Emblematyczne oznaczenie GT-R zostało po raz pierwszy użyte w 1969 roku, kiedy Nissan wprowadził na rynek model Nissan Skyline z silnikiem 2.0.
Nissan GT-R R35 zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2007 roku, a na rynek europejski wszedł rok później.
Nowy silnik GT-R został ręcznie zmontowany przez zaledwie 4 mechaników, którzy przeszli specjalne przeszkolenie w tym zakresie.
Silniki to 6-cylindrowe jednostki twin turbo V6 o mocy 480 KM, które przyspieszały GT-R do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. A zgadnij co, potrzebował tylko 37 metrów, aby zatrzymać się w pełni. Samochód osiągał prędkość maksymalną 193 mph.
Super samochód wyposażony był w skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem, opartą na technologii Formuły 1. GT-R oferował również elektronicznie sterowany napęd na cztery koła.
Mimo wszystkich cech wskazujących na samochód torowy, Nissan zapewnił, że GT-R nadaje się do różnych typów dróg i może być prowadzony przez każdego dzięki automatycznej skrzyni biegów. Co więcej, nie miał problemu z poruszaniem się w ruchu miejskim. Zużycie paliwa było zmniejszone, jeśli tryb wyścigowy nie był aktywowany.
Design zewnętrzny sugerował ciężki, muskularny samochód – co było prawdą – ale został zaprojektowany z ogromną dbałością o każdy detal, a nawet lusterka boczne były skonstruowane tak, aby kierować powietrze w stronę tylnego spojlera.
Od super samochodu oczekuje się nienagannego zachowania przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością, ale GT-R był również niezwykle szybki na prostych odcinkach drogi.
Nowa Nissan GT-R może być najbardziej osiągalnym i technologicznie zaawansowanym samochodem sportowym, jaki kiedykolwiek stworzono. To jedno z najszybszych pojazdów na świecie, które prawdopodobnie jest też najłatwiejszym i najbezpieczniejszym samochodem do szybkiej jazdy. Multi-wydajny supersamochód Nissan GT-R uzyskał czas 7 minut i 38 sekund na torze Nürburgring, w deszczowych warunkach na niebezpiecznym zakręcie „Kesselchen”. Nowa Nissan GT-R oferuje również niezwykłą wartość, dostarczając znacznie lepsze osiągi – w zakresie przyspieszenia, mocy zakrętów i hamowania – niż wszystkie sportowe coupe w podobnym przedziale cenowym.
Jak wcześniejsze wersje legendarnego modelu GT-R, najnowszy model jest wizytówką talentów inżynieryjnych Nissana. Wśród cech znajduje się zaawansowany, stały napęd na cztery koła, który poprawia przyczepność i zdolność pokonywania zakrętów. Ten system napędu na cztery koła wykorzystuje niezależny transakslew 4WD (pierwszy w świecie) dla lepszej zwinności. Pod maską kryje się nowy silnik V6 twin-turbo o mocy 480 KM (353 kW), który łączy ekscytującą moc z ultra-niską emisją spalin (zgodność z regulacjami japońskimi) oraz najlepszą wydajnością paliwową w swojej klasie. Lekka konstrukcja nadwozia, wykorzystująca nowy pakiet (Nissan 'Premium Midship’), składa się z odlewanego aluminium, włókna węglowego i zaawansowanej stali, a także charakteryzuje się doskonałym aerodynamicznym współczynnikiem oporu Cd wynoszącym zaledwie 0,27. Nowa, podwójna skrzynia biegów z manetkami oferuje wyjątkowo szybkie zmiany biegów oraz możliwość jazdy w trybie automatycznym, co poprawia komfort prowadzenia. Duże wentylowane hamulce tarczowe Brembo zapewniają ogromną siłę hamowania.
'Nowa Nissan GT-R to niezwykły samochód, technologiczna wizytówka Nissana, który odzwierciedla naszą pasję do motoryzacji,’ mówi Carlos Tavares, wiceprezydent ds. planowania korporacyjnego i produktowego. 'Jest zaprojektowany z myślą o optymalnej wydajności w warunkach drogowych. Żaden inny samochód nie łączy takiej prędkości, łatwości prowadzenia, zdolności do radzenia sobie w różnych warunkach, ekscytacji, opłacalności oraz charakterystycznego stylu. Podobnie jak poprzednicy z kultowym znaczkiem GT-R, to technologiczny cud, oferujący niespotykaną wszechstronność. Dlatego mówimy, że jest dla każdego, wszędzie i o każdym czasie.’
Dla każdego – ponieważ kierowcy o różnych umiejętnościach mogą cieszyć się jego nieprzeciętnymi osiągami, od profesjonalnych kierowców wyścigowych po tych, którzy po prostu pragną stylowego i ekscytującego samochodu do weekendowej jazdy.
Dla każdego miejsca – ponieważ to supersamochód opracowany w różnych warunkach na całym świecie, od zakrętów i wzniesień słynnego toru Nürburgring w Niemczech, przez gorące toru Nissana w Arizonie, po zaśnieżone drogi Michigan. Jest to jedyny supersamochód, który sprawdza się zarówno na suchym asfalcie, śniegu, jak i w deszczowych warunkach, wspomagany przez zaawansowany system napędu na cztery koła, który zapewnia doskonałą przyczepność i bezpieczeństwo. W przeciwieństwie do wcześniejszych wersji GT-R, ten model będzie sprzedawany w wersjach zarówno z kierownicą po prawej, jak i lewej stronie na całym świecie, w tym na rynku północnoamerykańskim i w Europie.
W dowolnym momencie – bo sprawdza się doskonale zarówno w upalne letnie dni, jak i w śnieżne zimowe noce.
Kluczowe innowacje technologiczne obejmują:
Niezależny transakslew oraz zaawansowany system napędu na cztery koła, który ciągle dostosowuje moment obrotowy z przodu na tył (i odwrotnie), w zależności od potrzeb dynamicznych.
Nowa sześciobiegowa skrzynia biegów z manetkami, oferująca niezwykle szybkie zmiany biegów lub pełny automatyczny tryb, dla łatwości prowadzenia.
Nowy wydajny silnik 3.8-litra twin turbo V6, łączący dużą moc (480 KM / 353 kW), szeroki zakres momentu obrotowego (maks. moment 60kgm / 588 Nm), dobrą wydajność paliwową i niską emisję (zgodność z regulacjami ULEV w Japonii). Nowe technologie obejmują plasmatycznie pokryte cylindry, poprawiające efektywność chłodzenia oraz zwiększające moc i oszczędność paliwa.
Aerodynamiczne nadwozie o współczynniku oporu Cd 0.27 – jest to jeden z najszybszych samochodów na świecie. To szczególnie niezwykłe w supersamochodzie, który oferuje wysoki docisk z przodu i z tyłu.
Nowa konstrukcja nadwozia, wykorzystująca lekką stal, włókno węglowe oraz odlewane aluminium.
Hamulce tarczowe Brembo z wentylowanymi otworami oraz Brembo monoblokowe sześciotłoczkowe zaciski, które zapewniają ogromną siłę hamowania.
Amortyzatory, zmiana biegów i VDC-R są ręcznie regulowane, za pomocą prostych przycisków na desce rozdzielczej, oferując maksymalny komfort i łatwość w prowadzeniu lub maksymalne osiągi.
Wyświetlacz instrumentów o wielu funkcjach, zaprojektowany przez ludzi, którzy stworzyli grafikę do gry Sony PlayStation Gran Turismo.
Miernik przeciążenia w wyświetlaczu instrumentów, pokazujący zarówno siły boczne (przyspieszenie i hamowanie), jak i poprzeczne (zakręty).
'Wyzwanie polega na zbudowaniu samochodu, który jest stabilny i cichy przy tej prędkości, samochodu, który jest wygodny i łatwy w prowadzeniu przy tej prędkości, samochodu, który ma doskonałą stabilność w linii prostej przy prędkości powyżej 300 km/h (186 mph), samochodu, który radzi sobie ze śniegiem, lodem i deszczem przy dużych prędkościach, samochodu, który jest również przyjazny dla środowiska i ma bardzo wysokie standardy bezpieczeństwa. Wierzę, że żaden inny samochód nie łączy tych wszystkich cech jak nowy Nissan GT-R,’ mówi Kazutoshi Mizuno, główny inżynier pojazdu i główny specjalista ds. produktów Nissan GT-R, oraz były dyrektor zespołu wyścigowego Nissana i główny inżynier.
Mizuno opisuje Nissana GT-R jako 'multi-wydajny supersamochód XXI wieku.’
'Wierzę, że tworzy zupełnie nowy gatunek samochodów. Dziedziczy DNA poprzednich wielkich GT-R-ów i łączy je z najnowszą technologią. Kluczowe czynniki to wykorzystanie naturalnych sił Ziemi oraz zaawansowane technologie interfejsu człowiek-maszyna, opracowane w celu kontrolowania maksymalnej wydajności. Naszym celem było stworzenie modelu flagowego, by promować naszą technologię, ale także opracować nowy typ supersamochodu. Supersamochody tradycyjnie były skierowane do kierowców z zaawansowanymi umiejętnościami. Jednak nasz nowy 'multi-wydajny supersamochód’ może być prowadzony szybko i sprawnie przez praktycznie każdego, w każdych warunkach drogowych.’
Pomimo niezwykle wysokiego poziomu technologii, GT-R ma również kilka oldschoolowych cech sportowych, do których należy fakt, że większość montażu samochodu odbywa się w zakładzie Nissana w Tochigi. Każdy silnik jest ręcznie składany przez jednego inżyniera (w fabryce Nissana w Yokohamie), podobnie jak każda skrzynia biegów.
Design zewnętrzny
Wygląd zewnętrzny przypomina Nissan GT-R Proto zaprezentowany na Tokyo Show w 2005 roku i ma wiele wspólnych cech stylowych z koncepcją Nissan GT-R z 2001 roku.
'Chcieliśmy zaprojektować samochód, który wygląda unikalnie japońsko – zdecydowanie nie jest to europejski ani amerykański sportowy samochód,’ mówi Shiro Nakamura, wiceprezydent i główny kreatywny, Design i zarządzanie marką, Nissan Motor Co. Ltd. 'Chcieliśmy również podkreślić funkcjonalność samochodu – jest to pojazd łatwy w użyciu i prowadzeniu – oraz kontynuuje dumną tradycję GT-R.’
Nowy Nissan GT-R to muskularny, wyróżniający się samochód. Masywna, wyrazista sylwetka, szerokie ramiona, nisko zawieszony i płaski, jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów na świecie (Cd 0.27), a także jednym z najbardziej charakterystycznych.
Styl oparty jest blisko na GT-R Proto zaprezentowanym na Tokyo Motor Show w 2005 roku i zyskał uznanie krytyków. Jedyne znaczące zmiany stylistyczne – poza drobnymi szczegółami – dotyczą przedniej części, zmienionej głównie w celu zapewnienia lepszej ochrony w testach zderzeniowych.
To pierwszy GT-R, który nie jest oparty na pojazdach masowej produkcji Nissana (ostatni GT-R oparty był na modelu Skyline). Dało to dyrektorowi ds. stylizacji Shiro Nakamurze, głównemu projektantowi produktu Hiroshi Hasegawie i ich zespołowi dużą swobodę w stworzeniu japońskiego supersamochodu.
'Naszą misją było osiągnięcie charakterystycznego samochodu, supersamochodu, ale nie zwykłego szybkiego samochodu – jest bardziej masywny, praktyczny i muskularny,’ mówi Nakamura. 'Element funkcjonalności jest kluczowy dla GT-R. Nie jest zbyt niski; łatwo się wsiada i wysiada, ma dobrą widoczność i jest łatwy w prowadzeniu. Ta funkcjonalność znajduje odzwierciedlenie w jego designie. To wyraźnie nie jest samochód włoski, niemiecki czy amerykański – to niewątpliwie japoński pojazd. Jest bardzo mechaniczny, niemal jak animowany robot – wyraźnie wykonany z metalu, ma duże ramiona i wygląda mocno i muskularnie. Poprzedni model R34 GT-R miał ten sam wizerunek. Można by pomyśleć, że można by grać tym samochodem w grę wideo.
'Nie chcieliśmy ładnej, eleganckiej sylwetki – chcieliśmy oryginalnego kształtu. Niektórzy z kupujących ten samochód będą również właścicielami Ferrari czy Porsche. Ten samochód musi być inny od wszystkich innych. Widzę go jako pojazd, który nie jest inspirowany kobiecym pięknem, jak samochody włoskie, ale męskim pięknem – jest mocny, dobrze zbudowany, muskularny. Ma głębokie, wyraziste boki i jest bardzo wysportowany – to część jego muskularnej postawy.’
Widoczne funkcjonalne akcenty to zagięcie w tylnym słupku – 'jest bardzo charakterystyczne i pomaga w przepływie powietrza z tyłu,’ mówi Nakamura, 'a także nadaje GT-R naprawdę niezwykłą linię dachu, co mi się podoba.’ Wloty powietrza w bocznych błotnikach poprawiają również aerodynamikę samochodu poprzez zwiększenie przepływu powietrza wokół opon, są bardzo charakterystyczne i niemal zwierzęce. Pomagają również w chłodzeniu mocnego silnika twin-turbo V6. Nakamura uważa również, że te głębokie, płaskie boki są bardzo funkcjonalne. 'Są płaskie jak dobrze zbudowany brzuch, ale także pomagają w ocenie szerokości samochodu, a do tego są bardzo aerodynamiczne.’
Dobre właściwości aerodynamiczne były kluczowym wymogiem dla wysokiej prędkości Nissana GT-R. 'Projektowanie samochodu to zawsze balans między inżynierią a estetyką. Jednak w przypadku Nissana GT-R mieliśmy bardzo mało niezgodności. Wiedzieliśmy, że ten samochód musi być technologiczną wizytówką Nissana. Nasi projektanci ściśle współpracowali z aerodynamikami, aby zapewnić doskonały przepływ powietrza i dobrą siłę docisku, co jest niezbędne dla samochodu o tak wysokiej maksymalnej prędkości i doskonałej stabilności przy dużych prędkościach.’
Nowy samochód kontynuuje także dumną linię projektową GT-R. 'Na pierwszy rzut oka jest dość kwadratowy i kanciasty, mimo że kryje w sobie ciekawe krzywizny i subtelne kształty, gdy się mu przyjrzeć. Jak wszystkie świetne projekty, im bliżej się przyjrzysz, tym więcej dostrzegasz.’
Słupy są dość pionowe, podkreślając, że nie jest to niepraktyczny supersamochód o niskim zawieszeniu. Posiada cztery okrągłe tylne lampy, które są odbite w czterech masywnych okrągłych rurach wydechowych znajdujących się bezpośrednio poniżej. Specyficzne akcenty stylistyczne, zaczerpnięte z wielkich Nissanów przeszłości, obejmują kanciasty kształt PGC10 GT-R z 1969 roku, cztery okrągłe tylne lampy KPGC110 GT-R z 1973 roku oraz długi, wąski otwór w grillu R34 GT-R z 1999 roku.
Design wnętrza
Jak zewnętrze, wnętrze Nissana GT-R jest stylowe, ale bardzo funkcjonalne. Kabina jest unikalna, nie dzieli żadnych głównych komponentów ani cech stylistycznych z innym modelem Nissana. Nissan GT-R to supersamochód stworzony od podstaw.
Instrumenty są duże, wyraźne i proste, wszystkie bezpośrednio przed kierowcą dla maksymalnej czytelności. Okrągłe analogowe wskaźniki otoczone są masywnymi obramowaniami, a na ich czołowej pozycji umieszczono obrotomierz z czerwonym polem przy 7000 obrotów na minutę. W obrębie obrotomierza znajduje się wyświetlacz pozycji zmiany biegów, łatwy do zauważenia.
Bardziej niezwykły jest wyświetlacz wielofunkcyjny w centrum deski rozdzielczej, który nie tylko daje szczegółowy log twojego zachowania na drodze – prędkość, przeciążenie, wydajność paliwową itp. – ale także szczegóły dotyczące mechanicznych informacji samochodu – ciśnienie turbodoładowania, ciśnienie wody i oleju silnikowego, oleju transmisyjnego, rozkład napędu z przodu/tyłu oraz kąty skrętu, ciśnienie hamulców i przyspieszenia, a także optymalną mapę zmiany biegów dla najlepszej wydajności paliwowej. Projekt wyświetlacza wielofunkcyjnego, który obejmuje również system nawigacji satelitarnej i sterowanie audio, został opracowany we współpracy z Polyphony Digital Inc, twórcą serii gier wideo Gran Turismo dla Sony PlayStation.
W centrum deski rozdzielczej, poniżej wyświetlacza wielofunkcyjnego, znajduje się zestaw przełączników skierowanych w stronę kierowcy. Zawiera przełączniki do klimatyzacji, audio oraz ustawień, służących do zmiany strojenia komponentów, w tym amortyzatorów, zmiany biegów i VDC.
Konsola centralna, która przechodzi przez środek kabiny, zawiera czerwony przycisk uruchamiania, skórzaną dźwignię zmiany biegów (ta sama skóra, co przy kierownicy, dla lepszego odczucia) oraz hamulec ręczny, który jest w linii z centralną podłokietnikiem. Dźwignia zmiany biegów może być ustawiona na Park, Wstecz, Neutralny, Automatyczny lub Manualny, a manualne zmiany biegów odbywają się za pomocą manetek znajdujących się bezpośrednio za kierownicą. Istnieje również pełna automatyczna zmiana biegów, pomocna w gęstym ruchu lub gdy pożądana jest bardziej relaksująca, niż sportowa jazda.
Kierownica jest niewielka, wygodna w trzymaniu i obita miękką skórą szytą ręcznie. Przełączniki umieszczone są na ramionach w porządku, logicznie.
Fotele są szczególnie zaprojektowane dla Nissana GT-R. Są mocno bocznie podparte dla maksymalnego wsparcia bocznego i komfortu. Lepsza jest szczególnie pomoc w podparciu ciała i ogranicza ślizganie. Aby rozluźnić dolne nogi podczas długich jazd, przedni brzeg siedzenia jest niezwykle płaski; ułatwia to również wsiadanie i wysiadanie.
Dostęp do przednich lub tylnych siedzeń jest łatwy, a widoczność doskonała. Choć samochód w pełni generuje wyjątkowe 'poczucie chwili’ za kierownicą – dzięki sportowej kabinie, dynamicznym osiągom i prowadzeniu – to jest też w wielu aspektach bardzo 'normalnym’ samochodem, niezbyt różnym od codziennej limuzyny. Jest przestronny, wygodny, jasny i przewiewny. Jest znacznie bardziej praktyczny i przyjazny dla użytkownika niż inne samochody w tej klasie wydajności.
Nissan GT-R ma największy zakres regulacji fotela spośród wszystkich supersamochodów, aby zapewnić, że praktycznie wszyscy kierowcy mogą poczuć się wygodnie za kierownicą. Fotel kierowcy zaprojektowany jest w taki sposób, aby każdy o wzroście od 144 cm do 190 cm czuł się wygodnie za kierownicą. Przesuwanie fotela jest długie (228mm), fotel jest regulowany na wysokość i kąt, a kierownica ma również szeroki zakres regulacji (60mm nachylenia, 60mm teleskopowej), co pozwala praktycznie wszystkim kierowcom znaleźć idealną pozycję do prowadzenia. Oś obrotu mechanizmu nachylenia jest u dołu wału kierownicy, aby zachować optymalny kąt kierownicy.
Jak wiele wydajnych coupe czteromiejscowych, tylne siedzenia są bardziej 'okazjonalne’ niż pełnowymiarowe fotele. Choć są one w pełni wygodne dla większości dorosłych na krótkich trasach, lepsze są dla dzieci lub do przewozu toreb, kurtek i innych ładunków. Konsola środkowa przechodzi przez środek kabiny, dzieląc lewe i prawe tylne siedzenia. Między siedzeniami znajduje się miejsce na opcjonalne głośniki systemu BOSE.
Bagażnik jest duży (VDA: 315L), wystarczająco pojemny, by pomieścić dwa zestawy torb golfowych lub znaczny bagaż wakacyjny. Przestrzeń na bagaż jest dodatkowo zwiększona dzięki oponom typu run-flat, które eliminują potrzebę posiadania zapasowego koła w bagażniku.
Fotel ma trzy schematy kolorystyczne: czarny, czarny z czerwonym akcentem lub szary.
Shiro Nakamura, wiceprezydent i główny kreatywny, Design i zarządzanie marką, Nissan Motor Co. Ltd: 'Podstawową filozofią Nissana GT-R jest to, że jest to szybki samochód, który jest łatwy do szybkiej jazdy. Więc nic w kontrolkach nie jest onieśmielające. Wszystko jest od razu znajome, oprócz nowatorskiego wielofunkcyjnego miernika – który jest również bardzo intuicyjny i uważamy, że będzie cieszył się dużą popularnością wśród właścicieli.’
Silnik
VR38DETT Nissana to nowy silnik specjalnie opracowany dla Nissana GT-R. Jednostka o pojemności 3.8 litra wykorzystuje podwójne turbodoładowanie IHI. Jego maksymalna moc wynosi 480 KM (353 kW) przy 6400 obrotach na minutę. Dzięki temu Nissan GT-R jest jednym z najsilniejszych japońskich samochodów drogowych oraz najmocniejszym samochodem produkcyjnym kiedykolwiek zbudowanym przez Nissana.
'Bardziej ważna niż całkowita moc jest sposób, w jaki jest ona dostarczana,’ mówi główny inżynier pojazdu Kazutoshi Mizuno. 'Silnik jest bardzo elastyczny, co oznacza, że jest łatwy w prowadzeniu, co jest kluczową cechą Nissana GT-R.’ Maksymalny moment obrotowy 60kgm (588 Nm) jest dostarczany płynnie w zakresie obrotów od 3200 do 5200.
To także bardzo wydajny silnik, redukujący emisję i zużycie paliwa. Nissan GT-R to najbardziej wydajny supersamochód na świecie w balansu między prędkością, przyspieszeniem a zużyciem paliwa. Wydajność ekologiczna jest dodatkowo potwierdzona spełnieniem japońskich norm U-LEV (pojazd o ultra niskiej emisji).
Wysokie standardy ekologiczne silnika są częściowo wynikiem innowacyjnych cylindrów pokrytych plazmą, które poprawiają chłodzenie, zwiększając efektywność paliwową i moc. Cylindry spryskane plazmą mają grubość zaledwie 0,15 mm, w porównaniu do konwencjonalnych stalowych cylindrów o grubości 2,6 mm. Nie tylko znacznie lepiej odprowadzają ciepło, poprawiając efektywność, ale są też lżejsze – oszczędzając około 3 kg w silniku V6. Aby zapewnić odpowiednie smarowanie spryskanego cylindra w aluminiowym bloku, używa się specjalnego syntetycznego oleju silnikowego (Mobil-1 RP OW-40).
Dodatkowo, całkowicie niezależne układy dolotowy i wydechowy generują wyższe osiągi i szybszą reakcję. Te całkowicie symetryczne układy dolotowe i wydechowe zwiększają pobór powietrza i redukują opór wydechowy, co skutkuje płynniejszym i szybszym przepływem gazów. Podwójne turbosprężarki IHI są bardzo responsywne.
Emisję poprawia dodatkowy system powietrzny, zawierający pompę powietrza, co przyspiesza reakcję katalizatora.
Zaawansowane systemy elektroniczne Nissana GT-R szybko reagują na zmiany klimatyczne i wysokościowe, zapewniając maksymalną wydajność w każdych warunkach. Precyzyjne monitorowanie stosunku powietrza do paliwa poprawia efektywność paliwową i emisję. Ta precyzyjna kontrola poprawia wydajność paliwową przy wysokich osiągach o pięć procent. Przy normalnej jeździe przy niskich obrotach Nissan GT-R generuje zazwyczaj około 40 kgm (392 Nm) momentu obrotowego – wystarczająco, aby zapewnić doskonałe przyspieszenie – a ta wysoka moc pozwala na optymalny stosunek powietrza do paliwa, znacznie poprawiając efektywność paliwową i czystość spalin. 'Podczas jazdy przy umiarkowanych otwarciach przepustnicy – innymi słowy, w normalnych codziennych warunkach – Nissan GT-R okazuje się być szczególnie ekologiczny,’ mówi Mizuno. 'Jego przewaga wydajności paliwowej nad rywalami wzrasta w takich codziennych sytuacjach.’ W trybie automatycznym skrzynia szybko wybiera wysokie przełożenia, pozwalając silnikowi na płynne przyspieszenie przy niskich obrotach.
Inne innowacje techniczne obejmują kontrolowany termostatycznie system chłodzenia oleju powietrzem, dla większej efektywności chłodzenia. Olej silnikowy jest chłodzony przez system chłodzenia oleju, a w ekstremalnych warunkach skrętu – w których Nissan GT-R jest łatwo zdolny – pompa odsysająca utrzymuje przepływ oleju do turbosprężarki. Struktura zbierająca olej wewnątrz silnika jest zoptymalizowana przez boczny system mokrego i suchego sumu, co pomaga zabezpieczyć stabilny przepływ oleju i ciśnienie oleju w różnych warunkach jazdy.
W zbiorniku paliwa znajduje się zbiornik, który zawsze przechowuje wystarczającą ilość paliwa, aby utrzymać jego przepływ nawet przy dużych przeciążeniach.
Silniki, podobnie jak skrzynie biegów, są w całości ręcznie robione. Jeden rzemieślnik ręcznie składa cały silnik. Zespół dedykowanych budowniczych silników pracuje w specjalnym obszarze „czystego pokoju” Nissana GT-R w zakładzie w Yokohamie.
Skrzynia biegów
Nissan GT-R wykorzystuje zupełnie nową skrzynię biegów typu GR6, specjalnie opracowaną dla tego samochodu. Skrzynia biegów z manetkami, sześciobiegowa z podwójnym sprzęgłem, jest bardzo wydajna – w przeciwieństwie do automatycznej skrzyni biegów z konwencjonalnym konwerterem momentu, ma minimalne straty mocy, co poprawia reakcję i efektywność paliwową.
W trybie M (do manualnej zmiany biegów) manetka zmiany biegów zapewnia niezwykle szybkie zmiany. Tak szybkie zmiany biegów utrzymują ciśnienie turbodoładowania, więc przyspieszenie następuje w mocnym, płynny sposób.
Podwójne sprzęgła znacząco przyczyniają się do szybkości zmiany biegów. Istnieją oddzielne sprzęgła dla biegów nieparzystych (1,3,5) i parzystych (2,4,6). Gdy samochód działa w biegu nieparzystym, sąsiadujące biegi parzyste są wstępnie wybierane i gotowe do natychmiastowej zmiany w sekwencyjnej skrzyni biegów. Przy redukcji biegów synchronizowane sterowanie obrotami 'wbija’ manetkę precyzyjnie, aby zsynchronizować prędkość silnika dla szybkiej redukcji biegów. Używane są synchronizatory Borg-Warner z potrójnym stożkiem.
Gdy wybiera się zakres R – najskuteczniejszy tryb – zespół komputerowy przewiduje kolejną zmianę biegów kierowcy, na podstawie otwarcia przepustnicy, prędkości pojazdu, hamowania oraz innych informacji.
Nissan GT-R wyjątkowo oferuje bardzo szybkie zmiany biegów oraz pełną automatyczną skrzynię biegów. W zakresie A (automatyczna skrzynia biegów) samochód zmienia biegi automatycznie, w jak najbardziej efektywny sposób. Wyższe biegi są używane zawsze, gdy to możliwe, korzystając z ogromnego momentu obrotowego wynoszącego 588 Nm oraz jego długiej i płaskiej krzywej momentu obrotowego. Samochód może być prowadzony na szóstym biegu przez długi czas przy niskich prędkościach, oferując jednocześnie dobrą reakcję na gaz. Takie łagodne zachowanie jest w sprzeczności z większością równie szybkim supersamochodom i jest jedną z wielu unikalnych cech tej technologicznej wizytówki.
Funkcja E-TS elektronicznego kontrolera trakcji oraz tylny napęd z ograniczonym poślizgiem (dla lepszego rozdziału mocy) są wbudowane w zaskakująco kompaktowy i lekki tylny transakslew. Umieszczając wały wejściowe/wyjściowe po przekątnej, skrzynia jest płaska, co pozwala na obniżenie środka ciężkości samochodu.
Jedną z bardzo przydatnych i niezwykłych funkcji jest asystent ruszania pod górę w Nissanie GT-R. Na wzniesieniu, które samochód automatycznie rozpoznaje, system utrzymuje ciśnienie hamulca przez około dwie sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, ułatwiając ruszanie na wzniesieniu.
Zawieszenie
Nissan GT-R ma nowy rodzaj zawieszenia, które oferuje doskonałą stabilność w linii prostej, nawet przy prędkości 186 mph (300 km/h), a także doskonałe prowadzenie i hamowanie w każdych warunkach – od jazdy po mieście, przez zaśnieżone i oblodzone drogi, po tor wyścigowy. Zawieszenie zaprojektowane jest w oparciu o nowy pakiet 'Premium Mid-ship’ i wykorzystuje doskonały bilans obciążenia wszystkich czterech kół.
Przełącznik konfiguracji umożliwia kierowcy dostęp do trzech różnych trybów zawieszenia: R (wysoka wydajność), Sport (normalne ustawienie) i Comfort (do jazdy po mieście, aby wchłonąć nierówności dróg). Przełącznik konfiguracji elektronicznie zmienia ustawienia amortyzatorów Bilstein DampTronic, specjalnie opracowanych dla Nissana GT-R.
W trybie R, amortyzatory Bilstein zapewniają płaskie, twarde pokonywanie zakrętów dla wysokich prędkości i maksymalnej informacji zwrotnej. W pozostałych dwóch trybach – Sport i Comfort – amortyzatory są sterowane elektronicznie, aby osiągnąć najlepszą równowagę między prowadzeniem a komfortem (w zależności od wybranego ustawienia). Specjalne czujniki mierzą 11 elementów pojazdu, w tym prędkość pojazdu, prędkość przyspieszenia bocznego, prędkość kierownicy, moment obrotowy, oszacowanie momentu obrotowego, obr/min silnika, ciśnienie płynu hamulcowego, normalne przyspieszenie, działanie ABS oraz informacje o zatrzymaniu pojazdu.
Hamulce
Nissan GT-R ma ogromne przednie i tylne wentylowane hamulce tarczowe Brembo (φ380). Zapewniają znakomite odczucie pedału oraz ogromną siłę hamowania.
Swobodnie unoszące się tarcze stabilizują hamowanie, jednocześnie zapobiegając odkształceniom cieplnym. Wewnętrzne części tarcz mają wentylowane żebra w kształcie diamentu, aby ułatwić chłodzenie, a tarcze są również krzyżowo nawiercone, aby działały jak najchłodniej.
Przednie sześciotłoczkowe zaciski monoblokowe Brembo są używane z tylnymi czterema tłokami. Aby wygenerować mocne hamowanie i zapobiec odkształceniom zacisków, zastosowano konstrukcje wyścigowe z trzema śrubami.
Napęd na cztery koła
Nowa Nissan GT-R wykorzystuje prawdopodobnie najbardziej zaawansowany system napędu na cztery koła, jaki kiedykolwiek zastosowano w samochodzie drogowym. Napęd na cztery koła (ATTESA E-TS) optymalnie rozdziela moc na przednie koła, gdy i jeśli to konieczne. Chociaż z natury jest to napęd tylny, do 50 procent momentu obrotowego można skierować na przód, poprawiając przyczepność w trudnych warunkach – takich jak deszcz, szron, lód czy śnieg. Napęd na przednią oś jest również wykorzystywany w celu poprawy osiągów zakrętów na asfalcie, zwiększając przyczepność i stabilność.
Specjalne sterowanie komputerowe automatycznie zmienia rozdział momentu obrotowego na przód/tył z zerowego momentu na przednich kołach do 50 procent całkowitego momentu. Kontrola ta zmienia się ciągle, ponieważ różne czujniki w samochodzie mierzą prędkość, przyspieszenie boczne i poprzeczne, kąty skrętu, poślizg opon i inne parametry nawierzchni drogi oraz kąt przechyłu.
W nowej Nissan GT-R dodatkowym czujnikiem jest kontrola zwrotu, która mierzy różnice między docelowym kątem zwrotu obliczonym na podstawie kąta skrętu, a rzeczywistym kątem zwrotu wykrytym przez czujnik kąta zwrotu i czujnik G. Moment obrotowy przedni i tylny jest automatycznie korygowany.
System napędu na cztery koła obejmuje system kontroli dynamiki pojazdu (VDC-R), elektroniczny system kontroli stabilności Nissana GT-R. Monitoruje on ciągle zachowanie pojazdu. Jeśli wykryje zachowanie nierównowagi – takie jak poślizg czy ślizganie się – moment obrotowy kół zostanie zmieniony, aby pomóc w stabilizacji samochodu. Elektroniczna kontrola trakcji jest również zainstalowana w tylnych mechanicznych dyferencjałach z ograniczonym poślizgiem, zapobiegając poślizgowi kół i poprawiając przyczepność.