W 2000 roku marka MINI odrodziła się z popiołów, dzięki nowemu partnerowi, jakim było BMW, i zaprezentowała nową gamę modeli.
W 2021 roku MINI osiągnęło już czwartą generację i wystartowało w kilku wersjach: trzydrzwiowej, pięciodrzwiowej oraz kabriolecie. To odświeżenie było konieczne, ponieważ w Europie zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące emisji, a producent starał się być na czołowej pozycji i oferować najlepsze produkty w swoim segmencie.
Projektantowi trudno jest stworzyć pojazd, który jest niemal identyczny, a jednocześnie różny. Kształt MINI był znany wszystkim, i musiał pozostać rozpoznawalny. W modelu z 2021 roku czarne wykończenie podkreślało obszar grilla, a gruba pozioma listwa nosiła tablicę rejestracyjną. Z tyłu, w lampach tylnych pojawiła się flaga Zjednoczonego Królestwa. MINI miało unikalny dach w wielu odcieniach.
W środku MINI otrzymało duży wyświetlacz zamiast tradycyjnych wskaźników w desce rozdzielczej. Ekran dotykowy na centralnej konsoli był już dostępny jako opcja od trzeciej generacji. Przednie sportowe fotele miały wysokie oparcia. Producent zachował ten sam design kierownicy z trzema grubymi ramionami i dodał przyciski na poziomych. Podobnie jak w poprzednich modelach, aby uzyskać dostęp do tylnych siedzeń, fotele przednie musiały być przechylone i przesunięte do przodu.
Pod maską, MINI oferowało wersję trzydrzwiową z trzema silnikami do wyboru, z wyjątkiem wersji elektrycznej. Producent całkowicie wycofał wersje wysokoprężne z oferty.
Dwadzieścia lat po wprowadzeniu nowego MINI, najnowsza generacja modeli przechodzi do kolejnego etapu swojej ewolucji, z MINI 3-Door Hatch, MINI Electric, MINI 5-Door Hatch i MINI Convertible, które zyskują nowoczesny design oraz aktualizacje technologiczne, zapewniając równowagę w całej ofercie.
„W ramach obecnej rewizji modeli, MINI osiągnęło poziom dojrzałości, który czyni je bardziej wyjątkowym w segmencie małych samochodów pod względem designu, substancji produktu oraz jakości premium niż kiedykolwiek wcześniej,” mówi Bernd Körber, szef marki MINI. „MINI to oryginał, który wyróżnia się w tłumie i nieustannie się redefiniuje.”
Nowy wygląd zewnętrzny
Odświeżony wygląd MINI 3-Door Hatch, MINI Electric, MINI 5-Door Hatch oraz MINI Convertible jest jeszcze bardziej nowoczesny, z większym naciskiem na centralne cechy designu samochodu. Z przodu dominują większa kratka chłodnicy z czarną, heksagonalną ramką oraz charakterystyczne okrągłe reflektory MINI. Światła pozycyjne zostały zastąpione pionowymi wlotami powietrza w celu optymalizacji aerodynamiki, a centralny pasek zderzaka teraz jest w kolorze nadwozia, zamiast czarnym. Nadkola mają nowe kontury, wskaźniki boczne zostały zaprojektowane na nowo z użyciem technologii LED, a z tyłu samochodu lampka przeciwmgielna jest teraz zintegrowana z tylnym zderzakiem jako wąska jednostka LED.
„Nowy design MINI jest bardziej nowoczesny – jest świeższy, jaśniejszy,” mówi Oliver Heilmer, szef designu MINI. „Wszystkie innowacje realizują wspólną misję: Oczyścić MINI! Mniej złożoności, więcej indywidualności”.
Trzy nowe kolory nadwozia, pięć nowych felg
Do bogatej palety kolorów, klienci mogą teraz wybrać z trzech dodatkowych kolorów nadwozia. Szary Dach jest teraz dostępny we wszystkich modelach, a klienci mogą również wybrać Niebieski Wyspa (wcześniej dostępny tylko w MINI Countryman), a MINI Convertible zyskuje ekskluzywną opcję kolorystyczną w postaci Soczystej Żółci.
W ramach opcji Piano Black Exterior, klamki drzwi, boczne wloty, pokrywa wlewu paliwa, logo MINI na masce oraz pokrywie bagażnika, litery modelu i końcówki wydechu są teraz wykończone w wysoki połysk czarnym, oprócz okrążeń reflektorów, kratki chłodnicy i lamp tylnych.
Klienci mogą również wybierać spośród pięciu nowych kół we wszystkich modelach, z czarnym wzorem Tentacle Spoke, Scissor Spoke (wcześniej dostępny tylko w MINI Sidewalk Convertible) oraz Pedal Spoke, które są teraz oferowane w 17-calowych kołach. Wzór Pulse Spoke i koła John Cooper Works w czarnym wzorze Circuit Spoke są teraz dostępne w opcjach 18-calowych.
Każdy dach jest unikalny: Multitone Roof
Innowacyjne i unikalne wykończenie lakieru dachu oferowane jest w MINI 3-Door Hatch, MINI Electric oraz MINI 5-Door Hatch. Nowy dach Multitone ma gradient kolorów od Niebieskiego San Marino przez Perłowy Acqua do Jet Black, stworzony nową techniką malowania. Trzy odcienie kolorów są nakładane jeden po drugim w procesie malowania na mokro, zwanym Spray Tech, który jest w pełni zintegrowany z mechanizowanym procesem produkcji w MINI Plant Oxford. Niewielkie odchylenia w kolorze występują z powodu zmieniających się warunków środowiskowych podczas procesu malowania, więc każdy MINI z dachem Multitone jest całkowicie unikalny.
„Nowy dach Multitone dla MINI nie tylko jest najbardziej ekspresyjną formą kontrastowego lakieru do tej pory, ale również przenosi opcje indywidualizacji marki na nowy poziom,” mówi Oliver Heilmer, szef designu MINI. „A ponieważ każdy dach wygląda trochę inaczej i jest tak unikalny, warto spojrzeć na niego bliżej niż kiedykolwiek wcześniej.”
Ciemne reflektory, jasno oświetlone drogi
Wewnętrzna obudowa okrągłego reflektora jest teraz oferowana w czarnym kolorze, zamiast wcześniejszego chromu, a okrągły pas świetlny pełni funkcję świateł do jazdy dziennej i kierunkowskazów.
Opcjonalne reflektory LED Adaptive oferują funkcję oświetlenia zakrętów, matrycowe światła drogowe oraz funkcję światła w złych warunkach pogodowych. Podczas skręcania, oddzielny strumień światła automatycznie kieruje się na pas, w którym zmierza kierowca, a funkcja matrycowa zapewnia cztery segmenty, które mogą działać niezależnie, aby uniknąć oślepiania innych uczestników ruchu. Kiedy widoczność jest ograniczona, światło w złych warunkach pogodowych działa jako przyciemnione światło zakrętów, aby lepiej oświetlić drogę.
Wnętrze: Przejrzysty design, wysoka jakość wykonania
Nowe wnętrze MINI 3-Door Hatch, MINI Electric, MINI 5-Door Hatch i MINI Convertible jest eleganckie i nowoczesne. 8,8-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy oraz lakier Piano Black w wysokim połysku są teraz standardem, a jednostka sterująca audio oraz przyciski funkcji sygnalizacji awaryjnej i systemów wspomagania kierowcy są zintegrowane w bardziej harmonijny sposób w okrągłej jednostce sterującej.
Elementy chromowane zostały znacząco zredukowane w całym wnętrzu, a dwa zewnętrzne wyloty powietrza są obramowane czarnymi panelami. Wewnętrzne wyloty powietrza zostały całkowicie zaprojektowane na nowo i są teraz osadzone tak, aby były równo z powierzchnią wnętrza.
Sportowa skórzana kierownica i cyfrowy kokpit jako standard
Nowo zaprojektowana sportowa skórzana kierownica z przyciskami wielofunkcyjnymi będzie częścią standardowego wyposażenia wszystkich wariantów modelu MINI 3-Door Hatch, MINI Electric, MINI 5-Door Hatch i MINI Convertible. Nowa struktura przycisków optymalizuje obsługę funkcji audio i telefonicznych, sterowania głosowego i systemów wspomagania kierowcy.
Cyfrowy wyświetlacz za kierownicą, oferowany już w MINI John Cooper Works GP i MINI Electric, jest teraz standardem we wszystkich nowych modelach MINI 3-Door Hatch, MINI 5-Door Hatch i MINI Convertible. Cyfrowy wyświetlacz w designie czarnego panelu ma średnicę 5 cali i wyświetla kluczowe informacje o jeździe, komunikaty kontrolne oraz status wyświetlaczy systemów wspomagania kierowcy. W MINI Electric pełni również funkcję wskaźnika stanu naładowania podczas podłączenia do sieci elektrycznej.
Wybór kolorów wyświetlaczy i oświetlenie nastrojowe: Nowe tryby „Lounge” i „Sport”
Istnieje możliwość wyboru dwóch schematów kolorystycznych dla wyświetlacza centralnego i cyfrowego kokpitu, które można wybrać w menu systemu sterowania. W trybie „Lounge” treści wyświetlane są w relaksującym ustawieniu kolorystycznym w odcieniach turkusowym i niebieskim. Gdy aktywowany jest tryb „Sport”, tło ekranu jest czerwone i antracytowe.
W połączeniu z nową opcją Ambient Light, światy kolorów wyświetlaczy można również łączyć z kontrolą oświetlenia wnętrza. Istnieje wybór sześciu kolorów oświetlenia wnętrza dla każdego z dwóch trybów „Lounge” i „Sport”. Można je ustawić za pomocą przełącznika znajdującego się w górnej części ramy szyby. Odpowiednie kolorowe światło jest następnie emitowane z laserowo grawerowanego pierścienia LED centralnego instrumentu, z teraz pośrednio oświetlonych dolnych części powierzchni wnętrza, wzdłuż konturów paneli drzwiowych, przy uchwytach otwierania drzwi kierowcy i pasażera, z podstawy dachu oraz w przedniej części konsoli centralnej i w przestrzeniach na stopy. Ambient Light również oświetla klamki drzwi i obszary wejściowe po stronie kierowcy i pasażera.
Poczucie jazdy go-kartem zdefiniowane na nowo: Adaptacyjne zawieszenie optymalizujące równowagę między sportowością a komfortem
Nowa wersja Adaptacyjnego Zawieszenia, oferowana po raz pierwszy w MINI, redefiniuje charakterystyczne dla marki wrażenie jazdy go-kartem. Osiąga zauważalnie lepszą równowagę między sportowością a komfortem jazdy dzięki zastosowaniu ciągłego tłumienia selektywnego częstotliwości. Dodatkowy zawór działający po stronie trakcji przejmuje zadanie wygładzania nagłych skoków ciśnienia w amortyzatorze. Siła tłumienia jest dostosowywana w ciągu 50 do 100 milisekund, a w zależności od sytuacji na drodze, siły tłumienia mogą być zmniejszone nawet o 50 procent.
Elektryczna hamulec postojowy dostępny jest standardowo w MINI Electric, a także teraz w innych wariantach modelowych, w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, opcjonalnym systemem Driving Assistant i przynajmniej 17-calowymi felgami.
Utrzymanie kursu w każdych warunkach: Ostrzeżenie o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu i nowy aktywny tempomat
Opcjonalny pakiet pomocy kierowcy zapewnia maksymalny komfort i bezpieczeństwo. Nowe ostrzeżenia o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu pomagają kierowcy bezpiecznie trzymać się obranej trasy, a system rejestruje oznaczenia na krawędzi pasa i ostrzega kierowcę poprzez wibracje kierownicy, gdy istnieje ryzyko zjechania. Pakiet ten obejmuje również aktywny tempomat, który teraz oferuje również funkcję Stop & Go w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. Automatycznie utrzymuje pożądaną prędkość oraz odległość od pojazdów z przodu w czterech etapach. System korzysta z danych rejestrowanych przez przednią kamerę, umieszczoną w górnej części ramy szyby, aby dostosować prędkość i odległość do sytuacji.
Klasyczne, Sportowe i Ekskluzywne pakiety zostały ulepszone
Pakiety wykończeniowe MINI Classic, Sport i Exclusive również zostały rozszerzone, oferując klientom szerszy wybór kolorów nadwozia, funkcji bezpieczeństwa i tapicerki. Modele Sportowe oferują teraz inteligentne adaptacyjne zawieszenie jako standard, Piano Black Exterior, kolor nadwozia Chili Red, dodatkowe oznaczenia John Cooper Works oraz tapicerkę z Dinamica Leather. Standardowo zawiera także system parkowania z tyłu.
Klienci wybierający wykończenie Exclusive zyskają teraz kolor nadwozia Enigmatic Black, antracytowe podsufitki, system parkowania z tyłu i tryby jazdy. Dach MINI Yours Union Jack Soft-top w MINI Convertible jest standardem.
Do oferty MINI Electric dodano szereg indywidualnych opcji, umożliwiających klientom dalszą personalizację wyboru poziomu 1, poziomu 2 lub poziomu 3. Klienci wybierający poziom 2 mogą teraz dodać belki dachowe, aktywny tempomat oraz szyby ochronne przed słońcem, a także nowy Piano Black Exterior. Klienci decydujący się na poziom 3 mają również opcję dodania tapicerki z szarej skóry.
Kolekcja Elektryczna
Oprócz modeli poziomu 1, poziomu 2 i poziomu 3 oferowanych w MINI Electric, wprowadzono ekskluzywny model Electric Collection, ograniczony do zaledwie 300 klientów w Wielkiej Brytanii. Electric Collection to model o stałej specyfikacji i jedyny sposób na uzyskanie nowych kolorów nadwozia w MINI Electric. Oparty na modelu poziomu 3, może być skonfigurowany w kolorze Niebieskim Wyspa lub Szarym Dachu i wyposażony w dach Multitone, czarne nakładki lusterka, Piano Black Exterior oraz 17-calowe koła Electric Collection Spoke. Dodatkowo oferowane są unikalne grafiki zewnętrzne.
Oprócz wysokiej specyfikacji standardowej poziomu 3, model Electric Collection zawiera unikalne listwy progowe i oznaczenia na kierownicy, wykończenie aluminiowe wnętrza oraz opcję bez dodatkowych kosztów dodania panoramicznego szklanego dachu.
Nowy system operacyjny z nowoczesnym wyświetlaczem graficznym
System operacyjny MINI 3-Door Hatch, MINI Electric, MINI 5-Door Hatch oraz MINI Convertible jest teraz bardziej zaawansowany niż kiedykolwiek wcześniej dzięki nowemu wyświetlaczowi graficznemu i dalszemu rozwojowi opcji wyboru i kontroli funkcji pojazdu, systemu audio, systemu telefonicznego głośnomówiącego, nawigacji oraz aplikacji. Wyświetlacz z symbolami i tekstem na nowych kolorowych tłach ma nowoczesny wygląd, a elementy menu są teraz wyświetlane jako „żywe widgety”, które można wywołać poprzez przesunięcie po ekranie dotykowym. Zaawansowane funkcje łączności, audio i nawigacji są dostępne w opcjonalnych pakietach, które również zostały rozszerzone.
Pakiet nawigacyjny oferuje klientom system nawigacji, Apple Car Play oraz informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym (RTTI), podczas gdy pakiet Navigation Plus obejmuje teraz również wyświetlacz przezierny i ładowanie bezprzewodowe oraz usługi concierge. Pakiet Komfort teraz zawiera również Komfortowy Dostęp oraz Automatyczną Klimatyzację, Ogrzewanie Siedzeń, Pakiet Schowka i Przedni Podłokietnik.
Zawsze w kontakcie z Twoim MINI: Nowa aplikacja MINI
Nowa aplikacja MINI oferuje zaawansowane doświadczenie użytkownika, które jest całkowicie dostosowane do cyfrowego stylu życia, umożliwiając kierowcom kontakt z MINI w dowolnym momencie, aby uzyskać informacje o statusie samochodu. Poziom paliwa lub stan naładowania można szybko sprawdzić, a nawigacyjne punkty docelowe można wysłać bezpośrednio z telefonu komórkowego do samochodu.
Silniki z technologią MINI TwinPower Turbo i normą emisji Euro 6d
Mocne i efektywne silniki benzynowe z trzema lub czterema cylindrami stanowią ofertę napędową dla MINI 3-Door Hatch, MINI 5-Door Hatch oraz MINI Convertible. Technologia MINI TwinPower Turbo składa się z jednostki turbodoładowania zintegrowanej z kolektorem wydechowym, bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmiennego rozrządu. Silniki 3-cylindrowe, każda o pojemności 1,5 litra, dostępne są w dwóch wersjach, z mocą od 75 kW/102 KM do 100 kW/136 KM. Silnik 4-cylindrowy o pojemności 2,0 litra generuje maksymalną moc 131 kW/178 KM lub 170 kW/231 KM w dwóch modelach John Cooper Works. Dzięki konsekwentnie zoptymalizowanej technologii kontroli emisji, która obejmuje filtr cząstek stałych silnika benzynowego, wszystkie modele spełniają normę emisji Euro 6d.