Kiedy Nissan zaprezentował samochód na Tokyo Auto Show w 2007 roku, świat miłośników motoryzacji oszalał. Wygląd samochodu oraz jego specyfikacje były na poziomie supersamochodów, ale w połowie ceny.
Historia znaku GT-R sięga lat 60-tych, kiedy był używany przez Prince’a, dawną japońską markę, która połączyła się z Datsunem-Nissanem. Z biegiem czasu samochody noszące oznaczenia Skyline GT-R stawały się coraz bardziej potężne, a dzięki systemowi napędu na wszystkie koła ATESSA E-TS były jeszcze szybsze.
Model GT-R z 2007 roku utracił nazwę „Skyline”, ale nadal oferował oczekiwaną wydajność. Mógł stać ramię w ramię z takimi samochodami jak Ferrari F430, Porsche Turbo czy Lamborghini Gallardo. W 2011 roku facelifting przyniósł więcej mocy i lepszy wygląd pojazdu. Przedni zderzak został wyposażony w diodowe światła dzienne, a z tyłu zainstalowano nowy dyfuzor, aby poprawić przepływ powietrza pod samochodem. Zainstalowano również większe koła o nowym wzornictwie.
Wnętrze pojazdu zostało ulepszone pod względem jakości materiałów oraz systemu infotainment. Jak wcześniej, służył do pomiaru różnych osiągów samochodu oraz do systemu audio i nawigacji. Model z 2011 roku został wyposażony w złącze iPod i port USB, oprócz wbudowanego dysku twardego. Posiadał system dźwiękowy Bose.
Silnik twin-turbo V6 został ulepszony z 500 KM w 2009 roku do 530 KM w 2012 roku i do 545 KM w 2016 roku. Jednak ponieważ silnik był ręcznie montowany, każdy samochód miał inną rzeczywistą moc. Nissan podawał minimalną moc, jaką mógł oferować dany pojazd.
Od swojego debiutu na Tokyo Motor Show w październiku 2007 roku, Nissan GT-R zachwyca klientów jako definitywna, dostępna super-samochód. Model 2011 Nissan GT-R został opracowany pod hasłem 'Najlepsza na świecie wielowydajność oraz przyjemność z responsywnej jazdy’. Zewnętrze charakteryzuje się większą siłą i stabilnością, podczas gdy tradycyjny kreatywny styl związany z uderzającym wyglądem GT-R również został zaktualizowany, aby poprawić aerodynamikę. Sportowe wnętrze uzupełnia ulepszony design.
Silnik i skrzynia biegów
Moc silnika została znacznie zwiększona do 530 KM (390 kW)/6 400 obr./min, z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 612 Nm w zakresie od 3 200 do 6 000 obr./min. Pokrywa silnika jest tajemniczo pomalowana na czerwono, aby podkreślić jego ulepszoną wydajność.
Dzięki zastosowaniu katalizatora z ultra-niską zawartością metali szlachetnych oraz modułu sterującego silnikiem wyposażonego w mikroprocesory o dużej wydajności osiągnięto czystsze emisje. Poprawiono także oszczędność paliwa, modyfikując ciśnienie doładowania turbosprężarki, timing zaworów oraz stosunek mieszanki powietrzno-paliwowej, a także większe średnice rur wlotowych i zmodyfikowany układ wydechowy.
Tryb SAVE to nowo wprowadzony system, który zastępuje 'Tryb śnieżny’, optymalizujący moment obrotowy podczas jazdy po autostradach lub otwartych drogach, aby poprawić oszczędność paliwa. Funkcje Trybu śnieżnego są również zachowane.
Wydajność startu z miejsca może być teraz maksymalizowana dzięki zastosowaniu trybu R. Aby go aktywować, kierowca musi wybrać tryb R, nacisnąć hamulec będąc na biegu, w pełni przyspieszyć i jak najszybciej zwolnić hamulec. System monitoruje temperaturę oleju, aby zapewnić niezawodność i zapobiec dalszemu używaniu, jeśli temperatura przekroczy maksymalny limit.
Aby pomóc w kontrolowaniu ciasnych zakrętów przy niskich prędkościach, nowy tryb napędu na 2 koła tymczasowo przełącza samochód w tryb napędu na 2 koła, o ile prędkość jest poniżej 6 MPH i kierownica jest skręcona o więcej niż połowę.
Karoseria
W partition wall komory silnika zamontowano bardzo sztywny i lekki wspornik w postaci belki, wykonany z kompozytu węglowego z aluminiową, plastry kompozytu. Powiązanie prawego i lewego wspornika pozwala na szybkie odebranie sygnałów z zawieszenia, co zwiększa responsywność nadwozia.
Dodatkowy człon wsparcia został zainstalowany w panelu deski rozdzielczej po stronie pasażera. Responsywność podwozia została dodatkowo poprawiona dzięki zwiększonej sztywności osiągniętej przez połączenie z komorą silnika.
Zawieszenie i hamulce
W zawieszeniu przednim sprężyna, amortyzator i stabilizator zostały zmodyfikowane, aby poprawić reakcję na obciążenie pionowe opony. Kąt pochylania przednich kół zwiększono z 5°35 do 6°00, aby poprawić trzymanie się opon na drodze podczas skrętu oraz stabilność w prostoliniowym ruchu.
Wydajność ustawienia kół w tylnym zawieszeniu została zmodyfikowana przez obniżenie wysokości centrum przechyłu. To poprawia przyczepność wewnętrznej krawędzi opon podczas wykonywania manewrów skrętnych.
Nowo opracowany amortyzator o wolnym tłoku aluminiowym generuje bardziej precyzyjną siłę tłumienia, co zapewnia stałą stabilność w trzymaniu drogi i szybką reakcję na sygnały kierowcy. Zmniejszone tarcie amortyzatorów zapewnia lepszą jakość jazdy i płynność.
Aby wydłużyć żywotność przednich tarcz hamulcowych, zastosowano tarczę o większej średnicy (Φ390+10mm). Opracowana wyłącznie przez Nissana, oferuje większą odporność na blaknięcie przy wysokich temperaturach podczas intensywnej jazdy.
Opony i koła
Opona Dunlop SP SPORT MAXX GT 600 DSST CTT ma nową mieszankę, która poprawia przyczepność. Z odnowioną strukturą i zwiększoną sztywnością bieżnika i boku, stabilność w prostoliniowym ruchu po nierównych drogach została zwiększona.
Nowo zaprojektowane, lżejsze i sztywniejsze koła aluminiowe, wykonane przez Rays, mają na celu poprawę responsywności opon na obciążenia pionowe. Wewnętrzne wyżłobienia w kole zostały zmodyfikowane, aby uniknąć odchylenia rotacji opony spowodowanego zwiększoną mocą silnika Nissan GT-R. Na powierzchni koła nowy kolor, Hyper Blue Black Chrome, emanuje jakością i cechuje się sportowym wyglądem, dzięki głębokiemu połyskowi stworzonym przez pięciowarstwowe pokrycie.
Zewnętrze i aerodynamika
Nawet przy bardziej intensywnym i stabilnym podwoziu, osiągi aerodynamiczne Nissan GT-R, które ustanawiają światowe rekordy, zostały dalsze poprawione. Siła docisku wzrosła o około 10%, podczas gdy współczynnik oporu powietrza został zmniejszony z 0,27 do 0,26.
Stabilność poprawia powiększony zderzak i otwory grilla, z zwiększonymi efektami trójwymiarowymi.
Przedni zderzak został przeprojektowany, z podwójnymi żeberkami prostującymi, co zwiększa siłę docisku z przodu o około 10%, jednocześnie redukując opór powietrza w komorze silnika i zwiększając przepływ powietrza do chłodnicy, która chłodzi przednie hamulce. Z każdej strony zamontowano diodowe światła dzienne z dużą średnicą odbijającej powierzchni emitującej wysokotemperaturowe białe światło.
Nowo zaprojektowany tylny zderzak z niskim środkiem ciężkości ma wyprofilowaną dolną część z przedłużonym tyłem. Przez wydłużenie dyfuzora tylnego poprawiono wydajność chłodzenia podwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu oporu powietrza.
Wydajność chłodzenia tylnego tłumika wydechowego została poprawiona, a siła docisku tyłu zwiększona o około 10% dzięki wprowadzeniu wylotu powietrza w tylnym zderzaku, który usuwa powietrze z obudowy tylnego koła.
Powiększono także cztery końcówki wydechu.
Wysokotemperaturowa diodowa lampa przeciwmgielna z tyłu jest teraz wbudowana w wydłużony dyfuzor tylny.
Dostępnych jest sześć kolorów zewnętrznych, w tym dwa nowe kolory – Metaliczny Czarny, zastępujący jednolity Kuro Black oraz Daytona Blue, zastępujący Titanium Grey.
Wnętrze
Nowo ukształtowany pad i wykończenie otaczają wyświetlacz systemu nawigacji, z jednolitymi liniami ściegów, co podkreśla poczucie podwyższonej jakości.
Panel sterujący ogrzewaniem teraz ma prawdziwe wykończenie z włókna węglowego otaczające włączniki, które teraz są w matt black.
Pedały zmiany biegów zostały zmienione, aby były wykonane z magnezu.
Wykończenia w kolorze chromu w konsoli i otworach wentylacyjnych są wykończone sportowym, czarnym i dymnym lakierem.
Siedzenie
Mimo że Nissan GT-R oferuje tylko jedną wersję, istnieje opcja wyboru pomiędzy dwoma różnymi opcjami siedzeń bez dodatkowych kosztów.
Recaro Black, jak sama nazwa wskazuje, prezentuje markę Recaro i jest skórzanym fotelem kubełkowym z czerwonymi akcentami po bokach. Oferuje ciemne wykończenie sufitu oraz czerwony akcent na dźwigni zmiany biegów.
Druga opcja to fotele pokryte skórą premium dostępne w kolorze czarnym lub jasnoszarym. Do tego modelu dostarczane są jasnoszare wykończenia wnętrza, co nadaje im jaśniejszy charakter.
Oba fotele zapewniają wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy w zakrętach. Dodatkowo, zmieniając kształt i wydłużając powierzchnię siedzenia, zmniejszono zmęczenie ud i dolnej części pleców. Fotele mają elektryczną regulację przodu, tyłu i wysokości, a także dwa poziomy przełącznika intensywności podgrzewania siedzeń.
Ceny