Czwarta generacja Nissana Micra została zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2010 roku. Długa lista standardowych funkcji oraz przystępna cena sprawiły, że stała się atrakcyjną propozycją dla klientów na całym świecie.
Pierwsza generacja Nissana Micra zadebiutowała na rynku w 1982 roku, a jej główną zaletą była niezawodność. Na przestrzeni lat Micra nie zwiększyła swoich wymiarów. Czwarta generacja była bowiem o 5 mm (0,2”) krótsza od pierwszej, co było dość nietypowe.
Na zewnątrz, model Micra 2010 został zaprojektowany w stylu biodesign, z zaokrąglonymi liniami. Przód pojazdu przypominał uśmiechniętą twarz, z dużymi okrągłymi reflektorami, dolną kratką przypominającą uśmiech oraz wybrzuszeniem w górnej kratce, które wyglądało jak nos. Temat okrągłych kształtów kontynuowano w całym aucie.
W środku, Micra 2010 oferowała więcej przestrzeni niż jej poprzednik. Dysponowała największym rozstawem osi spośród wszystkich poprzednich generacji. W środku mogło zasiąść pięciu pasażerów, a dzięki zaokrąglonej linii dachu, przestrzeń nad głowami była przyzwoita. Bagażnik był głęboki i pojemny, a jego pojemność można było zwiększyć, składając tylne siedzenia. Oferowano go w wariancie z tylną kanapą dzieloną w proporcjach 60/40.
W komorze silnikowej, Micra 2010 była dostępna z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2 litra, z doładowaniem lub bez. Standardową skrzynią biegów dla obu wersji była 5-biegowa manualna, podczas gdy dla mocniejszej wersji oferowano opcjonalną skrzynię CVT.
Całkowicie nowy Nissan Micra – czwarta generacja nosząca tę nazwę – stanowi zupełnie nowy rozdział w historii wielokrotnie nagradzanego kompaktowego auta miejskiego Nissan.
Segment europejskich aut miejskich jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w każdym rynku na świecie. Z tego powodu Nissan Micra został zaprojektowany z myślą, aby jazda po europejskich miastach była jak najmniej stresująca, ale również, aby pozostać przystępnym cenowo.
Nowy Micra napędzają dwa nowe silniki benzynowe z trzema cylindrami o pojemności 1.2 litra. Wersja podstawowa to jednostka o mocy 59 kW (80 PS) produkująca imponująco niskie 115 g/km CO2. Ale nawet ona jest przyćmiona przez drugą wersję. To jest silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem z doładowaniem, który zwiększa moc do 72 kW (98 PS). Emisja CO2 spada z kolei do jedynie 95 g/km. Tak wysoka efektywność nowych silników benzynowych sprawia, że nowy Nissan Micra nie będzie oferowany z opcją diesla. Wersja z doładowaniem zostanie wprowadzona w Europie od wiosny 2011 roku. Tak niskie wartości emisji CO2 zwykle osiągają tylko auta z silnikiem diesla, które mają wyższą cenę, więc nowy Nissan Micra zagwarantuje niską emisję, ale bez zwyczajowej dopłaty do ceny.
Oferta modeli jest prosta: tylko jeden pięciodrzwiowy styl nadwozia, dwa silniki i dwie opcje przekładni – manualna pięciobiegowa lub zaawansowana bezstopniowa skrzynia biegów (CVT).
Klasy są zgodne z tradycyjną praktyką Nissana: Visia, Acenta i Tekna. Wszystkie modele mają wspomaganie kierownicy, klimatyzację, elektryczne szyby przednie oraz program stabilizacji elektronicznej (ESP) w standardzie – co jest rzadkością w segmencie aut miejskich.
Acenta dodaje ulepszony system audio, automatyczną klimatyzację i tempomat, między innymi, podczas gdy najwyższy model Tekna wprowadza technologie rzadko spotykane nawet w większych samochodach, nie wspominając o kompaktowym aucie miejskim. Oprócz systemu Nissan Connect, który jest połączonym systemem nawigacji satelitarnej i rozrywki, wersje Tekna oferują pomiar miejsc parkingowych jako standard.
PSM automatycznie mierzy potencjalne miejsca parkingowe, informując kierowców, czy Nissan Micra się zmieści, czy nie. To idealna funkcja dla auta miejskiego.
„Z ponad 5,65 miliona sprzedanych egzemplarzy w ciągu niemal 30 lat, Nissan Micra jest wyraźnym faworytem wśród klientów. Nowy Micra będzie oczywiście apelować do lojalnych klientów Micra, ale jego stylowy wygląd, poprawiona jakość i dynamiczne osiągi przyciągną także nowych klientów,” powiedział Vincent Cobee. „Nie można zlekceważyć znaczenia wartości emisji CO2 poniżej 100 g.”.
„Opracowaliśmy atrakcyjny samochód dla Europy, który jest lekki, ale solidny i zapewnia bardzo konkurencyjną przestronność oraz wyposażenie, a także klasową efektywność paliwową i niską emisję. Nissan Micra to samochód zaprojektowany tak, aby codzienna jazda w typowym europejskim mieście była możliwie najprostsza i najłatwiejsza.”
Projekt zewnętrzny
Nowy Nissan Micra będzie sprzedawany w co najmniej 160 krajach. Musi przyciągać równie dobrze rodziny w Szanghaju, wysmakowanych singli w Paryżu, miejskich trendsetterów w Tokio i nie tylko.
Jak wyjaśnia Koji Nagano, dyrektor ds. projektowania marki Nissan: „Po pierwsze, auto musi kierować się do bardzo szerokiego spektrum ludzi na całym świecie, dlatego musi spełniać wiele potrzeb w jednym pakiecie.
„Drugim wyzwaniem było zaprojektowanie na poziomie jakości klasy przewodniej wewnątrz i na zewnątrz. To, że samochód jest kompaktowy, nie oznacza, że klienci zaakceptują niższe standardy jakości – wiemy, że nasi klienci oczekują tylko najlepszego. Naszym zadaniem było podnieść poprzeczkę jakości, jednocześnie osiągając nasz trzeci cel… stworzenie kompaktowego samochodu, który wyróżnia się designem.”
Choć wiele konkurentów Nissana Micra sprzed 15 lat urosło do tego stopnia, że teraz znajdują się wyżej w podsegmencie, nowy Micra pozostał wierny swojemu dziedzictwu miejskiego samochodu i jest praktycznie tej samej wielkości co jego poprzednik. To decyzja, która ma sens dla europejskiego kompaktowego samochodu miejskiego. Ogólnie rzecz biorąc, nowy Nissan Micra jest nieco dłuższy, marginalnie szerszy i o odrobinę niższy.
Z punktu widzenia designu, kluczowym elementem definiującym charakter Micry jest jej profil, a szczególnie grafika zakrzywionej bocznej szyby. Centralny dla jej dziedzictwa i uwielbiany w Europie i Japonii, ten element został zachowany w nowym samochodzie i, jeśli to możliwe, uwypuklony przez bardziej wyrazisty tylny spojler zintegrowany z dachem.
Ogólny kształt jest jednak odważniejszy niż u poprzednika, z mocną zaokrągloną linią biodrową i charakterystycznym wcięciem nad progami. Z przodu i z tyłu wygląd jest zupełnie inny.
Nowy design nie kompromituje jednak uznawanej za znakomitą widoczności we wszystkich kierunkach, co jest kluczowe dla łatwej, bezstresowej jazdy w mieście. Jak w poprzednich generacjach Micry, z miejsca kierowcy widać drogę i otoczenie, co zapewnia pewność podczas manewrowania w wąskich przestrzeniach.
Według Makoto Yamane, współnaczelnika zespołu projektowego: „Twarz Micry jest stylowa i ma powiew elegancji… ale jednocześnie jest przystępna, jak przyjaciel, na którym można polegać.”
Rzeźbiony, trójwymiarowy wygląd obejmuje dominującą kratkę, która definiuje obecność auta na drodze. Dwuczęściowa kratka jest podzielona przez zderzak przedni. Powyżej linii znajduje się wąskie otwarcie podzielone przez chromowany pasek w modelach Acenta i Tekna oraz zwieńczone wcięciem, w którym znajduje się emblemat Nissana. Pod zderzakiem, głębsze otwarcie rozciąga się prawie na całą szerokość auta i mieści przednią tablicę rejestracyjną. W modelach Tekna kratka ma charakterystyczne chromowane obramowanie. Wygląd dopełniają subtelnie zaokrąglone jednoczęściowe reflektory.
Jak w poprzedniku, podniesione przednie błotniki pomagają kierowcy dokładniej „umiejscowić” samochód na drodze, podczas gdy niska linia biodrowa zapewnia doskonałą widoczność po bokach.
Z tyłu, głęboka klapa bagażnika jest flankowana przez jednoczęściowe zespoły świateł tylnych, podczas gdy zderzak ma schludne wycięcie na tablicę rejestracyjną. Centralna lampa hamulcowa jest zintegrowana z tylnym spojlerem.
Aerodynamika odgrywała ważną rolę w definiowaniu ogólnego kształtu nowego Nissana Micra. Dach, na przykład, został wyposażony w rowki w kształcie boomerangu, które pomagają zredukować rezonans w kabinie, szczególnie przy wyższych prędkościach, jednocześnie zmniejszając wagę o 2 kg. Smukły design dachu, wraz z wyraźnym tylnym spojlerem, przyczynił się do minimalizacji oporu, co poprawia ekonomię i zmniejsza emisje.
Pod samochodem, podwozie zostało zaprojektowane w celu poprawy przepływu powietrza i maksymalizacji docisku, co zwiększa stabilność przy dużych prędkościach. Współczynnik oporu Nissana Micra wynosi przyzwoite 0.33.
Wszystkie te cechy przyczyniają się do dostarczenia stylowego pojazdu o oczywistej jakości na rynek globalny.
„To dokładnie to, co osiągnęliśmy,” mówi Yamane-san. „Ten projekt czyni go bardziej praktycznym samochodem z doskonałą widocznością. Obniżając środek ciężkości i umieszczając koła w skrajnych rogach samochodu, udało nam się wydłużyć rozstaw osi i zwiększyć szerokość dla odważniejszego wyglądu i większej stabilności.”
„Kluczowym elementem wzmocnienia obecności auta na drodze jest jego wyraźna linia biodrowa i mocne okrągłe kontury, które generują poczucie solidności. Stylizacja jest organiczna – idealnie do Ciebie pasuje i zapewnia bezstresową jazdę.”
Projekt wnętrza
Dążąc do stworzenia tak samo stylowego wnętrza w Nissanie Micra, jak na zewnątrz, zespół projektowy przyjął podejście „połączonej kokonu”. Przykładem jest projekt deski rozdzielczej – motyw podwójnej bańki – który łączy okrągły zestaw wskaźników z podobnie ukształtowaną schowkiem przed pasażerem. Ten podwójny schowek uzupełniony jest dużą górną przestrzenią do przechowywania, podczas gdy inne małe kieszenie znajdują się w całym samochodzie, w tym w konsoli centralnej i drzwiach.
Łatwe do odczytania wskaźniki są umieszczone w trzech okrągłych tarczach, podczas gdy systemy ogrzewania, wentylacji, audio i inne sterowanie są logicznie rozmieszczone i łatwe w obsłudze.
Część europejskich klientów może zdecydować się na mniejsze auto miejskie, jeśli ich dzieci wyprowadziły się z domu, ale nie chcą czuć, że muszą akceptować kompromis w kwestii przestrzeni wewnętrznej.
Ciekawe rozwiązania inżynieryjne zastosowane w platformie V oznaczają, że nieco dłuższy rozstaw osi zwiększył przestronność wnętrza w porównaniu do poprzedniej generacji Nissana Micra, poprawiając wejście i wyjście dla wszystkich pasażerów. Długi liniowy dach zapewnia także wystarczającą przestrzeń na głowę z tyłu, co sprawia, że ogólna przestronność wnętrza nowego Nissana Micra jest trudna do pogodzenia z jego kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi.
W trakcie procesu projektowego kluczowym zagadnieniem była oszczędność wagi i udało się to osiągnąć poprzez redukcję liczby części przy jednoczesnej poprawie jakości. Nowy Nissan Micra ma średnio o 18 procent mniej komponentów niż podobnej wielkości samochody: sama deska rozdzielcza składa się z 28 części, a nie z ponad 50.
W ofercie znajdują się co najmniej cztery różne schematy kolorystyczne wnętrza, aby uzupełnić odważną paletę zewnętrzną. Czerń jest dostępna we wszystkich trzech klasach, szarość w wersjach Visia i Acenta z dramatycznymi scheme kolorystycznymi wnętrza w kolorach kości słoniowej i śliwki dostępnych tylko w modelach Tekna.
Kolory zewnętrzne obejmują tradycyjne barwy, takie jak czerwony, szary, czarny, biały i srebrny, a także trzy wysoce indywidualne odcienie: Zielony Wiosenny, Mandarynka i Ciemna Dziurawka.
Platforma
Nowy Nissan Micra oparty jest na nowej platformie, która w przyszłości będzie szeroko stosowana w globalnej ofercie Nissana. Nie bez powodu została nazwana V-Platformą, gdzie V oznacza wszechstronność.
Micra to jej debiut, ale Nissan już ogłosił, że będzie ona stanowić podstawę dla nowego sedana i MPV w przyszłości.
Kluczowymi elementami V-Platformy są wytrzymałość i lekkość. Chociaż jest nieco większa od poprzedniego Nissana Micra – rozstaw osi wzrósł o 20 mm do 2450 mm – platforma została zaprojektowana tak, aby zapewnić optymalną sztywność dla doskonałych charakterystyk jezdnych, połączoną z wygodną jazdą, ale przy najniższej możliwej wadze, co zwiększa osiągi, poprawia efektywność paliwową i obniża emisje. Te pozornie sprzeczne wymagania musiały zostać pogodzić, aby osiągnąć zamierzony cel nowego Micry – sprostanie oczekiwaniom klientów, którzy codziennie jeżdżą – i parkują – w europejskich miastach, znanych z dużego ruchu, ograniczonych możliwości parkowania, złych nawierzchni dróg i rosnącej presji finansowej na emisje.
Oszczędności wagi na platformie zostały powielone poprzez rozważne redukcje wagi w innych miejscach: bak paliwa o pojemności 41 litrów jest na przykład o 2,2 kg lżejszy niż ten w poprzednim Nissanie Micra; układ wydechowy nie ma już centralnego tłumika, co zmniejsza wagę o 3,2 kg, a układ zawieszenia przedniego jest lżejszy o 9 kg.
Podobnie fotele są lżejsze, deska rozdzielcza wykorzystuje mniej części, a silniki są mniejsze. Nawet panel dachowy jest lżejszy o 2 kg. Ogólnie rzecz biorąc, nowy Nissan Micra ma wagę własną wynoszącą zaledwie 915 kg, co jest o 35 kg mniej niż jego poprzednik.
K12 Micra był dobrze postrzegany za kompromis w zakresie prowadzenia i jazdy, a inżynierowie Nissana uznali, że to oczywiste miejsce, od którego należy zacząć, tworząc jego następcę. Nowy Nissan Micra ma zatem podobny układ zawieszenia z niezależnym przodem opartym na kolumnach MacPhersona z sprężynami śrubowymi oraz kompaktową tylną osią z belką skrętną zaprojektowaną w celu minimalizacji zakłóceń w bagażniku.
Oba układy zawieszenia są montowane na ramach pomocniczych, aby pomóc izolować hałas drogowy, wibracje i szumy, a także mają stabilizatory przy obu końcach. Ponadto ustawienia zawieszenia, kierownicy i hamulców Micry zostały dostosowane przez europejskich inżynierów Nissana, aby sprostać potrzebom klientów, których codzienna jazda będzie odbywać się przy wyższych średnich prędkościach i po gładszych drogach niż te, na których sprzedaż będzie miała miejsce w innych regionach.
Dzięki platformie V, która jest sztywniejsza niż wcześniej, zawieszenie działa bardziej efektywnie, aby zapewnić dokładniejsze prowadzenie z większym czuciem i precyzją, a także mniej nurkowania podczas hamowania i przechylenia podczas przyspieszania. Szczególną uwagę zwrócono na wchłanianie nierówności – dzięki zastosowaniu długiego skoku zawieszenia Micra porusza się niezwykle dobrze nawet po najbardziej wymagających nawierzchniach.
Co najlepsze, charakterystyczna zwinność i responsywność Nissana Micra została zachowana, a wręcz poprawiona dzięki niskiej wadze podwozia, co zapewnia prawdziwe dynamiczne doświadczenie jazdy.
Elektryczne wspomaganie kierownicy jest standardem we wszystkich modelach i pomaga Micrze osiągnąć klasowy promień skrętu wynoszący zaledwie 4,65 m, co zapewnia doskonałą manewrowość na wąskich miejskich ulicach.
Samochód został zaprojektowany tak, aby wchłaniać siły uderzenia czołowego dzięki wyrafinowanej strefie zgniotu z przodu auta, zachowując integralność kabiny dzięki wzmocnionej konstrukcji nadwozia.
Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje system hamulcowy, który ma tarcze z przodu i bębny z tyłu, z ABS, EBD i asystentem hamowania. Nissan Micra ma również podwójne poduszki powietrzne z przodu, poduszki boczne i kurtynowe, a także pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Aktywne bezpieczeństwo jest wzmocnione poprzez standardowe wyposażenie w program stabilizacji elektronicznej (ESP) we wszystkich klasach, który interweniuje, aby zmniejszyć moc i nawet hamuje pojedyncze koła, gdy czujniki wykryją, że stabilność lub przyczepność są krytyczne.
Zaangażowanie Nissana w redukcję wpływu swoich produktów i działalności na środowisko można wyraźnie dostrzec w tym, że 98 procent materiałów użytych w budowie Micry nadaje się do recyklingu – czynnik, który w miarę jak ustawodawcy na całym świecie rozważają kroki na rzecz ochrony środowiska, zyska na znaczeniu.
Silniki
Wybór napędu Nissana Micra jest niezwykle prosty: w Europie samochód będzie oferowany z dwoma silnikami i dwoma opcjami przekładni. Auto będzie napędzane wyłącznie silnikami benzynowymi, z nowym trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1.2 litra dostępnym w dwóch wersjach mocy, połączonym z pięciobiegową skrzynią manualną lub nową bezstopniową skrzynią biegów (CVT).
Decyzja o oferowaniu wyłącznie silników benzynowych, a nie diesli, jest wynikiem szczegółowej analizy rynku i klientów, która pokazuje, że europejscy nabywcy małych samochodów muszą płacić znaczną premię za niską emisję CO2 – zazwyczaj kupując wersję diesla. Nissan postanowił, że idealnym rozwiązaniem byłby nowoczesny silnik benzynowy, łączący moc, moment obrotowy, zużycie i emisje, który zostałby oferowany jako część prostej gamy napędów, co oznacza, że klienci nie muszą płacić dodatkowo za jazdę autem miejskim o niskiej emisji CO2 – ta opcja będzie standardowa.
Przy premierze wersja podstawowa o mocy 59 kW (80 PS) wyprodukuje zaledwie 115 g/km CO2.
Choć te wartości są dobre, nawet one są przyćmione przez drugą wersję silnika. Ta niezwykle zaawansowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem korzysta z doładowania, aby zwiększyć moc do 72 kW (98 PS) oraz moment obrotowy do 142 Nm, a emisje CO2 obniżyć do 95 g/km – to niezwykłe osiągnięcie dla silnika benzynowego. Wprowadzenie tego silnika w Europie nastąpi wiosną 2011 roku.
Oba silniki spełniają filozofię Pure Drive Nissana, a dyskretna niebiesko-srebrna plakietka oznacza silnik, który emituje mniej niż 130 g/km.
„Produkując zaledwie 115 g/km CO2, standardowy silnik należy do najczystszych na świecie. Ale produkując znacznie poniżej 100 g/km, połączone z dobrą ekonomią i żywiołowymi osiągami, wersja z doładowaniem z bezpośrednim wtryskiem ustanowi nowy standard dla nowoczesnej technologii silnikowej, gdy dotrze na rynek na początku 2011 roku.”
„To z myślą o tej całkowitej wydajności podjęliśmy decyzję, już na wczesnym etapie rozwoju nowej Micry, aby zrezygnować z silników diesla dla Europy i zaoferować dwa silniki, które zostały opracowane z myślą o europejskich potrzebach. Nasze nowe jednostki benzynowe produkują ekonomię i emisję porównywalną do diesli, ale oferują osiągi i wyrafinowanie benzynowe… i są tańsze w zakupie niż odpowiadający diesel, a także znacznie lżejsze. Mówiąc prosto, oferują najlepsze z obu światów,” powiedział Pierre Loing.
Jak sugeruje nazwa, jednostki HR12DE są blisko spokrewnione z dobrze znanym czterocylindrowym silnikiem benzynowym HR16, który znajduje się w modelach Note, Juke i Qashqai.
Oba silniki mają pojemność 1198 cm3 i są lekkimi, zwartymi i bardzo efektywnymi jednostkami 12-zaworowymi. Starannie zaprojektowany układ zapewnia, że wrodzone nierównowagi, które można by oczekiwać po silniku trzylitrowym, zostały przezwyciężone: wibracje na biegu jałowym, na przykład, zlikwidowano przez zastosowanie przeciwwagi na wale korbowym, generującej ruch owalny, który neutralizuje wertykalne wibracje spowodowane ruchem tłoków. W rezultacie jednostka HD12 ma poziom NVH, jaki można by oczekiwać od jednostki czterocylindrowej.
Oprócz korzyści z bycia lżejszym i bardziej zwartym, co ułatwia pakowanie, a także mniejszej liczby ruchomych części, silnik trzylitrowy obniża wewnętrzny opór i poprawia efektywność cieplną. Techniki niskiego tarcia obejmują cylindry z okrągłym otworem, zastosowanie pokrycia węgla diamond-like (DLC) bez wodoru na pierścieniach tłokowych oraz pompę olejową o zmiennej wydajności. Razem te elementy pomagają obniżyć tarcie nawet o 30 procent w porównaniu do konwencjonalnych silników czterocylindrowych o podobnych osiągach.
Inne technologie zaprojektowane w celu maksymalizacji wydajności paliwowej obejmują kontrolę czasu otwarcia zaworów (VTC) w trybie ekologicznym, recyrkulację spalin w celu poprawy spalania, pompy wody i oleju o niskim tarciu oraz tłoki o dużym wirze i wysokim stopniu sprężania.
Niezależnie zasilany silnik HR12DE produkuje moc i moment obrotowy wynoszący 59 kW (80 PS) przy 6000 obr./min oraz 110 Nm przy 4000 obr./min, osiągając prędkość maksymalną 170 km/h oraz przyspieszenie 0-100 km/h w 13,7 sekundy. Średnie zużycie wynosi 5,0 l/100 km (CVT: 5,4 l/km), podczas gdy emisje CO2 wynoszą 115 g/km w wersji manualnej oraz 125 g/km w modelu CVT.
Wartości mocy i momentu obrotowego dla wersji z doładowaniem wyniosą 72 kW (98 PS) i 142 Nm, podczas gdy emisje CO2 wyniosą 95 g/km w wersji manualnej i 118 g/km w modelu CVT (dane do homologacji).
Te wartości oznaczają średnio 25 procent poprawy efektywności paliwowej w porównaniu do poprzedniego modelu Nissana Micra 1.2, podczas gdy emisje są o 75 procent niższe niż te, które emitowano zaledwie pięć lat temu.
Przekładnie
Standardowa przekładnia w obu wersjach to precyzyjna pięciobiegowa skrzynia manualna napędzająca przednie koła, ale nowy Micra będzie również dostępny z wysoce zaawansowaną przekładnią CVT. Ta całkowicie nowa skrzynia biegów wykorzystuje szereg nowoczesnych technologii – to pierwsza na świecie CVT z podukładem planetarnym, na przykład – dla maksymalnej efektywności.
Może również poszczycić się najwyższym współczynnikiem przełożenia na świecie – 7,3:1 – co pozwala na uzyskanie doskonałej reakcji przy niskich prędkościach z silną oszczędnością przy wysokich prędkościach.
Zastosowanie podukładu planetarnego umożliwia użycie mniejszych kół pasowych, co oznacza większą odległość między kołami pasowymi a powierzchnią oleju w skrzyni. To prowadzi do zmniejszenia ilości oleju „mieszającego” się przez ruchome części, co z kolei oznacza mniej tarcia.
Mniejsze komponenty, w tym ultra płaski konwerter momentu, prowadzą do jednostki, która jest o 10 procent bardziej kompaktowa i około 13 procent lżejsza niż wcześniejsze systemy.
Wyposażenie i linie modeli
Tak jak w poprzednich modelach, nowy Nissan Micra jest bogato wyposażony w standardzie, a także wprowadza szereg innowacyjnych elementów wyposażenia, które mają na celu uczynienie jazdy po mieście mniej wymagającą – a żadna z nich nie jest bardziej istotna niż zaawansowane urządzenie wspomagające parkowanie.
Choć takie elementy mają niewątpliwe znaczenie w salonach, znalazły się na liście specyfikacji Micry, ponieważ wszystkie uczynią codzienne życie typowego właściciela Micry w mieście prostszym i łatwiejszym.
Micra podąża za już znaną w Nissanie klasyfikacją modeli, zaczynając od Visia, a następnie przechodząc przez Acenta i kończąc na najwyższej wersji Tekna.
Zewnętrznie wersje różnią się w subtelny sposób: Visia ma 14-calowe stalowe koła, a czarne klamki i lusterka, podczas gdy Acenta ma 15-calowe koła stalowe, czarny słupek B między drzwiami przednimi a tylnymi, klamki i lusterka w kolorze nadwozia oraz chromowany akcent na kratce. Modele Tekna można zidentyfikować po chromowanym obramowaniu dolnych wlotów powietrza, przednich lampach przeciwmgielnych i 15-calowych kołach aluminiowych.
Wszystkie modele Nissana Micra mają pełne wyposażenie bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, a ESP jest standardowe w całej gamie. Każdy Nissan Micra ma poduszki powietrzne z przodu, boczne i kurtynowe, zagłówki z tyłu oraz hamulce antyblokujące. Automatyczne zamykanie drzwi w zależności od prędkości jest również standardowe.
Standardowo znajduje się także wspomaganie kierownicy z możliwością regulacji w pionie, zdalne centralne zamki, komputer pokładowy i elektryczne szyby przednie.
Praktyczne funkcje obejmują schludny uchwyt na torby wbudowany w fotel pasażera, aby zapobiec przesuwaniu się bagażu w kabinie, gdy samochód jest w ruchu. Siedzisko jest składane w środku, co pozwala na złożenie najdalszej sekcji na przód, tworząc przestrzeń na torby na zakupy.
Acenta, która prawdopodobnie będzie największym sprzedawcą, dodaje automatyczną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektryczne lusterka, przedni podłokietnik oraz wysoko regulowane siedzenie kierowcy. Koło kierownicy i gałka zmiany biegów są pokryte skórą, a system rozrywki pokładowej został ulepszony o odtwarzacz CD z możliwością podłączenia Aux i cztery głośniki. Oferuje również łączność Bluetooth do użycia z telefonem komórkowym.
Modele Tekna wprowadzają do Micry system Nissan Connect, w pełni zintegrowany pakiet rozrywkowo-informacyjny, który zawiera nawigację satelitarną z ekranem dotykowym o przekątnej 5 cali, Bluetooth do łączności z telefonem komórkowym oraz strumieniowania audio z odpowiedniego urządzenia, z gniazdami Aux-in i USB, a także systemem z sześcioma głośnikami.
System nawigacyjny korzysta z czytelnych map lokalnych, a nie z bardziej podstawowych instrukcji krok po kroku tanich systemów i można go zaprogramować w jednym z dziewięciu języków, w tym rosyjskim. Mapy, które można łatwo zaktualizować za pomocą karty SD, obejmują zachodnią Europę, wschodnią Europę i Rosję.
Integrując informacje z czujników pozycji i prędkości pojazdu, system nie traci sygnału podczas jazdy przez tunel lub gdy jest „ukryty” za wysokimi budynkami miejskimi.
System zawiera również TMC (Traffic Message Channel), który wykorzystuje drugą stację radiową do odbioru informacji o przepływie ruchu i wiadomości o incydentach na głównych trasach. Przetwarzając te dane o ruchu w czasie rzeczywistym, system może sugerować alternatywne, szybsze trasy, co pozwala zaoszczędzić czas i ograniczyć emisje.
Standardowo w wersji Tekna, Nissan Connect jest dostępny jako opcja w wersjach Acenta.
Również standardowo znajdują się automatyczne światła i wycieraczki, elektrycznie składane lusterka związane z opcjonalnym systemem Intelligent Key – wciąż rzadką cechą w segmencie aut miejskich – z inteligentnym systemem uruchamiania i zatrzymywania silnika oraz kompleksowym wyświetlaczem informacji na desce rozdzielczej. Oprócz informacji o zużyciu paliwa, zasięgu, temperaturze na zewnątrz itp., można również zaprogramować, aby Nissan Micra w odpowiednim dniu złożył życzenia urodzinowe swojemu właścicielowi.
Kolejnym przykładem, jak Nissan zrewolucjonizował wyposażenie technicznie na nowym Nissan Micra, jest innowacyjny i łatwy w użyciu system pomiaru miejsc parkingowych (PSM). Jest standardem w modelu Tekna i opcjonalnie w modelach Acenta.
Odbijając prawdopodobną rolę Nissana Micra jako auta miejskiego, PSM pomaga kierowcy ustalić, czy dostępna przestrzeń parkingowa jest wystarczająca dla samochodu. Gdy kierowca zbliża się do miejsca, aktywuje PSM przy pomocy przycisku na desce rozdzielczej, a następnie wybiera odpowiedni kierunkowskaz, aby poinformować system, z której strony samochód powinien sprawdzić przestrzeń.
Zakładając, że prędkość samochodu jest poniżej 25 km/h, czujniki skanują miejsce parkingowe, informując kierowcę, czy jest ono odpowiednie, czy nie, za pomocą wyświetlacza na desce. Wyświetlacz zasugeruje, że jest „OK”, jeśli przestrzeń jest dłuższa o więcej niż 100 cm niż samochód, „TRUDNE”, jeśli jest dłuższa o 60 do 99 cm, a „NIEZALECANE”, jeśli jest krótsza niż 60 cm. To wtedy do kierowcy należy decyzja, czy zaparkować, czy nie…
Poziomy tolerancji można dostosować, odzwierciedlając pewność siebie i umiejętności kierowcy – Amator, Normalny i Ekspert – podczas gdy czujniki są wystarczająco precyzyjne, aby wykryć małe przeszkody, takie jak słupki, pachołki drogowe i tym podobne. Gdy PSM jest zainstalowane, towarzyszy mu standardowo tradycyjny system czujników parkowania, który działa zawsze, gdy włączony jest bieg wsteczny, dając ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne. Nissan Micra jest jedynym samochodem w swojej klasie oferującym PSM.
Wśród opcji, jednym z najpopularniejszych będzie niewątpliwie szklany dach, pokrywający całą przednią połowę samochodu prawie od krawędzi przedniej szyby do słupków B i rozciągający się niemal na całą szerokość samochodu. Przemieniając wnętrze Micry, wypełniając je naturalnym światłem, dach ma również zintegrowany wewnętrzny ekran przeciwsłoneczny na wypadek, gdy słońce byłoby zbyt gorące dla komfortu.
„Nissan Micra to mały samochód, który myśli na dużą skalę, ale został zaprojektowany z innowacjami, które zmniejszają stres i zwiększają przyjemność z codziennej jazdy po mieście. Elementy takie jak szklany dach zazwyczaj znajdują się tylko w samochodach segmentu premium B, podczas gdy aby znaleźć zaawansowaną technologię, taką jak PSM, trzeba przejść do znacznie większych i droższych modeli.”