Mitsubishi zaktualizowało pięciodrzwiowego Colta w 2004 roku, wprowadzając szereg ulepszeń i dodając trzy nowe silniki oraz dwie wersje limitowane.
Japoński producent samochodów opracował pięciodrzwiowego Colta we współpracy z Mercedes-Benz, dzieląc się jego platformą z europejskim modelem SMART FourFour. Jego nadwozie o sylwetce przypominającej pocisk zachowało oryginalne linie projektowe, ale zostało udoskonalone, aby nadać mu bardziej efektowny wygląd.
Z przodu Colt otrzymał nowy grill z wykończeniem w chromie na górnej i dolnej krawędzi. Pojazd zyskał także nowy projekt zderzaka, co nadało mu sportowy charakter. Z tyłu dolna część szyby dostała nowy design, który wyeksponował logo Mitsubishi. Producent także umieścił światła tylne wyżej, co poprawiło widoczność pojazdu z tyłu. Wersja Ralliart wyposażona została w spoiler dachowy oraz inne felgi ze stopów lekkich.
W środku Colt otrzymał różne zestawy wskaźników, zależnie od poziomu wyposażenia. Podstawowe wersje miały czarne wskazówki i czerwone igły, natomiast Ralliart białe wskaźniki. System audio 2-DIN zyskał niewielki wyświetlacz nawigacji umieszczony w centralnej konsoli, który wcześniej nie był dostępny. Znaczącą zmianą był system kierowniczy, który zamiast hydraulicznego stał się elektrycznie wspomagany. W efekcie poprawiła się precyzja prowadzenia oraz zwiększyła efektywność paliwowa.
Pod maską producent wprowadził trzy nowe silniki: 1.3-litrowy oraz 1.5-litrowy, z doładowaniem lub bez. Mitsubishi oferowało Colta z napędem na wszystkie koła oraz automatyczną skrzynią biegów (CVT) na rynek japoński.
Sprzedawany w Azji i Europie, Mitsubishi Colt jest owocem pracy Mitsubishi Design Europe, pod kierownictwem Akinoriego Nakanishi.
Sam będąc projektantem jednego z najbardziej udanych japońskich modeli ostatnich 20 lat: eleganckiego i zaokrąglonego Colta / Miraga Mk IV z 1991 roku, wygrał rywalizację projektową ze swoim zespołem, pokonując kolegów z Japonii.
Wkład Mitsubishi Design Europe nie kończył się na oryginalnym kształcie. Studio z Trebur, niedaleko Frankfurtu, stworzyło również wersję europejską, opartą na uznawanym koncepcie CZ2 z 2001 roku, jednym z ich osiągnięć, a także całkowicie nowe wnętrze (kokpit, siedzenia, kolory i wykończenie), zgodne z europejskimi gustami i wymaganiami.
Tożsamość
Rozpoznawalny dzięki przedniej części, Mitsubishi Colt prezentuje wizualną tożsamość marki wykreowaną przez Oliviera Boulaya, szefa designu MMC: „Centralnym punktem jest nasze logo z trzema diamentami. To bardzo znakomicie znany i szanowany znak towarowy, który chcieliśmy podkreślić. Ta trójkątna grafika jest dyktowana przez samo logo, co widać w pierwszych nowoczesnych Mitsubishi z lat 60. Jest to kształt bardzo szczery, który podkreśla dihedron pomiędzy kratkami, dla uzyskania 'refleksyjnego’ efektu diamentu.”
Dodaje: „Zdecydowaliśmy się również wydłużyć go na maskę silnika, dodając element, który tworzy wrażenie ruchu, co jest 'must’ dla sportowej marki takiej jak nasza.”
Całkowicie nowa przednia część jest główną różnicą w projektowaniu w porównaniu do Colta na rynek japoński i została bezpośrednio zainspirowana koncepcyjnym samochodem CZ2, który Olivier Boulay stworzył na Tokyo Motor Show w 2001 roku, po przybyciu do Mitsubishi Motors Design. Bardziej ekspresyjna, została dodana do oryginalnego projektu z wielkim efektem, nadając wykończenie czystemu i sportowemu designowi.
CZ2
Mimo że Mitsubishi Colt i CZ2 nie mają wspólnego pojedynczego panelu, dzielą wspólny słownik projektowy, zwracając uwagę na ostrość i charakter. Stąd:
ten sam przód,
ta sama bardzo nietypowa maska, fasetowana po każdej stronie,
długi rozstaw osi (250 cm) i szerokie tory (146 cm z przodu / 144,5 cm z tyłu) dla pewnej postawy.
ogólna przejrzystość linii,
ogromna szyba czołowa (1,06 m²),
staranne detale reflektorów i biżuteryjnych, strzałkowych odblasków bocznych,
nietypowy sposób, w jaki te szerokie reflektory łączą fasetowaną maskę silnika z przednimi błotnikami,
elegancka prostota piątych drzwi.
Jak wszystkie nowe modele Mitsubishi Motors, Mitsubishi Colt nie afiszuje się. Nie jest ani przesadnie zaprojektowany, ani uroczy, jak często preferowane w tym segmencie, jest ponadczasowy, sportowy, elegancki i stonowany.
Ze swoim współczynnikiem oporu powietrza 0,32, Mitsubishi Colt to kształt w ruchu, co można dostrzec w:
grzebieniu wydłużającym przedni dihedron od kratki do maski silnika,
linii charakterystycznej biegnącej po obu stronach szyby czołowej, w dół do przednich błotników, a następnie otaczającej zderzak,
szybkim kącie 27° szyby czołowej, kontrastującym z pionowym tyłem, dla efektu przyspieszenia,
dachu, zwężającym się z tyłu,
otwartych i obejmujących nadkoli
linii okien skierowanej w górę
wąskich lamp tylnych, w kształcie rombu z boku i skierowanych do przodu,
strzałkowych odblasków bocznych,
16-calowych kół.
To część słownika projektowego, który odróżnia czystą funkcjonalność jednego pudełka mini-MPV od koncepcji „One-Motion” Mitsubishi Colta.
Dobry smak
Mitsubishi Design Europe został również poproszony o stworzenie całkowicie nowego wnętrza dla europejskiej wersji Mitsubishi Colta.
To było dość nietypowe posunięcie, ponieważ taka zmiana zazwyczaj ogranicza się do kolorów i wykończeń, ale uznano to za konieczne, aby stworzyć odpowiedni wizerunek w Europie i sprostać potrzebom oraz wymaganiom lokalnych klientów.
Zniknęły jasnobeżowe materiały, drewniane akcenty i przednie ławki (CVT w Japonii) z japońskiego Colta, na rzecz ciemniejszych tonów i przezroczystych materiałów. Fotele kubełkowe do lepszego wsparcia podczas jazdy w europejskich warunkach również były podyktowane wyborem manualnej skrzyni biegów lub AMT dla Europy. W tym przypadku, krótka dźwignia biegów jest mocno osadzona na podłodze, co pasuje do samochodu dla kierowcy.
Projektanci Mitsubishi Design Europe stworzyli uczucie stonowanej elegancji, wykorzystując nowe materiały i tekstury, które nigdy wcześniej nie były widziane w branży, takie jak:
Części przezroczyste: szeroko stosowane w samochodach koncepcyjnych lub komputerach, nigdy wcześniej nie były używane w samochodzie produkcyjnym. Są wykorzystywane tutaj do sterowania audio i klimatyzacją (okrągłe pokrętła) oraz do nietypowej „wieży” łączącej kokpit i konsolę środkową. Podświetlane, jak inne elementy sterujące, tworzy kojącą atmosferę w nocy.
„Teksturowanie techniczne”: Zamiast próbować odwzorować naturalną skórę, jak to czyniono w branży przez lata, Mitsubishi Design Europe stworzyło nowy rodzaj tekstury, pasujący do sztucznego materiału używanego w samochodach. Pokrywa „poduszkę” na kokpicie i panelach drzwiowych, składa się z małych kwadratów dla nowoczesnego i eleganckiego wyglądu.
Wnętrze Mitsubishi Colta będzie spójne z powściągliwą elegancją jego zewnętrznego designu, z włoskimi, zakrytymi wskaźnikami, sportową kierownicą z trzema ramionami oraz srebrnymi przełącznikami i pokrętłami zaprojektowanymi specjalnie dla tego samochodu.
Klienci odkryją również wysoki poziom odczuwanej jakości, o krok wyższej niż standardy segmentu, dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów lub farby o miękkim dotyku na wykończeniach. Samochód wysokiej jakości, Mitsubishi Colt, zaoferuje również w pełni wykończone wnętrze, bez widocznych części w kolorze nadwozia, które mogłyby je oszpecić.
Dostępne będą cztery różne ambiancje wewnętrzne, takie jak „elegancki sportowy” ciepły czerwony wykończenie z szarym przezroczystym obszyciem, użyte jako wnętrze wprowadzające w zestawieniu z CZ2 w kolorze „Iluzja Niebieska”, jasnoniebiesko-szarym na zewnątrz. Skóra będzie dostępna jako opcja (dostępność w zależności od rynku).
DYNAMIKA
Dojrzałość w designie Mitsubishi Colta i jego dynamiczne obietnice będą przekładane i realizowane w trakcie jazdy, jak to miało miejsce w przypadku innych nowych produktów Mitsubishi Motors: Grandis, Outlander lub Lancer Station Wagon Sport. Z doskonałą pozycją za kierownicą, kierowcy Mitsubishi Colta będą mogli cieszyć się wysokim poziomem aktywnego bezpieczeństwa, jakie ten samochód dla kierowców może zaoferować:
Elektryczne wspomaganie kierownicy
Mitsubishi Colt jest wyposażony w jedno z najostrzejszych elektrycznych wspomagań kierownicy dostępnych na rynku (wyposażenie standardowe). W pełni elektryczny system oferuje kilka korzyści w porównaniu do bardziej tradycyjnych rozwiązań:
Niższe zużycie paliwa (o 2,5% mniej niż w przypadku hydraulicznego wspomagania kierownicy).
Lepsze odczucie prowadzenia dzięki zoptymalizowanemu oprogramowaniu dopasowanemu do prędkości pojazdu, dzięki większym możliwościom dostrojenia z silnikiem o wyższym momencie obrotowym.
Lepsza serwisowalność bez pompy i rur niż w przypadku hydraulicznego wspomagania kierownicy.
ABS + EBD + TCL = MASC
Docenią układ hamulcowy z tarczami / bębnami (tarcze z tyłu w wersji 1.5), co pozwala na doskonałą odległość zatrzymania wynoszącą 38 m zgodnie z rygorystycznym protokołem testowym Auto Motor und Sport. ABS i EBD będą standardowym wyposażeniem, a ABS wyposażony w nowoczesny czujnik prędkości kół.
Ponadto, system aktywnej kontroli stabilności Mitsubishi lub „MASC” będzie dostępny jako opcja. W tym przypadku ABS, EBD i system kontroli trakcji (TCL) są również uwzględnione w systemie.
Wykorzystując czujniki kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i prędkości kół (informacje z przełącznika pedału hamulca, przełącznika dźwigni hamulca ręcznego i przełącznika zbiornika płynu hamulcowego są również przesyłane do jednostki sterującej), MASC aktywnie zwiększa stabilność pojazdu:
Dzięki interwencjom w układzie hamulcowym lub w zarządzaniu silnikiem.
Aby zapobiec krytycznym sytuacjom (np. poślizgom), które mogłyby prowadzić do wypadków.
Aby zminimalizować ryzyko bocznych kolizji lub wywrócenia się podczas zmiany pasów.
Należy jednak zauważyć, że MASC nie może być dezaktywowane (brak przełącznika „OFF”), ponieważ Mitsubishi Motors uważa to za urządzenie bezpieczeństwa dla wszystkich kierowców. Zjazd z nierównej drogi lub głębokiego śniegu jest objęty specjalną logiką w systemie kontroli trakcji.
Kontrola trakcji działa w ten sposób:
Szybkie interwencje w zarządzaniu silnikiem i hamulcach zapobiegają poślizgowi kół napędowych (skuteczne również podczas podjazdu na śliskiej nawierzchni).
Bezpieczny zjazd możliwy jest nawet na jednostronnie śliskiej drodze.
Zapobiega poślizgowi pojazdu podczas zbyt szybkiego przyspieszania w zakręcie.
System pozwala na poślizg kół napędowych podczas ruszania w specjalnych sytuacjach, takich jak nierówna droga lub głęboki śnieg.
2500 x 1460 x 1445 mm
Ponadto standardowe sportowe zawieszenie (niezależne + sprężyny śrubowe + stabilizator z przodu / oś belki skrętnej + sprężyny śrubowe z tyłu) w połączeniu z długim rozstawem osi (2500 mm) i szerokimi torami (1460 mm z przodu / 1445 mm z tyłu) zapewni doskonałą stabilność i zdolności do pokonywania zakrętów, jak również komfortową jazdę.
W szczegółach te sprawdzone rozwiązania zostały starannie dostrojone na niektórych z najbardziej wymagających europejskich dróg:
Z przodu:
Lepsze prowadzenie dzięki wyższej sztywności zawieszenia z sztywniejszym członem poprzecznym.
Lepszy komfort jazdy dzięki mniejszemu tarciu z zoptymalizowanym układem sprężyn śrubowych.
Mniejsza waga dzięki dolnemu ramieniu o otwartym przekroju.
Z tyłu:
Lepsza stabilność i prowadzenie dzięki tulei kontrolującej zbieżność, która porusza się w kierunku zbieżności pod wpływem siły bocznej.
Lepsza stabilność i prowadzenie dzięki wysokiej sztywności jednostkowego łożyska.