Druga generacja Almera nie była już projektowana w Japonii, co zaowocowało eleganckim europejskim hatchbackiem stworzonym na platformie opracowanej przez Nissana i jego nowego partnera, Renault.
Renault stworzyło pierwszy nowoczesny hatchback na świecie. Był to model Renault 16 w 1965 roku, który nieustannie poprawiano i zmieniano. Nissan z kolei nie radził sobie z tym tak dobrze. Dzięki francuskiej pomocy, skonstruowano samochód, który był zaprojektowany z myślą o kierowcy i ukierunkowany na rodzinę. Almera/Pulsar bardziej pasowała do nastolatków lub młodej pary w wersji trzydrzwiowej.
Jej zaokrąglona sylwetka przypominała erę bio-designu, ale wzbogacona została o kilka ostrych kątów na przednim grillu, które należały do nowego trendu projektowego. Umieszczone w narożnikach światła kierunkowskazów z przezroczystymi szybami i żółtymi żarówkami nadawały samochodowi sportowy charakter. W przeciwieństwie do pięciodrzwiowego odpowiednika, wersja trzydrzwiowa miała dłuższe drzwi i pochylone stałe tylne okna. Nawet dach był lekko nachylony, z niewielkim wypustem nad słupkami C oraz krawędzią nad tylną szybą, co miało na celu poprawę aerodynamiki pojazdu.
Wnętrze zdominowane było przez zaokrąglone linie deski rozdzielczej. Tylko ekran nawigacji (dostępny jako opcja) i centralne wloty powietrza miały prostokątne kształty. Na panelu wskaźników dominował prędkościomierz, otoczony z lewej strony obrotomierzem, a z prawej wskaźnikami paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego. Fotele kubełkowe były zaprojektowane bardziej z myślą o komforcie, zapewniając niewielkie podparcie. Z tyłu zainstalowano dzieloną kanapę, przeznaczoną dla dwóch dorosłych, choć przestrzeń na nogi była ograniczona.