Nowy design, nowa platforma współtworzona z Renault oraz szereg dostępnych silników sprawiły, że Micra z 2003 roku była dobrym wyborem jako miejski samochód.
Została zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 2002 roku. Nowa Nissan Micra była nieco dłuższa od swojego poprzednika, korzystając z platformy B, opracowanej w ramach sojuszu Renault-Nissan dla małych i kompaktowych pojazdów. Tą samą platformę zastosowano w modelach Nissan Tiida oraz Renault Megane.
Kształt samochodu i radosny design były bardziej atrakcyjne dla młodych kobiet. Reflektory i światła tylne zamontowano wysoko i z tyłu, aby uniknąć ich porysowania na parkingu. Taki kształt przyczynił się także do doskonałej widoczności oferowanej kierowcy.
Choć z zewnątrz Micra wyglądała na małą, zaskakująco dużo miejsca oferowała w środku, zapewniając sporo przestrzeni do przechowywania. Wyposażona była w przednie siedzenia oraz kanapę dla dwóch dorosłych z tyłu lub trójki dzieci. Przestrzeń bagażowa była ograniczona, jednak składane tylne oparcie kanapy mogło zwiększyć pojemność bagażnika w razie potrzeby.
Pod względem jednostek napędowych, Micra oferowała trzy silniki benzynowe oraz dwa diesla, połączone z standardową pięciobiegową skrzynią manualną. Dla wybranych rynków i wersji dostępna była także czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów.
Oprócz mocniejszych silników, znacząco poprawiono wydajność paliwową oraz obniżono poziom emisji spalin.
Model K12, zaprezentowany pod koniec 2002 roku, z ulepszonym silnikiem 1.2 (CR12DE) i 1.4 (CR14DE), niedawno doczekał się wersji coupé kabriolet o nazwie C+C. Został zaprojektowany w nowym studiu Nissan Design Europe w Londynie, opracowany w Nissan Technical Centre Europe w Cranfield w Bedfordshire i zbudowany, podobnie jak jego poprzednik, w zakładzie w Sunderlandzie. Elektrycznie składany szklany dach wykonany jest przez międzynarodowo znaną firmę Karmann i oferuje układ siedzeń 2+2. Samochód napędzany jest silnikiem o pojemności 1.4 lub 1.6 L.
W Japonii, podobnie jak Toyota miała swoją wersję bB/Scion xB, Nissan oferował własny model o nazwie Cube (Z11), korzystający z tej samej platformy B co K12, który został wspólnie zaprojektowany z właścicielem Renault.
Istnieje model sportowy o nazwie 160SR, który jest bezpośrednim konkurentem dla MINI Coopera, Forda Fiesty Zetec-S i Citroëna C2 GT, z silnikiem 1.6 L HR16DE, zapewniającym 113 PS (83 kW/111 hp) oraz podniesionym sportowym zawieszeniem.
Autech, firma należąca do Nissana, niedawno zaprezentowała alternatywne modele o nazwach Bolero i Rafeet. Bolero, podobnie jak poprzedni model K11, ma klasyczny retro przód, natomiast Rafeet ma nowocześniejszy wygląd, przypominający Mini, dostępny z czarnym lub białym skórzanym wnętrzem, podczas gdy Bolero ma klasyczne częściowe wykończenie drewniane i ekskluzywne fotele.
Podczas gdy Nissan Europe oferuje model 160SR, w Japonii dostępna jest 5-drzwiowa wersja March z wersjami 12SR i 15SR-A, z których pierwsza ma podrasowany silnik 1.2 L CR12DE o mocy 110 PS (81 kW/108 hp). Jest wyposażona w ekskluzywny wydech HKS i ma zestaw kół 15×6 na oponach Bridgestone RE-01R 185/55R15 81V.