Druga generacja Nissana Micra zadebiutowała na rynku w 1982 roku, a w 1997 roku przeszła znaczącą modernizację, wprowadzając model na rok 1998.
Nissan dostrzegł szansę na rynku samochodów małych, wprowadzając model Micra i starał się utrzymać swoją przewagę przez lata. Jednak Renault, Peugeot-Citroen, Fiat, Opel i Volkswagen również walczyli o swoją część rynku. Podobnie jak inni producenci, Nissan oferował Micrę w wersjach 3- i 5-drzwiowych. Japoński producent uznał, że nadszedł czas na odświeżenie swojego starego modelu i w 1997 roku zdecydował się na dużą modernizację.
Z zewnątrz, Micra z 1998 roku wyglądała bardzo podobnie do wersji sprzed modernizacji, ale miała nowy przedni pas z grillem przypominającym liście, rozdzielonym pionowym żebrem, które wspierało logo marki. Wersja trzydrzwiowa miała dłuższe drzwi niż pięciodrzwiowy odpowiednik. Mimo że korzystano z starszego designu, zaokrąglona sylwetka samochodu bardziej przemawiała do kobiet niż do mężczyzn, ale nie stanowiło to problemu, dopóki zamówienia napływały.
W środku Nissan wprowadził kilka zmian, szczególnie pod kątem jakości materiałów. Zaokrąglony kształt deski rozdzielczej oraz owalny zestaw instrumentów uważano za stylowy i modny. Aby uzyskać dostęp do tylnej kanapy, przednie siedzenia trzeba było pochylać i przesuwać do przodu.