MORGAN Plus Four 2020-2022

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

MORGAN Plus Four 2020-2022

Przejdź do galerii zdjęćMORGAN Plus Four 2020-2022

To najbardziej ikoniczny model w ofercie Morgana: Plus 4. Roadster o klasycznym wyglądzie, z nowoczesnymi technologiami ukrytymi pod piękną karoserią, która pomieści do czterech pasażerów, ale najczęściej używana jest przez jedną osobę. Morgan był znany jako jeden z ostatnich producentów samochodów na świecie, który budował pojazdy na drewnianych podwoziach. To się zmieniło w 2019 roku, kiedy firma zamieniła drewno na aluminium, w nowej platformie zwanej CX-Generation. Podwozie waży zaledwie 97 kg. Aby zachować retro-styl, Morgan utrzymał 15-calowe koła na szprychach, ale w nowej wersji, która nawiązuje do samochodów sportowych z lat 60. i 70.

Po raz pierwszy w historii, Morgan zainstalował pod maską turbodoładowany silnik czterocylindrowy. To jednostka 2.0-litrowa od BMW, która rozwija moc 255 KM i moment obrotowy wynoszący 400 Nm w wersji automatycznej, a w manualnej sześciobiegowej wersji ma tę samą moc, ale moment obrotowy wynosi 350 Nm. Warto jednak zaznaczyć, że wersja automatyczna jest szybsza do 100 km/h z miejsca. Przyspiesza w 4.8 sekundy, w porównaniu do 5.2 sekundy w wersji manualnej.

Tradycja Morgana pozostaje kluczowa w produkcji nowego Plus Four. Wszystko jest robione ręcznie, od ramy po aluminiowe panele i wnętrze. Rzemiosło jest charakterystyczne dla firmy Morgan, ale nie traci nowoczesnych technologii. Samochód ma przednie i tylne oświetlenie LED, a w środku znajduje się system audio z łącznością Bluetooth. Morgan nie wspomniał, czy wspierane są Android Auto lub Apple CarPlay.

 Firma Morgan Motor Company zaprezentowała nową wersję swojego podstawowego modelu, wprowadzając całkowicie nowego Morgana Plus Four. Samochód ten jest rewolucyjnym następcą modelu Plus 4, który od momentu swojej premiery w 1950 roku stanowił fundament produkcji Morgana. Teraz, 70 lat po tym, jak pierwszy Plus 4 zjechał z linii produkcyjnej w fabryce Morgana przy Pickersleigh Road w Malvern, Wielka Brytania, zaczyna się nowy rozdział.

Design & Dynamika

Morgan Plus Four oparty jest na platformie CX-Generation z aluminium, która zadebiutowała w 110. roku istnienia firmy Morgan (2019). Jest znacznie sztywniejszy od poprzedniego stalowego podwozia, a jednocześnie niezwykle lekki – waży zaledwie 97 kg. Ta zaawansowana platforma zmienia właściwości jazdy i obsługi samochodu, czyniąc go rzeczywiście konkurencyjnym w porównaniu z nowoczesnymi rywalami. Niemniej jednak, słynne doświadczenie jazdy Morgana pozostało nienaruszone – jego zwinność, reakcja i równowaga będą natychmiast znajome każdemu, kto prowadził sportowy samochód Morgana, zarówno przeszłości, jak i współczesności.

Mimo że dzieli platformę CX-Generation z Morganem Plus Six, design Plus Four różni się wyraźnie. Samochody Morgana z silnikiem czterocylindrowym zawsze miały węższe nadwozie niż modele z większymi silnikami w gamie, a nowy Plus Four nie jest wyjątkiem. W porównaniu do Plus Six, Plus Four jest o 104 mm węższy w centralnej części nadwozia i o 78 mm węższy ogółem, z unikalnie uformowanymi błotnikami.

Morgan Plus Four zachowuje podobną przestrzeń do modelu, który zastępuje, ale dzięki nowoczesnemu podejściu platformy CX-Generation oferuje więcej miejsca wewnątrz zarówno dla pasażerów, jak i bagażu. Co więcej, poprawiły się znacznie możliwości wsiadania i wysiadania. Te usprawnienia zwiększają codzienną użyteczność samochodu i czynią go dostępnym dla jeszcze większej liczby klientów.

Całkowicie nowy Plus Four może poszczycić się wieloma „nowościami” w gamie modeli CX-Generation, w tym dostępnością nowych 15-calowych kół na drucie. Dodanie tego projektu kół, który stanowi kluczowy element języka wzornictwa firmy, wymagało intensywnych prac rozwojowych, w tym nowo zaprojektowanych wahaczy, elementów zawieszenia oraz komponentów hamulcowych. Dostępny jest również nowy styl kół aluminiowych, który odwołuje się do sportowych samochodów lat 60. i 70., jak również do starych wzorów kół Morgana.

Napęd, Wydajność & Emisja

Morgan zbudował na swojej długotrwałej współpracy z BMW, decydując się na użycie silnika 2.0-litra TwinPower Turbo. To pierwszy raz, kiedy czterocylindrowy silnik turbo znalazł się w samochodzie Morgana, produkując 255 bhp (190 kW) oraz, w automatycznej wersji, 295 lb ft (400 Nm) momentu obrotowego. W połączeniu z suchą masą zaledwie 1009 kg, zapewnia bezwysiłkową wydajność: przyspieszenie od 0 do 62 mph (0-100 kph) zajmuje zaledwie 4,8 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 149 mph (240 kph). Wersja manualna rozwija 258 lb ft (350 Nm) momentu obrotowego, co w połączeniu z suchą masą 1013 kg, skutkuje czasem 0-62 mph (100 kph) wynoszącym 5,2 sekundy. Moc i prędkość maksymalna są porównywalne z modelem automatycznym.

Chociaż wartości mocy i momentu obrotowego pozostają na poziomie porównywalnym z zastosowaniami BMW, mapowanie silnika zostało specjalnie skalibrowane, aby zapewnić optymalną jazdę i reakcję w Plus Four. Tak jak w Morganie Plus Six, dostępny jest tryb sportowy, aktywowany za pomocą przycisku na centralnej kolumnie. Zwiększa to reakcję na gaz, uwalniając zupełnie nowy charakter dynamiczny samochodu. Ogólnie rzecz biorąc, moc silnika jest porównywalna z ustępującym modelem Morgana Roadster z stalowym podwoziem, jednak rzeczywiste osiągi i dynamika zostały podniesione na zupełnie nowy poziom.

Całkowicie nowy Morgan Plus Four wprowadza również manualną skrzynię biegów po raz pierwszy w modelu z platformą CX-Generation. Sześciobiegowa skrzynia została zoptymalizowana, aby zapewnić idealnie wyważony ruch, który w połączeniu z starannie dobranymi przełożeniami dostarcza angażujących wrażeń z jazdy. Skrzynia biegów doskonale komponuje się z silnikiem 2.0-litra BMW TwinPower Turbo i oferuje dodatkowy wybór dla klienta.

Po raz pierwszy w modelu dostępna jest również skrzynia automatyczna z fabryki. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów posiada łopatki zmiany biegów i wykazała się doskonałym dopasowaniem zarówno do platformy CX-Generation, jak i silnika BMW w uznawanym za wiodący modelu Plus Six. Przesunięcie selektora biegów w stronę kierowcy włącza tryb sportowy, co zmienia wzorce zmiany biegów i reakcję, prowadząc do bardziej dynamicznych wrażeń z jazdy. Przełożenia można również wybierać ręcznie, używając selektora biegów lub łopatek umieszczonych na kolumnie kierownicy.

Choć poziom mocy i momentu obrotowego wzrósł o ponad 65% w porównaniu do ustępującego modelu Plus 4, nowoczesna technologia napędu zapewnia Plus Four podobny wskaźnik zużycia paliwa wynoszący 40 mpg (7.0l/100km), a emisję CO2 ograniczono do zaledwie 159 g/km w wersji automatycznej (samochód manualny: 39 mpg (7.3 l/100km); 165 g/km CO2). Niższe wskaźniki emisji, reprezentujące 30% redukcji w porównaniu do ustępującego Morgana Roadster, czynią samochód bardziej dostępnym na rynkach zagranicznych, gdzie opodatkowanie jest związane z emisją CO2.

Rzemiosło, Specyfikacja & Ceny

Tradycyjne wartości Morgana pozostają kluczowe dla produkcji całkowicie nowego Plus Four. Każdy sportowy samochód Morgana jest budowany w siedzibie firmy w Malvern i korzysta z sprawdzonych metod produkcji: ręcznie wykonana rama z drewna, ręcznie formowane panele aluminiowe oraz ręcznie wykończone skórzane wnętrze. Rzemiosło stanowi i nadal będzie stanowić sedno produkcji Morgana, gdzie etos budowy karoserii XXI wieku jest praktykowany na co dzień.

Morgan Plus Four ma obszerną standardową specyfikację, obejmującą nowości dla modelu, takie jak automatyczne oświetlenie LED z przodu i z tyłu, zdalne centralne zamki i ABS, a także wcześniej opcjonalne elementy, takie jak wspomaganie kierownicy, dach z moheru, osłony przeciwsłoneczne i pasy mocujące drzwi. Nowe opcjonalne wyposażenie obejmuje oświetlenie w deszczu oraz system audio w samochodzie z łącznością Bluetooth. Łącznie dostępnych jest miliard kombinacji opcji, co umożliwia spełnienie indywidualnych życzeń każdego klienta.

Całkowicie nowy Plus Four jest dostępny do zamówienia, a dostawy dla klientów rozpoczną się w II kwartale 2020 roku. Ceny zaczynają się od 62 995 £ z VAT w Wielkiej Brytanii. Od momentu wprowadzenia, samochód jest dostępny do budowy według dokładnej specyfikacji w konfiguratorze samochodów Morgana.

Powrót samochodu pokazowego

Morgan to firma, która odnajduje się w trudnych sytuacjach, a zaledwie kilka dni przed planowanym ujawnieniem Plus Four na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2020 roku, napotkała wyzwanie, gdy wystawa została odwołana z powodu epidemii koronawirusa.

Zaplanowano alternatywne wydarzenie, które miało się odbyć w fabryce Morgana w Malvern, w Wielkiej Brytanii, ale samochód pokazowy musiał wrócić. Mając tylko weekend na to zadanie, a transportery samochodowe nie mogąc jeździć w niedzielę w Europie kontynentalnej, szef projektu Morgana, Jon Wells, oraz główny projektant cyfrowy, Michael Smith, zostali natychmiast wysłani, aby odprowadzić samochód do domu.

2.0L 6MT (258 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Moc190.2 Kw @ 5500 Rpm
258.5 Hp @ 5500 Rpm
255 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy258 Lb-Ft @ 1000-5000 Rpm
350 Nm @ 1000-5000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna149 Mph (240 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.2 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Masa własna2273 Lbs (1031 Kg)
Średnie spalanie32.2 Mpg Us (7.3 L/100Km)
Emisja CO2165 G/Km

2.0L 8AT (258 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Moc190.2 Kw @ 4400 Rpm
259 Hp @ 4400 Rpm
255 Bhp @ 4400 Rpm
Moment obrotowy295 Lb-Ft @ 1000-4300 Rpm
400 Nm @ 1000-4300 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna149 Mph (240 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.8 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Masa własna2224 Lbs (1009 Kg)
Średnie spalanie33.6 Mpg Us (7 L/100Km)
Emisja CO2159 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.