Zaprezentowana w 2007 roku na Targach Motoryzacyjnych w Detroit, siódma generacja Mitsubishi Lancer była pierwszą, która nosiła tę nazwę na całym świecie.
Dziewiąta generacja Lancer była dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan z trzema boksami oraz hatchback. Największą sławę Lancer zyskał w świecie rajdów, gdzie obok Subaru Impreza był jednym z ostatnich samochodów spełniających najwyższe normy konfiguracji rajdowej Grupy N. Oprócz mocniejszej wersji Lancer Evolution, standardowy Lancer dostępny był z mniejszymi, ekonomicznymi silnikami.
Wygląd zewnętrzny był świeży, z dużym, trapezoidalnym grillem na przodzie oraz dwoma kanciastymi reflektorami. Gril został również przedłużony do zderzaka. Kanciaste kształty kontynuowano w nadwoziu aż do tylnych świateł. W zależności od silnika i poziomu wyposażenia, dostępne były standardowe stalowe koła 16” lub 18” z lekkich stopów.
Wewnątrz deska rozdzielcza była czytelna, z dwiema okrągłymi tarczami na zegary. W zależności od opcji, dostępny był system multimedialny z łącznością Bluetooth, nawigacja oraz złącze USB. Twarde, smukłe fotele przednie zapewniały dobre wsparcie boczne. Płaska tylna kanapa była odpowiednia dla dwóch dorosłych, jednak tunel środkowy ograniczał miejsce dla trzeciego pasażera.
Lancer był oferowany z różnymi silnikami, zaczynając od 110-konnego, 1,5-litrowego silnika wolnossącego. Dostępny był również inny, 1,8-litrowy silnik. Ponieważ klienci europejscy domagali się silników diesla, Mitsubishi zainstalowało jednostkę TDI o pojemności 2,0 litra dostarczoną przez Volkswagena.
Całkowicie nowy Mitsubishi Lancer 2008 został zaprojektowany od zderzaka do zderzaka, aby zapewnić niezapomniane wrażenia z jazdy. Miłośnicy motoryzacji poczują różnicę na każdym zakręcie, szczególnie w sportowej wersji Lancer GTS. Klienci decydujący się na model Lancer DE lub ES odkryją, że jazda sprawia im jeszcze więcej radości.
Źródłem angażującego charakteru jazdy Lancer jest nowa globalna platforma stworzona z myślą o wydajności, która została zoptymalizowana pod kątem wariantu o maksymalnej wydajności (który wkrótce się pojawi). Ta platforma została wprowadzona po raz pierwszy w SUV-ie Outlander 2007, oferującym niezwykle energiczne reakcje na prowadzenie w swoim segmencie.
Lancer GTS 2008 – z standardową 5-biegową skrzynią manualną lub opcjonalną przekładnią Sportronic(R) CVT – łączy sportowe zawieszenie z 18-calowymi kołami i oponami 215/45 R18 oraz dużymi tarczami hamulcowymi na wszystkich 4 kołach, co czyni ten model agresywnym drifterem na krętych drogach. Modele Lancer – a szczególnie sportowy GTS – oferują międzynarodowy charakter jazdy, który częściej można spotkać w drogich europejskich sedanach sportowych.
Modele Lancer DE i ES 2008, z ich standardowymi 16-calowymi kołami (aluminiowymi w ES) oraz oponami 205/60 R16, zapewniają solidną i stabilną wydajność jazdy, co sprawia, że nawet zwykła podróż do pracy staje się przyjemniejsza. Model ES wyposażono w standardowy układ antyblokujący (ABS) z Elektroniczną Dystrybucją Siły Hamowania (EBD), a także w tylną belkę stabilizującą dla lepszej zwrotności.
Szersza, Przylegająca do Drogi Postawa
Lancer 2008 prezentuje mocniejszą i bardziej napiętą sylwetkę dzięki swojemu designowi, a efekt ten jest głębszy niż tylko na powierzchni. Nowy Lancer zbudowany jest na dłuższym rozstawie osi i szerszym torze, ale o nieco krótszej całkowitej długości. Zwiększenie wymiarów toru zarówno z przodu, jak i z tyłu o 2.3 cala – teraz wynosi 60.2 cala – tworzy solidną podstawę dla stabilnego prowadzenia nowego Lancera. Rozstaw osi został wydłużony do 103.7 cala z 102.3 cala, a całkowita szerokość wzrosła z 66.7 cala do 69.4 cala. Całkowita długość natomiast zmniejszyła się o 0.6 cala, co nadaje nowemu Lancerowi bardziej przylegającą do drogi sylwetkę, szczególnie w modelu GTS z standardowymi 18-calowymi kołami i oponami 215/45 R18.
Struktura Nadwozia RISE Zoptymalizowana pod kątem Bezpieczeństwa
Solidne uczucie, jakie towarzyszy prowadzeniu nowego Lancera, wynika z konstrukcji nadwozia, które zostało zaprojektowane z większą wytrzymałością niż jego poprzednik. To jeden z powodów, dla których nowa platforma może być stosowana w różnych typach modeli, w tym w nowej generacji SUV-a Outlander. Oczywiście, nowa struktura została również zoptymalizowana pod kątem wyższego poziomu odporności na wypadki.
Lancer 2008 oparty jest na nowej generacji konstrukcji unibody Mitsubishi, Reinforced Impact Safety Evolution (RISE). Ta wysoce sztywna struktura w dużej mierze wykorzystuje stal o wysokim napięciu, materiał, który nie był używany w poprzedniej generacji Lancera. Sztywna struktura nadwozia pozwala na sportowe strojenie zawieszenia bez kompromisów w zakresie komfortu jazdy, a ta platforma umożliwia dalszy rozwój prowadzenia, nawet w modelu Lancer GTS.
Rozwój strukturalny i zawieszenia Lancera odzwierciedla renomowaną wiedzę Mitsubishi w dziedzinie sportów motorowych. W szczególności doświadczenia zdobyte podczas wzmacniania konstrukcji poprzedniej generacji modelu Lancer Evolution zostały zintegrowane w nowej generacji Lancera.
W porównaniu z poprzednią generacją Lancera, sztywność skrętna wzrosła o 56 procent, a sztywność zginająca zwiększyła się o 50 procent. Wzrosty te przekraczają pomiary sztywności nadwozia nawet modelu Lancer Evolution IX.
Proste boczne człony przednie o ośmiokątnym przekroju i trójnożna konstrukcja wsparcia, a także zwiększone zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości, zostały zaprojektowane tak, aby pomóc Lancerowi spełnić najwyższe standardy testów zderzeniowych. Słupki boczne, złącza dachu i struktura poprzeczna – w połączeniu ze standardowymi poduszkami powietrznymi montowanymi w przednich fotelach, poduszką powietrzną dla kierowcy oraz standardowymi poduszkami powietrznymi w przedniej i tylnej części zasłon – zapewniają nowemu Lancerowi wyższy poziom ochrony przed kolizjami.
Sztywność na Całej Długości
Dolna struktura nadwozia, gdzie zawieszenie łączy się z pojazdem, także wykazuje korzyści związane z wyższą sztywnością niż dotychczas. Tutaj można docenić holistyczne podejście inżynierów do osiągnięcia tego celu. Na przykład, nowej generacji silnik 2.0-litrowy DOHC MIVEC 4-cylindrowy Lancera korzysta z tylnie zamontowanego kolektora wydechowego, w przeciwieństwie do montowanego z przodu w silniku poprzedniej generacji Lancera.
Ta zmiana umożliwiła użycie płaskiego poprzecznika przedniego zawieszenia, podczas gdy wcześniejszy model wymagał stosowania poprzecznika w kształcie siodła, aby zapewnić przestrzeń dla rury wydechowej. Płaski poprzecznik przedni może bezpośrednio przenosić obciążenia boczne z przedniego dolnego ramienia.
Wzmocnienia w postaci wież strut, bocznych i dolnych wsporników zwiększają sztywność boczną dla precyzyjnej reakcji na kierownicę, a punkty mocowania dolnego ramienia kontrolnego i krzyżaki kierownicy zostały wzmocnione. Kombinacja tych ulepszeń, wraz z dostosowanymi do charakterystyki dolnymi bushami ramion kontrolnych, przyczynia się do szybszej reakcji na kierownicę. W wyniku tych działań wzmacniających sztywność obszaru kontaktu opony z podłożem wzrosła o znaczące 18 procent w porównaniu do poprzedniego Lancera, co poprawia zwinność prowadzenia, stabilność jazdy oraz komfort podróży.
Przebudowane Przednie Zawieszenie
Przednie zawieszenie typu MacPherson jest podobne w układzie do zawieszenia w poprzednim Lancerze, ale całkowicie nowe, z wyraźnym naciskiem na zwiększenie sztywności przy jednoczesnym zmniejszeniu wagi i obniżeniu środka ciężkości. Nieznacznie dłuższy skok zawieszenia (10 mm) poprawia trzymanie drogi nawet na nierównych nawierzchniach, a wstrząsy związane z jazdą po nierównościach zostały zredukowane.
Modele Lancer DE i ES korzystają z przedniej belki stabilizującej o średnicy 20 mm (0.79 cala), natomiast model GTS ma belkę stabilizującą o średnicy 21 mm (0.83 cala). GTS ma także sportowe strojenie twardości sprężyn i siły tłumienia amortyzatorów. Zastosowanie stabilizatora pomaga zapewnić optymalną sztywność skrętną i poprawioną stabilność kierownicy.
Wielowahaczowe Tylne Zawieszenie
Nowe, zaawansowane tylne zawieszenie wielowahaczowe Lancera jest kluczowym czynnikiem w dostarczaniu komfortowych i sportowych właściwości jezdnych, które mogłyby być oczekiwane od droższego pojazdu. Poprzecznik typu rack został odchudzony, ale jego sztywność została zwiększona, aby poprawić reakcję na prowadzenie.
W porównaniu do obecnego Lancera, ramię kontrolne stopy zostało obniżone, a sztywność kąta pochylenia zwiększona dla lepszej stabilności kierownicy. Podniesienie mocowania wahacza tylnych wahaczy poprawiło działanie zawieszenia na wyboistych nawierzchniach i zwiększyło komfort jazdy. Lancer ES ma tylną belkę stabilizującą o średnicy 18 mm (0.71 cala), a sportowe zawieszenie GTS ma tylną belkę o średnicy 20 mm (0.79 cala), zmiany w twardości sprężyn, siłach tłumienia amortyzatorów oraz poduszki typu pillow-ball dla górnych i tylnych ramion kontrolnych. Do stabilności prowadzenia nowego Lancera przyczyniają się także stabilizatory typu kulowego oraz nowa jednostka łożyska piasty, która zapewnia wyższą sztywność kąta pochylenia i stopy.
Bardziej Precyzyjne Kierowanie
Lancer 2008 zawdzięcza swoją ostrą i płynną reakcję na kierownicę integracji wysoce sztywnej struktury nadwozia, nowo zaprojektowanego zawieszenia oraz oczywiście nowego systemu kierowniczego z zębatką i drążkiem. Nowa zębatka kierownicza ma nieznacznie większą średnicę niż w poprzednim Lancerze.
Zoptymalizowany układ kolumny kierowniczej zawiera części redukujące tarcie, które poprawiają odczucie kierownicy (zmniejszenie wahań momentu). Sztywność wsparcia w końcówce kolumny kierowniczej zwiększyła się o 20 procent w porównaniu do poprzedniego modelu, co redukuje wibracje kierownicy. Tłumiki zastosowane na wałku pośrednim pomagają również zredukować drgania.
Pewna Wydajność Hamowania
Całkowicie nowy Lancer GTS 2008 nie tylko znakomicie radzi sobie na zakrętach, ale także posiada pewną moc hamowania porównywalną z hamulcami z większego, cięższego SUV-a Outlander – 11.6-calowe (294 mm) wentylowane tarcze z przodu oraz 11.9-calowe (302 mm) tarcze stałe z tyłu. Modele Lancer DE i ES mają wentylowane przednie tarcze hamulcowe o średnicy 10.9 cala (276 mm). Model ES ma tylne tarcze stałe o średnicy 10.3 cala (262 mm). Model DE wyposażony jest w bardzo wydajne hamulce bębnowe z tyłu.