MINI nie był już taki mały, a klienci zawsze domagali się więcej. Wersja Countryman to było dokładnie to, o co niektórzy z nich prosili: mały crossover.
Po tym, jak BMW postanowiło, że marka MINI będzie reprezentować segment małych aut premium, zaczęła ona nabierać tempa. Na początku był to tylko kolejny mały pojazd, z silnikiem od Chryslera. Później został wyposażony w jednostki opracowane wspólnie przez BMW i PSA. Następnie do oferty dołączył napęd na cztery koła i MINI stało się crossoverem.
Był wyższy, dłuższy i bardziej przestronny niż jego „koledzy” w gamie. Miał nowe reflektory i czarne osłony nadkoli, co podkreślało jego terenowy charakter. Nie był to jednak pojazd terenowy, mimo że na taki wyglądał. Tylną klapę zaprojektowano w formie zakrzywionej i pionowej. Ponieważ auto okazało się sukcesem na rynku amerykańskim, producent zamontował tylne światła na stałych tylnych błotnikach.
Wnętrze MINI Countryman oferowało miejsce dla czterech dorosłych osób, z dogodnym dostępem przez tylne drzwi. Z tyłu znajdował się większy bagażnik, a jeśli potrzebna była dodatkowa przestrzeń, oparcie tylnej kanapy mogło być całkowicie złożone lub złożone w części. Jedynym problemem dla pasażerów tylnych był tunel środkowy. Poza tym, oferował przyzwoitą ilość miejsca na nogi i głowę.
Countryman był dostępny z wyborem czterech jednostek benzynowych i trzech diesli. Standardowa skrzynia biegów w całej gamie to 6-biegowa manualna, natomiast 6-biegowa automatyczna była na liście opcji. Oferowano go z napędem na przednie koła lub napędem na cztery koła.
MINI Countryman kontynuuje swoją ścieżkę sukcesu zarówno na drogach, jak i poza nimi. Pierwszy MINI z czterema drzwiami, dużą klapą bagażnika, pięcioma miejscami i opcjonalnym napędem na wszystkie koła, teraz jeszcze bardziej wspiera rozwój marki w segmencie premium. Selektywne zmiany w designie zewnętrznym i wewnętrznym, optymalizacja zużycia paliwa i emisji, a także innowacyjne funkcje wyposażenia podkreślają dojrzały charakter i zwiększoną atrakcyjność nowego MINI Countryman, który jest wszechstronnym pojazdem dla osób prowadzących aktywny styl życia zarówno w miejskim ruchu, jak i poza nim.
Z wyrazistymi akcentami w projektowaniu nadwozia, dopracowanym wyposażeniem premium oraz zwiększoną zwrotnością i efektywnością, nowy MINI Countryman podkreśla wszystkie atuty, które przyczyniły się do jego wyjątkowej pozycji na rynku. Stanowi teraz istotny filar wzrostu dla MINI, z 350 000 sprzedanymi egzemplarzami na całym świecie, oferując wszystko, co potrzebne, aby przyciągnąć nowe grupy docelowe do charakterystycznej radości z jazdy i unikalnego stylu brytyjskiej marki premium.
W nowym MINI Cooper S Countryman moc wzrosła o 5 kW do 140 kW/190 KM, poprawiły się właściwości aerodynamiczne, a inne zoptymalizowane detale w zakresie technologii MINIMALISM przyczyniły się do lepszych wyników przyspieszenia, elastyczności i prędkości maksymalnej w niektórych modelach.
Wszystkie warianty modelu mają jednocześnie niższe zużycie paliwa i emisję, spełniając normy emisji EU6. System napędu na wszystkie koła ALL4, opracowany specjalnie dla MINI, jest dostępny dla modeli MINI Cooper S Countryman, MINI Cooper Countryman, MINI Cooper SD Countryman oraz MINI Cooper D Countryman. Jest on standardowo oferowany w MINI John Cooper Works Countryman.
Zewnętrze: wyraziste akcenty zwiększające obecność i charakterystyczny styl
Wyjątkowy wygląd MINI Countryman wynika z jego wymiarów, czterech drzwi, dużej klapy bagażnika oraz specyficznego kształtu dachu, a także indywidualnej interpretacji charakterystycznych proporcji i cech projektowych marki.
W nowym MINI Countryman dodatkowo podkreślono zarówno elementy specyficzne dla modelu, jak i cechy charakterystyczne marki. Prostokątna przednia część natychmiast emanuje mocną obecnością, podczas gdy nowo zaprojektowana struktura charakterystycznej heksagonalnej kratki chłodnicy jeszcze bardziej wzmacnia to wrażenie. Pozioma żebra kratki chłodnicy w chromie w nowym MINI Cooper S Countryman oraz nowym MINI Cooper SD Countryman, wraz z zakrzywionym „S” w kolorze czerwonym, nadają przedniemu widokowi wyraźny, purystyczny wyraz, zapewniając natychmiastową rozpoznawalność. Przednia część nowego MINI John Cooper Works Countryman zyskuje czerwoną żebrowaną kratkę chłodnicy, uzupełnioną logo John Cooper Works. W pozostałych wariantach modelowych kratka chłodnicy jest podzielona na dwie żebra. W modelach MINI One Countryman i MINI One D Countryman są one wykończone na wysoki połysk w kolorze czarnym, podczas gdy w MINI Cooper Countryman i MINI Cooper D Countryman są matowe w kolorze srebrnym.
Nowy MINI Countryman intensywnie eksponuje swoją mocną, a jednocześnie wszechstronną charakterystykę. W połączeniu z systemem napędu na wszystkie koła ALL4, wszystkie wizualne elementy ochrony przed uderzeniami z przodu i z tyłu, jak również w obszarze progów, są teraz standardowo w zestawie (wyjątek: MINI John Cooper Works Countryman). Te elementy bardziej wyraźnie akcentują prześwit MINI Countryman, wskazując na jego potencjał do zapewnienia radości z jazdy poza utwardzonymi drogami. Opcjonalnie dostępne są też dla modeli z napędem na przednie koła.
Oferta kolorów nadwozia została poszerzona o metaliczny kolor Jungle Green oraz Midnight Grey, a metaliczny kolor Starlight Blue jest teraz dostępny w MINI Countryman po raz pierwszy. Kontrastowe wykończenie dachu oraz pokrywek lusterek w kolorze czarnym lub białym jest dostępne na życzenie, bez dodatkowych kosztów, dla wszystkich wariantów modelowych, z wyjątkiem MINI One Countryman i MINI One D. Kontrastowe wykończenie w kolorze czerwonym jest również oferowane bezpłatnie wyłącznie dla nowego MINI John Cooper Works Countryman. Dodatkowo dostępne są Sport Stripes i paski na masce w różnych kolorach do wyboru.
Kolejną opcją personalizacji, dostępną po raz pierwszy dla MINI, jest nowy Piano Black Exterior, który obejmuje lakier w wysokim połysku czarnym na wybranych powierzchniach, co nadaje nowy akcent nie tylko charakterystycznym cechom samochodu, ale również proporcjom MINI Countryman. Oprócz standardowych chromowanych obwódek reflektorów i tylnych lamp, ciemne wykończenie stosuje się w przejściach między słupkami A a nadkolami, relingami dachowymi oraz poprzecznicami w kratce chłodnicy modeli MINI One Countryman, MINI Cooper Countryman i MINI Cooper D Countryman.
Nowe lekkie felgi aluminiowe z mniejszą wagą oraz opcjonalne reflektory LED
Zmiany w programie felg przyczyniają się do zwiększonej zwrotności i efektywności nowego MINI Countryman. MINI Cooper Countryman i MINI Cooper D Countryman standardowo oferują 16-calowe lekkie felgi aluminiowe w designie 5-Star Air Spoke, co zapewnia korzyści wynikające z mniejszej wagi i optymalnych właściwości aerodynamicznych. 17-calowe lekkie felgi w nowym designie 5-Star Triangle Spoke dla MINI Cooper S Countryman i MINI Cooper SD Countryman również są lżejsze od swoich poprzedników. Opcjonalnie dostępne są w wersji dwukolorowej. Oba warianty felg są także dostępne w wersji MINIMALISM, w tym opony o zmniejszonym oporze toczenia, co prowadzi do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji.
Nowością są również reflektory LED z funkcjami świateł parkingowych oraz dziennych w technologii LED – dostępne po raz pierwszy jako opcjonalny dodatek. Zapewniają intensywne, jasne białe światło z dużo wyższą efektywnością energetyczną niż konwencjonalne reflektory. Struktura ich źródeł światła w pełnej technologii LED podkreśla również odmienny wygląd przodu nowego MINI Countryman. Światło to poprawia widoczność w mgłę i jest generowane przez trzy jednostki LED umieszczone poziomo w środkowej części zespołu, emitując światło na całej powierzchni reflektora. Dzienny światłowód ma postać świecącego pierścienia zasilanego przez 15 jednostek LED. Kiedy włączone są światła parkingowe, tylko pięć jednostek LED aktywuje się w górnej części pierścienia.
Wnętrze z optymalnym komfortem akustycznym i dopracowanym wyposażeniem premium
Wnętrze MINI Countryman łączy charakterystyczne cechy projektowe marki z niezwykle wszechstronną przestrzenią wnętrza. Model premium kompakt oferuje pięć miejsc z systemem MINI Center Rail umieszczonym między fotelem kierowcy a pasażera. MINI Countryman zapewnia wygodną jazdę nie tylko w trudnym terenie, ale także na dłuższych dystansach. Powiększenie bagażnika z 350 do 1170 litrów zapewnia miejsce na bagaż, większy sprzęt sportowy lub inne przedmioty potrzebne do rekreacji. W tym celu tylne siedzenia można przesuwać wzdłużnie do 13 centymetrów, zarówno razem, jak i w proporcji 40:60. Możliwa jest też regulacja nachylenia siedzeń, a tylne oparcia można składać w proporcji 40:20:40.
Innym czynnikiem, który przyczynia się do przyjemności z jazdy i podróży w nowym MINI Countryman, jest jego komfort akustyczny, który również został dodatkowo poprawiony. Wyświetlacze i elementy sterujące zostały zaprojektowane na nowo, aby podkreślić sportowy charakter i cechy premium samochodu. Wszystkie warianty modelu nowego MINI Countryman mają teraz antracytowe tarcze dla wyświetlacza obrotomierza i prędkościomierza w stylu MINI John Cooper Works Countryman, którego centralny instrument również nosi teraz logo John Cooper Works. Standardowe wyposażenie nowego MINI Countryman obejmuje również chromowe aplikacje dla elementów sterujących wentylacją.
Rozszerzona technologia MINIMALISM dla większej przyjemności z jazdy i zmniejszonego zużycia paliwa
Silniki benzynowe i diesla dostępne w nowym MINI Countryman spełniają bez wyjątku normy emisji spalin EU6. Wysoka efektywność nowoczesnych jednostek napędowych o czterech cylindrach oraz rozszerzone zastosowanie technologii MINIMALISM zapewniają jeszcze korzystniejsze połączenie przyjemności z jazdy z efektywnością paliwową. Szczegółowe działania promujące efektywność obejmują zoptymalizowane kanały powietrzne w okolicy podwozia, łożyska kół o niższym współczynniku tarcia oraz opony o zmniejszonym oporze toczenia. Oznacza to, że wyniki przyspieszenia, elastyczności i prędkości maksymalnej znacznie się poprawiły w niektórych wariantach modelowych.
W czterocylindrowym silniku zapłonowym zastosowanym w MINI Cooper S Countryman z turbosprężarką twin-scroll, wtryskiem bezpośrednim i zmienną kontrolą zaworów moc wzrosła o 5 kW do 140 kW/190 KM. Prowadzi to do zmniejszenia wyniku przyspieszenia od zera do 100 km/h o 0,1 sekundy do 7,5 sekundy, podczas gdy przyspieszenie z 80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje teraz tylko 8,4 sekundy – 0,2 sekundy mniej niż wcześniej – a prędkość maksymalna wzrasta o 3 km/h do 218 km/h. Jednocześnie zużycie paliwa w teście EU w nowym MINI Cooper S Countryman spada do 6,0 litrów na 100 kilometrów, a odpowiednie emisje CO2 zmniejszają się o trzy procent do 139 gramów na kilometr.
Podobna poprawa dotyczy przyspieszenia i elastyczności nowego MINI Cooper Countryman o mocy 90 kW/122 KM. Jego średnie zużycie paliwa w teście EU spada do 5,9 litrów na 100 kilometrów (emisie CO2: 137 g/km). Nowe MINI One Countryman (72 kW/98 KM) zwłaszcza zwiększa osiągi przy przyspieszeniu, podczas gdy jego średnie zużycie paliwa w teście EU wynosi teraz tylko 5,7 litrów na 100 kilometrów (emisie CO2: 134 g/km).
Trzy warianty diesla nowego MINI Countryman również zyskują na zwrotności i ekonomiczności. Nowy MINI Cooper SD Countryman o mocy 105 kW/143 KM przyspiesza do 100 km/h w 9,2 sekundy (minus 0,1 sekundy) oraz w 9,7 sekundy (minus 0,4 sekundy) z 80 do 120 km/h. Jego średnie zużycie paliwa w teście EU spada do 4,5 litrów na 100 kilometrów (emisie CO2: 119 g/km). Nowy MINI Cooper D Countryman (82 kW/112 KM) oraz nowy MINI One D Countryman (66 kW/90 KM) zapewniają więcej radości z jazdy, z elastycznością zwiększoną o odpowiednio 0,4 i 0,3. Oba modele notują tę samą rozszerzoną redukcję w zakresie zużycia paliwa i emisji w teście EU: 4,2 litrów na 100 kilometrów i 111 g/km.
System napędu na wszystkie koła ALL4, opracowany specjalnie dla MINI, jest dostępny opcjonalnie jako alternatywa dla charakterystycznego napędu na przednie koła w modelach MINI Cooper S Countryman, MINI Cooper Countryman, MINI Cooper SD Countryman i MINI Cooper D Countryman. System oparty jest na elektromagnetycznym centralnym dyferencjale i dynamicznie rozdziela moc między przednią a tylną oś.
Zintegrowany system zarządzania ALL4 bezpośrednio w jednostce DSC umożliwia dostosowywanie przesyłu mocy w razie potrzeby, reagując w milisekundach.
Napęd na wszystkie koła jest standardem w MINI John Cooper Works Countryman. Dzięki temu potężna moc jego silnika turbo o mocy 160 kW/218 KM przekazywana jest na wszystkie cztery koła, co zapewnia maksymalną trakcję, stabilność jazdy i sportowy charakter na zakrętach przez cały czas. Ekstremalna radość z jazdy oferowana przez ten model została również bardziej intensyfikowana. Czas potrzebny na przyspieszenie z miejsca do 100 km/h zmniejszył się o 0,1 sekundy do 6,9 sekundy, podczas gdy przyspieszenie z 80 do 120 km/h zajmuje teraz tylko 7,7 sekundy zamiast 7,9 sekundy. Maksymalna prędkość nowego MINI John Cooper Works Countryman wzrosła o 3 km/h do 228 km/h. Jednocześnie, ekstremalny sportowiec zdołał również poprawić swoją efektywność. Jego średnie zużycie paliwa w teście EU spada do 7,1 litrów na 100 kilometrów (emisie CO2: 165 g/km).
Wszystkie silniki są standardowo połączone z 6-biegową skrzynią manualną. Opcjonalnie dostępna jest 6-biegowa skrzynia automatyczna dla wszystkich wariantów z wyjątkiem MINI One D Countryman. Paddle do ręcznego wyboru pozycji napędu to kolejna opcja. Przycisk Sport jest dostępny dla wszystkich wariantów nowego MINI Countryman, umożliwiając aktywację bardziej bezpośredniej reakcji kierownicy i pedału gazu.
W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, naciśnięcie przycisku Sport skutkuje także zmianą punktów zmiany biegów. W nowym MINI Cooper S Countryman to wywołuje szczególnie wyrazisty, sportowy dźwięk silnika.
Bezpieczeństwo na poziomie 5 gwiazdek, kontrola ciśnienia w oponach i standardowe światła dzienne
Zintegrowana koncepcja bezpieczeństwa MINI Countryman gwarantuje doskonałą ochronę pasażerów. Jego rozbudowane standardowe wyposażenie w zakresie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa przyniosło najwyższy wynik 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP w 2010 roku.
Standardowe wyposażenie MINI Countryman obejmuje teraz również światła dzienne i kontrolę ciśnienia w oponach. Stały pomiar ciśnienia w każdej oponie daje kierowcy wczesne ostrzeżenie o potencjalnym spadku ciśnienia w każdej z nich.
Wysokiej jakości wyposażenie, innowacyjne MINI Connected w systemie infotainment w samochodzie
Pozostałe standardowe wyposażenie nowego MINI Countryman również stoi na wysokim poziomie, w tym klimatyzacja, system MINI Center Rail między przednimi siedzeniami oraz wysokiej klasy system radiowy z odtwarzaczem CD z obsługą MP3, gniazdem AUX-in i pięcioma głośnikami. Ponadto dostępny jest specjalny zestaw wyposażenia i akcesoriów dostosowanych do konkretnego modelu. Wysokiej jakości opcje obejmują reflektory ksenonowe i adaptacyjne światła skrętne, komfortowy dostęp, panoramiczny dach szklany, automatyczną klimatyzację, demontowalny hak holowniczy z ładownością do 1200 kilogramów, system nawigacji MINI, wielofunkcyjną kierownicę z tempomatem, system hi-fi Harman Kardon oraz akcesoria specyficzne dla modelu John Cooper Works.