Kiedy BMW sprzedało markę Rover, zachowało markę Mini, aby realizować swoje plany związane z rozwojem na rosnącym rynku małych pojazdów premium.
Pierwszym modelem wprowadzonym przez brytyjską markę po niemieckim zaangażowaniu był MINI hatchback, który zadebiutował pod koniec 2000 roku. Jego retro-design nie pozostawiał wątpliwości co do jego korzeni, a BMW sprzedało ponad milion egzemplarzy w zaledwie sześć lat produkcji.
Zaokrąglone kształty nowego R50, MINI, od razu zdobyły popularność na rynku. Był to bardziej element mody niż środek transportu. Mimo że kosztował więcej niż większość małych pojazdów dostępnych na rynku, klienci premium byli zadowoleni. W zależności od poziomu wyposażenia, samochód miał chromowaną lub lakierowaną na kolor nadwozia kratkę z przodu. W wersji supercharged (Cooper S) producent zainstalował wlot powietrza na masce.
W środku samochód różnił się od wszystkiego, co było dostępne na rynku. Z przełącznikami inspirowanymi samolotami z II wojny światowej i dużą, okrągłą tarczą umieszczoną na górze centralnej konsoli, MINI stał się unikalny. Oferował niską pozycję siedzącą i retro-styl w projekcie drążka zmiany biegów. Z tyłu znajdowało się miejsce dla dwóch dorosłych na składanym ławce.