Ósma i ostatnia generacja Galanta VR-4 zadebiutowała w 1997 roku, będąc sportowym samochodem stylizowanym na rodzinny sedan.
Na rynku nie było zbyt wielu samochodów rodzinnych, które potrafiłyby osiągnąć 100 km/h w mniej niż sześć sekund i rozpędzić się do 240 km/h. Co więcej, Galant był wyposażony w technologie zaczerpnięte z rajdów, a dzięki dłuższemu rozstawowi osi oferował wystarczająco dużo miejsca dla pięciu dorosłych pasażerów.
Wzornictwo modelu, mocno inspirowane europejskimi sedanami, charakteryzowało się wąskim, wychylonym do przodu przodem. Zintegrowany zderzak zawierał aerodynamiczny dolny spojler z lampami przeciwmgielnymi i dodatkowym grillem dla intercoolera. Jego kształt w formie trzech boxów charakteryzował się zaokrąglonymi liniami, a z tyłu skrzydło na bagażniku potwierdzało sportowy charakter pojazdu.
Wnętrze było dość stonowane, z kubełkowymi fotelami z przodu i mieszanką szaro-czarnego kokpitu. Producent nie pokusił się nawet o białe wskazówki w prędkościomierzu czy obrotomierzu. Z tyłu mieściło się trzech dorosłych pasażerów, chociaż środkowy musiał siedzieć na tunelu przekładni.