Wielka rodzina samochodów Z Coupe od Nissana powiększyła się o nowego członka w 2008 roku, który oferował mocniejszą wersję w porównaniu do poprzedniego modelu z 2003 roku.
Nissan ma długą historię modeli Z. Przed 370 Z (Z34) były 350 (Z33) i 300 ZX (Z32). Historia sięga 1970 roku, kiedy na rynku pojawił się pierwszy model Z, nazwany Datsun Z240, będący częścią marki Nissan. Zazwyczaj nowa generacja samochodu jest większa od tej, którą zastępuje. Nissan postanowił zrobić odwrotnie, skracając rozstaw osi o 100 mm (4″). Całkowita długość była mniejsza o 70 mm (2.7″), ale poszerzono przedni i tylny rozstaw kół oraz całkowitą szerokość samochodu o 33 mm (1.3″).
Wnętrze kabiny skupiało się na kierowcy. 370 Z był samochodem stworzonym z myślą o kierowcy. Z tego powodu konsola środkowa oddzielała siedzenie kierowcy od pasażera. Zestaw wskaźników był zamocowany do kolumny kierownicy, co oznaczało, że przy regulacji kolumny, wskaźniki także się poruszały. Dzięki temu kierowca nie musiał wybierać pomiędzy idealną pozycją kierownicy a widocznością wskaźników.
Jeśli chodzi o napęd, Nissan oferował silnik V6 o pojemności 3.7 litra, standardowo połączony z 6-biegową skrzynią manualną lub opcjonalnie z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów z łopatkami za kierownicą. Jako pierwsza w branży innowacja, samochód, gdy był wyposażony w manualną skrzynię, automatycznie „dopuszczał” obroty silnika podczas redukcji biegów, aby dopasować je do prędkości obrotowej silnika.
W pierwszym pełnym przesz redesignie legendarnego Nissana Z od jego ponownej premiery w 2003 roku, nowy Nissan 370Z zyskał krótszy rozstaw osi, większe wykorzystanie lekkich materiałów nadwoziowych, nowy silnik o większej mocy oraz nową 7-biegową automatyczną skrzynię biegów z łopatkami, a także pierwszy na świecie zsynchronizowany system kontroli obrotów przy zmianie biegów w manualnej skrzyni.
Aby w pełni zrozumieć nowy model, oznaczony jako Nissan 370Z, wystarczy spojrzeć na subtelną, unoszącą się linię nowego tylnego okna. Typowo Z, okno przypomina oryginalny model z 1970 roku, Nissan 240Z – samochód, który zrewolucjonizował świat sportowych aut dzięki unikalnemu połączeniu wydajności, stylu i, co najważniejsze, wartości. Nowy Nissan 370Z kontynuuje tę filozofię, oferując dostępne osiągi, prawdziwą sportową obsługę oraz dynamiczny, zwrotny design.
„Nowy charakter Nissana 370Z jest od razu widoczny w świeżym, zewnętrznym wzornictwie, które jest sportowe, a jednocześnie niezwykle rozpoznawalne jako Z,” powiedział Pierre Loing, europejski wiceprezydent Nissana ds. planowania produktów. „Nowy Nissan 370Z opiera się na najlepszych cechach zarówno pierwszej, jak i ostatniej generacji modeli Z – z szacunkiem, ale nie retro, prosty, ale wyrafinowany i niewątpliwie Z.”
Nowy wygląd zewnętrzny: bardziej atletyczny, bardziej muskularny, 100% Z.
Dynamiczny nowy styl Nissana 370Z oferuje podwójne korzyści – bardziej agresywny wygląd i lżejszą, sztywniejszą konstrukcję dla lepszej wydajności. Rozstaw osi nowego Z jest prawie 100 mm krótszy niż w poprzedniej generacji Nissana 350Z (2550 mm w porównaniu do 2650 mm), osiągnięto to poprzez przesunięcie tylnych kół w przód w drugiej generacji platformy FM, a całkowita długość została skrócona o 70 mm (4250 mm w porównaniu do 4320 mm). Jednocześnie całkowita szerokość została zwiększona o 33 mm, a tylna szerokość o 55 mm.
Bardziej kompaktowe wymiary zewnętrzne oraz zwiększone wykorzystanie lekkich materiałów pomagają w redukcji wagi, a jednocześnie struktura nadwozia została znacznie wzmocniona, co poprawia sztywność.
Wraz z nową strukturą i postawą, Nissan 370Z ma napiętnowaną nową powłokę – wygląda całkowicie nowo, a jednocześnie w pełni Z. Zewnętrzny design zawiera zamierzone elementy stylizacyjne 240Z, smukły aerodynamiczny kształt, „dynamiczne wrażenie ruchu” z dramatycznie nadwieszonym dachem (z elementami stylizacyjnymi z Nissana GT-R) oraz „niską wizualną grawitację.”
Smukła sylwetka 370Z zdefiniowana jest przez unoszący się projekt okna ćwiartkowego, który jest powielany przez dynamiczny, wznoszący się krzywy kształt w dolnej części nadwozia i wrażenie napiętej blachy wokół kół i ramy. Dbałość o szczegóły i funkcjonalność jest widoczna w całym zewnętrznym designie, w tym w dodaniu wskaźnika kierunkowskazu zintegrowanego z logo Z umieszczonym między przednim kołem a drzwiami.
Wnętrze Nissana 370Z: stawiając kierowcę w centrum akcji
Wnętrze nowego Nissana 370Z kontynuuje tradycję Z, zwiększając przyjemność z jazdy, niezależnie od warunków drogowych czy natężenia ruchu. Dodatkowo, szczególną uwagę zwrócono na jakość materiałów oraz dopasowanie i wykończenie.
Tradycyjny układ 2-osobowy oparty jest na głęboko wyprofilowanej desce rozdzielczej z pełnowymiarowym konsolą centralną oddzielającą siedzenie kierowcy od pasażera. Z tyłu znajduje się otwarta przestrzeń bagażowa z poprawioną przestrzenią do przechowywania i dostępnością.
Warstwa informacyjna zapewnia lepszą widoczność z łatwym dostępem do wszystkich kluczowych danych. Wskaźniki są ponownie przymocowane do kolumny kierowniczej, dzięki czemu kierowca nie musi wybierać pomiędzy idealną pozycją kierownicy a widocznością wskaźników.
Rozwiązania wnętrza również zostały ulepszone w porównaniu z poprzednią generacją, w tym usunięcie tylnego wzmocnienia (zastąpionego mniej inwazyjnymi wzmocnieniami strukturalnymi) oraz dodanie nowej przestrzeni „półki” za siedzeniami, tworząc idealne miejsce na przechowywanie teczek. Rozkładany schowek jest standardowy w 370Z, a dodatkowo dodano zamykany schowek na rękawiczki.
Życie na pokładzie zostało poprawione dzięki dodatkowemu przyciskowi start/stop silnika, większym średnicom wskaźników oraz dzięki użyciu materiałów premium na siedzenia, podłokietnikach i wykończeniach drzwi (w zależności od wersji).
Silnik 3.7-litra: serce i dusza Z
Jak sugeruje nowa nazwa, nowy Nissan 370Z jest napędzany silnikiem VQ37VHR o pojemności 3,7 litra z systemem VVEL (zmienne zdarzenia i podnoszenie zaworów). Oprócz większej pojemności, nowy silnik zapewnia lepsze dostarczanie mocy aż do czerwonego zakresu 7000 obr/min, poprawioną moc na niskich obrotach i więcej momentu obrotowego na wyższych obrotach, co tworzy zupełnie nowe doświadczenie jazdy. Około 35% części silnika jest nowych w porównaniu do poprzedniego projektu. Moc wynosi 331 PS, a moment obrotowy 366 Nm. Dane dotyczące mocy silnika dla Europy są przedmiotem homologacji.
Nowy silnik wspierany jest przez wybór dwóch nowych zaawansowanych skrzyń biegów, które mają na celu poprawę osiągów kierowcy. Nowo ulepszona manualna skrzynia biegów o bliskim przełożeniu 6-biegowa zawiera pierwszy na świecie zsynchronizowany system kontroli obrotów przy zmianie biegów, który pozwala kierowcom na każdym poziomie umiejętności doświadczyć idealnie gładkich zmian biegów za każdym razem. Funkcja „SynchroRev Control” automatycznie dostosowuje prędkość silnika przy zmianie biegów do dokładnej prędkości następnej pozycji biegowej, zasadniczo „przyspieszając” przepustnicę, aby wygładzić wszelkie zmiany biegów.