Lancer Evolution IV był prawdziwym przełomem w gamie samochodów wyścigowych inspirowanych rajdami od Mitsubishi. Został zaprezentowany w 1996 roku i jako pierwszy wprowadził system Active Yaw Control, który zwiększał osiągi auta podczas pokonywania zakrętów.
Lancer Evo IV został wprowadzony w dwóch wersjach: RS i GSR. RS był modelem bazowym, który miał być przekształcony w samochód rajdowy. Był biały, miał najtańsze fotele i stalowe felgi. Było łatwo go kupić i przerobić. Posiadał wszystkie ważne technologie. Wersja GSR była modelem drogowym, oferującym więcej opcji komfortu, aluminiowe felgi oraz lepsze wnętrze.
Lancer Evo IV miał agresywny wygląd na drodze, który odpowiadał jego osiągom. Był wyposażony w duże reflektory przeciwmgielne, rzeźbiony kaptur oraz duże wloty powietrza w przednim zderzaku. Z tyłu zamontowane było masywne skrzydło. Dodatkowo, tylnie światła miały charakterystyczny design, który stał się znakiem rozpoznawczym przyszłych modeli Evo.
Wewnątrz, wersja GSR miała fotele typu wyścigowego i lepsze wyposażenie, takie jak klimatyzacja czy elektryczne szyby. W niektórych krajach była dostępna z panoramicznym dachem.