NIO zaprezentowało SUV-a ES8 w 2017 roku, a produkcję rozpoczęło w czerwcu 2018, ale początkowo był on dostępny tylko w Chinach, podczas gdy reszta świata musiała czekać.
Chiński producent samochodów zrozumiał, że aby konkurować z innymi premium markami europejskimi, musi współpracować z najlepszymi dostawcami różnych komponentów. NIO to zrealizowało, korzystając z zawieszenia powietrznego od firmy Continental oraz hamulców od Brembo. Dodatkowo współpracowało z Tata Technologies w zakresie układu napędowego. Siedmiomiejscowy SUV zaprezentował dojrzały pojazd, bez typowych wad związanych z procesem projektowania nowych producentów samochodów.
Ze względu na ciągłe wysokie zapotrzebowanie na SUV-y, NIO postanowiło nie zaczynać od tanich elektryków. Od razu skierowało swoje produkty do najwyższej klasy klientów z elektrycznym, siedmiomiejscowym SUV-em, który miał dużą, trapezoidalną kratkę z przodu, rozciągającą się do dolnej części zderzaka. Jego diodowe światła LED były umieszczone nad bocznymi wlotami, pod paskami świateł do jazdy dziennej. Profil samochodu cechował się poszerzonymi przednimi i tylnymi błotnikami oraz wymodelowanymi panelami drzwi. Było to wciąż zachowawcze podejście do rynku, z wyraźnym kształtem SUV-a. Z tyłu, wzór świateł tylnych przypominał falisty wzór obecny w hatchbacku Renault Megane, ale dobrze komponował się w ogólny design pojazdu.
Wnętrze wypełnione było materiałami premium w większości miejsc i wykazywało dużą dbałość o detale. Szeroka konsola centralna oddzielała pasażerów z przodu i zawierała przestrzenie do przechowywania oraz dwa duże uchwyty na kubki. Na szczycie deski rozdzielczej znajdował się asystent AI Nomi, który pomagał i umilał czas kierowcy.