Pierwszy Nissan Micra został wprowadzony na rynek w 1982 roku w Japonii jako odpowiedź Nissana na sukces Hondy City.
Dopiero w 1983 roku mały Micra trafił do Europy, gdzie zachwycił wszystkich swoją praktycznością i niskim zużyciem paliwa.
Pierwsza generacja oferowała jedną jednostkę napędową, natomiast druga generacja, wprowadzona w 1992 roku, dostępna była z dwoma nowymi aluminiowymi silnikami o pojemności 1,0 litra i 1,3 litra, rozwijającymi moc odpowiednio 65 i 74 KM. W ofercie dostępna była także wersja diesel z silnikiem PSA TUD o pojemności 1,5 litra.
Oprócz wersji 3-drzwiowej, Nissan oferował również Micrę w nadwoziu 3-drzwiowym.
Mała Micra mogła być wyposażona w dodatkowe elementy bezpieczeństwa, które nie były powszechne w samochodach tej klasy: klatkę bezpieczeństwa, belki drzwiowe chroniące przy uderzeniu bocznym, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz poduszkę powietrzną kierowcy. Mimo że była wyposażona w te elementy, Micra nie wypadła dobrze w testach Euro NCAP, uzyskując jedynie 2 gwiazdki.
W zależności od rynku, Micra była dostępna z standardowymi lub opcjonalnymi poduszkami powietrznymi, systemem ABS, elektrycznymi szybami, wspomaganiem kierownicy, centralnym zamkiem i klimatyzacją.
Nissan Micra był pierwszym japońskim samochodem, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku w 1993 roku.