Mitsubishi ASX z 2010 roku był idealnym samochodem w odpowiednim czasie i na odpowiednim rynku. Został wprowadzony na rynek dokładnie w momencie, gdy segment crossoverów zaczął rosnąć.
Nie ma zbyt wielu producentów samochodów, którzy zdobyli słynny rajd Paris-Dakar oraz wygrali Mistrzostwa Świata w Rajdach. Na podstawie tych doświadczeń japoński producent postanowił wprowadzić na rynek małego crossovera ASX, aby poprawić swoje borykające się z trudnościami wyniki sprzedaży.
Samochód miał charakterystyczny trapezoidalny grill znany z Mitsubishi Lancer, ale był wyższy. Kątowe reflektory również inspirowano tym samym modelem. Krótki pojazd miał odpowiednią postawę SUV-a, nawet jeśli był mniejszy.
Wnętrze ujawniało doświadczenie zarówno w produkcji samochodów osobowych, jak i terenowych. Mieściło pięć dorosłych osób, z niskim tunelem środkowym i wystarczającą ilością miejsca dla wszystkich pasażerów. Bagażnik był duży, a po złożeniu tylnych siedzeń tworzył płaską powierzchnię. Zestaw wskaźników zawierał dwie okrągłe tarcze w stylu lornetki z małym wyświetlaczem LCD pomiędzy nimi.
W ofercie silnikowej dostępnych było sześć jednostek benzynowych i trzy turbodiesel, w zależności od rynku. Oferowano go zarówno z napędem na przednie koła, jak i z napędem na wszystkie koła. W zależności od silnika standardowa skrzynia biegów to 5- lub 6-biegowa. Dostępne były również opcjonalne skrzynie automatyczne 6-biegowe oraz CVT.
Mitsubishi Motors rozszerza swoją ofertę o nowego, mniejszego i sportowego kuzyna: zupełnie nowego Mitsubishi ASX, kompaktowego crossovera. To kolejny „globalny samochód dla regionów” od Mitsubishi Motors, co znajduje odzwierciedlenie w jego nazwie i specyfikacjach. Mitsubishi ASX został po raz pierwszy wprowadzony na rynek w Japonii w lutym 2010 roku (jako „RVR”). Po europejskiej premierze na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2010 roku, trafi do sprzedaży w Europie pod koniec wiosny 2010 roku.
Od koncepcji cX do rzeczywistości ASX
Nowe Mitsubishi ASX, które przyjęło emocjonujący kolor wprowadzenia „Kawasemi Blue”, przedstawia rynkową interpretację samochodu koncepcyjnego Concept-cX, ujawnionego na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku. Sukces tego pojazdu przekonał kierownictwo MMC do przekształcenia go w gotowy do produkcji samochód.
Mitsubishi ASX jest o prawie 20 cm dłuższy (4,295 m w porównaniu do koncepcji 4,11 m), nieco wyższy (+ 6,5 cm) i szerszy (+ 2 cm) oraz wyposażony w bardziej pionową klapę bagażnika, co wpływa na optymalne wykorzystanie przestrzeni. Mimo to dzieli on podstawowy motyw projektowy Concept-cX oraz pewność prowadzenia charakterystyczną dla samochodów osobowych.
Wszystko wskazuje na to, że masywna „kratka Jet Fighter” – nawiązanie do myśliwca F-2 firmy Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., teraz będąca znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich pojazdów Mitsubishi na drogach Europy (Colt, Lancer i Outlander) – nadaje temu modelowi „postawę” samochodu: projektanci Mitsubishi nie byli obciążeni presją marketingową, by naśladować styl SUV, co pozwoliło im w efekcie rozwijać słownictwo Concept-cX w kierunku mniej kontrowersyjnego, a jednocześnie ostrzejszego i bardziej wyrazistego „sportowego hatchbacka” z odpowiednią obecnością i substancją.
Utrzymując koncepcyjny motyw „kompaktowego klina” z wyraźną linią boczną, zoptymalizowali ogólny kształt, maksymalnie wykorzystując wydłużoną o 14,5 cm bazę osi (2,67 m w porównaniu do 2,525 m), aby stworzyć niższą i bardziej zrównoważoną sylwetkę z lepszą integracją wystających nadkoli. W związku z tym linia dachu teraz opada w stronę tyłu samochodu, co poprawia właściwości aerodynamiczne (Cd: 0,32) i jeszcze bardziej podkreśla dynamiczny profil.
Z przodu kratka „Jet Fighter” wygląda jak identyczna z tą w modelach Lancer lub Outlander. Jednak teraz jest otoczona bardziej masywną osłoną, która łączy się z rzeźbioną maską z podwójnym wypukleniem, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych, mimo krótkiego zwisu, oraz sprawia, że nadwozie jest lepiej widoczne dla kierowcy, co poprawia manewrowość w mieście.
Z tyłu celem było zarówno obniżenie, jak i poszerzenie sylwetki, unikając jednocześnie jakiejkolwiek masywności spowodowanej krótkim zwisem. Stąd wyraźny aerodynamiczny brzeg na dole tylnej szyby, smukłe, skośne lampy kombinowane oraz szeroki trapezoidalny wcięcie na tablicę rejestracyjną.
Dynamika jakości
Wnętrze kontynuuje koncepcję ostrej, sportowej elegancji, kładąc wyraźny nacisk na formę, wykończenie i materiały, a nie na zwykłe, niekończące się dążenie do „SUV-owości”.
Kabinę Mitsubishi ASX charakteryzuje wyraźne poczucie „dynamicznej jakości”, co przejawia się w osłonie zegarów, która jest wspólna z modelem Outlander, miękkim wykończeniu wokół centralnego panelu sterowania sięgającym do wykończenia drzwi oraz starannie nałożonych srebrnych akcentach po obu stronach systemu audio lub wzdłuż paneli drzwiowych.
Jednocześnie takie elementy jak chromowany okrągły moduł otaczający dźwignię zmiany biegów oraz inspiracje motocyklowe w srebrnych akcentach po obu stronach konsoli oraz przy zegarach.
Logika wyboru tekstur i materiałów miała na celu uzyskanie odpowiedniego wrażenia dotykowego i wizualnego. Chociaż kolorystyka wnętrza oparta jest na czarnym monochromatycznym schemacie, zastosowano kontrastowe tekstury i materiały, aby wygenerować dynamikę.
W tym zakresie szczególną uwagę zwrócono na miękkie wykończenia w miejscach dotykanych przez pasażerów. Doprowadziło to do opracowania nowego rodzaju wykończenia w dwóch tonacjach z kontrastującymi falami dla eleganckiego, sportowego odczucia.
Podobne podejście przyjęto dla tapicerki siedzeń, gdzie projektanci Mitsubishi wraz z partnerami z przemysłu włókienniczego stworzyli nowy materiał z nadrukiem, aby dodać do ogólnego wrażenia sportowej dynamicznej jakości, jednocześnie wprowadzając wizualny dramat 3D do stonowanego czarnego wnętrza.
Lancer + Outlander
Najbardziej aktualny pojazd opracowany na średniej platformie „Project Global” MMC, Mitsubishi ASX ma na celu połączenie nastawienia na jazdę po drogach osobowego modelu Lancer z dominującą pozycją w kabinie modelu Outlander oraz wygodą jego inteligentnego systemu AWC z elektronicznie sterowanym napędem na cztery koła.
Dzieląc długą bazę osi Outlandera wynoszącą 2,67 m, o 34,5 cm krótszy Mitsubishi ASX zasadniczo przejmuje większość dolnej konstrukcji Outlandera, a także podstawową architekturę jego podwozia (z przodu zawieszenie MacPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe), odpowiednio dostosowaną do tego mniejszego i lżejszego pojazdu.
Znaczącym udoskonaleniem jest wprowadzenie elektrycznego układu kierowniczego, który further obniża emisję spalin i jest wyposażony zarówno w regulację nachylenia, jak i regulację teleskopową, co jest nowością w obecnej ofercie Mitsubishi Motors.
Dzięki wszechstronnej elektronicznej architekturze platformy „Project Global”, Mitsubishi ASX oferuje pełną paletę aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa, w tym (dostępność w zależności od modelu i rynku):
- Reflektory ksenonowe 160Ǔ Super-HiD „Wide Vision”
- Aktywny system stabilizacji
- Kontrola trakcji
- System wspomagania ruszania pod górę
- ABS
- Elektroniczna dystrybucja siły hamowania
- Wspomaganie hamowania
- System sygnalizacji awaryjnego zatrzymania
- 7 poduszek powietrznych (w tym poduszka powietrzna na kolano kierowcy)
- Silnik Diesla MIVEC o niskiej emisji
Jako najnowszy wkład w strategię zielonej technologii MMC, Mitsubishi ASX wprowadzi także zupełnie nową rodzinę aluminiowych silników DOHC 16v 4-cylindrowych „low impact” Euro 5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wspólnie opracowanych przez Mitsubishi Motors Corporation i Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI), która dostarcza m.in. wiedzę inżynieryjną uzyskaną na podstawie doświadczeń z silnikami Diesla przemysłowymi i morskimi, a także w technologiach turbin gazowych.
Początkowo oferowany w formie 1,8-litrowej – najpierw z Mitsubishi ASX, a później w drugiej połowie 2010 roku w pokrewnej rodzinie Lancer – silnik „4N13” jest pochodną nowego silnika benzynowego MMC i charakteryzuje się innowacyjnymi technologiami, w tym nowym turbosprężarką o zmiennej geometrii oraz wysoką efektywnością spalania, wynikającą z zastosowania własnej analitycznej technologii MMC i MHI.
Highlightem tego technologicznego pokazu jest opatentowany system zmiennej synchronizacji zaworów MIVEC: to światowa nowość dla silników Diesla w samochodach osobowych.
Z strategicznego punktu widzenia w Europie, w obliczu wysoko konkurencyjnych rywali w tym bardzo konkurencyjnym segmencie, silnik „4N13” Mitsubishi o pojemności 1798 cm³ i niskiej emisji MIVEC będzie wspierany w swojej misji ekologicznej poprzez przyjęcie – standardowo we wszystkich wersjach – pełnego pakietu ClearTec niskiego CO2, w tym:
- System „Automatyczne zatrzymanie i ruszanie”
- Zamknięty filtr cząstek stałych Diesla
- Elektryczne wspomaganie kierownicy
- System zarządzania generacją
- LED-owe tylne lampy (dla niskiego zużycia energii)
- Opony o niskim oporze toczenia
Równocześnie, dla klientów poszukujących opcji benzynowej, Mitsubishi ASX będzie również oferowany z nowym silnikiem 1,6-litrowym DOHC 16v MIVEC: to kolejny rozwój wewnętrzny, tym razem w odniesieniu do silnika 1,5-litrowego, który był montowany w modelu Colt. W tej aplikacji Mitsubishi ASX silnik będzie również dostępny z pełnym pakietem ClearTec i będzie oferowany z 5-biegową skrzynią manualną.
Styl lounge
Stylowe, ale stonowane wnętrze Mitsubishi ASX to także bardzo przyjemne miejsce do relaksu, zarówno pod względem układu, funkcjonalności, jak i wyposażenia.
Wykorzystując długą bazę osi 2,67 m, 5-miejscowy Mitsubishi ASX oferuje szereg funkcji użytkowych, które doskonale odpowiadają jego kompaktowym rozmiarom oraz możliwym potrzebom załadunkowym potencjalnych klientów w jego bagażniku o pojemności 416 L przy nachyleniu oparcia tylnej kanapy wynoszącym 17 stopni (w pozycji do przodu) (393L przy nachyleniu 23 stopni):
- Regulowane oparcia tylnych siedzeń
- Tylny podłokietnik z:
- miejscem na narty
- uchwytami na kubki
- tylnym siedzeniem dzielonym w proporcji 60:40,
- łatwym do złożenia tylnym siedziskiem,
- szufladą pod podłogą (około 30l),
- uchwytami do zawieszania + oświetleniem
Poczucie relaksu odczuwalne jest dzięki panoramicznemu szklanemu dachowi Mitsubishi ASX: to nowość w Mitsubishi Motors, szeroka UV-odporna szklana płyta jest równie przyjemna w ciągu dnia (jako dach otwierany), jak i w nocy (jako dach księżycowy), dzięki otoczeniu „Moonlight” LED, które ją obramowuje. Ten panoramiczny szklany dach jest standardowo wyposażony w elektrycznie sterowaną osłonę przeciwsłoneczną.
Atmosferę relaksu można odczuć także dzięki szeregowi wyposażenia, nawet w modelu podstawowym, który ma w standardzie takie elementy jak: radio CD z MP3, AUX, 4 głośniki, manualna klimatyzacja, 7 poduszek powietrznych, systemy aktywnej kontroli stabilności i kontroli trakcji itd.