Nissan próbował wykonać sprytny ruch marketingowy, wprowadzając w 2011 roku wersję kabriolet swojej znanej terenówki Murano, ale model ten miał pecha i nie przetrwał długo na rynku.
Wielkie koncerny motoryzacyjne czasami eksperymentują, aby poszerzyć swoje oferty. Czasami kończy się to niepowodzeniem, a innym razem odnoszą wielkie sukcesy, co przekłada się na wysokie zyski. Pojazdy takie jak Mercedes-Benz CLS, BMW X6 czy Cadillac Escalade EXT to tylko niektóre z przykładów. Nissan postanowił spróbować swojego szczęścia, obcinając dach Murano, tworząc wersję z dwoma drzwiami i nazywając ją Cross Cabriolet. Dodatkowo japoński producent stwierdził, że to pierwszy kabriolet typu crossover na rynku. Może to być prawda, jeśli weźmiemy pod uwagę, że termin „crossover” nie istniał, gdy na rynku pojawił się Willys-Overland CJ2A w 1945 roku.
Nissan zachował tę samą przednią część nadwozia co w 2007 roku Murano, z chromowanymi detalami w grillu i masywnym przednim zderzaku. Triangularne reflektory, wygięte po bokach, nadawały sportowy charakter pojazdowi. Wersja Cross Cabriolet z kolei miała zupełnie nowy profil. Jej przednia szyba była jeszcze bardziej pochylona niż w standardowej wersji. Producent nie zamontował także słupka B. Wreszcie, tył przypominał tył sportowego samochodu 350Z.
Cross Cabriolet był dostępny w jednej wersji wyposażeniowej, LE. Wnętrze wykończone było standardową, diagonalnie pikowaną skórą premium o podwójnym przeszyciu. Do wyboru było trzy rodzaje drewnianych wykończeń, które pasowały do koloru nadwozia, dodając pojazdowi bardziej ekskluzywnego charakteru. System infotainment miał ekran umieszczony na szczycie centralnej konsoli, a jego menu i funkcje były dostępne za pomocą klawiatury.
Pod maską Nissan zamontował ten sam układ napędowy, co w pozostałych wersjach Murano, z silnikiem V6 o pojemności 3,5 litra, który przekazywał moc na wszystkie koła za pomocą automatycznej skrzyni biegów CVT.
Jako pierwszy na świecie crossover kabriolet z napędem na wszystkie koła, Nissan Murano CrossCabriolet z 2011 roku przełamuje nowe granice zarówno w segmencie SUV-ów crossover, jak i kabrioletów. Dzięki niespotykanemu wcześniej designowi i stylowi butikowemu, Nissan Murano CrossCabriolet jest czymś zupełnie wyjątkowym na drogach – łącząc wszystko, co ludzie kochają w crossoverach z radością jazdy w otwartym powietrzu, jaką oferuje kabriolet. Zadebiutował na świecie podczas Targów Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2010 roku, a jego sprzedaż w salonach Nissana w całym kraju planowana jest na początku 2011 roku.
„Kiedy ludzie myślą o crossoverach, wyobrażają sobie połączenie zaawansowania prowadzenia sedana z użytecznością SUV-a. Nowy Nissan Murano CrossCabriolet dodaje niespodziewany trzeci element, który sprawia, że codzienne czynności stają się bardziej ekscytujące dzięki jeździe w otwartym powietrzu,” powiedział Al Castignetti, wiceprezydent i dyrektor generalny działu Nissana w Ameryce Północnej, Inc. „Jednak dzięki niezwykle zaprojektowanemu dachu kabrioletu, standardowemu napędowi na wszystkie koła i przestrzeni dla czterech dorosłych plus bagaż, CrossCabriolet nie jest przeznaczony tylko do jazdy po South Beach czy Malibu. To pojazd, którym można pojechać na lunch, załatwić codzienne sprawy lub spędzić długi weekend na nartach w każdej części kraju.”
Możliwości Czekają: Koncepcja Designu Nissana Murano CrossCabriolet
Impuls do innowacji często polega na zadawaniu pytań, które wcześniej nie były stawiane, takich jak jak przezwyciężyć funkcjonalne ograniczenia kabrioletu? „Każdy uwielbia doświadczenie jazdy kabrioletem, ale nikt nie lubi rzeczywistości kabrioletu – ograniczonego miejsca w bagażniku, ciasnej tylnej kanapy lub jej braku i braku elastyczności w codziennym życiu,” powiedział Castignetti. „Murano CrossCabriolet to nowa interpretacja wszechstronności, zachęcająca ludzi do przemyślenia, czym może być kabriolet.”
Całkowicie nowy Nissan Murano CrossCabriolet pokonuje te przeszkody, łącząc elegancki design z nowoczesnym inżynierią. Jednym z priorytetów w projektowaniu dachu kabrioletu było zachowanie tradycyjnej sylwetki Murano z dachem w górze oraz luksusowego, wyrafinowanego wyglądu z dachem opuszczonym.
Przekształcenie nadwozia Murano z crossovera w CrossCabriolet oraz z 4-drzwiowego w 2-drzwiowy oznaczało coś więcej niż tylko usunięcie dachu. Oprócz stworzenia nowych przednich drzwi (o 7,9 cala dłuższych niż w 4-drzwiowym Murano) i eliminacji słupków B, struktura została wzmocniona od słupka A w tył. Dach z tkaniny zawiera również tylną szyberdach, co pomaga stworzyć przestronne wnętrze nawet przy dachu w pozycji zamkniętej. Podwójne wysuwane słupki ochronne są również standardem. Współczynnik oporu powietrza pozostaje bliski temu w twardym Murano, wynosząc 0.39 Cd w porównaniu do 0.37 Cd.
Kluczowym elementem sukcesu designu CrossCabriolet jest wyjątkowo kompaktowy rozmiar dachu kabrioletu po złożeniu, co pozwala na dodatkową przestrzeń wewnętrzną i bagażową (normalnie zajmowaną przez tradycyjny projekt składowania kabrioletu). Hydraulicznie działający mechanizm dachu zawiera automatyczny system zatrzasku/zwolnienia. Przełączniki operacyjne znajdują się na konsoli środkowej i klamce drzwi kierowcy. Po złożeniu dachu, rozmiar składowania jest podobny do konwencjonalnego 2-miejscowego roadstera. Pojemność bagażnika przy złożonym dachu wynosi 7,6 stopy sześciennej, wystarczająco dużo na dwie pary kijów golfowych lub dwie walizki podręczne. Przy zamkniętym dachu, pojemność bagażowa zwiększa się do 12,3 stopy sześciennej.
Oprócz unikalnego wyglądu dachu kabrioletu, zewnętrzna część Nissana Murano CrossCabriolet obejmuje również reflektory ksenonowe bi-funkcyjne z automatycznym włączeniem/wyłączeniem, przednie światła przeciwmgielne oraz tylne światła LED inspirowane Nissanem 370Z.
Inne cechy to zderzaki w kolorze nadwozia, chromowane klamki drzwi, zewnętrzne lusterka podwójne z regulacją elektryczną i podgrzewaniem w kolorze nadwozia oraz tylny ogrzewacz szyby z timerem. Oprócz kabrioletowego stylu, CrossCabriolet oferuje dużą prześwit Murano dla łatwego wsiadania i wysiadania oraz lepszej widoczności dla kierowcy.
Dostępnych jest sześć kolorów zewnętrznych: unikalne kolory Nissana Murano CrossCabriolet Sunset Bronze i Caribbean, plus Merlot, Platinum Graphite, Super Black i Pearl White.
Bardzo Wygodne Wnętrze
Luksusowe wnętrze Nissana Murano CrossCabriolet opiera się na najwyższej wersji Murano LE i podnosi ją na wyższy poziom standardowych funkcji i udogodnień. Wysoka szyba i projekt słupka A współgrają z wysoką linią boczną nadwozia i wysokimi ramionami tylnych siedzeń, co pomaga zredukować konwencjonalne turbulencje powietrza wewnętrznego przy złożonym dachu, umożliwiając prowadzenie rozmów między pasażerami.
W całym wnętrzu zastosowano materiały wysokiej jakości, z standardowymi skórzanymi siedzeniami dostępnymi w premium skórze pikowanej w diagonalnym wzorze podwójnego szycia dla zwiększenia elegancki. Krzywe, rzeźbione linie wnętrza, pół-matowe chromowane wykończenie i unikalne wykończenie w odcieniu drewna, dostosowane do każdego z trzech dostępnych kolorów wnętrza, nadają dodatkowe bogate, jakościowe uczucie. Kolory wnętrza obejmują czarny, kaszmirowy (jasnobrązowy) i camel (brązowy).
Nissan Murano CrossCabriolet jest w pełni wyposażony, z długą listą standardowych funkcji, w tym 8-kierunkowym, podgrzewanym fotel kierowcy z elektrycznym wsparciem lędźwiowym, 4-kierunkowym manualnym podgrzewanym fotelem pasażera z funkcją łatwego wsiadania, podgrzewaną kierownicą, systemem pamięci fotela kierowcy dla fotela, kierownicy i lusterka zewnętrznego, przyciskiem łatwego wsiadania do fotela pasażera na desce rozdzielczej dla dostępu kierowcy, kieszonką w oparciu fotela kierowcy i pasażera, skórzane wykończenie kierownicy i gałki zmiany biegów oraz systemem Nissan Intelligent Key™ z przyciskiem zapłonu.
Każdy CrossCabriolet wyposażony jest również w standardowy system nawigacji z twardym dyskiem Nissan Hard-Drive z 9,3 GB przestrzeni na muzykę oraz systemem XM NavTraffic® (wymagana subskrypcja XM®, sprzedawana oddzielnie), system Bluetooth® do prowadzenia rozmów bez użycia rąk, uniwersalny nadajnik HomeLink® oraz monitor wsteczny.
Muzyka w otwartym powietrzu dostarczana jest przez system audio Bose® AM/FM/CD z 8 głośnikami w tym subwooferem, automatyczną regulacją audio dla pozycji dachu w górze/dole, zintegrowanym systemem interfejsu dla iPoda®, regulacją głośności czułą na prędkość i złączem audio pomocniczym. Standardem jest również radio satelitarne XM® (wymagana subskrypcja XM®, sprzedawana oddzielnie).
„Wnętrze Nissana Murano CrossCabriolet zapewnia butikowe poczucie dostosowania. Z licznymi kombinacjami kolorów oferowanymi pomiędzy nadwoziem, wnętrzem i dachem kabrioletu, właściciele mogą wyrażać swoje unikalne poczucie stylu,” dodał Castignetti. „To rzadki kabriolet, który pozwala czterem pasażerom czuć się równie komfortowo, co absolutnie wykonuje ten oszałamiający nowy design – a także równie rozpieczętowany.”
Pod Skórą: Czyste Murano
Jazda w otwartym powietrzu to nie jedyna emocjonalna nagroda, jaką zapewnia Nissan Murano CrossCabriolet – oferuje również pewne i satysfakcjonujące doświadczenie prowadzenia. Jego bezkompromisowy układ napędowy dzieli się z twardym Murano z napędem na wszystkie koła, zaczynając od sprawdzonej platformy „D” (także wykorzystywanej w sedanach Maxima i Altima) i standardowego silnika V6 DOHC 3.5 o mocy 265 koni mechanicznych i 248 lb-ft momentu obrotowego. Projekt silnika obejmuje system zmiennego sterowania indukcją Nissana (NICS), podwójne czujniki detonacji, niskie ciśnienie wydechowe, współczynnik sprężania 10,3:1 i maksymalną prędkość obrotową na poziomie 6000 rpm.
Silnik współpracuje z standardową drugą generacją Xtronic CVT™ z Adaptive Shift Control (ASC), zapewniając sportową reakcję i płynność, używając zaawansowanego, sportowo dostosowanego kontrolera z logiką adaptacyjną, aby zapewnić komfort jazdy lub wydajność podczas jazdy w zależności od warunków. Zaawansowany system napędu na wszystkie koła łączy system kontroli dynamiki pojazdu (VDC), czujniki przechyłu, czujniki poślizgu kół i czujniki kąta kierownicy, aby rozdzielać moment obrotowy w zależności od warunków jazdy.
Lekka niezależna zawieszenie 4-kolumnowe Nissana Murano CrossCabriolet charakteryzuje się przednimi kolumnami McPhersona, tylnym układem wielowahaczowym, przednim wspornikiem typu cradle i stabilizatorami z przodu i z tyłu. Używane są również podwójne amortyzatory o podwójnym przepływie dla responsywności i zmniejszenia twardości jazdy.
Kierownica zapewniana jest przez system wspomagania kierownicy czuły na prędkość z podwójnym orificem, podczas gdy system hamulcowy obejmuje 4-kontaktowe hamulce tarczowe wentylowane z systemem ABS, wsparciem hamulców (BA) oraz elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD) i czujnikiem G. Każdy CrossCabriolet wyposażony jest w 20-calowe koła aluminiowe o splocie 5-ramiennym z titanowym wykończeniem i oponami Toyo Proxes A20 rozmiaru P235/55R20 na każdą porę roku.
Standardowe funkcje bezpieczeństwa Nissana Murano CrossCabriolet obejmują zaawansowany system poduszek powietrznych Nissana (AABS) z poduszkami powietrznymi z podwójną strefą oraz czujnikami pasów bezpieczeństwa oraz czujnikami klasyfikacji pasażera i poduszkami powietrznymi bocznymi zamontowanym na drzwiach z czujnikiem przewrócenia, a także pasami bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami obciążenia, konstrukcją strefy strefowej z przodu i z tyłu, aktywnymi zagłówkami na przednich siedzeniach, systemem monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), dynamiczną kontrolą pojazdu (VDC), systemem kontroli trakcji (TCS), systemem zabezpieczeń pojazdu (VSS) i podwójnymi wysuwanymi słupkami ochronnymi.
Jeden W pełni Wyposażony Model
Nissan Murano CrossCabriolet z 2011 roku oferowany jest w jednej, w pełni wyposażonej wersji. Oprócz wielu wymienionych wcześniej elementów, standardowe funkcje obejmują elektryczne przednie szyby z funkcją jednego dotknięcia w górę/w dół i funkcją automatycznego cofania, podwójnie automatyczną kontrolę temperatury oraz 7-calowy wyświetlacz kolorowy do audio, klimatyzacji, ekonomii paliwa, utrzymania oraz systemów komfortu i wygody.
Do zestawu wchodzą również wysoko funkcjonalne systemy przechowywania, w tym dwupoziomowa skrzynka na konsoli środkowej z funkcją składania, uchwyt na telefon komórkowy, podwójne kieszenie w oparciach foteli, wskaźniki Fine Vision i przyrządy kierowcy z białym podświetleniem, oświetlenie przycisków kierownicy, funkcja automatycznego zamykania drzwi, cztery uchwyty na kubki, teleskopowa kolumna kierownicza z funkcją regulacji kąta, automatyczne włączanie lustra wstecznego, tempomat z podświetlanymi przełącznikami montowanymi na kierownicy, kieszenie na mapy w przednich drzwiach oraz system zdalnego dostępu bezkluczykowego (RKE).
Dostępne są tylko dwie opcje z konkretnymi kolorami zewnętrznymi – wewnętrze camel z podwyższoną skórą i czarnym dachem oraz kombinacja dachu brązowego z wnętrzem kaszmirowym (z podwyższoną skórą).