Mitsubishi Lancer Evolution IX był ulepszoną wersją swojego poprzednika, modelu Evolution VIII. Posiadał cechy przeznaczone dla samochodu rajdowego, jednocześnie mogły być używane na ulicy.
Dziewiąty model Lancer Evolution został zaprezentowany w Japonii oraz podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie w 2005 roku, w tym samym dniu. Miesiąc później, w kwietniu, pokazano go na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Nowym Jorku. Oferował niemal identyczne parametry jak Evo VIII, ale z pewnymi ulepszeniami w silniku oraz w wersji specjalnej MR.
Na zewnątrz samochodu znajdował się szeroki przedni spoiler, a duży intercooler do turbodoładowania był odsłonięty. Po bokach umieszczono dwa światła przeciwmgielne oraz dodatkowe otwory wentylacyjne dla hamulców. Czarna siatkowa atrapa chłodnicy podtrzymywała jedynie chromowane logo Mitsubishi w kształcie trzech diamentów. Na masce znajdował się otwór wentylacyjny, który nie był tylko na ozdobę, lecz miał funkcjonalne zastosowanie. Na tylnej części dachu zainstalowano rząd małych, przypominających płetwy rekina, żeber, które poprawiały aerodynamikę. Wielki tylny spojler na pokrywie bagażnika wyposażony był w system regulacji, który pomagał zwiększyć docisk na tylnej osi. Podczas gdy wersja MR miała specjalne koła BBS z lekkiego stopu, pozostała oferta była wyposażona w koła ENKEI.
Wnętrze Lancer’a oferowało sportowe fotele kubełkowe, a w wersji MR fotele Recaro oraz kierownicę Momo. Zespół wskaźników składał się z czterech wskaźników i wskaźnika systemu trakcji dla trzech dostępnych ustawień: asfalt, żwir i śnieg.