Pierwszy Nissan Micra zadebiutował w 1982 roku w Japonii jako odpowiedź Nissana na udany model Honda City.
Dopiero w 1983 roku mały Micra trafił do Europy, zachwycając wszystkich swoją praktycznością oraz niskim zużyciem paliwa.
Podczas gdy pierwsza generacja oferowała tylko jeden silnik, w drugiej generacji, wydanej w 1992 roku, dostępne były dwa nowe aluminiowe jednostki o pojemności 1,0 i 1,3 litra. Silniki te rozwijały moc 65 HP i 74 HP odpowiednio. Dostępna była również wersja z silnikiem diesla 1,5-litrowym PSA TUD.
Oprócz wersji 5-drzwiowej, Nissan oferował również Micrę w wersji 3-drzwiowej.
Mały Micra mógł być wyposażony w dodatkowe funkcje bezpieczeństwa, które nie były powszechne w samochodach tej klasy: klatkę bezpieczeństwa, belki boczne w drzwiach, pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz poduszkę powietrzną kierowcy. Mimo że był wyposażony w te elementy, Micra nie zdobyła wysokiej noty w testach Euro NCAP, otrzymując tylko 2 gwiazdki.
W zależności od rynku, Micra była dostępna z standardowymi lub opcjonalnymi poduszkami powietrznymi, systemem ABS, elektrycznymi szybami, wspomaganiem kierownicy, centralnym zamkiem oraz klimatyzacją.
Nissan Micra był pierwszym japońskim samochodem, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku w 1993 roku.