Nissan zaprezentował model Armada z 2004 roku na Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2003 roku, w ramach planu ożywienia, który prowadził były szef Renault-Nissan Alliance, Carlos Ghosn.
Armada, zbudowana na tej samej platformie co pickup Titan, była skierowana do klientów potrzebujących dużego i wytrzymałego SUV-a, który bez trudu poradzi sobie z holowaniem łodzi lub przyczepy. Dodatkowo, oferowała znakomite osiągi terenowe, dzięki czemu nie bała się brudu, błota ani głębokiego śniegu.
Jej design kładł nacisk na wytrzymałość i moc, a przednia część nadwozia charakterystycznie wyróżniała się dużymi reflektorami po bokach kolorowej grilla. Zderzak miał otwór, który mógł służyć do dodatkowego chłodzenia lub do przeprowadzenia wciągarki. Po bokach, pojazd o kształcie dwóch skrzynek miał wystające błotniki i wysoką kabinę. Zespół projektowy opracował nietypowy kształt tylnych drzwi, gdzie górna część wznosiła się lekko w dół, a uchwyty drzwi były ukryte na skośnych słupkach C.
W środku Armada mogła pomieścić do siedmiu pasażerów na trzech rzędach siedzeń, ale dostępna była również opcja dwóch foteli kapitańskich w środkowym rzędzie, oddzielonych dodatkowymi schowkami. Dzięki konstrukcji na ramie, SUV w pełnym rozmiarze oferował płaską podłogę i wystarczająco dużo miejsca dla wszystkich pasażerów. Jednak pasażerowie mieli mniej miejsca na ramiona w składanym trzecim rzędzie siedzeń. Dla kierowcy producent przewidział system multimedialny z 7-calowym ekranem na górze centralnej konsoli.
Moc pochodziła z silnika V8 o pojemności 5,6 litra, który oferował maksymalną zdolność holowniczą wynoszącą 9 100 funtów (4 127 kg).
W pełnowymiarowym modelu Nissan Armada z 2004 roku, najnowszym członku zróżnicowanej rodziny aut terenowych Nissan, innowacyjność firmy osiąga nowy wymiar. Zaprojektowany jako pełnowymiarowy SUV dla pełnowymiarowego życia, nowy Armada będzie dostępny w salonach Nissan w całym kraju od jesieni 2003 roku.
Oferta SUV-ów Nissan obejmuje teraz pojazdy praktycznie dla każdego zastosowania i pragnienia – od prostoty i funkcjonalności popularnego modelu Xterra, przez wszechstronny Pathfinder, po „drogowego podróżnika” Murano, aż po potężny, przestronny, ośmioosobowy model Armada.
„Nowy Armada został zaprojektowany z myślą o właścicielach o aktywnym stylu życia, rodzinach potrzebujących wszystkich tradycyjnych zalet pełnowymiarowego SUV-a, ale poszukujących wyższego poziomu stylu, satysfakcjonujących funkcji i elastyczności, która zachęca do spontaniczności i przygód” – powiedział Mark McNabb, wiceprezydent i dyrektor generalny Nissan Division, Nissan North America, Inc. „Armada to nie tylko pasywne miejsce do przewozu pasażerów i ich bagażu, ale pojazd, który umożliwia – i inspiruje – do przeżywania niezwykłych chwil.”
Ekspresyjny design zewnętrzny
Nowy Armada oferuje wyjątkowy wygląd, oparty na zaawansowanej koncepcji projektowej. Połączenie długiego rozstawu osi i zarazem kompaktowych wymiarów całkowitych zapewnia lepszą stabilność i prowadzenie, a także dłuższe wnętrze z dużą ilością miejsca na bagaż – jednocześnie krótkie zwisy z przodu i tyłu dla lepszej manewrowości.
W badaniach rynku pełnowymiarowych SUV-ów projektanci i planiści produktów Nissan odkryli, że wielu nabywców SUV-ów szuka nowego, świeżego stylu, który wykracza poza to, co obecnie dostępne w klasie.
„Oprócz poprawionych dynamiki jazdy i funkcjonalności, jedną z kluczowych niezaspokojonych potrzeb segmentu jest wyjątkowość i odmienność” – powiedział McNabb. „Nabywcy są gotowi na coś nowego i innego – nie tylko na kolejny przeciętny SUV.”
Projekt Armady zaczyna się od szerokiego stania, z sylwetką nadwozia idącą od boków opon. Reflektory są proste, ale mocne, a maska potężna, lecz wyrafinowana. Charakterystyczny design słupka A zwraca uwagę na precyzyjnie dopasowaną górną część nadwozia, a słupki B, C i D działają jak rama dla wysoce wypolerowanej struktury nadwozia. Klapa bagażnika ma solidny wygląd, nie sprawiając wrażenia ciężkiej, a masywne zderzaki podkreślają siłę i moc Armady.
Inne cechy zewnętrzne to standardowy grill w kolorze nadwozia (model SE, chromowany grill w modelu LE) oraz chromowane klamki drzwi przednich, podgrzewane lusterka boczne z regulacją elektryczną (z lampkami przy przejściu w modelach LE), standardowe bieżniki, przyciemniane szyby w drugim i trzecim rzędzie oraz dostępna elektryczna klapa bagażnika, ręczne okna otwierane w tylnych ćwiartkach (elektrycznie w modelach LE) i reflektory halogenowe. Wszystkie modele są również wyposażone w standardowy system czujników zbliżeniowych (ostrzeganie o przeszkodach z tyłu) w zderzaku.
„Od wzniesionej linii dachu i dwu częściowego bagażnika po standardowe 18-calowe koła i opony, czuć mocny zmysł jakości, stylu i indywidualności. Jest wyraźne powiązanie z Nissanem, ale nie jest to wirtualna kopia naszych innych SUV-ów – to świeżość, która, jak sądzimy, przetrwa długo” – dodał McNabb.
Inspirowany projekt wnętrza
Chociaż Armada jest pierwszym pełnowymiarowym SUV-em Nissana, wpisuje się w tradycję innych aut terenowych Nissana, oferując wnętrze zaprojektowane z myślą o aktywnych rodzinach. Zaawansowany, ergonomiczny styl wnętrza łączy nowoczesny wygląd z tradycyjną wytrzymałością.
Kluczowym elementem koncepcji projektowej Armady jest wyjątkowa wszechstronność, przestronność i elastyczność – w tym standardowe fotele w 2. i 3. rzędzie, które składają się na płasko, najwięcej miejsca na nogi w 2. rzędzie w klasie pełnowymiarowych SUV-ów oraz możliwość wyboru pomiędzy ośmio- a siedmioosobowym miejscem. Ze względu na dużą przestrzeń za fotelem trzeciego rzędu oraz pełnowymiarowy konsolę sufitową z lampkami do mapy, nawiewami i dostępnym systemem rozrywki DVD dla rodziny.
Z przodu, 8-stopniowo elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy oraz dostępne 6-stopniowo regulowane siedzenie pasażera zapewniają komfort i luksus, podczas gdy składane siedzenie pasażera z przodu ma uchwyty na kubki i wbudowaną „strefę roboczą”. Duża konsola przednia oferuje doskonałą przestrzeń do przechowywania. Na konsoli i desce rozdzielczej znajdują się trzy gniazda zasilania 12V do użycia z telefonami komórkowymi i przenośnymi urządzeniami elektronicznymi.
Standardowy drążek zmiany biegów umieszczony na podłodze (pierwszy w klasie pełnowymiarowych SUV-ów) dodaje sportowego wyglądu i poprawia kontrolę zmiany biegów podczas holowania. Standardowe są również regulowane pedały hamulca i gazu z blokadą skrzyni biegów.
Skórzane siedzenia (skóra standardowa w modelach LE i SE Off-Road, opcjonalnie w SE) oraz system nawigacji oparty na satelicie z 7-calowym ekranem LCD są również dostępne. Standardowa, pełnowymiarowa konsola sufitowa zawiera indywidualne lampki do mapy i otwory wentylacyjne.
W drugim rzędzie jest możliwość wyboru między składanym ławą w 2. rzędzie, a dostępnymi fotelami kapitańskimi w 2. rzędzie z innowacyjną, wyjmowaną konsolą środkową. Przestronność w 2. rzędzie wynosi 41.9 cala (najlepsza w klasie pełnowymiarowych SUV-ów) zapewnia pasażerom komfortową jazdę, a dostępny system rozrywki DVD dla rodziny z dwoma bezprzewodowymi słuchawkami i pilotem oraz 10-głośnikowym systemem audio Bose® oferuje różnorodne opcje rozrywkowe. System audio Bose ma podwójną możliwość mediów, co pozwala na jednoczesne używanie radia i CD (słuchawki muszą być używane do odsłuchu drugiego źródła dźwięku).
Składane 3. rzędy siedzeń zaprojektowano z myślą o łatwej obsłudze i dostępie. „Dodatkowo, przemyślane rozwiązanie podnosi siedziska 3. rzędu wyżej niż siedzenia 2. rzędu, co ułatwia rozmowy i poprawia widoczność dla pasażerów” – powiedział McNabb.
Jest również duża ilość przestrzeni do przechowywania za siedzeniem 3. rzędu. Przy złożonych fotelach 2. i 3. rzędu, Armada oferuje niemal płaską podłogę. A przy złożonym fotelu pasażera z przodu można przewozić przedmioty o długości do 10 stóp przy zamkniętej tylnej klapie. Oprócz przestronności, 3. rząd ma boczne schowki i uchwyty na kubki. Tylny bagażnik zawiera uchwyty do przechowywania na suficie i podłodze, podczas gdy dostępne akcesoria obejmują siatkę bagażową i półkę na bagaż.
W Armadzie dostępnych jest do 14 uchwytów na kubki, z niektórymi dostosowanymi do kubków o pojemności 64 uncji. Inne przestrzenie do przechowywania obejmują kieszenie na bokach deski rozdzielczej, główną komorę konsoli centralnej z kieszeniami bocznymi, uchwyty na butelki w drzwiach przednich i bocznych oraz tylną kieszeń siedzenia kierowcy.
Moc do realizacji wielkich przygód
Armada to najsilniejszy SUV Nissana, jaki kiedykolwiek powstał. Wykorzystując nową platformę, Armada ma wytrzymałą, w pełni prostokątną stalową ramę zapewniającą lepsze osiągi w przypadku kolizji i długoterminową trwałość; niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami z tyłu zaprojektowane w celu poprawy przestronności, komfortu i reaktywności; oraz nowy silnik V8 o pojemności 5,6 litra DOHC 32-zaworowy Nissan Endurance, oferujący jedne z najwyższych standardowych wartości mocy i momentu obrotowego w klasie pełnowymiarowych SUV-ów, oraz najwyższą maksymalną zdolność holowania w klasie (przy odpowiednim wyposażeniu) do 9100 funtów. Silnik Endurance V8 jest dostrojony do użycia w Armadzie, aby uzyskać 305 koni mechanicznych i 385 lb-ft momentu obrotowego.
Silnik Nissan Endurance V8, który jest montowany w nowoczesnym zakładzie Nissana w Decherd, Tennessee, jest wspólny z nowym pickupem Nissan Titan. Prawie 90% imponującego momentu obrotowego silnika jest dostępne poniżej 2500 obr/min – tam, gdzie jest potrzebne do transportu, holowania lub wolnej jazdy w terenie.
Zaawansowany design silnika obejmuje cechy takie jak aluminiowy blok silnika z żeliwnymi cylindrami, łańcuchowe podwójne wałki rozrządu z bezgłośnym łańcuchem, mikrofazowany wał korbowy ze stali, mikrofazowane wałki rozrządu, tłoki pokryte molibdenem oraz elektroniczny pedał akceleratora operate-by-wire dla precyzyjnej kontroli.
Elektronicznie sterowana 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów z trybem holowania jest standardem w każdej Armadzie. Skrzynia biegów wykorzystuje unikalny zestaw przełożeń, wybrany specjalnie do zastosowań o wysokim momencie obrotowym, wraz z zaawansowanym projektowaniem konwertera momentu obrotowego dla poprawy efektywności paliwowej i nowoczesnym programem zarządzania układem napędowym dla poprawy jakości zmiany biegów. Tryb holowania zmienia wzór zmiany biegów podczas holowania i transportu.
Modele Armady wyposażone w pakiet holowniczy otrzymują również wyższą przekładnię osi oraz wskaźnik temperatury skrzyni biegów. Inne akcesoria pakietu holowniczego obejmują zaczep, radiator o dużej wydajności, dodatkowy wtyk przewodu 7-pinowego, wstępne okablowanie hamulca przyczepy, akumulator o dużej wydajności oraz poziomujący układ pneumatyczny zawieszenia z tyłu.
Nowe możliwości off-road modelu Armada są równie imponujące, z modelami 4WD, które mają zaawansowany system automatycznej kontroli. Wykorzystując technologię napędu na wszystkie koła pochodzącą z wysokiej klasy sportowego coupe Nissan Skyline GT-R (zamiast mniej wyrafinowanych systemów opartych na ciężarówkach), system 4WD Armady został zaprojektowany do natychmiastowego rozdzielania momentu obrotowego na wszystkie cztery koła, gdy warunki drogowe tego wymagają (do 50 procent może być przekazywane na przednie koła na żądanie), co zapewnia optymalną przyczepność z lepszą efektywnością paliwową i zwiększoną zdolnością pokonywania zakrętów.
Dwu-biegowa elektroniczna skrzynia biegów pozwala kierowcy wybierać między automatem, całkowitym napędem na cztery koła oraz 4Lo. Stosunek wspinaczki w 4Lo jest jednym z najlepszych wśród konkurencji, zapewniając zwiększoną siłę napędu podczas jazdy z niskimi prędkościami i zdolność zjeżdżania ze wzgórza. W normalnych warunkach jazdy Armady 4WD pracują w trybie napędu na dwa koła.
System ABS Armady obejmuje standardowe dostosowanie do jazdy w terenie w celu poprawy hamowania na luźnym żwirze. Ma również rozwieszone zawieszenie (9,9 cala dla modeli 2WD, 10,6 dla modeli 4WD). W zestawie Off-Road Grade dostępne są są mocne płyty ochronne (dla miski olejowej, zbiornika paliwa oraz skrzyni rozdzielczej). Pakiet Off-Road zawiera również amortyzatory Rancho® o wysokiej wydajności.
Choć Armada jest dobrze wyposażona do wymagających aktywności, jest równie zdolna w codziennych zadaniach związanych z jazdą, zapewniając komfort i styl. Standardowe zawieszenie przednie typu podwójne wahacze z absorbersami o dużej wydajności i stabilizatorami jest połączone z niezależnym tylnym zawieszeniem typu podwójne wahacze.
Oprócz przyjemnego prowadzenia, konstrukcja tylnego zawieszenia zapewnia wysoką jakość jazdy dla pasażerów w 2. i 3. rzędzie i maksymalizuje przestrzeń wewnętrzną, minimalizując ingerencję elementów zawieszenia w kabinie.
Tylny układ poziomowania powietrza (dostępny w pakiecie holowniczym) zapewnia lepszą stabilność prowadzenia i komfort jazdy podczas holowania lub przewożenia ciężkich ładunków. System, który automatycznie dostosowuje ciśnienie powietrza w poduszkach zawieszenia, pomaga utrzymać jednolitą wysokość prześwitu i kąt najazdu podczas holowania lub przewożenia ciężkich ładunków.
Inne kluczowe elementy platformy, które znajdują się w każdej nowej Armadzie, obejmują wzmocnione hydrauliczne wspomaganie kierownicy wrażliwe na prędkość oraz czterookładowe hamulce tarczowe z systemem ABS Bosch z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD) i wspomaganiem hamulców (BA), system kontrolujący dynamikę pojazdu (VDC) z systemem kontroli trakcji oraz system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Duże opony 265/70R18 są dostępne z standardowymi aluminiowymi felgami (5-ramienne w SE, 6-ramienne w LE), natomiast modele wyposażone w Off-Road Grade posiadają opony BF Goodrich Rugged Trail All-Terrain P285/70R17 na 17×7,5J 7-ramiennych aluminiowych felgach. Standardowy zbiornik paliwa o pojemności 28 galonów zapewnia doskonały zasięg jazdy.
Nacisk na zaawansowaną technologię bezpieczeństwa
Nowa Armada oferuje rozbudowaną listę standardowych i dostępnych funkcji bezpieczeństwa, w tym standardowe dodatkowe poduszki powietrzne zasłonowe w przypadku zderzenia bocznego oraz przewrócenia dla wszystkich trzech rzędów oraz dostępne dodatkowe poduszki powietrzne w przypadku zderzenia bocznego (montowane w przednich siedzeniach).
Każda Armada ma również zaawansowany system poduszek powietrznych Nissan (AABS) z poduszkami powietrznymi o podwójnej fazie z sensorami pasów bezpieczeństwa oraz czujnikiem klasyfikującym pasażera siedzenia z przodu, pasami bezpieczeństwa 3-punktowymi z napinaczami i ogranicznikami obciążenia, pasami bezpieczeństwa 3-punktowymi dla wszystkich pasażerów w tylnych siedzeniach (w tym pozycja środkowa), systemem haków LATCH (dolne zaczepy i linki dla dzieci) oraz konstrukcją Zonę Body z przednimi i tylnymi strefami zgniotu.
Szeroki zakres modeli i wyposażenia
Nowa Armada będzie dostępna w modelach Armada SE, Armada SE Off-Road oraz Armada LE w wersji napędu na dwa lub cztery koła. Oferowanych jest wiele opcjonalnych pakietów, które pozwalają nabywcom dostosować pojazdy do ich dokładnych potrzeb i pragnień.
Model SE, jak wszystkie Armady, zaczyna się od silnika V8 Nissan Endurance o pojemności 5,6 litra, 5-biegowej automatycznej skrzyni biegów, niezależnego zawieszenia na cztery koła oraz składanych foteli w 2. i 3. rzędzie. Kluczowe funkcje SE obejmują grill w kolorze nadwozia, opony P265/70R18 na 5-ramiennych aluminiowych felgach, miejsca dla 8 pasażerów oraz pełnowymiarową konsolę sufitową, stopnie, automatyczną zmieniarkę CD na 6 płyt oraz czujniki zbliżeniowe.
Model Armada SE Off-Road dodaje wyposażenie specjalnie zaprojektowane dla lepszych możliwości w terenie, w tym amortyzatory Rancho o wysokiej wydajności, niższy współczynnik przełożenia (3.357:1), opony BF Goodrich All-Terrain P285/70R17 montowane na unikalnych aluminiowych felgach w stylu „off-road”, reflektory przeciwmgłowe oraz trzy płyty ochronne.
Model Armada LE dodaje wyższy poziom luksusowych udogodnień, w tym chromowany grill z czarną siatkową wkładką, fotele kubełkowe dla 2. rzędu z wyjmowaną konsolą oraz skórzane fotele z poduszkami powietrznymi do zderzeń bocznych.
Dostępne pakiety wyposażeniowe obejmują pakiet SE Bose, pakiet SE Leather, pakiet SE/SE Off-Road z szyberdachem, pakiet SE Journey oraz pakiet SE Off-Road Adventure.
Pakiety Armada LE obejmują pakiet LE z rozdzielonym siedziskiem w 2. rzędzie, pakiet LE Upgrade, pakiet LE z szyberdachem oraz pakiet LE Technology z relingiem dachowym i systemem nawigacji z 7-calowym ekranem LCD.
Oferowane są również pakiety funkcjonalne: system rozrywki DVD dla rodziny z tylnym wyświetlaczem, portem wideo w konsoli środkowej, dwoma bezprzewodowymi słuchawkami i zmieniarką DVD oraz pakiet holowniczy (tylko SE) z poziomującym układem zawieszenia z tyłu oraz innym specjalnym sprzętem do holowania.
Oferowane są osiem kolorów zewnętrznych: Blizzard (biały), Galaxy (czarny), Coolness (srebrny), Smoke (ciemnosrebrny), Copper, Deep Water (niebieski), Sedona (czerwono-brązowy) oraz Canteen (zielony). Kombinacje kolorów wnętrza obejmują Sand/Sand, Graphite/Titanium i Steel/Titanium.