Mitsubishi współpracowało z włoską firmą projektową Pininfarina przy opracowywaniu i produkcji modelu Pajero Pinin, znanego również jako Shogun Pinin, IO lub po prostu Pinin.
Pierwszy Pinin zjechał z linii montażowej w Japonii w 1998 roku, a pierwszy egzemplarz wyprodukowany w Europie opuścił Włochy pod koniec 1999 roku. Mitsubishi zauważyło rosnące zainteresowanie małymi SUV-ami i, biorąc pod uwagę swoje doświadczenie w produkcji pojazdów 4×4 i AWD, nie mogło pozostać obojętne.
Może nie był to najlepszy projekt, jaki wyszedł z pracowni Pininfarina, ale warto wspomnieć, że rozmowy między obiema firmami rozpoczęły się w 1996 roku, umowa została podpisana w 1997 roku, a samochód zaprezentowano na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1999 roku. Wyglądał jak pomniejszona wersja drugiej generacji Pajero/Montero. Dzięki niewielkim rozmiarom mógł zmieścić się praktycznie wszędzie. Krótka kabina uniemożliwiła producentowi zamontowanie koła zapasowego wewnątrz lub pod pojazdem, dlatego zamontowano je na tylnych drzwiach, które były otwierane na bok.
Wnętrze nie wyglądało, jakby zostało zaprojektowane przez Pininfarinę. Prosty, kwadratowy design z płaskimi panelami przypominał te znane z innych pojazdów terenowych produkowanych przez Mitsubishi. Z powodu krótkiego rozstawu osi ledwo mieściło tam dwóch dorosłych pasażerów na tylnych siedzeniach. Nawet dziecko mogłoby mieć problem z wygodnym siedzeniem, chyba że przednie osoby miałyby krótkie nogi.