W marcu 2010 roku, na targach motoryzacyjnych w Genewie, Nissan zaprezentował swoje najnowsze dzieło, model Juke. Ten mały crossover zaskoczył nietypowym designem, wprowadzając na rynek świeże pomysły.
W miarę jak rynek coraz bardziej poszukiwał pojazdów na wyższych zawieszeniach, Nissan wymyślił i wprowadził samochód, który przyciągał uwagę. Juke był tak dziwny w swoim wyglądzie, że od razu trafił do kategorii „kochaj lub nienawidź”.
Dla niektórych, górne lampy zamontowane nad grillem mogły przypominać reflektor w kształcie litery Z. Ale to była pomyłka. Prawdziwe reflektory to duże, okrągłe jednostki umieszczone w zderzaku, na tej samej wysokości co chromowany emblemat Nissana. Górne światła służyły jako kierunkowskazy i światła pozycyjne. Z boku, nadwozie inspirowane hatchbackiem miało opadającą linię dachu, która kończyła się małym spojlerem umieszczonym na górze klapy bagażnika.
Wewnątrz pojazdu wyróżniało się więcej detali. Konsola centralna przypominająca zbiornik paliwa motocykla, obniżona pozycja siedzenia oraz przejrzysty, sportowy zestaw wskaźników to elementy, które bardziej pasowałyby do sportowego hatchbacka niż do małego crossovera.
Juke był dostępny zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Silniki dostarczały zarówno Renault, jak i Nissan, natomiast system napędu AWD pochodził od japońskiej firmy, która miała znacznie większe doświadczenie w tej dziedzinie.
Nissan Juke ma zamiar na nowo zmienić miejski krajobraz… po raz trzeci. Idąc śladami dużego crossovera Murano oraz odnoszącego sukcesy Qashqaia – samochodu, który trzy lata temu wprowadził koncepcję crossovera jako alternatywy dla tradycyjnego hatchbacka C-segmentu – przychodzi jego młodszy brat, Nissan Juke.
Zaprojektowany, aby wnieść powiew świeżości do segmentu B, Nissan Juke to wyrazista kombinacja twardości SUV-a i sportowego stylu. Stworzony, aby wprowadzić trochę męskości i dynamiki do rynku małych aut, Nissan Juke łączy w sobie szereg pozornych sprzeczności pod swoimi unikalnymi liniami.
„Czerpie najlepsze elementy SUV-a i samochodu sportowego, a następnie je łączy,” mówi Pierre Loing, wiceprezydent ds. planowania produktów w Nissan Europe. „Jest przestronny, ale kompaktowy, solidny, ale dynamiczny i praktyczny, ale zarazem zabawny. Te cechy wydają się sobie sprzeczne, ale w Nissan Juke zespalają się, tworząc coś naprawdę wyjątkowego.”
Nissan Juke został stworzony w Nissan Design Europe (NDE) w sercu Londynu, a następnie udoskonalony w Nissan Design Centre (NDC) w Japonii. Główne prace inżynieryjne miały miejsce w Japonii z istotnym wkładem europejskim, a Juke będzie produkowany w fabryce Nissana w Sunderland w północno-wschodniej Anglii.
„Projekt odzwierciedla prawdziwy optymizm. Łącząc elementy designu z dwóch gatunków, stworzono małego, ale uderzającego crossovera, który emanuje prawdziwą pewnością siebie i stylem. Te cechy również oczekujemy u klientów Nissana Juke,” powiedział Shiro Nakamura, starszy wiceprezydent ds. designu i dyrektor kreatywny.
Z perspektywy designu dolna część Nissana Juke to czysty SUV, z masywnymi kołami, szerokimi oponami, zwiększonym prześwitem i solidną sylwetką. Górna część to niezmienny samochód sportowy, z wysoką linią boczną, smukłymi jak wizjer grafikami bocznymi i opadającym dachem w stylu coupé. Efekt coupé jest dodatkowo podkreślony przez tylne drzwi, których klamki ukryto w ramach drzwi.
Wewnątrz kontynuowany jest motyw samochodu sportowego, z kabiną skupioną na kierowcy, dominującą centralną konsolą zaprojektowaną z inspiracją z motocykla. Wykończona w charakterystycznym połyskującym kolorze, konsola 'motocyklowa’ dodaje samochodowi element zabawy. Praktyczność zapewnia tylna klapa otwierająca się ku górze oraz wszechstronny bagażnik z ukrytymi miejscami do przechowywania.
Opierający się na platformie B sojuszu Renault-Nissan, Nissan Juke ma rozstaw osi wynoszący 2530mm. W wersjach z napędem na przednie koła zawieszenie opiera się na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu, podczas gdy modele z napędem na cztery koła mają złożone tylne zawieszenie wielowahaczowe wzorowane na systemie zastosowanym w Qashqai.
All-Mode 4×4-i to nowe rozwiązanie w szanowanym elektronicznym systemie napędu na wszystkie koła Nissana, które teraz oferuje technologię wektoryzacji momentu obrotowego, aby zwiększyć zwrotność i zmniejszyć podsterowność podczas pokonywania zakrętów.
W Europie, w momencie rozpoczęcia sprzedaży pod koniec roku (sprzedaż w Wielkiej Brytanii zaczyna się w październiku), dostępne będą trzy różne silniki: jeden diesel i dwa silniki benzynowe o pojemności 1,6 litra, wszystkie w pełni zgodne z normą Euro 5. U szczytu gamy znajduje się nowy silnik benzynowy doładowany turbosprężarką (MR16DDT) z bezpośrednim wtryskiem. Silnik ten jest jednym z najpotężniejszych w swojej klasie, generując 140 kW (190 KM) i 240 Nm. Połączenie bezpośredniego wtrysku z turbosprężarką zapewnia moc i reakcje oczekiwane od silnika o pojemności 2,5 litra, przy ekonomice mniejszego silnika.
Drugi silnik benzynowy to nowo opracowana wersja z zaufanej rodziny HR Nissana. Oznaczony HR16DE, lekki, niskotłokowy silnik 16-zaworowy ma teraz unikalny system podwójnego wtrysku, pozwalający na dokładniejsze dozowanie wtrysków paliwa dla lepszego spalania i generujący moc 86 kW (117 KM). Silnik K9K o mocy 81 kW (110 KM) i pojemności 1,5 litra dCi z wspólną szyną paliwową oferuje doskonałą prowadzenie – dzięki także wysokiemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 240 Nm – przy dobrej ekonomice i emisjach.
W zakresie skrzyń biegów, dwukołowy napęd z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra doładowanym turbosprężarką jest dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy skrzynia CVT z trybem manualnym sześciobiegowym będzie dostępna w wersji najwyższej z napędem na wszystkie koła z silnikiem benzynowym doładowanym turbosprężarką.
Silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra z wolnym wtryskiem jest dostępny zarówno z pięciobiegową skrzynią manualną, jak i z nowym wariantem XTRONIC CVT, zaś jednostka dieslowska 1,5 litra dostępna jest z sześciobiegową skrzynią manualną.
Opcje wyposażenia będą podążać ustalonymi liniami Visia, Acenta i Tekna, a pełna gama akcesoriów została opracowana dla właścicieli pragnących jeszcze bardziej spersonalizować swojego Nissana Juke.
„Nissan Juke nie jest tradycyjnym samochodem segmentu B, i to jest całkowicie zamierzone. Narodził się w miejskim środowisku i tam spędzi większość swojego życia. Odpowiednio, jego połączenie zwinności i twardości czyni go jednym z najbardziej stylowych samochodów w okolicy.
„Juke dołącza do Murano i Qashqai, umacniając pozycję Nissana jako wiodącej marki na rynku crossoverów,” powiedział Simon Thomas, starszy wiceprezydent Nissana ds. sprzedaży i marketingu.
Design zewnętrzny
Po raz pierwszy zaprezentowany jako samochód pokazowy Qazana – ujawniony na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2009 roku – Juke został stworzony w Nissan Design Europe w Londynie i udoskonalony w Centrum Projektowania Nissana (NDC) w Japonii. Qashqai, również stworzony w NDE, jest sprzedawany w Europie, Azji i Australii, podczas gdy Nissan Juke będzie reklamowany w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych.
„Rezultatem tej globalnej współpracy jest samochód, który pochodzi z miejsca, gdzie Wschód spotyka się z Zachodem, z istotnym wkładem NDE i NDC, który był kluczowy dla stworzenia tak uderzającego designu,” powiedział Shiro Nakamura.
Jego wysoce indywidualne linie są niemalże nietknięte przeniesione z Qazany. Odwaga designu odzwierciedla znaczenie segmentu B na rynku europejskim: w Europie spodziewano się uzyskania zdecydowanej większości sprzedaży w porównaniu do innych głównych rynków, w tym Ameryki Północnej i Japonii.
Zespół projektowy czerpał inspirację do designu Nissana Juke z wielu nietypowych źródeł. Wspomniano wiele pojazdów kojarzonych z aktywnym i sportowym stylem życia – i lista ta obejmowała samochody rajdowe i motocykle. Jasno widać, jak te pomysły miały wpływ na projekt.
Efektem jest połączenie różnych motywów, z DNA Nissana wplecionym w projekt. Ma solidne, twarde nadwozie, aby odzwierciedlać element SUV, ale jest też bardzo sensualnym autem, z złożonymi krzywiznami i profilem coupé podkreślonym wąskim szkłem bocznym i ukrytymi klamkami tylnych drzwi, co pomaga stworzyć wrażenie dwóch, a nie czterech drzwi.
Ale w designie pojawia się również wyraźne DNA rodziny Nissana – przykładem są tylnie światła w kształcie boomeranga, z modelu 370Z – jednak żadne z elementów nie zostały bezmyślnie skopiowane, więc przy zachowaniu DNA Nissana, Juke wyróżnia się jako unikalny, niemalże awangardowy projekt.
To kluczowy motyw przewijający się przez projekty Nissana. Alfonso Albaisa, wiceprezydent Nissan Design Europe, mówi: „Nissan Juke ma elementy inspirowane innymi samochodami w naszej ofercie, takimi jak 370Z i nawet Cube, ale naszym zamiarem nigdy nie jest tworzenie oczywistych powiązań między naszymi pojazdami, ale naturalnych. Cube to fajny samochód, na przykład, a ta fajność również można znaleźć w Nissan Juke.”
Dzięki dużemu prześwitowi, dużym kołom i oponom, wysokiej linii pasa i szerokiemu linii ramion, dolna 'połowa’ samochodu wydaje się czystym SUV-em. Wrażenie to podkreślane jest przez typowe cechy SUV, takie jak kontrastowe czarne wykończenia progów i nadkoli, podczas gdy z przodu i z tyłu, dolna część nadwozia wyłania się z pod samochodu, przypominając ochronę podwozia.
Z przodu, „osłona miski” stanowi część zespołu wlotu powietrza, ale zamiast używać prostego siatkowego grilla, zespół projektowy opracował formowanie w szereg okrągłych otworów… które sugerują elementy biotyczne.
Nad linią pasa, jednak, Nissan Juke pokazuje swoje sportowe osiągi. Mocno nachylona szyba przednia, kompletna z charakterystycznym dla Nissana wzniosłym wykończeniem crossovera do tylnych bocznych okien – oraz nachylona linia dachu nadają profil przypominający kabinę samolotu.
Tył dachu zawiera zintegrowany spojler, aby zmniejszyć unoszenie aerodynamiczne, co pomaga w stabilności przy dużych prędkościach. Starannie wykonturowany kształt kaczki został dopracowany za pomocą dynamiki płynów obliczeniowych (CFD) i testów w tunelu aerodynamicznym.
Światła również odzwierciedlają sportową zwinność pojazdu. Z przodu zostały podzielone na dwa wyraźne elementy. Ramiona górnej części maski, cienkie cięcia zawierają światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, podczas gdy główne i mijania zamontowane niżej na nosie samochodu zainspirowane są lampami dodatkowymi z samochodów rajdowych z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Z tyłu, światła tylnie nadają własny styl lampom w kształcie boomeranga z modelu 370Z.
Łącznie planowane jest dziewięć kolorów nadwozia, w tym dwie biel, jedna solidna i jedna perłowa, oraz trzy odcienie unikalne dla Nissana Juke – Force Red, Haptic Blue i Machine Brown, chociaż całkowita dostępność będzie zależeć od regionu.
Seiji Watanabe, starszy projektant produktu: „Chcemy, aby nasze samochody, a zwłaszcza nasze crossover, miały ducha zwinności, były postrzegane jako lekkie, zwinne, reagujące. Nissan Juke emanuje wszystkimi tymi atrybutami i dostarcza prawdziwej dawki optymizmu.”
Design wnętrza
Aktywny, sportowy wygląd Nissana Juke odpowiada jego wnętrzu… gdzie dominującą cechą jest również poczucie zabawy: centralna konsola, wykończona wysokopołyskowym lakierem, przypomina zbiornik paliwa motocykla.
„To niespodziewane,” mówi Alfonso Albaisa. „I to nadaje wnętrzu pewien seksapil.”
Odzwierciedlając zewnętrzną mieszankę cech SUV-a i samochodu sportowego, wnętrze oferuje dominującą pozycję siedzącą, ale ze wszystkimi cechami, jakie oczekuje się od samochodu sportowego. Dźwignia zmiany biegów znajduje się na szczycie 'zbiornika motocyklowego’, aby zapewnić płynne zmiany, podczas gdy sam zbiornik nie jest jedynie elementem stylizacyjnym, lecz także stanowi punkt podparcia dla kolana kierowcy podczas energicznych zakrętów.
Podobnie, centralna część – która zawiera nowy system dynamicznej kontroli Nissana – jest ergonomicznie zaprojektowana, aby zapewnić kierowcy natychmiastowy dostęp do informacji i elementów sterujących trybem jazdy.
Dbałość o szczegóły widać wszędzie. Elementy chromowane i materiały wysokiej jakości są używane w całym wnętrzu, podczas gdy kolory wnętrza – czerwony lub szary metalik dla centralnej konsoli są dostępne, w zależności od wersji; czarne, srebrne lub czerwone akcenty do skórzanych lub kompozytowych 'sportowych’ tkanin – podkreślają sportowy charakter pojazdu. Nawet podłokietniki w drzwiach, o kształcie płetw używanych przez nurków, odzwierciedlają aktywną postawę.
Pomimo kompaktowych wymiarów, przestronne wnętrze oferuje konkurencyjne poziomy miejsca wewnątrz: miejsce na głowę z przodu i miejsce na kolana z tyłu będą wystarczające dla większości pasażerów. W przeciwieństwie do samochodu pokazowego Qazana, Nissan Juke jest pełnoprawnym pięcioosobowym pojazdem.
Praktyczna przestrzeń bagażowa jest na tyle duża, aby pomieścić torbę golfową o długości dziewięciu cali lub maksymalną wielkość walizki, a także obejmuje podłogę bagażnika z ukrytą przestrzenią (z wyjątkiem wersji 4WD), co zwiększa jej maksymalną pojemność do 251 litrów (VDA). Dodatkowo tylne siedzenia dzielą się w proporcji 60:40 i również składają w jednym prostym ruchu, zapewniając całkowicie płaską powierzchnię ładunkową.
Aby schować bagaż przed ciekawskim wzrokiem, przestrzeń bagażowa ma zintegrowaną pokrywę, która różni się od tradycyjnej, ponieważ jest przymocowana do klapy bagażnika i unosi się razem z drzwiami podczas otwierania.
„Wnętrze pokazuje szereg cech, które naprawdę podsumowują cały samochód. Jest tutaj dużo emocji, prawdziwe poczucie zabawy i autentyczna jakość,” mówi Albaisa.
Platforma
Nissan Juke oparty jest na platformie B sojuszu Renault-Nissan i ma rozstaw osi wynoszący 2530mm, długość 4135mm, szerokość 1765mm i wysokość 1570mm. Aby umożliwić zastosowanie 17-calowych kół i opon 215/55 R17 w najwyższej wersji, rozstaw przednich i tylnych kół wynosi 1525mm, co jest najszerszym dotąd znanym rozwiązaniem na platformie B sojuszu.
W miarę pojawiania się nowych modeli platforma przechodzi liczne zmiany, a podwozie Nissana Juke nie jest wyjątkiem. W przypadku stosowania w Nissan Juke, zostało ono wydłużone, poszerzone, a także znacznie wzmocnione i odchudzone, aby zwiększyć bezpieczeństwo, komfort i ekonomiczność paliwową.
Choć podstawowy system zawieszenia odzwierciedla ten znany z innych samochodów segmentu B, z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu, nowa rama typu cradle zwiększyła sztywność boczną zespołu. Wraz z poprawioną geometrią zawieszenia z przodu, pomogło to w promowaniu lepszej obsługi i komfortu jazdy przy jednoczesnym zwiększeniu finezji.
Wersje 4WD Nissana Juke korzystają także z nowego tylnego zawieszenia wielowahaczowego. W połączeniu z nowo opracowaną technologią wektoryzacji momentu obrotowego do napędu na cztery koła, mającą na celu ograniczenie podsterowności, prowadzenie Nissana Juke plasuje się w czołówce klasy pomimo wyższego prześwitu, podczas gdy komfort został zachowany.
W środowisku miejskim, połączenie wyższego prześwitu i dużych opon oznacza, że progi zwalniające i złe nawierzchnie drogowe nie będą powodować tak dużego dyskomfortu – ani uszkodzeń – jak w przypadku tradycyjnego hatchbacka sportowego.
Pomimo wyglądu SUV-a i stosunkowo wysokiej linii wzroku, przednie i tylne punkty obrotu Nissana Juke są jak najniższe – bliżej tradycyjnego hatchbacka niż typowego SUV-a – aby zredukować przechylanie nadwozia w zakrętach.
Zwinne właściwości jezdne są również wspomagane przez elektryczne wspomaganie kierownicy wrażliwe na prędkość, standardowe we wszystkich modelach, oraz przez zwiększoną sztywność górnej części nadwozia. Nissan Juke zawiera nowo opracowaną strukturę pierścieniową, która łączy górną część nadwozia z tylnym zawieszeniem, co zwiększa sztywność skrętną.
Silniki i napędy
W Europie, w drugiej połowie 2010 roku przy rozpoczęciu sprzedaży Nissana Juke, będą dostępne trzy silniki oraz opcje skrzyń biegów manualnych lub CVT. U szczytu gamy znajduje się nowo opracowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem, doładowany turbosprężarką, który generuje 140 kW (190 KM) i 240 Nm.
Niskie tarcie i lekka konstrukcja, silnik 16-zaworowy wykorzystuje bezpośredni wtrysk dla poprawy spalania, aby zoptymalizować moc i moment obrotowy, ekonomię i emisje. Dodatkowo, turbosprężarka i intercooler podnoszą moc – ten silnik jest jednym z najpotężniejszych w swojej klasie – a zmienne sterowanie czasowaniem zarówno cykli dolotowych, jak i wydechowych (twin VTC) poprawia reakcję silnika przy niższych obrotach. Pewien stopień nakładania się pozwala na recyrkulację spalin.
Niskotłokowe techniki obejmują zastosowanie powłoki węglowej przypominającej diament (DLC) dla zaworów oraz lustro wykończenie wałków rozrządu. Rezultatem jest silnik dostarczający osiągi na poziomie normalnie zasilanego silnika o pojemności 2,5 litra, ale z ekonomią paliwa mniejszego silnika.
Silnik z bezpośrednim wtryskiem w wersjach z przednim napędem Nissana Juke będzie połączony z sześciobiegową skrzynią manualną. W wersji z napędem na cztery koła będzie połączony z przekładnią CVT XTRONIC Nissana, z trybem manualnym sześciobiegowym.
Drugi silnik benzynowy, również o pojemności 1,6 litra i czterech zaworach na cylinder, jest w dużej mierze przekształconą wersją silnika z rodziny HR. Oznaczony jako HR16DE, przeszedł szereg istotnych zmian, w tym większy kolektor wydechowy, przestrojony kolektor dolotowy, podwójne VTC, poprawiony przepływ dolotowy i nowy katalizator z heksagonalną strukturą komór.
Nowe tłoki z przekształconymi koronami i zintegrowanym chłodzeniem oleju zostały przyjęte, a także zastosowano techniki niskotłokowe, takie jak powłoka węglowa przypominająca diament na zaworach.
Ale najistotniejszą zmianą było opracowanie systemu podwójnych wtryskiwaczy – pierwszy tego rodzaju na świecie – który ma dwa wtryskiwacze dla każdego cylindra, z mniejszymi dyszami, aby dostarczyć dokładniejsze, bardziej ukierunkowane strumienie paliwa do cylindrów dla efektywniejszej atomizacji i pełniejszego spalania.
Razem te zmiany przyczyniły się do znacznej poprawy mocy, momentu obrotowego i ekonomiki paliwowej. Silnik produkuje 86 kW (117 KM), co stanowi sześcioprocentową poprawę w porównaniu do wcześniejszych wersji silnika. Moment obrotowy poprawił się o trzy procent do 157 Nm, a wyniki ekonomiczne pokazują 5,6-procentową poprawę. Silnik benzynowy z wolnym wtryskiem napędza tylko wersje z przednim napędem i będzie dostępny z pięciobiegową skrzynią manualną lub z nową skrzynią CVT XTRONIC. To inna skrzynia CVT niż ta stosowana z silnikiem DIG.
Ostatni wybór silnika to znany turbosprężarkowy silnik diesla K9K o pojemności 1,5 litra, opracowany w sojuszu. Silnik o pojemności 1461 cm³, z ośmioma zaworami, oferuje dobrą ekonomię paliwową, niskie emisje i koszty eksploatacji, a także doskonałe prowadzenie.
O mocy 81 kW (110 KM) przy 4000 obrotów na minutę i momencie obrotowym wynoszącym imponujące 240 Nm przy 1750 obrotów, ta jednostka ma szynę zwrotną i jednostkę sterującą dla poprawy efektywności paliwowej. Ciśnienie wtrysku wynosi 1600 bar. Poprawiona wydajność świec żarowych przyspiesza osiągi w niskich temperaturach. Systemy kontroli emisji obejmują filtr cząstek stałych (DPF) z piątą dyszą do regeneracji i chłodzoną recyrkulację spalin, podczas gdy układ turbosprężarki został zmodyfikowany, aby zminimalizować odległość między nią a DPF.
Silnik Diesla będzie dostępny w modelach z przednim napędem z sześciobiegową skrzynią manualną. W Europie wszystkie silniki są w pełni zgodne z normą Euro 5.
Chociaż skrzynia manualna została w dużej mierze przejęta z Qashqai, obie systemy XTRONIC CVT zawierają szereg kluczowych technologii, które obiecują znaczne poprawy w zakresie wagi, pakowania, wydajności i efektywności paliwowej.
Zaktualizowana jednostka XTRONIC CVT, używana z konwencjonalnym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra, jest o 10 procent krótsza niż wcześniej i 13 procent lżejsza, podczas gdy wewnętrzne tarcie zostało zredukowane o niezwykłe 30 procent. Ta jednostka jest pierwszą na świecie CVT z podwójną planetarną, co umożliwia znacznie wyższy współczynnik przekładni – 7,3:1 – niż wcześniejsze CVT Nissana. Mniejsze, lżejsze koła pasowe, elastyczny tłumik blokady i wydajniejsza pompa olejowa wspierają doskonałą efektywność paliwową.
XTRONIC CVT z trybem manualnym w Nissan Juke z silnikiem doładowanym turbosprężarką została dostrojona do bardziej sportowych osiągów, z poprawionymi trybami manualnymi dla szybszych przyspieszeń, podczas gdy system zarządzania został przeprogramowany w celu zwiększenia efektywności paliwowej. Oba systemy CVT mają adaptacyjne systemy kontroli zmiany, które można wybierać za pomocą systemu dynamicznej kontroli Nissana.
Niezwykle w swojej klasie, Nissan Juke będzie dostępny z opcją napędu na cztery koła, oprócz konwencjonalnego przedniego napędu. Nowo opracowany system napędu na wszystkie koła oparty jest na elektronicznej technologii ALL-MODE 4×4-i Nissana, ale teraz dodaje również zdolność do wektoryzacji momentu obrotowego.
Oprócz rozdzielania momentu obrotowego przód-tył – aż do maksymalnego 50:50, może także rozdzielać go z boku na bok na tylnej osi. Monitorując prędkość pojazdu, prędkość kół, pozycję biegu, kąt skrętu, boczne siły G, a teraz również prędkość yaw pojazdu, rozdział momentu może być zwiększany na zewnętrzne tylne koło w zakrętach, aby zredukować podsterowność i zwiększyć zdolności zakrętne samochodu. Łącznie, do 50% całkowitego dostępnego momentu obrotowego można skierować na jedno tylne koło.
Nowa tylna oś zawiera elektryczne sprzęgła na obu końcach oraz nową przekładnię finalną. Wprowadzenie tej innowacji to pierwszy taki przypadek w segmencie małych samochodów – technologia, która dotąd występowała tylko w samochodach najwyższej klasy premium.
Nowy system jest zauważalnie lżejszy i bardziej kompaktowy niż podobne systemy stosowane przez innych producentów.
Wyposażenie i linie modelowe
Jedynym konwencjonalnym aspektem Nissana Juke jest struktura gamy modelowej, która podąża ustalonymi liniami Visia, Acenta i Tekna. Listy standardowego i opcjonalnego wyposażenia zostaną opublikowane bliżej daty sprzedaży, ale oczekiwane atrakcje, takie jak klimatyzacja, skórzana tapicerka, kamera tylna i inteligentny kluczyk, będą dostępne dla klientów Nissana Juke, a także niektóre bardziej nietypowe funkcje.
Jedną z takich funkcji jest system dynamicznej kontroli Nissana, centralny moduł sterujący i wyświetlacz, który pozwala kierowcy na zmianę ustawień dynamicznych jazdy, a także na dokonywanie zmian w bardziej oczywistych funkcjach, takich jak kontrola klimatu.
Sprytnie, moduł przyjmuje różne wyświetlenia, kolory i funkcje w zależności od tego, jak jest używany. W trybie klimatyzacyjnym wyświetlacz pokazuje ustawienia temperatury wewnętrznej, podczas gdy 'przyciski’ pokazują preferencje przepływu powietrza.
Jednak w trybie D-Mode przyciski zmieniają się na tryby jazdy Normal, Sport i Eco, zmieniając mapy przepustnicy, dostępność momentu obrotowego, harmonogramy zmiany CVT, wysiłek kierownicy, a nawet wydajność klimatyzacji, dostosowując je do warunków. Wyświetlacz, tymczasem, pokazuje wskaźniki i informacje związane z silnikiem i jazdą.
Ustawienia samochodu, takie jak wrażliwość automatycznych świateł, również można dostosować za pomocą systemu, podczas gdy wyświetlacz zmienia kolor, aby wskazać, jaki rodzaj informacji jest wyświetlany. Informacje o jeździe zawierają panele pokazujące średnią prędkość, ekonomiędł, czasy przejazdu itp. Ogólnie rzecz biorąc, wyświetlacz został zaprojektowany w taki sposób, aby dodać uczucie nowoczesnej, angażującej technologii do wnętrza.
Akcesoria
Chociaż Nissan Juke ma długą listę standardowego wyposażenia, Nissan opracował pełną gamę akcesoriów, które umożliwiają właścicielom dalsze personalizowanie swoich pojazdów. W ofercie znajdują się różne wzory felg aluminiowych, a także przednie i tylne osłony podwozia, aby podkreślić element SUV w designie.
Inne cechy zewnętrzne to końcówki wydechowe, spojlery dachowe oraz deflektory wiatru na drzwiach, podczas gdy wewnątrz właściciele mogą dodać oświetlenie progów i akcentów. Praktyczne rozwiązania obejmują zaawansowane systemy zabezpieczeń oraz dodatkowe miejsca do przechowywania w przednim podłokietniku i w przestrzeni bagażowej.
Klienci europejscy
„Niezwykły sukces naszego kompaktowego crossovera Qashqai – niedawno przekroczyliśmy pół miliona sprzedaży tylko w Europie – pokazał, że klienci są znudzeni tradycyjnymi samochodami. Nissan Juke jest jeszcze bardziej odważny, jeszcze bardziej przygodowy niż Qashqai i potwierdzi pozycję Nissana jako pioniera crossoverów w Europie, a co za tym idzie, na całym świecie,” mówi Simon Thomas.
Nissan Juke został zaprojektowany z myślą o spełnieniu niezaspokojonych oczekiwań klientów, dodając wiele dynamizmu i męskości do poważnego, bezpiecznego rynku małych samochodów. Kto według Nissana ma zamiar kupić Juke w Europie?
Oczywiście oczekuje się, że dominować będą klienci z miast, płci męskiej, ale znacząca część nabywców to kobiety – według szacunków Nissana, jedna trzecia. Nissan Juke przyciągnie młodsze grono odbiorców niż średni klienci Nissana (ponad połowa będzie poniżej 40. roku życia), a szacunki pokazują, że Nissan Juke będzie miał szeroką atrakcyjność, wspierając badania Nissana, które wskazują na powszechne rozczarowanie brakiem emocji w segmencie małych samochodów w Europie.