Nissan Maxima zadebiutował w swojej ósmej generacji w 2015 roku na Nowojorskich Targach Motoryzacyjnych. Prezentację poprowadził pan Carlos Ghosn z sojuszu Renault-Nissan.
W designie samochodu zaszły dramatyczne zmiany. Cała koncepcja była zupełnie inna niż w poprzedniej wersji. Nowy język designu obejmował przedni pas V-Motion, światła w kształcie boomeranga oraz słupki C z efektem „wiszącego dachu”. Był to pomysł, który przeniesiono z najmniejszego modelu Micra do niektórych SUV-ów Nissan.
Pomimo zwiększenia rozmiarów w porównaniu do poprzedniej generacji, Maxima z 2016 roku była lżejsza dzięki zastosowaniu aluminium w masce, dachu i klapie bagażnika. Nowy model był o 2,2 cala (53,3 mm) dłuższy i o 1,3 cala (33 mm) niższy od swojego poprzednika, co pozwoliło na smuklejszą sylwetkę i lepszą aerodynamikę.
Wnętrze Nissana Maxima oferowało pięć poziomów wyposażenia, zaczynając od podstawowego S, aż po najwyższą wersję Platinum. Samochód mógł być wyposażony w panoramiczny dach, nowy system multimedialny z aktywnym wzmocnieniem dźwięku, premium system audio Bose z 11 głośnikami oraz adaptacyjny tempomat.
Nowy silnik V6 o pojemności 3,5 litra z serii VQ został zaprojektowany na nowo z ponad 60 procentami nowych części (w porównaniu do poprzedniego silnika V6 3,5 litra). Oferował moc 300 KM i był połączony z skrzynią biegów Xtronic, nazwą Nissana dla jej skrzyni CVT.
Nissan zaprezentował całkowicie nowego Nissana Maxima na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2015 roku. Prezentacji dokonał prezydent i dyrektor generalny Nissana, Carlos Ghosn, który poruszył szereg tematów, w tym inwestycje Nissana w USA na poziomie 10,1 miliarda dolarów w ciągu ostatnich trzech dekad.
Dramaturgicznie stylizowany Maxima 2016, stworzony przez entuzjastów motoryzacji dla entuzjastów motoryzacji, wygląda jak nic innego na drodze dzisiaj – i prowadzi się jak nic w tym segmencie. Nie tylko redefiniuje kultowy wizerunek Maximy jako „sportowego samochodu z czterema drzwiami”, ale ustawia nowy standard dla stylu, wydajności i technologii w segmencie dużych sedanów.
Styl Maximy ukazuje nowy język designu Nissana – w tym przód V-Motion, charakterystyczne światła w kształcie boomerangu, podniesione słupki C i unikalny wygląd pływającego dachu. Wewnątrz, luksusowe wnętrze Maximy z wyższej półki opiera się na kokpicie kierowcy, który dorównuje pojazdom luksusowym.
Nowy silnik V6 serii VQ o pojemności 3,5 litra został przeprojektowany z więcej niż 60 procentami nowych części (w porównaniu do poprzedniej generacji). Z mocą 300 koni mechanicznych, Maxima ma wysoką specyfikację mocy wynoszącą 85,7 koni/litr. Zmodernizowany silnik pomaga Maximy osiągnąć przewidywany wzrost ekonomii paliwowej na autostradzie o 15 procent, osiągając szacowaną przez EPA wartość 30 mil na galon.
Uzupełnieniem zmodernizowanego silnika jest nowa, ukierunkowana na wydajność skrzynia biegów Xtronic, która oferuje szerszy zakres przełożeń, co pozwala na silniejsze przyspieszenie z miejsca oraz nową logikę zmiany biegów D-Step, która zapewnia szybkie zmiany przy dużych otwarciach przepustnicy.
Technologia nowej Maximy obejmuje standardowy system NissanConnectSM z nawigacją, z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym, a także aplikacje SiriusXM® Satellite Radio i SiriusXM Travel Link™ (wymagana subskrypcja Sirius XM, sprzedawana osobno), wyszukiwanie online z Google® i inne funkcje łączności. System NissanConnect jest połączony z standardowym 7-calowym wyświetlaczem Advanced Drive Assist Display (ADAD) w kokpicie.
Nowa Maxima oferuje również szeroki wachlarz funkcji bezpieczeństwa, ochrony i asystentów jazdy, w tym ostrzeżenie o przewidywanym ryzyku kolizji (PFCW), inteligentny tempomat (ICC), awaryjne hamowanie do przodu (FEB), ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu (CTA) oraz ostrzeżenie o martwym polu (BSW). Te funkcje są dostępne w wersjach Maxima SL, SR i Platinum. Maxima oferuje także dostępny system ostrzegania o uwadze kierowcy (DAA), który monitoruje wzorce wejścia w układ kierowniczy, aby ustalić bazę i pomaga ostrzegać kierowcę, gdy wykryje senność lub nieuwagę (tylko Maxima Platinum).
Całkowicie nowa Maxima, dostępna w pięciu wersjach, w tym nowych wersjach SL, SR i Platinum, wejdzie do sprzedaży na początku lata 2015 roku z ceną początkową wynoszącą 32 410 dolarów – w tym standardowy system NissanConnect z nawigacją, 8-calowy wyświetlacz dotykowy, zdalny rozrusznik silnika, monitor tylnej kamery i inne.
Design całkowicie nowego Nissana Maxima 2016 łączy nową architekturę z wrażliwością sportowego samochodu
Cel był prosty: stworzyć sedan o wysokich osiągach i najwyższej klasie dla marki Nissan. Jako flagowy sedan w ofercie Nissana, Maxima ma od lat lojalnych właścicieli, którzy doceniają jej unikalne połączenie stylu sportowego z luksusową elegancją. Dla nowej Maximy globalny zespół projektowy Nissana został postawiony przed wyzwaniem wprowadzenia na rynek inspirujących elementów designu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, które robią wrażenie i przyciągają uwagę od pierwszego spojrzenia.
„Nowa Maxima jest kolejnym pojazdem produkcyjnym opartym na koncepcie, po crossoverze Nissan Murano 2015, który zadebiutował tutaj w zeszłym roku,” powiedział Shiro Nakamura, starszy wiceprezydent i dyrektor kreatywny Nissan Motor Co., Ltd. „Poprzeczka dla zespołu została postawiona jeszcze wyżej, aby osiągnąć obietnicę naszej marki poprzez design.”
Projektanci dali z siebie wszystko, pełni ekscytacji. Szybko wypełnili tablice obrazów w studio słowami kluczowymi i inspirującymi obrazami. Pojawiły się frazy takie jak „pełen pasji egzotyk” i „brutalny, a jednocześnie wyrafinowany”. Zdjęcia stealthów, hełmów pilotów, łodzi motorowych oraz stylowych produktów, takich jak meble, buty i zegarki, szybko zaczęły się pojawiać. Inne obrazy, jak klasyki egzotyków z epoki ręcznie robionych wnętrz, ręcznie szyte skórzane siedzenia, dopasowany projekt instrumentów i premium powierzchnie, również znalazły się na ścianach.
Podczas rozwijania tematów szkiców, budowania prototypów i przeprowadzania projektu aż do wydania danych projektowych, projektanci nieustannie przypominali sobie, aby zaskakiwać ludzi, tworzyć ekscytację dla zmysłów, być agresywnymi i zawsze zadawać sobie pytanie: „Czy to godne nazwy Maxima?”
„Ostatecznie historia zdecyduje, gdzie nowy design wpisuje się w dziedzictwo poprzednich siedmiu generacji Maximy, które były przed nią,” powiedział Mamoru Aoki, dyrektor wykonawczy ds. designu, Nissan Motor Co., Ltd. „Jednak jedno jest pewne, nie będzie można pomylić Maximy 2016 z jakimkolwiek innym 'średniej wielkości sedanem plus’ w tym segmencie.”
Nowa architektura zewnętrzna
W centrum nowego designu Maximy znajduje się to, co jej twórcy nazywają „płynącymi, potężnymi gestami nadwozia”. W przeciwieństwie do tradycyjnego podejścia w segmencie sedanów sportowych, polegającego na dodawaniu dużych kół i opon do linearnych, płaskich projektów, Maxima oferuje formy owinięte i wyraźne krawędzie aerodynamiczne. Zewnętrze nie tylko sugeruje wydajność pod spodem, ale krzyczy o niej od przyciągającego wzrok, charakterystycznego oświetlenia przedniego po szerokie światła tylnie w kształcie boomerangu.
„Nowa Maxima dzieli kluczowe elementy nowego języka designu Nissana, który wstrząsnął segmentem crossoverów osobowych swoją premierą w oszałamiającym Nissan Murano 2015,” powiedział Shinichiro Irie, dyrektor ds. designu w Nissan Design America, gdzie zrealizowano nowy projekt Maximy. „Jednak podczas gdy zarówno Murano, jak i Maxima korzystają z agresywnego przodu V-Motion, świateł boomerangu i unikalnego pływającego dachu, Maxima kieruje nowy język form w innym kierunku – kierunku pasującym do jej sportowych proporcji.”
Pływający dach, który jest częściowo stworzony dzięki użyciu cienkich, czarnych słupków, pomaga wizualnie obniżyć masę pojazdu. W połączeniu z wizjorem na przedniej szybie i dostępnym podwójnym panoramicznym dachem, wewnątrz pojazdu tworzy się uczucie kokpitu. Dach wyraźnie oddaje także wrażenie osłony samolotu myśliwskiego.
Kolejnym kluczowym elementem agresywnej zewnętrznej Maximy są fenderki w stylu premium oraz sportowe, które nadają pojazdowi odpowiednią postawę. Standardowe 18-calowe felgi aluminiowe wypełniają potężne błotniki – jeszcze bardziej, jeśli chodzi o unikalny 19-calowy projekt felgi w modelu Maxima SR. Odważna maska, która daje wrażenie mocy, dodaje do muskularnego wyglądu. Jeśli chodzi o proporcje, nowa Maxima jest o 1,3 cala niższa i o 2,2 cala dłuższa niż poprzednia generacja.
Oferowane są opcjonalne spojlery premium lub sportowe, ale nie są wymagane – to część możliwości personalizacji nowych Maxima przez właścicieli w ramach pięciu wersji. Współczynnik oporu powietrza nowej Maximy został poprawiony o więcej niż dziesięć procent w porównaniu do poprzedniej generacji. Inne zewnętrzne cechy obejmują dostępne zewnętrzne lusterka z wbudowanymi sygnalizatorami i funkcjami nachylenia, a także podwójne końcówki wydechowe w kolorze chromu.
Zwieńczeniem zewnętrznego wykonania jest starannie dobrana paleta kolorów, w tym dwa nowe odcienie stworzone wyłącznie dla nowej Maximy – Coulis Red i Forged Bronze.
Pasjonujący, starannie wykonany design wnętrza
Podobnie jak w przypadku zewnętrznej, zespół projektowy wnętrza Maximy miał wysokie aspiracje. Zdając sobie sprawę, że większość pojazdów w segmencie średniej wielkości sedanów nie ma emocjonalnego połączenia z kierowcami, projektanci postawili sobie za cel stworzenie wnętrza o nadmiarze osobowości, które po miesiącu posiadania nadal będzie dostarczać radości i poczucia odkrycia.
„Zespół wiedział, że łatwo jest iść w stronę premium przy tworzeniu wnętrza,” powiedział Irie. „Kreowanie odważnego designu jest trochę trudniejsze. To, co przywołaliśmy, to zarówno motoryzacyjne dziedzictwo, jak i wpływy futurystycznych myśliwców. Połączenie tych pozornie sprzecznych podejść zrealizowało się pięknie, zwłaszcza w kokpicie kierowcy.”
Od rozkładu panelu instrumentów po wysoki środkowy konsolę, kierowca jest chroniony i ma kontrolę. Konsola była szczególnie wyzwaniem, ponieważ aby podnieść jej wysokość do pożądanego poziomu, musiała spełniać standardy dotyczące odstępu dla kolan i ruchu siedzeń. Nie tylko udało się to osiągnąć, ale dodano luksusowe wyściełanie po bokach konsoli, co dodaje uczucia bogactwa.
Kolejnym wyzwaniem było szerokie wykorzystanie prawdziwego szycia na konsoli, centralnym stosie i panelu instrumentów – które musiały być doskonale wyrównane, aby nie przyciągać uwagi z złych powodów, zwłaszcza gdy były widoczne z tylnej kanapy.
Jedną z decyzji podjętych pod wpływem myśliwców było nachylenie wyświetlacza centralnego w stronę kierowcy oraz umieszczenie wszystkich krytycznych kontrolerów w krótkim zasięgu. Sam dźwignia zmiany biegów ma kształt przypominający joystick samolotu, a przycisk startowy do inteligentnego klucza został przeniesiony na konsolę. Przycisk startowy pulsuje, gdy kierowca wchodzi do kabiny.
Na konsoli znajduje się także przełącznik Display Commander, który umożliwia kontrolowanie informacji na ekranach centralnych za pomocą palca. Dodatkowo, z przodu konsoli znajduje się specjalna przestrzeń na media, która zawiera dwa porty USB i port pomocniczy oraz wystarczająco dużo miejsca na przechowanie iPhone’a® 6 Plus.
Oprócz nowoczesnego wyglądu panelu instrumentów – z standardowym 7-calowym wyświetlaczem Advanced Drive Assist Display (w wyświetlaczu metrowym) oraz 8-calowym pojemnościowym wyświetlaczem kolorowym Fine Vision z kontrolkami przypominającymi smartfon (przesuń i powiększ) – wybór materiałów we wnętrzu skłania się w stronę klasycznej motoryzacji. Weźmy na przykład użycie wykończeń w kształcie diamentu, które oferują efekt rękodzielniczy. Odczuć teksturę, wrażenie tworzenia uczty dla zmysłów dzięki użyciu błyszczących i matowych wykończeń, przenika całe wnętrze, w tym siedzenia i kierownicę.
Dostępne premium fotele skórzane Ascot zawierają wstawki w kształcie diamentu – a modele SR mają wstawki z Alcantara® w kształcie diamentu. Nawet unikalna kierownica w kształcie litery D dostępna jest z wstawką z Alcantara®, która ma na celu rozpalić zmysły kierowcy za kierownicą.
Podobnie jak w przypadku zewnętrznej Maximy, kolory wewnętrzne były starannie przemyślane. Podczas gdy większość średniej wielkości sedanów trzyma się motywów czarno-beżowych, nowa Maxima SR jest dostępna w dodatkowym głębokim, bogatym kolorze Camel. Nawet standardowe wnętrze w kolorze Charcoal ma niebieskie kontrastowe szwy, a kolor siedzeń Cashmere (beżowy) jest jaśniejszy niż zwykle, oferując większy kontrast z czarnymi powierzchniami.
Ostatnim aspektem nowej Maximy jest to, jak udało się uzyskać przestronne wnętrze bez rezygnacji z jakiegokolwiek smaku prowadzenia sportowego samochodu. W przeciwieństwie do wielu innych segmentów, gdzie celem jest eliminacja jak największej liczby funkcji i wyposażenia w celu zaoszczędzenia miejsca, kosztów lub wagi, bardzo przestronny wnętrze Maximy nie wymagało podejmowania działań oszczędnościowych. Maxima „przekracza oczekiwania” w zakresie dostępnych funkcji i technologii skoncentrowanej na użytkownikach.