Druga generacja Nissana Armady została zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych w Chicago w 2016 roku. Opierała się na globalnej platformie używanej w modelu Nissan Navara/Frontier.
Armada z 2016 roku bazowała na jednym z najbardziej znanych modeli Nissana, czyli Patrolu. Mimo że nie była sprzedawana w Stanach Zjednoczonych, Patrol cieszył się uznaniem w Europie, Australii, Rosji oraz krajach azjatyckich. W drugiej generacji Armada pozostała pełnowymiarowym SUV-em rodzinnym, ale z solidnym szkieletowym konstrukcją pochodzącą od modelu Patrol Y62 i dzieliła tę samą platformę z Infiniti QX80.
Trudno ukryć korzenie Patrola Y62 w Armadzie. Duża atrapa chłodnicy, reflektory i praktycznie cały pojazd były bardzo podobne. Wloty powietrza na przednich błotnikach bardziej pasowały do samochodu sportowego niż do wytrzymałego SUV-a, ale sprawdzały się w praktyce.
Wnętrze Armady było dostępne w standardzie z ośmioma miejscami lub z siedmioma fotelami z kapitańskimi fotelami w środkowym rzędzie. Wewnątrz znajdował się 8-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego oraz 13-głośnikowy system audio marki Bose. Inne standardowe udogodnienia to bezkluczykowy dostęp i uruchamianie, podwójna strefa klimatyzacji oraz porty USB. Wyższe wersje wyposażenia oferowały ogrzewane i wentylowane fotele z przodu oraz ogrzewany drugi rząd siedzeń.
Jeśli chodzi o napęd, Armada była dostępna tylko z jednym silnikiem: jednostką V8 o pojemności 5,6 litra, połączoną z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów. Silnik pochodził od Mercedes-Benz na mocy umowy inżynieryjnej i był również stosowany w Nissanie Navara/Frontier. Warto dodać, że Navara miała tylny układ osi Y61 z sprężynami śrubowymi, który również zastosowano w Armadzie.
Wprowadzenie zupełnie nowego drugiej generacji SUV-a Armada w rozmiarze full-size, który trafi do dealerów Nissana w całym kraju w połowie 2016 roku, kończy transformację oferty SUV-ów i crossoverów Nissana. Jako największy i najbardziej wydajny pojazd w portfolio, Armada zasługuje na miano flagowego modelu pod każdym względem – czy to wydajności, luksusu, zaawansowanej technologii, a nawet dziedzictwa. W odróżnieniu od pierwotnej Armady, która bazowała na pełnowymiarowym pick-upie Nissan Titan, nowa generacja wywodzi się z jednego z najbardziej ukochanych globalnych modeli Nissana, Patrola.
„Nazwa Patrol Nissana sięga 1951 roku, a jego reputacja jako globalnego workhorse’a jest niezrównana – czy to jako częsty pojazd wsparcia dla misji pokojowych Organizacji Narodów Zjednoczonych, czy jako trzykrotny zwycięzca swojej klasy w Rajdzie Paryż-Dakar,” powiedział Michael Bunce, wiceprezydent ds. planowania produktu w Nissan North America, Inc. „Chociaż nowa Armada ma być głównie przeznaczona na rodzinne przygody w Ameryce Północnej, jej właściciele skorzystają z jej podstaw jako mocnego, trwałego i autentycznego SUV-a w pełnym rozmiarze, który jest gotowy na każde wyzwanie.”
Kluczowe różnice między Armadą 2017 a poprzednią generacją obejmują świeży design zewnętrzny, poprawioną wydajność dzięki nowemu silnikowi V8 o mocy 390 KM i nowej 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów, komfortową kabinę pełną funkcji oraz ekskluzywne* dostępne funkcje bezpieczeństwa i ochrony – w tym Warnik Przewidywania Kolizji (PFCW), Interwencję w Martwym Polu (BSI), Interwencję w Kolizji Tył (BCI) oraz Monitorowanie Widoku dookoła (AVM) z Detekcją Poruszających się Obiektów (MOD).
Nowa Armada kontynuuje również reputację znaną z wartości i wyboru, oferując trzy poziomy wyposażenia – SV, SL i Platinum – zarówno w konfiguracjach z napędem na 2 koła, jak i 4 koła. Dodatkowo, Armada 2017 oferuje wyjątkowy zestaw standardowych funkcji, w tym nawigację Nissan z informacjami o ruchu drogowym i pogodzie (wymagana subskrypcja SiriusXM®, sprzedawana oddzielnie) oraz 8,0-calowy wyświetlacz kolorowy, podgrzewane fotele przednie oraz 13-głośnikowy system audio Bose®.
Nowy Styl, Tradycyjna Konstrukcja Nadwozia na Ramie
Podobnie jak Armada pierwszej generacji, model 2017 posiada solidną konstrukcję nadwozia na ramie, zapewniającą równowagę między siłą, trwałością i użytecznością – w tym zdolność do holowania do 8500 funtów z pewnością (przy odpowiednim wyposażeniu).
„Podczas gdy większość SUV-ów i crossoverów przeszła na nadwozie typu unibody przypominające sedany, kiedy chcesz stawić czoła dużym przygodom z liczniejszą rodziną i przyjaciółmi, nie ma zastępstwa za solidną stalową ramę,” wyjaśnił Bunce. „Odkryliśmy, że rodziny wchodzą do segmentu pełnowymiarowych SUV-ów, zanim jeszcze ich potrzeby się rozwiną. W miarę jak ich potrzeby rosną, Armada ma więcej niż wystarczająco miejsca i siły, aby sprostać zarówno obecnym, jak i przyszłym wymaganiom rodziny.”
Nowa generacja Armady oferuje szereg ulepszeń w porównaniu do poprzedniego modelu. Na przykład, boczne belki w w pełni skrzynkowej ramie zostały rozszerzone z 60 mm do 100 mm w kluczowych obszarach. Nowy projekt nadwozia oferuje 20-procentowy wzrost sztywności, co pomaga poprawić zachowanie na drodze i komfort jazdy.
Utrzymując pełną funkcjonalność dla 8 pasażerów, całkowita długość wynosi teraz 1,2 cala więcej na nieco krótszym (2,1 cala) rozstawie osi, pozostając 4,9 cala dłuższym od głównego konkurenta Armady. Nowa Armada jest również szersza o 0,6 cala i niższa o 2,2 cala.
Nowy wygląd Armady jest zarówno potężny, jak i elegancki. Przebudowane nadwozie cechuje agresywny wygląd z odważnym wlotem powietrza w kształcie litery V oraz standardowymi reflektorami LED z halogenowymi światłami drogowymi i LED-owymi światłami dziennymi – zachowując wcześniejszy, solidny, sportowy wizerunek, ale z nowoczesnym stylem. Reflektory oferują standardową funkcję automatycznego włączania/wyłączania. Światła przeciwmgielne są standardowe w wersjach SL i Platinum (opcjonalne w SV). Z tyłu śmiały zestaw świateł obejmuje LED-owe światła tylne.
Przednie błotniki zawierają funkcjonalne wloty powietrza. Zewnętrzne lusterka wsteczne są wyposażone w system oświetlenia gościnnego, który włącza światła podświetlające, gdy kierowca zbliża się do Armady, a następnie włącza światła kabiny po odblokowaniu. Chromowane, elektrochromowe lusterka boczne z pamięcią, ogrzewaniem i lampkami podświetlającymi są standardowe w wersjach SL i Platinum. Pokrywa bagażnika zawiera funkcję automatycznego zamykania oraz opcjonalną funkcję zasilaną (standardową w SL i Platinum, opcjonalną w SV).
Inne cechy zewnętrzne obejmują zderzaki przedni i tylny w kolorze nadwozia, czarną osłonę chłodnicy z chromowanym akcentem, akcenty z chromu na listwach okiennych, chromowane klamki drzwi, przyciemniane szyby, ciemno malowane nadkola i listwy stepowe, ciemno malowane relingi dachowe oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Dostępne są również wycieraczki przednie z czujnikiem deszczu oraz odmrażacz wycieraczek przednich.
„Wygląd nowej Armady jest natychmiastowo rozpoznawalny jako Nissan, z szeroką kratką w kształcie V i charakterystycznymi LED-owymi światłami dziennymi w kształcie boomeranga,” powiedział Bunce. „Dodatkowo, ciemno malowane nadkola nadają jej dodatkowy wyrafinowany, dwukolorowy wygląd.”
Oferowane są siedem kolorów zewnętrznych: Hermosa Blue, Mocha Almond, Forged Copper, Gun Metallic, Super Black, Brilliant Silver oraz premium, trójwarstwowy Pearl White.
Rezerwacja dla Ośmiu
Wewnątrz nowa Armada 2017 łączy styl, przestronność i komfort premium – ze szczególnym naciskiem na ciszę oraz szybkie chłodzenie i ogrzewanie wnętrza.
Standardowa konfiguracja siedzeń obejmuje przednie fotele kubełkowe z 4-stopniową regulacją elektryczną z dużym środkowym konsolą, złożoną 2. rzędu kanapę o rozkładzie 60/40 oraz złożoną 3. rzędu kanapę o rozkładzie 60/40, która składa się płasko w podłodze, oferując dodatkową elastyczność w przewożeniu ładunków. Elektrycznie składany fotel 3. rzędu jest standardem w wersjach SL i Platinum. Modele Armada Platinum są również dostępne z opcjonalnymi fotelami kapitańskimi na 2. rzędzie z wyjmowaną konsolą 2. rzędu (co skutkuje pojemnością 7 pasażerów).
W długiej liście standardowych funkcji Armady znajdują się podgrzewane fotele przednie. Klimatyzowane (ogrzewane i chłodzone), podgrzewana kierownica oraz podgrzewane fotele 2. rzędu są standardem w modelach Platinum. Armada SV oferuje powierzchnie siedzeń z tkaniny premium, natomiast skórzane wykończenia są standardowe w wersjach SL i Platinum. System automatycznej kontroli temperatury Dual-Zone (z mikrofiltrami) wykorzystuje bezpośredni/pośredni przepływ powietrza, w tym wentylację „zasłonową” w 2. rzędzie, aby skutecznie rozprowadzać chłodne powietrze do każdego siedzenia.
„Poziomy hałasu wewnętrznego na poziomie 'bibliotecznym’ (na biegu jałowym) osiągane są dzięki zastosowaniu szkła akustycznego w przedniej szybie i bocznych oknach, a także poprzez rozszerzone wykorzystanie (w porównaniu do poprzedniej generacji) materiałów pochłaniających dźwięk. Nowy projekt szyby w przedniej części również pomaga zredukować hałas wiatru.
„Z natury, duże SUV-y są znane jako trudne do schłodzenia i ogrzania z powodu dużych szybowych obszarów. W nowej Armadzie podjęliśmy dodatkowe kroki, aby złagodzić ten problem, zapewniając komfortowe warunki dla wszystkich pasażerów zarówno zimą, jak i latem,” powiedział Bunce. „Zajęliśmy się również problemem hałasu z zewnątrz, co zwiększa możliwość przeprowadzania rozmów z rodziną i przyjaciółmi oraz cieszenie się premium doświadczeniem audio dostarczanym przez standardowy system audio Bose® z 13 głośnikami.”
System audio Bose® oferuje AM/FM/SXM/MP3/CD z 13 głośnikami oraz subwooferem i wzmacniaczem cyfrowym, aby zapewnić bogate i realistyczne odwzorowanie dźwięku. Każda Armada 2017 zawiera również radio satelitarne SiriusXM® (wymagana subskrypcja SiriusXM®, sprzedawana oddzielnie) oraz standardowy system nawigacji Nissan z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym (wymagana subskrypcja SiriusXM®, sprzedawana oddzielnie).
Modele Platinum Armady dodają standardowy system rozrywki rodzinnej DVD z podwójnymi monitorami DVD o przekątnej 7,0 cala, portami USB (dwa), gniazdami VTR (dwa), dwoma bezprzewodowymi słuchawkami i pilotem. Bezprzewodowe słuchawki oferują trzy typy wirtualnych trybów dźwięku przestrzennego (kino, muzyka i gra), aby dopasować optymalne brzmienie do każdego medium.
Funkcjonalność to inny obszar, w którym nowa Armada się sprawdza, z wysoko funkcjonalną centralną konsolą z 12-woltowym gniazdem zasilania z tyłu konsoli, dziewięcioma uchwytami na kubki, czterema uchwytami na butelki, elektrycznymi zamkami drzwiowymi z podświetlanymi przyciskami oraz systemem zapobiegającym blokowaniu z automatycznym zamkiem drzwi przy wykryciu prędkości, Nissan Intelligent Key® z systemem uruchamiania przyciskiem oraz tylnym monitorem wizyjnym.
Długa lista funkcji komfortu i wygody kontynuuje z dostępną elektryczną kolumną kierowniczą o regulacji wysokości/położenia z pamięcią, przednie światło podłogowe i lampą schodową, tylną lampą schodową, uniwersalnym transceiverem HomeLink® oraz systemem zdalnego uruchamiania silnika**. Duży przesuwany panoramiczny dach z przodu i tylnym przesuwem jest standardem w modelach Platinum i opcjonalnie dostępny w SL.
Oferowane są trzy kolory wnętrza – węgorzowy i migdałowy (tkanina i skóra) oraz beżowy (tylko skóra).
Mocny Nowy Silnik V8 o Pojemności 5,6 Litra
W 2017 roku, układ napędowy poprzedniej generacji Armady został całkowicie przeprojektowany. Nowy silnik Endurance V8, zachowując tę samą pojemność 5,6 litra co jego poprzednik, oferuje zwiększenie mocy do 390 KM (przy 5,200 obr/min) w porównaniu do poprzednich 317 KM, co jest częściowo wynikiem dodania kilku zaawansowanych technologii mających na celu osiągnięcie zarówno poprawionej wydajności silnika, jak i większej oszczędności paliwa. Oczekiwany czas przyspieszenia będzie jednym z najlepszych w segmencie pełnowymiarowych SUV-ów. Moment obrotowy wzrósł do 401 lb-ft (przy 4,000 obr/min) z 385 lb-ft.
Nowy system Bezpośredniego Wtrysku Paliwa (DIG™) zapewnia lepszą wydajność przy otwartym przepustnicy i poprawioną oszczędność paliwa oraz wydajność emisji (w porównaniu do systemu wtrysku pośredniego) poprzez redukcję spalania stukowego, poprawiając stabilność spalania i oferując precyzyjną kontrolę wtrysku. Stosunek kompresji wynoszący 11,2:1 (wcześniej 9,8:1) jest osiągany dzięki nowemu projektowi tłoka, co wspomaga ogólną efektywność silnika i wydajność, a nowy zawór Multi Control Valve (MCV) pomaga lepiej zarządzać efektywnością termalną silnika niż tradycyjny termostat.
Silnik wykorzystuje również zaawansowaną technologię VVEL (Zmienne Wydarzenia i Podnoszenie Zaworów) Nissana, która łączy hydraulicznie sterowaną zmienną synchronizację zaworów i elektronicznie kontrolowane zmienne podnoszenie zaworów po stronie dolotowej i wydechowej, aby zapewnić wysoką wydajność i szybką reakcję. Reakcja na przyspieszenie jest poprawiona dzięki bezpośredniemu sterowaniu zaworem dolotowym (zamiast tradycyjnej metody sterowania dolotem za pomocą zaworu przepustnicy) oraz czasowemu otwieraniu zaworów za pomocą wałów rozrządu o stałej wartości. Nowy silnik Endurance V8 będzie również dostępny w gamie samochodów ciężarowych TITAN od wiosny 2016 roku.
Nowy jest również zaawansowany 7-biegowy automatyczny system z Adaptive Shift Control i Downshift Rev Matching, który zastępuje poprzednią 5-biegową automatyczną skrzynię. Nowy projekt skrzyni biegów pomaga poprawić efektywność paliwową dzięki szerszym przełożeniom, podgrzewaczowi oleju ATF oraz zastosowaniu trybu neutralnego na biegu jałowym. Zbiornik paliwa o pojemności 26 galonów zapewnia odpowiedni zasięg jazdy. Efektywność paliwowa zostanie ogłoszona w późniejszym terminie.
Jako część swojego ducha gotowego na przygody, nowa Armada oferuje zdolność holowania do 8500 funtów zarówno w modelach 4WD, jak i 2WD (przy odpowiednim wyposażeniu). Armada spełnia aktualne standardy certyfikacji holowniczej J2807.
Dostępny system All-Mode 4WD oferuje tryby Auto/2WD/4H/4LO, elektronicznie sterowany półstały transfer, oraz przełożenie 4LO wynoszące 2,70:1. W normalnych warunkach jazdy system pracuje w trybie napędu na 2 koła, ale może rozdzielać moment obrotowy na wszystkie cztery koła, gdy warunki drogowe tego wymagają (do 50% momentu obrotowego może trafić na przednie koła na żądanie).
Skuteczne hamowanie zapewnia system hamulców tarczowych 4 kół z systemem ABS (Antyblokujący System Hamulcowy) z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD) oraz asystentem hamowania. Standardowo dostępne są także ograniczniki poślizgu (ABLS) na 2 lub 4 koła, a także system Dynamicznej Kontroli Pojazdu (VDC) (który zawiera przełącznik dezaktywacji). Kierownica jest wspomagana przez system kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem dostosowującym się do prędkości silnika.
Wytrzymałe niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach Armady z przodu i z tyłu zapewnia płynny komfort jazdy oraz responsywne prowadzenie zarówno na drodze, jak i w terenie. Przedni stabilizator ma średnicę 36 mm, a tylny 26,5 mm. W każdym rogu zastosowane są podwójne amortyzatory.
„Zarówno nowa Armada, jak i zwiększona sztywność nadwozia zapewniają doskonałą równowagę między komfortem jazdy a responsywnym prowadzeniem,” dodał Bunce. „W połączeniu z potężnym nowym silnikiem V8 o pojemności 5,6 litra i szerokim przełożeniem 7-biegowym, Armada oferuje niespodziewaną sprawność jak na pojazd swojego rozmiaru.”
Oferowane są trzy kombinacje kół i opon, w zależności od modelu: Armada SV dysponuje 18-calowymi kołami aluminiowymi z malowanym wykończeniem i oponami całorocznymi 265/70R18; standardowe w SL są 20-calowe malowane koła aluminiowe z oponami całorocznymi 275/60R20, a modele Platinum mają 20-calowe koła aluminiowe z wykończeniem maszynowym z oponami całorocznymi 275/60R20.
Na Poziomie Flagi Bezpieczeństwa, Funkcje Ochrony i Pomocników Kierowcy
Innym sposobem, w jaki nowa Armada wyróżnia się spośród innych pełnowymiarowych SUV-ów w swojej klasie, jest rozbudowany zestaw zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i ochrony.
„Dla tej następnej generacji Armady podnieśliśmy poprzeczkę, oferując technologie zazwyczaj zarezerwowane dla znacznie droższych luksusowych sedanów lub premium SUV-ów,” powiedział Bunce. „To podejście 'wokół pojazdu’ – z przodu, z tyłu i po bokach – ma na celu zwiększenie pewności kierowcy, od autostrad po drogi wiejskie i parkingi.”
Z przodu, dostępny, ekskluzywny w klasie* Warnik Przewidywania Kolizji (PFCW) pomaga ostrzegać kierowcę o zagrożeniach, które leżą poza jego polem widzenia. Zaawansowany system radarowy nie tylko może wykryć prędkość względną i odległość pojazdu bezpośrednio przed nim, ale także pojazdu podróżującego przed nim. Również z przodu dostępny jest Inteligentny Tempomat (ICC) i Asystent Kontroli Odległości (DCA) oraz Awaryjne Hamowanie Z przodu (FEB), które pomagają kierowcy w unikaniu potencjalnych wypadków.
Po bokach, dostępne są Funkcja Zapobiegania Odbiciu z Linii (LDP), Ostrzeganie przed Odbiciem z Linii (LDW), Ostrzeganie przed Martwym Polem (BSW) oraz ekskluzywna w klasie* Interwencja w Martwym Polu (BSI) w celu powiadomienia kierowcy o potencjalnym opuszczeniu pasa ruchu oraz wykrytych pojazdach zbliżających się w strefie martwego pola. Z tyłu, Tylny Monitor i ekskluzywny w klasie* Monitorowanie Widoku dookoła (AVM) pomagają dostarczyć dodatkowe „oczy” podczas wycofywania lub parkowania. Innowacyjny Monitor Widoku Dookoła (AVM) może również okazać się przydatny podczas negocjacji wąskich szlaków terenowych.
Inne funkcje bezpieczeństwa Armady obejmują zaawansowany system poduszek powietrznych Nissana (AABS) z poduszkami powietrznymi z podwójną strefą w przedniej części z czujnikami pasów bezpieczeństwa oraz czujnikiem klasyfikacji pasażerów z przodu; poduszki powietrzne montowane w kurtynach dachowych z czujnikiem przewrócenia dla ochrony przed uderzeniami bocznymi i przewróceniem w zewnętrznych pozycjach w trzech rzędach; poduszki powietrzne montowane w bocznych fotelach; oraz Aktywne Oparcia Główne dla foteli przednich.
Również standardowe są pasy bezpieczeństwa z przodu z trójpunktowym systemem z podwójnymi napinaczami i ogranicznikami obciążenia, pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów tylnych, w tym dla środkowego miejsca; system mocowania fotelików dziecięcych LATCH (niższe mocowania i zaczepy dla dzieci); blokady tylnych drzwi w celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieci; konstrukcja Strefy Obrażeń z przodu i z tyłu; immobilizer silnika; oraz System Zabezpieczeń Pojazdu.
System Monitorowania Ciśnienia w Oponach (TPMS) również jest w zestawie, z lampką ostrzegawczą na desce rozdzielczej lub wyświetlaczem ostrzegawczym w systemie nawigacyjnym.
Wybór Trzech Dobrze Wyposażonych Modeli
Armada Nissan 2017 jest dostępna w modelach SV, SL i Platinum w konfiguracjach 2WD i 4WD. Oprócz standardowych funkcji w Armadzie SV, Armada SL dodaje Nissan Intelligent Key®, zdalny system uruchamiania silnika**, elektryczny fotel 3. rzędu w rozkładzie 60/40, Monitorowanie Widoku Dookoła (AVM), elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika, 20-calowe koła i opony i wiele więcej.
Najwyższy model Armada Platinum obejmuje elektryczne przesuwane okno dachowe, regulowane klimatyzowane fotele przednie, system rozrywki rodzinnej i technologie Nissana Safety Shield. Oferowane są tylko cztery pakiety opcji: Pakiet Kierowcy, Pakiet Szybu, Pakiet Technologii i Pakiet Fotelików Kapitańskich 2. rzędu.
Oferowane są tylko cztery pakiety opcji. Pakiet Kierowcy (tylko SV) obejmuje światła przeciwmgielne, automatyczne przyciemniane lusterko wsteczne z HomeLink®, elektryczny fotel 3. rzędu w rozkładzie 60/40, elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika oraz wiązkę do holowania i wstępnym przewodzie do kontrolera hamulca.
Pakiet Szybu (SL) dodaje elektryczne, wychylane i przesuwane okno dachowe, podczas gdy Pakiet Fotelików Kapitańskich (tylko Platinum) zastępuje kanapę 2. rzędu fotelami kapitańskimi 2. rzędu oraz podłokietnikiem z wyściełanym miejscem na konsolę 2. rzędu. Na koniec, Pakiet Technologii (SL) obejmuje Inteligentny Tempomat (w pełnym zakresie prędkości) (ICC), Asystent Kontroli Odległości (DCA), Awaryjne Hamowanie z przodu (FEB) oraz Warnik Przewidywania Kolizji (PFCW), Ostrzeganie przed Martwym Polem (BSW), Interwencję w Martwym Polu (BSI) oraz Interwencję w Kolizji Tył (BCI).