Mini, znane z wyróżniającego się stylu, zaprezentowało nowy, unikalny model Coupe z dwoma drzwiami.
Coupe zachowało atrakcyjny wygląd, który przez lata przyczynił się do sukcesu marki Mini, ale miało inny kształt dachu oraz konfigurację dla dwóch osób.
Wewnątrz kabina miała taki sam układ deski rozdzielczej jak standardowy hatchback Mini. Okrągłe wskaźniki i sportowe akcenty dopełniały dobrze wyposażone wnętrze.
Jednak pewnym minusem było to, że centralna konsola była nieco trudna w obsłudze podczas jazdy.
Dostępne wyposażenie obejmowało czujniki parkowania, klimatyzację, cyfrowe radio DAB, łączność Bluetooth i USB oraz wiele innych elementów.
Dzięki licznym regulacjom foteli oraz regulowanej wysokości i zasięgu kierownicy, łatwo było znaleźć najwygodniejszą pozycję do prowadzenia.
Z powodu niskiego dachu, bardzo wysocy kierowcy mogli czuć się mniej komfortowo z powodu ograniczonej przestrzeni nad głową. Widoczność z tyłu również była słaba, a spojrzenie w centralne lusterka nie dostarczało wielu informacji.
Podczas gdy inni konkurenci w tej klasie oferowali miejsca dla czterech osób, nawet jeśli tylne siedzenia miały niewiele miejsca na nogi i nad głową, Coupe było przeznaczone tylko dla dwóch osób. Przestrzeń bagażowa była większa niż w hatchbacku, ale wciąż mała.
Dostępne z szeroką gamą silników, Coupe było potężnym pojazdem, nawet z jednostką 1.6 litra, która oferowała ponad 200 koni mechanicznych.
A potem było pięć. Rozpoczął się kolejny ekscytujący rozdział w ciągłej historii sukcesu MINI z premierą zupełnie nowego MINI Coupé, piątego unikalnego modelu w rodzinie.
Sprzedawane obok MINI Hatch, Convertible, Clubman i Countryman, brytyjskie MINI Coupé jest pierwszym dwuosobowym samochodem sportowym w długiej i dumnej historii tej marki w Wielkiej Brytanii. To współczesna i autentyczna reinterpretacja klasycznego konceptu samochodu sportowego, przynosząca niepowtarzalne połączenie MINI, które można zabrać wszędzie, z praktycznością, skierowane do nowego typu klientów.
Misją MINI Coupé jest prosta; maksymalizacja emocji związanych z prowadzeniem. Zapaleni kierowcy będą nagradzani nieporównywalnym poziomem zwrotności w kategorii małych samochodów. Każdy aspekt MINI Coupé — od wyboru silników i ustawienia podwozia, po rozkład masy i aerodynamikę — koncentruje się na dostarczeniu optymalnych osiągów dynamicznych. Aby to udowodnić, MINI John Cooper Works Coupé ma najszybszą akcelerację i prędkość maksymalną z wszystkich produkowanych seryjnie modeli MINI do tej pory.
Czteroosobowa gama MINI trafi do sprzedaży przez dealerów MINI od 1 października 2011 roku, a klienci MINI Coupé mogą oczekiwać wyjątkowo wysokiego standardu wyposażenia, w tym: cyfrowe radio DAB, klimatyzację, system kontroli odległości parkowania, aluminiowe felgi, sportową skórzaną kierownicę z trzema ramionami oraz sportowe paski na nadwoziu. Szeroka gama akcesoriów i opcji personalizacji będzie dostępna.
Uderzająca stylistyka łączy się z praktycznością
Kluczem do atrakcyjności MINI Coupé jest jego oszałamiający design zewnętrzny, niepodobny do niczego innego w segmencie kompaktowych samochodów sportowych. Natychmiast rozpoznawalne jako część rodziny MINI, stanowi autentyczną i pociągającą reinterpretację klasycznych cech stylistycznych MINI, które stały się tak znajome na brytyjskich drogach w ostatniej dekadzie. Język projektowania samochodu – inteligentne połączenie atletycznie rzeźbionych powierzchni, harmonijnych krzywizn i równoległych linii – kieruje stylizację marki w ekscytującym nowym kierunku, z wyraźnym naciskiem na sportowe DNA marki.
MINI Coupé to również nowatorski pojazd. To pierwszy nowoczesny model MINI, który przyjmuje tradycyjną konstrukcję nadwozia „trzy pudła”, dzieląc samochód na wyraźne segmenty – komorę silnikową, kabinę i bagażnik. Choć długość i szerokość są niemal identyczne jak w MINI Hatch, całkowita wysokość Coupé jest o 29 milimetrów niższa. Wizualnie, to oraz kaskadowy tył nadaje autu bardziej agresywny, dynamiczny profil. Niższa linia dachu nie wpływa jednak na komfort kierowcy i pasażerów. Owalne wgłębienia w podsufitce zapewniają dodatkową przestrzeń na głowę, doskonale ilustrując zasadę „bez kompromisów” MINI.
Zespół stylistyczny kierowany przez szefa designu Andersa Warminga nadał MINI Coupé charakterystyczny wygląd z każdej perspektywy. Najbardziej uderzający widok to zdecydowanie profil, z poziomym układaniem samochodu w trzy oddzielne poziomy – nadwozie, owiewające szkło oraz przyciągający wzrok dach w kształcie „hełmu”. Słupki A i przednia szyba są wyraźnie pochylone o 13° w porównaniu do MINI Hatch, co skutkuje mniejszym obszarem przednim, dzięki czemu MINI Coupé ma doskonałe właściwości aerodynamiczne.
Przepływ powietrza jest również zoptymalizowany dzięki zintegrowanemu spoilerowi z tyłu dachu oraz unikalnemu aktywnemu spoilerowi tylnemu umieszczonemu w pokrywie bagażnika. Automatycznie uruchamia się, gdy samochód osiąga prędkość 50 mph – i opada ponownie przy 37 mph – ale można nim również sterować ręcznie za pomocą przycisku w panelu kontrolnym nad głową. Coupé to pierwszy MINI w historii z aktywnym tylnym spoilerem, który redukuje siłę nośną na tylnej osi, poprawiając równowagę aerodynamiczną i przyczepność na drodze.
Entuzjaści marki MINI od razu rozpoznać wnętrze Coupé. Uwielbiany duży okrągły prędkościomierz, chromowane przełączniki dźwigienkowe i liczne inne cechy charakterystyczne MINI są obecne w dwuosobowej kabinie.
Z tyłu znajduje się przestronny bagażnik o pojemności 280 litrów – o 20 litrów większy niż w MINI Clubman – łatwo dostępny zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z wnętrza kabiny, jak i z zewnątrz przez bagażnik. Duża, wysoko otwierająca się pokrywa bagażnika ułatwia załadunek, a samochód oferuje doskonałe możliwości transportowe, które będą odpowiadać szerokiemu wachlarzowi potrzeb. Niezależnie od tego, czy chodzi o codzienną rutynę, weekendowe wypady czy bardziej przygodowe podróże we dwojgu, MINI Coupé to idealny środek transportu.
Sprawdzone silniki
Moc dla MINI Coupé pochodzi z najnowszej generacji czterocylindrowych silników benzynowych i diesla BMW Group. Moc zaczyna się od 122 hp/90 kW w MINI Cooper Coupé do 211 hp /155 kW w bardzo pożądanym flagowym MINI John Cooper Works Coupé. Niedawno wprowadzony silnik wysokoprężny o wysokich osiągach, 143 hp/105 kW Cooper SD, jest również dostępny, a ofertę uzupełnia model Cooper S, który oferuje 184 hp /135 kW.
Ekonomia paliwowa na cyklu mieszanym waha się od 39,8 mpg w MINI John Cooper Works Coupé do oszczędnych 65,7 mpg w modelu Cooper SD, podczas gdy emisje CO2 są tak niskie jak zaledwie 114 g/km w modelu Cooper SD. Nawet MINI John Cooper Works Coupé emituje tylko 165 g/km. Pełna specyfikacja techniczna każdego modelu znajduje się poniżej.
Bardzo prawdopodobnie popularny wśród wielu potencjalnych klientów MINI Coupé będzie wariant Cooper SD, który oferuje najlepszą ekonomię paliwową, najniższe emisje i najwyższy moment obrotowy wśród wszystkich MINI. Co więcej, osiąga prędkość 62 mph w mniej niż osiem sekund i może osiągnąć prędkość maksymalną 134 mph. Z wartością BIK wynoszącą tylko 13% oraz zerowym podatkiem drogowym w pierwszym roku, kierowcy wybierający samochody służbowe oraz menedżerowie flot również dostrzegą jego oczywistą atrakcyjność. Oficjalne dane jeszcze nie są dostępne, ale oczekuje się, że MINI Coupé będzie miało wiodące w klasie wartości rezydualnej.
Niezrównana dynamika MINI i rekordowa prędkość
W MINI Coupé moc silnika przekształcana jest w czystą radość z jazdy w sposób bardziej bezpośredni i kompleksowy niż kiedykolwiek wcześniej. Ten samochód jest najczystszym przykładem legendarnego sportowego DNA MINI przetransponowanego na nowoczesny pojazd. MINI Coupé stanowi pełną reinterpretację tego, co powinien oferować rywal w klasie kompaktowych samochodów sportowych.
MINI Coupé podnosi legendarną obsługę go-kartów każdego nowego MINI na nowy poziom. To, że każdy z czterech wariantów modeli nosi nazwisko Cooper w swojej nazwie, wskazuje na wiarę MINI w osiągi swojego najnowszego samochodu. Tradycyjnie, ten znak był oznaką wyjątkowych umiejętności sportowych i odniesieniem do długofalowego związku marki z legendarnym projektantem Formuły 1 Johnem Cooperem.
Poziom jakości podwozia, który nie ma sobie równych w kategorii małych samochodów, daje nowemu modelowi MINI elegancję prowadzenia, jakiej można oczekiwać od tej marki. Zaprojektowane jako ostateczne wyrażenie obsługi go-kartów, system zawieszenia samochodu zapewnia pełne radości, ostre i zwinne doświadczenie z jazdy.
Z wielowahaczowym tyłem i zawieszeniem McPhersona z przodu, wyjątkowa jakość inżynierii podwozia, układu kierowniczego i systemu hamulcowego zapewnia pewną kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach, nawet podczas intensywnej jazdy. W porównaniu do MINI Hatch Coupé jest również wyposażony w zoptymalizowane sprężyny i amortyzatory oraz usprawnioną tylną belkę antyrollującą, aby jeszcze bardziej zwiększyć swoje sportowe osiągi.
Prace nad zwiększeniem ogólnej sztywności nadwozia spowodowały niewielkie przesunięcie rozkładu masy MINI Coupé w porównaniu do MINI Hatch. Ma to istotne korzyści dla dynamiki pojazdu, ponieważ niewielki wzrost obciążenia osi przedniej zwiększa przyczepność, pomagając zapewnić, że moc silnika jest bez wysiłku przekładana na sportową przyspieszenie.
Niski środek ciężkości, długi rozstaw osi wynoszący 2 467 milimetrów oraz szerokości toru przedniego i tylnego wynoszące odpowiednio 1 459 mm i 1 467 mm również przyczyniają się do pewnego prowadzenia. DSC (Dynamic Stability Control) jest standardem w całej gamie MINI Coupé i ma istotny wkład w bezpieczne i zwinne prowadzenie. W ekstremalnych sytuacjach jazdy oraz na śliskich nawierzchniach system może selektywnie hamować pojedyncze koła i redukować moc silnika, aby zapobiec poślizgowi przedniemu lub tylnemu w najwcześniejszym możliwym momencie. System zawiera integralne ABS, EBD (Electronic Brakeforce Distribution), CBC (Cornering Brake Control), Brake Assist oraz Hill Start Assist. DTC (Dynamic Traction Control) i EDLC (Electronic Differential Lock Control) są na liście opcji, ale standardowo występują w MINI John Cooper Works Coupé.
Opcjonalne zawieszenie sportowe ma twardsze ustawienia amortyzatorów i jest wyposażone w wzmocnione belki antyrollujące z przodu i z tyłu. Dla bardziej „hardcorowego” doświadczenia wyścigowego, oferta akcesoriów MINI Coupé obejmuje zawieszenie John Cooper Works, z obniżeniem wysokości jazdy o 10 mm, ultratwardym tłumieniem i dodatkowymi wzmocnionymi belkami antyrollującymi.
Jedną z głównych atrakcji posiadania nowego MINI Coupé będzie jego prędkość w linii prostej. W przypadku MINI John Cooper Works Coupé to rekordowe osiągnięcie marki MINI. Z czasem przyspieszenia od 0 do 62 mph wynoszącym 6,4 sekundy oraz prędkością maksymalną wynoszącą 149 mph, jest to najszybsze seryjnie produkowane MINI w historii w obu kategoriach.
MINIMALIZM technologia ekologiczna jako standard
Wszystkie wersje MINI Coupé są wyposażone w uznaną technologię ekologiczną MINIMALISM jako standard, zapewniającą wyjątkową efektywność napędu. Funkcje takie jak regeneracja energii hamowania, Auto Start/Stop+, wyświetlacz punktu zmiany biegów+, elektryczne wspomaganie kierownicy oraz operacja komponentów pomocniczych w zależności od potrzeb pomagają w efektywnym wykorzystaniu paliwa z niską emisją. Dodatkowe funkcje obejmują innowacyjną termiczną izolację układu napędowego, która skraca okres rozgrzewania po zimnym starcie. Wszystko to sprawia, że MINI jest najczystszym Coupé na rynku dzisiaj.
Standardowa sześciobiegowa skrzynia biegów ustanawia nowy benchmark w segmencie dzięki swojej krótkiej drodze zmiany biegów i precyzyjnej pracy. Waga gotowej do jazdy wynosząca 44,8 kilogramów czyni ją najlżejszą skrzynią biegów tego typu. Starannie dobrane przełożenia gwarantują niezrównaną zwinność w przyspieszeniu w środkowym zakresie. Dodatkowo modele MINI Cooper S, John Cooper Works i Cooper SD Coupé są wyposażone w innowacyjne samoregulujące się sprzęgło. Automatyczna regulacja zapewnia, że odczucie pedału, którego oczekujesz od MINI, jest dostępne do odczuwania przez całe życie samochodu.
Dla kierowców, którzy preferują prostotę automatycznej skrzyni biegów, dostępna jest opcjonalna sześciobiegowa skrzynia biegów z funkcją Steptronic, dostępna z łopatkami do zmiany biegów, dla modeli MINI Cooper Coupé, MINI Cooper S Coupé i MINI Cooper SD Coupé.
MINI Cooper Coupé standardowo wyposażone jest w 15-calowe aluminiowe felgi, z 16-calową wersją zamontowaną w MINI Cooper S Coupé i MINI Cooper SD Coupé. MINI John Cooper Works Coupé ma 17-calowe, optymalizowane pod względem wagi aluminiowe felgi w stylu JCW Cross Spoke CHALLENGE.
Zaawansowana technologia
Przekonujące doświadczenie podczas jazdy MINI Coupé wspierane jest przez elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) samochodu. Ten elektro-mechaniczny system szczególnie skutecznie wchłania wstrząsy kierownicy i inne wibracje.
Posiada wsparcie zależne od prędkości, które zmniejsza wysiłek wymagany od kierowcy podczas parkowania i innych manewrów. Zmniejsza ilość wspomagania przy wyższych prędkościach, aby poprawić odczucie drogi i stabilność kierunkową.
Przycisk sportowy na konsoli centralnej jest standardem we wszystkich modelach MINI Coupé, a naciśnięcie przycisku sportowego zmienia charakterystyki reakcji pedału przyspieszenia, aby dostarczyć ostrzejsze, sportowe reakcje i jest zaprojektowane, aby wspierać bardziej nastawiony na wydajność styl jazdy, wymagający większego wkładu w kierowanie, ale zapewniający bardziej responsywne odczucie.
System hamulcowy specyficzny dla modelu MINI Coupé zapewnia mocne, nieblaknące hamowanie nawet pod największym naciskiem pedału. Wentylowane tarcze hamulcowe z przodu mają średnicę 280 milimetrów w MINI Cooper Coupé, 294 milimetry w MINI Cooper S Coupé oraz MINI Cooper SD Coupé, i 316 milimetrów w MINI John Cooper Works Coupé.
Specyfikacje techniczne
Wszystkie czterocylindrowe silniki benzynowe MINI Coupé posiadają technologię VALVETRONIC od BMW Group – w pełni zmienny system kontroli zaworów, który dostosowuje skok zaworów i czasy otwarcia w bezpośrednim powiązaniu z poleceniem kierowcy na pedale przyspieszenia, dostarczając więcej momentu obrotowego i lepsze zużycie paliwa.
MINI John Cooper Works Coupé
Czterocylindrowy silnik benzynowy z podwójną turbiną i bezpośrednim wtryskiem, plus liczne szczegóły technologiczne przeniesione bezpośrednio z motorsportu.
Pojemność: 1 598 cm³
Moc wyjściowa: 155 kW/211 hp przy 6 000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 260 Nm/192 lb-ft przy 2 000-5 100 obr./min (280 Nm/207 lb-ft z boostem przy 1 700-4 500 obr./min)
Przyspieszenie 0-100 km/h (62 mph): 6,4 sekundy
Prędkość maksymalna: 240 km/h (149 mph)
Średnie zużycie paliwa według standardu UE: 7,1 litra na 100 kilometrów (39,8 mpg imp)
Emisja CO2: 165 g/km
MINI Cooper S Coupé
Czterocylindrowy silnik benzynowy z podwójną turbiną, bezpośrednim wtryskiem i w pełni zmienną kontrolą zaworów opartą na technologii VALVETRONIC BMW Group
Pojemność: 1 598 cm³
Moc wyjściowa: 135 kW/184 hp przy 5 500 obr./min
Maks. moment obrotowy: 240 Nm/177 lb-ft przy 1 600-5 000 obr./min (260 Nm/192 lb-ft z boostem przy 1 700-4 500 obr./min)
Przyspieszenie 0-100 km/h (62 mph): 6,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 230 km/h (143 mph)
Średnie zużycie paliwa według standardu UE: 5,8 litra na 100 kilometrów (48,7 mpg imp)
Emisja CO2: 136 g/km
MINI Cooper Coupé
Czterocylindrowy silnik benzynowy z w pełni zmienną kontrolą zaworów opartą na technologii VALVETRONIC BMW Group
Pojemność: 1 598 cm³
Moc wyjściowa: 90 kW/122 hp przy 6 000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 160 Nm/118 lb-ft przy 4 250 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h (62 mph): 9,0 sekundy
Prędkość maksymalna: 204 km/h (127 mph)
Średnie zużycie paliwa według standardu UE: 5,4 litra na 100 kilometrów (52,3 mpg imp)
Emisja CO2: 127 g/km
MINI Cooper SD Coupé
Czterocylindrowy turbodiesel z aluminiowym blokiem silnika, wtryskiem common-rail i zmienną geometrią turbo
Pojemność: 1 995 cm³
Moc wyjściowa: 105 kW/143 hp przy 4 000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 305 Nm/225 lb-ft przy 1 750-2 700 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h (62 mph): 7,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 216 km/h (134 mph)
Średnie zużycie paliwa według standardu UE: 4,3 litra na 100 kilometrów (65,7 mpg imp)
Emisja CO2: 114 g/km
Wymiary zewnętrzne
Długość
MINI Cooper Coupé: 3 728 milimetrów
MINI Cooper S i Cooper SD Coupé: 3 734 milimetry
MINI John Cooper Works Coupé: 3 730 milimetrów
Szerokość: 1 683 milimetry (1 892 milimetry włącznie z lusterkami bocznymi)
Wysokość
MINI Cooper S Coupé: 1 378 milimetrów
MINI John Cooper Works Coupé: 1 384 milimetry
Rozstaw osi: 2 467 milimetrów
Ceny (Wielka Brytania – OTR)