Mitsubishi był najbardziej znanym rywalem w ekstremalnym rajdzie Paris-Dakar, który wygrał 12 razy z modelem Pajero. Wersja drogowa również zyskała reputację niezawodności.
Pajero, znane również jako Montero w Hiszpanii i innych krajach hiszpańskojęzycznych oraz Shogun w Wielkiej Brytanii, rozpoczęło swoją drogę w 1981 roku z pierwszą generacją. Była to konstrukcja na ramie. Trzecia generacja została wprowadzona w 1999 roku z rewolucyjną konstrukcją nadwozia typu unibody oraz zintegrowanym podwoziem. Ten typ konstrukcji został przeniesiony do czwartej generacji, która zadebiutowała w 2006 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu.
Wyprofilowane nadkola i opadająca linia dachu były nietypowe jak na prawdziwego samochodu terenowego. Wprowadzono chromowaną kratkę o trzech szczelinach oraz większe, wyższe reflektory. Oferowano go w wersji 3- oraz 5-drzwiowej. Pierwsza wersja była dostępna tylko jako pięcioosobowa, a druga była wyposażona w siedem miejsc. Zapasowe koło umieszczono na tylnej klapie bagażnika.
Wnętrze Pajero charakteryzowało się nowoczesnym designem deski rozdzielczej z dużym zestawem wskaźników. Centralna konsola mieściła jednostkę infotainment oraz dodatkowy wyświetlacz LCD do komputera pokładowego. Środkowy rząd oferował dużo miejsca dla trzech dorosłych pasażerów, natomiast trzeci rząd miał ograniczoną przestrzeń.
Platforma techniczna była tym, co przyciągnęło uwagę do Pajero. Był to jedyny na świecie samochód 4×4, który posiadał system 4×4 na żądanie i mógł być prowadzony jako pojazd z napędem na wszystkie koła, ponieważ był wyposażony w trzy dyferencjały. Centralny i tylny mogły być blokowane dla lepszej przyczepności. W komorze silnikowej producent zainstalował silnik diesla o pojemności 3,2 litra lub silnik benzynowy o pojemności 3,8 litra. Obie wersje były standardowo wyposażone w 5-biegową skrzynię manualną, natomiast 5-biegowa automatyczna była dostępna jako opcja.
Nowy Pajero dostępny jest w wersjach 7-osobowej długiej oraz 5-osobowej krótkiej, aby sprostać różnorodnym potrzebom i stylom życia klientów.
W wersjach diesel zastosowano silnik wysokoprężny o pojemności 3,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który spełnia normy emisji Euro-4 i jest o 15% cichszy od swojego poprzednika. (Maxima: wersje A/T 125 kW (170 PS) / 373 Nm; wersje M/T 118 kW (160 PS) / 381 Nm). W wersjach benzynowych zastosowano silnik V6 SOHC MIVEC o pojemności 3,8 litra, który generuje maksymalną moc 250 PS.
Silniki połączono z 5-biegową skrzynią manualną lub automatyczną INVECS-II 5-biegową skrzynią biegów.
Nowe Pajero korzysta z elektronicznie sterowanego układu Super Select 4WD-II, który został dobrze przyjęty w poprzedniku ze względu na doskonałe zdolności terenowe, jakie zapewnia. Kierowca może wybierać spośród czterech trybów jazdy, aby dostosować je do warunków nawierzchni i swoich preferencji: tryb 2H 2WD oraz trzy tryby 4WD (4H, 4HLc i 4LLc).
System Active Traction & Stability Control (ATSC), który reguluje siłę napędu i hamowania na każdym kole indywidualnie w celu osiągnięcia doskonałej stabilności prowadzenia i wydajności w terenie, został ulepszony, aby współpracować z blokadą tylnego dyferencjału i zwiększyć zdolności Pajero na nieutwardzonych nawierzchniach.
Nowe Pajero zachowuje niezależne zawieszenie przednie na podwójnych wahaczach i tylne wielowahaczowe, znane z poprzednika. Zastosowanie różnych stałych sprężyn i ogólne dostrojenie zawieszenia zmniejszyło przechył o 25% i więcej, co poprawia prowadzenie i stabilność przy wszystkich prędkościach oraz zapewnia płynniejszą i bardziej komfortową jazdę.
Modele o długiej karoserii wyposażone są w trzeci rząd siedzeń, które składają się pod podłogą, gdy nie są potrzebne – funkcja, która była popularna w poprzednim Pajero. Podłokietniki również składane są schludnie pod podłogą.
Wbudowana w klapę bagażnika jest pojemna dwupoziomowa skrzynka na przechowywanie: górna część zapewnia przestrzeń na schowanie apteczki lub pudełka chusteczek, natomiast dolna część przechowuje trójkąt ostrzegawczy.
Nowe Pajero wyposażone jest w nowy system audio Rockford Acoustic Design Premium Sound System™, który składa się z wzmacniacza o mocy 860 W, 12 głośników, procesora sygnałowego (DSP) oraz 5.1-kanałowego systemu surround, który tworzy scenę dźwiękową o głębokim basie i wysokim przepływie energii akustycznej.