Nissan NX z 1991 roku został wprowadzony na rynek sportowych kompaktów, aby konkurować z Mazda MX3, Toyotą MR2, Hondą Civic Del Sol oraz Isuzu Piazza.
Japoński producent samochodów nie chciał stracić udziału w tym segmencie, w którym odnosił dobre wyniki dzięki modelom Nissan Sentra i Nissan Sunny Coupe. Ten ostatni był bardziej hatchbackiem niż coupe, ale podobnie jak MX3. Stworzono solidną platformę, która zapewniała lepsze prowadzenie, ale nadal oferowała dobrą oszczędność paliwa.
Design tego samochodu był nietypowy, z głębokimi reflektorami i zaokrąglonym kształtem kabiny. Demontowany dach pozwalał przekształcić pojazd w styl Targa w zaledwie kilka sekund. Pochylona tylna część inspirowana była samochodami sportowymi, z dużą tylną szybą na klapie.
Wnętrze NX oferowało dużo miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów z przodu. Tylne siedzenia były składanym siedziskiem, które powiększało przestrzeń bagażową. Nie zapewniało jednak wystarczającej wysokości dla głowy dorosłych pasażerów. Zestaw wskaźników zawierał podstawowe informacje dla kierowcy: obrotomierz, prędkościomierz, wskaźnik paliwa i temperaturę płynu chłodzącego.