji do hamulców.
Wyższa postawa i zwiększony prześwit definiują widok boczny.
Z boku wyjątkowa harmonia metalowego nadwozia i szklarni jest szczególnie widoczna. Znany trójpoziomowy podział nadwozia, szklarni i dachu także wyróżnia się w Countrymanie. Pomimo swojej wysokości i większego prześwitu, podstawowe proporcje MINI pozostają nienaruszone. Krótkie zwisy z przodu i z tyłu podkreślają zaufaną filozofię marki, polegającą na tworzeniu maksymalnej przestrzeni wewnętrznej w kompaktowej powierzchni.
Wyraziste kontury dachu MINI Countryman podkreślają czterodrzwiowy układ nadwozia i sprawiają, że samochód jest łatwy do rozpoznania. Funkcjonalne relingi dachowe są standardowo zintegrowane z dachem, nadając dodatkowy efekt wizualny sylwetce przypominającej kask. Szkło owija się jak szklana wstęga wokół samochodu i emanuje zapraszającą aurą dzięki swojej silnej przezroczystości. Wznosząca się linia ramion nadwozia nadaje szklarni kształt „V”, co z kolei nadaje samochodowi wrażenie dynamicznego wysunięcia do przodu – nawet gdy stoi w miejscu.
Precyzyjna linia charakterystyczna, która łukuje między kołami w dolnej jednej trzeciej boku samochodu, obniża jego wizualny środek ciężkości i wydłuża widok boczny. Ta stylistyczna więź między przednią a tylną osią działa także jako odniesienie do opcjonalnego napędu na wszystkie koła. Imponujące nadkola mocno wyrastają z nadwozia samochodu i symbolizują jego solidną przyczepność.
Czarny pas wokół dolnej części nadwozia jest w MINI Countryman lepiej zdefiniowany niż w innych modelach marki i podkreśla zwiększony prześwit oraz wyraźne akcenty na kołach. Długotrwały skok zawieszenia kół także rzuca się w oczy i sugeruje szerszy zakres możliwych zastosowań samochodu. Nowy, świeży design bocznych wlotów powietrza przy przejściu z przedniego błotnika do drzwi również pomaga odróżnić MINI Countryman w ramach rodziny marki. Ten element – kolejna nowa interpretacja spoin w podobnym miejscu na klasycznym Mini – mieści zarówno boczne kierunkowskazy, jak i wylot powietrza w MINI Countryman.
Boczne wloty powietrza mają szeroki, niezwykle solidny wygląd i prowadzą wzrok od słupka A w dół w kierunku przedniego koła. Tak samo jak linia słupka C, która zmierza w kierunku tylnej osi, ta linia zwiększa wrażenie mocnego stanowiska nad kołami.
Widok z tyłu: Atrakcyjne kontrasty stworzone przez poziome linie i pionowe zespoły tylnych świateł.
Proporcje i poziome ustrukturyzowanie tylnej części samochodu podkreślają sportowe możliwości MINI Countryman i stworzą silne wrażenie celowości. Nadwozie rozkłada się na etapach od dachu do kół, akcentując solidną postawę samochodu, podczas gdy muskularna linia ramion wzmacnia jego męski charakter. Dach, z zintegrowanym aerodynamicznie efektywnym spojlerem, wygląda jakby był „posadzony” na szklanej części nadwozia. Inna pozioma linia to wąski pasek chromu, który otacza samochód jako granica między szklarnią a nadwoziem.
Tak jak w przypadku wszystkich modeli MINI, tylne światła MINI Countryman są umieszczone w pionowych zespołach, kontrastujących z innymi poziomymi liniami z tyłu. Te zespoły mają chromowe obramowania i wystają z nadwozia w formie trójwymiarowej. Umieszczone na zewnętrznych krawędziach tylnej części, podkreślają szerokość samochodu i w ten sposób wyraźnie wskazują na przestronność jego wnętrza. Wszystkie funkcje oświetleniowe są umieszczone w tych „wyspach”. Wewnętrzna struktura świateł jest definiowana – w typowym stylu MINI – przez pełne i „odcięte” okręgi, które nadają tyłowi samochodu jego charakterystyczny wygląd podczas jazdy nocą.
Po raz pierwszy logo MINI z tyłu samochodu także otrzymuje funkcję. Naciśnięcie wewnętrznego okręgu emblematu marki uruchamia otwierany ku górze bagażnik. Wypukłość na tablicę rejestracyjną odzwierciedla formę wlotu powietrza w przednim zderzaku, tworząc stylistyczne połączenie między przednią a tylną częścią samochodu.
Tylny zderzak MINI Cooper S Countryman ma formę dyfuzora, który kieruje przepływ powietrza pod tył samochodu, aby zoptymalizować jego właściwości aerodynamiczne. Najmocniejsza wersja w gamie Countryman również da się poznać po swoim własnym spojlerze dachowym, podwójnym układzie wydechowym oraz rzucających się w oczy wcięciach w zewnętrznych krawędziach tylnego zderzaka.
Do wyboru są 11 kolorów nadwozia dla MINI Countryman – pięć w kolorze niemetalicznej i sześć w metalicznej powłokach. Dach w MINI One Countryman i MINI One D Countryman malowany jest w kolorze nadwozia. Klienci wybierający MINI Cooper S Countryman, MINI Cooper Countryman lub MINI Cooper D Countryman mogą natomiast spersonalizować swój samochód, wybierając kolor dachu Czarny lub Jasny Biały jako alternatywę dla koloru nadwozia.
Standardowe koła 16-calowe (17-calowe w MINI Cooper S Countryman) również przyczyniają się do wizualnego wrażenia MINI Countryman. Dodatkowo, opcjonalne lekkie felgi aluminiowe – niektóre zaprojektowane ekskluzywnie dla MINI Countryman – podkreślają zarówno sportowy, jak i robustny charakter nowego modelu. Są dostępne w różnych wzorach i rozmiarach od 16 do 18 cali.
Opcjonalny pakiet Chrome Line Exterior nadaje zewnętrznemu wyglądowi MINI Countryman szczególnie ekskluzywny akcent. Pakiet ten dodaje modelowi specyficznego blasku elementom takim jak przedni zderzak i okrągłe obramowania kierunkowskazów. W MINI Cooper S Countryman wentylacyjne kanały hamulców z przodu również zyskują chromowe obramowanie, a tylni zderzak ma pasek chromu. Żebra kratki chłodnicy i otoczenie tablicy rejestracyjnej wszystkich innych wariantów również korzystają z odrobiny chromu.
Wnętrze: Wysokiej jakości materiały i szeroki wybór opcji projektowych.
Wnętrze MINI Countryman pokazuje pewne podobieństwa do ustalonego języka projektowania MINI, ale dodaje świeżą, nową tożsamość. Wszystkie powierzchnie wnętrza mają nowy i przykuwający uwagę wzór, który doskonale łączy się z potężnym stylem. W ten sposób wnętrze również odzwierciedla innowacyjną całość koncepcji MINI Countryman i jego wyraźny charakter.
Deska rozdzielcza MINI Countryman jest uderzająca z wyraźnymi, wklęsłymi formami i sportowym, a jednocześnie funkcjonalnym charakterem. Szczególnie duże boczne wloty powietrza podkreślają wnętrze zdefiniowane przez nowoczesną funkcjonalność. Jak centralne wloty, prędkościomierz centralny i dźwignia zmiany biegów, są one otoczone szerokim obramowaniem w kontrastującym kolorze. Boczne wykończenie konsoli środkowej dodaje kolejny akcent kolorystyczny i wizualnie podtrzymuje deskę rozdzielczą. Konsola centralna emanuje bardzo wysoką jakością ze swoim matowym czarnym wykończeniem i chromowym pierścieniem otaczającym elementy sterujące standardowo wbudowaną klimatyzacją.
Nowo zaprojektowane wykończenia drzwi wnętrza podkreślają charakterystyczny kształt nadwozia i dodatkową przestrzeń MINI Countryman. Charakterystyczny dla MINI eliptyczny pierścień drzwi wokół podłokietników i uchwytów do drzwi jest po raz pierwszy umieszczony centralnie w nowym modelu. Element ten obejmuje także słupki B i podkreśla długość wnętrza swoimi wydłużonymi konturami.
MINI Countryman jest wyposażony w fotele specyficzne dla modelu. MINI Cooper S Countryman, na przykład, ma fotele sportowe jako standard. Wszystkie wersje modelu mogą być opcjonalnie wyposażone w fotele sportowe w wyborze dwóch kombinacji tkanin/skóry lub dwóch opcji pełnej skóry. Inne wyróżnienie w ofercie foteli to wariant Lounge, którego wyjątkowo wysokiej jakości skóra przypomina skórzane fotele w klasycznych brytyjskich samochodach.
Opcjonalna linia kolorystyczna oferuje wybór dodatkowych opcji personalizacji, które dodają kolorowy akcent do panelu środkowego drzwi wewnątrz eliptycznego pierścienia drzwi, dolnej części wykończenia słupka B i wkładu w konsoli centralnej. Wybór kolorów obejmuje Carbon Black, Polar Beige, Pure Red, Dark Tobacco oraz – ekskluzywnie dla MINI Cooper S Countryman – mocny Surf Blue. Klienci mogą również dostosować wnętrze jeszcze bliżej swojego osobistego stylu za pomocą elementów wykończeniowych do kokpitu oraz Chrome Line Interior, które nadają wlotom powietrza, prędkościomierzowi centralnemu, obrotomierzowi i otoczeniu dźwigni zmiany biegów subtelny blask.
Silniki.
Najnowsza generacja silników benzynowych i wysokoprężnych zasila MINI Countryman. Ich sportowe wytwarzanie mocy i optymalna gładkość pomagają zapewnić, że Countryman pokazuje zarówno charakterystyczną zwinność MINI, jak i doskonały komfort podczas długich podróży. Ponadto niezwykła zdolność wszystkich jednostek do maksymalizacji korzyści z energii, którą konsumują, pozwala czwartemu modelowi marki zaimponować wyróżniającym się poziomem efektywności w porównaniu do jego bezpośrednich konkurentów. Obszerne działania MINIMALISM odgrywają kluczową rolę w dalszym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji.
MINI Countryman będzie dostępny od momentu wprowadzenia na rynek z wyborem trzech silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych, których technologia opiera się na znakomitym poziomie wiedzy rozwojowej w BMW Group. Moc jednostek napędowych waha się od 66 kW/90 hp w MINI One D Countryman do 135 kW/184 hp w MINI Cooper S Countryman. Wszystkie dostępne wersje silników dla Countryman spełniają normy emisji EU5 w Europie oraz standard ULEV II w USA.
Nowa generacja silników benzynowych i turbodiesli.
Pięć silników, które można zamówić do MINI Countryman, charakteryzuje się zarówno wysoką mocą, jak i wyjątkową efektywnością. Wersje benzynowe i turbodiesel należą do nowej generacji jednostek napędowych zaprojektowanych dla modeli MINI.
Technologia, z której korzystają, jest owocem imponującej wiedzy BMW Group w zakresie rozwoju silników. Natychmiastowa dostawa mocy, cechy swobodnego wkręcania się, wysoki poziom wyrafinowania oraz niezwykła efektywność to główne cechy, które wyróżniają nowe silniki MINI.
Ponadto szczególnie obszerna oferta działań MINIMALISM odgrywa kluczową rolę w obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2. Technologia taka jak regeneracja energii hamowania, funkcja automatycznego startu/stopu, wskaźnik punktu zmiany biegów i zasilanie na potrzeby są zawarte w specyficznych dla modelu kombinacjach.
Wszystkie silniki benzynowe dostępne dla MINI Countryman korzystają z w pełni zmiennego zarządzania zaworami. Ta technologia kontroli obciążenia bez przepustnicy – oparta na systemie VALVETRONIC stosowanym w silnikach BMW i unikalnym w segmencie nowego modelu MINI – optymalizuje reakcje silnika i jednocześnie znacząco redukuje zużycie paliwa i emisje. W ciągu ułamków sekundy to zarządzanie zaworami dostosowuje skok i czas otwarcia zaworów dolotowych do wymaganego poziomu mocy, wałek rozrządu działający na zawory przez dodatkowy dźwignię pośrednią, a nie bezpośrednio przez dźwignię rozrządu. Punkt obrotu tej dodatkowej dźwigni pośredniej jest nieregulowany przez wałek ekscentryczny kontrolowany przez silnik elektryczny.
Silniki benzynowe w nowym MINI Countryman mają przepustnicę, ale nie jest ona używana – jak w tradycyjnych silnikach – do kontrolowania obciążenia. Zamiast tego, w normalnych warunkach pozostaje zawsze całkowicie otwarta, aby zminimalizować straty przepływu w kolektorze dolotowym; jest stosowana wyłącznie jako awaryjne zabezpieczenie i do celów diagnostycznych. Dotyczy to zarówno wersji wolnossącej, jak i doładowanej silnika benzynowego o czterech cylindrach, które różnią się między sobą zasadniczo przygotowaniem mieszanki.
MINI Cooper S Countryman: Połączenie zmiennego zarządzania zaworami z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem po raz pierwszy.
MINI Cooper S Countryman to pierwszy model marki, w którym w pełni zmienne zarządzanie zaworami połączono z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Ta imponująca mieszanka technologii pomaga jednostce czterocylindrowej o pojemności 1,6 litra z podwójną sprężarką osiągnąć równowagę między mocą a zużyciem paliwa, która nie ma sobie równych w tej klasie pojemności. Oszczędność paliwa tego nowego silnika w teście EU wynosi około 9 procent lepiej niż w przypadku jego poprzednika.
W podwójnej sprężarce kanały dwóch cylindrów łączą się nawzajem w kolektorze wydechowym. Ta konstrukcja pozwala turbinie osiągnąć maksymalną prędkość 210 000 obr/min przy niskich obrotach silnika. W pełni naładowany efekt (około 0,8 bara nadciśnienia) dostępny jest już przy obrotach silnika od 1600 obr/min. Zamiast znanego opóźnienia „turbo lag” charakterystycznego dla silników z tradycyjnym doładowaniem, dzięki tej technologii kierowca może cieszyć się natychmiastowym dostarczaniem mocy. Sprężone powietrze jest schładzane w intercoolerze przed wejściem do komory spalania. Zwiększenie specyficznej zawartości tlenu w ten sposób optymalizuje moc.
Benzyna trafia do silnika doładowanego poprzez system bezpośredniego wtrysku. Mechanicznie napędzana pompa wysokociśnieniowa dostarcza paliwo do zaworów wtryskowych przez stalową szynę rozdzielającą. Wysokociśnieniowe zawory rozpylają paliwo bezpośrednio do komór spalania z boku przy maksymalnym ciśnieniu 120 bar, tworząc jednorodną mieszankę paliwowo-powietrzną. Silnik w MINI Cooper S Countryman nie jest uzależniony od paliwa bezsiarkowego, więc może być używany na całym świecie.
Czterocylindrowy silnik MINI Cooper S Countryman rozwija swoją maksymalną moc 135 kW/184 hp przy obrotach silnika 5500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm/177 lb-ft dostępny jest w zakresie od 1600 do 5500 obr/min i można go zwiększyć do 260 Nm/192 lb-ft na krótki czas za pomocą funkcji Overboost turbosprężarki (około 1,0 bara nadciśnienia). To zapewnia dodatkową moc w zakresie od 1700 do 4500 obr/min, gdy wymagane jest szczególnie dynamiczne przyspieszenie. MINI Cooper S Countryman przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 7,6 sekundy (automatycznie: 7,9 sekundy) w drodze do maksymalnej prędkości 215 km/h / 133 mph (automatycznie: 210 km/h / 130 mph). Średnie zużycie paliwa w teście EU wynosi 6,1 litra (7,1 litra) na 100 kilometrów lub 46,3 (39,8) mpg imp, a emisje CO2 wynoszą 143 gramy (166 gramów) na kilometr.
MINI Cooper S Countryman z ALL4 przyspiesza do 100 km/h (62 mph) w 7,9 sekundy (automatycznie: 8,3 sekundy) i ma maksymalną prędkość 210 km/h / 130 mph (205 km/h / 127 mph). Średnie zużycie paliwa napędu na wszystkie koła MINI Cooper S Countryman wynosi 6,7 litra (automatycznie: 7,7 litra) na 100 km lub 42,2 (36,7) mpg imp, a emisje CO2 wynoszą 157 gramów (180 gramów) na kilometr.
MINI Cooper Countryman i MINI One Countryman: Sportowy charakter i wyjątkowa efektywność.
Silniki o pojemności 1,6 litra w MINI Cooper Countryman i MINI One Countryman również korzystają z w pełni zmiennego zarządzania zaworami, aby wspierać sportowe generowanie mocy oraz efektywne zużycie paliwa. Obie jednostki napędowe są zasilane przez system wielopunktowego wtrysku paliwa. Sterowane indywidualnie przez elektronikę silnika, cewki świecowe dostarczają każdej świecy optymalne napięcie zapłonowe. Oprócz w pełni zmiennego zarządzania zaworami, inne działania, takie jak pompa oleju kontrolowana mapą, pompa wody kontrolowana termostatem i redukcja strat tarcia w silniku bazowym, również pomagają tym jednostkom czterocylindrowym osiągnąć niezwykle efektywną równowagę między mocą a zużyciem paliwa. Nowe jednostki mogą pochwalić się poprawą nawet do 9 procent w oszczędności paliwa w teście EU w porównaniu do ich odpowiednich silników poprzedników.
Silnik pod maską MINI Cooper Countryman rozwija swoją maksymalną moc 90 kW/122 hp przy 6000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 160 Nm/118 lb-ft występuje przy 4250 obr/min.
MINI Cooper Countryman przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 10,5 sekundy (automatycznie: 11,6 sekundy) i może osiągnąć maksymalną prędkość 190 km/h / 118 mph (automatycznie: 182 km/h / 113 mph). Jego zużycie paliwa w teście EU wynosi 6,0 litra (7,2 litra) na 100 km (47,0/39,2 mpg imp), a emisje CO2 wynoszą 140 gramów (168 gramów) na kilometr.
Rolę żywotnej wersji podstawowej pełni silnik o pojemności 1,6 litra w MINI One Countryman. Rozwija swoją maksymalną moc 72 kW/98 hp przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 153 Nm/113 lb-ft już przy 3000 obr/min. MINI One Countryman przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 11,9 sekundy (automatycznie: 13,9 sekundy) w drodze do maksymalnej prędkości 173 km/h / 107 mph (168 km/h / 104 mph). Średnie zużycie paliwa w teście EU wynosi 6,0 litra na 100 km lub 47,0 mpg imp (automatycznie: 7,2 litra lub 39,2 mpg imp) i emisje CO2 wynoszą 139 gramów (168 gramów) na kilometr.
MINI Cooper D Countryman i MINI One D Countryman z nowymi silnikami turbodiesla.
Natychmiastowa moc, doskonałe wyrafinowanie i wyjątkowa efektywność oznaczają nową generację silników turbodiesla dostępnych dla MINI Countryman. Podobnie jak ich benzynowe odpowiedniki, silniki diesla o pojemności 1,6 litra są doskonałą reklamą imponującej wiedzy rozwojowej BMW Group.
Dwa silniki wysokoprężne zasilane są przez system bezpośredniego wtrysku paliwa z szyną common-rail, którego wtryskiwacze zaworowe działają przy maksymalnym ciśnieniu 1600 bar. Turbosprężarka ma zmienną geometrię turbiny, co zapewnia generację wymaganej mocy przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. MINI Cooper D Countryman i MINI One D Countryman są standardowo wyposażone w filtr cząstek stałych i utleniający katalizator. Żadne dodatkowe wtryski paliwa nie są wymagane do oczyszczenia filtra cząstek stałych. Niezwykle lekka konstrukcja silników z aluminium również pozwala im ustanowić nowe standardy dla segmentu w zakresie akustyki silnika.
Nowy silnik turbodiesla naprawdę ujawnia swój potencjał w MINI Cooper D Countryman. Maksymalna moc 82 kW/112 hp przy 4000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 270 Nm/199 lb-ft między 1750 a 2250 obr/min generują natychmiastowe reakcje i autorytatywne dostarczanie mocy. 10,9 sekundy to wszystko, czego potrzeba, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph) w drodze do maksymalnej prędkości 185 km/h (115 mph). Średnie zużycie paliwa MINI Cooper D Countryman w teście EU – 4,4 litra na 100 km (64,2 mpg imp) – jest równie imponujące jak jego emisje CO2 wynoszące 115 gramów na kilometr.
MINI Cooper D Countryman z napędem ALL4 potrzebuje 11,6 sekundy, aby przyspieszyć z miejsca do 100 km/h (62 mph) i osiąga maksymalną prędkość 180 km/h (112 mph). Jego średnie zużycie paliwa w teście EU wynosi 4,9 litra na 100 km (57,6 mpg imp), a emisje CO2 wynoszą 129 gramów na kilometr.
Najbardziej oszczędna wersja nowego modelu MINI to MINI One D Countryman. Jego turbodieslowa jednostka napędowa rozwija 66 kW/90 hp przy 4000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 215 Nm/158 lb-ft między zaledwie 1750 a 2500 obr/min. MINI One D Countryman przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 12,9 sekundy i ma maksymalną prędkość 170 km/h (106 mph). Średnie zużycie paliwa w teście EU wynosi 4,4 litra na 100 km (64,2 mpg imp) i emisje CO2 wynoszą 115 gramów na kilometr, co ustanawia nowy standard w swoim segmencie.
Sześciobiegowa skrzynia biegów manualna standardowo, sześciobiegowa automatyczna opcjonalnie dla wersji silników benzynowych.
Wszystkie wersje modelu MINI Countryman są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię biegów manualną, doskonale dopasowaną do charakterystyki wydajności silnika. Dzięki precyzyjnej pracy i krótkiemu skokowi dźwigni zmiany biegów spełnia wszystkie niezbędne wymagania dla pojazdu premium w tym segmencie. MINI One Countryman, MINI Cooper Countryman oraz MINI Cooper S Countryman mogą być wszystkie zamawiane jako opcja z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z funkcją Steptronic i łopatkami zmiany biegów na kierownicy.
MINIMALISM w MINI Countryman: Regeneracja energii hamowania, funkcja automatycznego startu/stopu i wskaźnik zmiany biegów optymalizują efektywność.
Rygorystyczne zastosowanie koncepcji MINIMALISM nadało MINI Countrymanowi szereg innych działań zwiększających efektywność, które idą w parze z jego zoptymalizowanymi silnikami. Systemy takie jak regeneracja energii hamowania, dostępne w standardzie we wszystkich wersjach modelu, pomagają maksymalizować oszczędności i utrzymywać emisje na niskim poziomie. Tutaj inteligentne zarządzanie energią gwarantuje, że moc silnika jest kierowana przede wszystkim na koła napędowe i wykorzystywana jak najmniej do generowania energii dla zasilania pokładowego. Tak długo, jak silnik działa pod obciążeniem – tzn. gdy kierowca przyspiesza – alternator jest automatycznie odłączany. Generacja energii koncentruje się na etapach, gdy MINI Countryman jest w ruchu lub w trakcie hamowania. Regeneracja energii hamowania pozwala na obniżenie zużycia paliwa i emisji niezależnie od stylu jazdy. Większa część energii zawartej w paliwie jest zatem przekształcana w zwrotność na drodze. Energia, która w tradycyjnych pojazdach traci się przez hamulce w postaci ciepła, jest wykorzystywana do generowania energii w MINI Countryman.
W tym samym czasie inteligentny system zarządzania energią stale monitoruje stan naładowania akumulatora. Starannie zaplanowane etapy regeneracji, zdefiniowana minimalna pojemność magazynowa i zastosowanie nowej technologii akumulatorów AGM (Absorbent Glass Mat) gwarantują maksymalny czas eksploatacji akumulatora.
We wszystkich wersjach modelu MINI Countryman z manualną skrzynią biegów funkcja automatycznego startu/stopu zapewnia, że silnik automatycznie wyłącza się, gdy samochód zatrzymuje się, np. na skrzyżowaniu lub na światłach. Gdy kierowca przesuwa dźwignię zmiany biegów na luz i odrywa nogę od sprzęgła, zapłon i zasilanie paliwem są odcinane, a silnik w efekcie wyłącza się. Kiedy kierowca ponownie naciska pedał sprzęgła, silnik uruchamia się automatycznie i bez opóźnienia. Za każdym razem, gdy silnik uruchamia się ponownie, funkcja automatycznego startu/stopu zostaje wstrzymana i staje się aktywna, gdy olej silnikowy osiągnie temperaturę roboczą. Jednak, jeżeli z powodów bezpieczeństwa lub komfortu wymagana jest ciągła praca silnika, elektronika systemu nie interweniuje. Funkcję automatycznego startu/stopu można dezaktywować w dowolnym momencie za naciśnięciem przycisku.
Wbudowany wskaźnik zmiany biegów pomaga kierowcy MINI Countryman z manualną skrzynią biegów doskonalić jego styl jazdy w celu maksymalizacji oszczędności paliwa. Elektronika silnika stale monitoruje prędkość obrotową silnika, warunki jazdy oraz położenie pedału gazu i wykorzystuje te dane do obliczenia najlepszego biegu do oszczędnej jazdy. Gdy przychodzi czas na zmianę biegu, symbol strzałki pojawia się w wyświetlaczu kokpitu poniżej tarczy obrotomierza. Obok niego wyświetlane jest idealne przełożenie jako liczba.
Wskaźnik zmiany biegów można aktywować lub dezaktywować za pośrednictwem komputera pokładowego. Dodatkowo system uwzględnia również styl jazdy w danym momencie. Na przykład, jeśli wymagane jest szybkie przyspieszenie, wskaźnik zmiany biegów tymczasowo zostaje wyłączony.
Przeniesienie mocy i zawieszenie.